Конспект уроку з географії 6 клас "Ґрунтовий покрив земної кулі."

Про матеріал

Мій конспект уроку, який я створила для відкритого уроку в школі.

Ґрунтовий покрив земної кулі.

Мета: актуалізувати знання про ґрунти з курсу початкової школи та природознавства; формувати знання про закономірності утворення ґрунтів, їх властивості та умови утворення; розвивати практичні вміння та навички складати схеми та працювати з підручником; виховувати бережливе ставлення до ґрунтів.

Обладнання: атласи, підручники.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Перегляд файлу

6 клас                                          Урок №                                     Дата:

 

Ґрунтовий покрив земної кулі.

 

Мета: актуалізувати знання про ґрунти з курсу початкової школи та природознавства; формувати знання про закономірності утворення ґрунтів, їх властивості та умови утворення; розвивати практичні вміння та навички складати схеми та працювати з підручником; виховувати бережливе ставлення до ґрунтів.

Обладнання: атласи, підручники.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

ХІД УРОКУ

 

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ

Прийом «Вірю — не вірю»

  •              Чи вірите ви в те, що між живими організмами нашої планети та іншими її оболонками існує взаємозв’язок?
  •              Чи вірите ви в те, що живі організми рівномірно розташовуються на нашій планеті?
  •              Чи вірите ви в те, що життя зародилося в Океані?
  •              Чи вірите ви в те, що господарська діяльність справляє позитивний вплив на біосферу?
  •              Чи вірите ви в те, що межі біосфери змінюються і «винуватцем» цих змін є головним чином людина?

 

IIІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Прийом «Закінчи прислівя та приказки»

  1. «Яка земля, такий і хліб»
  2. «На добрій землі що посієш, те і вродить»
  3. «На добрій землі хліб родить, а на неродючу гній возять»
  4. «На чорній землі білий хліб родить»

Слово вчителя.

Ви мабуть звернули увагу, що у запропонованих приказках та прислів’ях йдеться мова про землю, але не про планету, а про її поверхневий шар.

Усі народи світу з давніх-давен поважають землю. «Земля-матінка», «земля-годувальниця» — так її називали наші предки. Землеробство — найдавніше заняття людини. Досвід людських поколінь довів, що земля буває різною за якістю.

Що ж таке земля, з наукової точки зору — ґрунт? Як він утворився? Від чого залежить його родючість? Які види ґрунту поширені на планеті? Який вплив на ґрунти має людина?

На ці запитання ви зможете відповісти сьогодні на уроці.

Діти записують тему уроку.

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Формування поняття «ґрунт» (прийом «Мозкова атака»)

Запис поняття у конспекти.

Ґрунт — верхній тонкий пухкий шар земної кори, якому властива родючість.

Для того щоб утворився шар ґрунту завтовшки 2,5 см, має пройти від 1 до 25 століть.

Ґрунтознавство — наука, що вивчає ґрунти, їхнє походження, розвиток, склад, властивості, закономірності поширення, формування, родючість, їхнє раціональне використання.

Фундатором ґрунтознавства є видатний учений, професор Василь Васильович Докучаєв.

Ґрунти утворюються з пухких гірських порід після появи на них рослинності, тварин та значної кількості мікроорганізмів.

Відкрийте підручник на сторінці 217 і прочитайте другий абзац параграфу. Зробіть висновок: за яких умов відбувається утворення ґрунт?

Складання в зошитах схеми

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновок 1. Ґрунт є результатом взаємодії літосфери, атмосфери та біосфери протягом тривалого часу.

 

  1. Родючість ґрунтів. Гумус

Отже, як утворюється ґрунт ми з вами дізналися. Також ґрунт має властивість, без якої жодна рослинка не здатна вирости – це родючість.

Запис поняття у конспект.

Родючість — здатність ґрунту забезпечувати рослини елементами мінерального живлення та водою. Залежить від перегною – гумусу.

Гумус (перегной) утворюється внаслідок процесу розкладу й окислення решток рослин і тварин під впливом мікроорганізмів.

Висновок 2. Найважливіша складова ґрунту — перегній (гумус).

Фізкультхвалинка

Щоб земелька годувала

Щедрі врожаї давала,

Восени, мій друже, не зівай,

Глибоченько грунт скопай.

Знищиш так насіння бур’янів,

Різних шкідників та гризунів

Навесні ти від душі

Грабельками землю розпуши,

Щоб повітря там було і рясніше все росло.

  1. Різноманітність типів ґрунтів

Розповідь вчителя з елементом бесіди.

Ви вже знаєте, що на нашій планеті властивості гідросфери, атмосфери та біосфери змінюються зонально, а саме? (Відповідь учнів)

Отже, від впливу оболонок Землі, переважно від їх властивостей буде залежить формування та розташування ґрунту. Де постійно йдуть дощі, там перезволожені ґрунти, а де дощів немає - ? (посушливі)

Робота з підручником

На сторінці 218 підручника ви бачите заголовок «Особливості поширення ґрунтів». Давайте разом запишемо основні типи ґрунтів і межі їх поширення.

Висновок 3. Зональне розміщення ґрунтоутворювальних чинників, насамперед клімату та рослинності визначає й зональне поширення ґрунтів на земній поверхні.

  1. Зміна ґрунтів під впливом господарської діяльності людини

Виступ учнів.

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Прийом «Географічний крос»

Основною особливістю ґрунтів, що відрізняє їх від гірських порід, є... (родючість).

Родючість залежить головним чином від кількості... (гумусу).

Найбільшою родючістю вирізняються... (чорноземи).

Назви ґрунтів зазвичай визначає їх... (колір).

У результаті господарської діяльності родючість ґрунтів... (знижується).

 

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Відповіді на запитання, сформульовані на етапі мотивації.

Що ж таке земля, з наукової точки зору — ґрунт? Як він утворився? Від чого залежить його родючість? Які види ґрунту поширені на планеті? Який вплив на ґрунти має людина?

 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Повторити §

2. Опрацювати текст § 55 підручника.

3. Скласти кросворд з назвами різних типів ґрунтів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

docx
Додано
21 травня 2018
Переглядів
8275
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку