Мета. Ознайомити здобувачів з поняттям «яр», формувати природознавчу компетентність їх шляхом засвоєння знань про причини утворення ярів та засоби боротьби з ними; удосконалювати комунікативні навички; збагачувати словниковий запас дітей; розвивати загальну та дрібну моторику рук; коригувати зв’язне мовлення учнів; виховувати дбайливе ставлення до природи.
Тип уроку. Комбінований.
Обладнання: фізична карта України; атласи; підручник для 6 класу, таця з вологим піском, пластилін, склянка з водою.
Хід уроку
І. Нервово – психологічна підготовка здобувачів до уроку:
1) відмітити відсутніх;
2) перевірка готовності класу до уроку;
3) забезпечити психологічний настрій здобувачів на роботу.
ІІ. Актуалізація та корекція опорних знань
Робота з картою
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
У природі немає нічого абсолютного. Навіть рівна на перший погляд поверхня має деякі нерівності. Саме ці нерівності іноді завдають великої шкоди і людині, і природі. Для того, щоб уникнути та попередити руйнування природних комплексів вам необхідно сьогодні добре попрацювати на уроці.
IV. Повідомлення теми і мети уроку
V. Сприйняття та усвідомлення здобувачами матеріалу
1. Метод скрайбінгу
Учитель. Земна поверхня складена пухкими та щільними гірськими породами. Рівнини завжди мають ухил. Води талих снігів та літніх злив стікають по схилу, шукаючи найменші заглибини. Якщо поверхня вкрита пухким ґрунтом і не зміцнена корінням рослин, то вода з легкістю розмиває її утворюючи канавки. З часом бурхливі тимчасові потоки все більше поглиблюють ці канавки й перетворюють їх на глибокі вимоїни. Так виникають яри.
Учитель. Відкрийте, будь ласка, підручник на ст. 54. Відшукайте визначення «яру». Прочитайте його та запишіть у зошит.
Учитель. Розгляньте схему яру на рис. 35. Назвіть його складові.
4. Фізкультхвилинка
5. Учитель. Яри руйнують поверхню Землі, через те, що можуть рости, тобто збільшуватись. Вони руйнують дороги, знищують сільськогосподарські угіддя. Але з ними можна боротися. Хто знає, як? (Бесіда )
VІ. Закріплення матеріалу
Практична робота «Моделювання з вологого піску (пластиліну) рівнини, горба, яру»
– захист роботи;
VІІ. Повідомлення домашнього завдання
Опрацювати текст підручника (ст. 54 - 55)
VІІІ. Заключна частина.
Закінчимо наш урок де брифінгом, тобто ви повинні закінчити речення.
Де брифінг. Сьогодні я….