РОЗВИТОК ПІЗНАВАЛЬНОГО ІНТЕРЕСУ В УЧНІВ ДО ВИВЧЕННЯ ТЕМИ «ГІДРОСФЕРА»

Про матеріал
В цій статті ділюся досвідом роботи на уроках географії, зокрема при ВИВЧЕННІ ТЕМИ «ГІДРОСФЕРА» в 6 класі.
Перегляд файлу

О. О. Мельник, вчитель географії та біології

Сушківського ліцею Дмитрушківської сільської ради

Уманського району Черкаської області

 

РОЗВИТОК ПІЗНАВАЛЬНОГО ІНТЕРЕСУ В УЧНІВ ДО ВИВЧЕННЯ ТЕМИ «ГІДРОСФЕРА»

 

Вода – особлива речовина, що має певні властивості. Вона може перебувати у трьох станах і переходити з одного стану в інший. У води немає кольору, смаку, запаху. У неї нульова калорійність. У ній вражаючим чином одночасно поєднується простота і складність. Одне ясно напевно: значення води величезне, так як без неї просто б не було ніякого життя.

Особливості вивчення теми «Гідросфера» полягають у формуванні в учнів наукового світогляду, пізнання природи, в активізації пізнавальної діяльності учнів, в організації картографічної підготовки учнів, у вихованні патріотизму та бережливого ставлення до природи.

На уроках географії вивчення теми «Гідросфера» можна почати з такого запитання: «Навіщо нам знання про гідросферу, Світовий океан? Не всі з нас будуть рибалками чи моряками  - саме для таких професій ці знання необхідні». [1, стр.53] Після варіантів учнівських відповідей слід продовжити про те, що нашу планету можна було б назвати не планетою Земля, а планетою Вода, тому що саме вода укриває майже 3/4 нашої планети. Як уже відомо, саме у воді теплих неглибоких морів виникли перші живі клітини, які дали початок всім живим істотам Землі, у тому числі і нам із вами. Отже, Світовий океан – це «колиска» людства. І саме тому, що гідросфера має для людей таке важливе значення, ми вивчаємо її.

Є декілька варіантів цікаво почати розповідь про Гідросферу та її основні частини. Моїм улюбленим є використання прийому «Фантастична добавка», розповідь казки про взаємозвʼязки водної оболонки з літосферою та атмосферою [2, стр.190] або казки про дівчинку, сонячне проміннячко і крапельку води «Подорож крапельки води» [3, стр.240] .

Одним із варіантів заохотити учнів вивчати дану тему, це оформити урок у вигляді подорожі. Зокрема почати з того, що для всіх учнів класів прийшов лист-путівка, яка запрошує всіх у подорож, а це найкраща нагода ознайомитися зі Світовим океаном та його частинами. Використовуючи в атласі карту «Світовий океан», вирушити з учнями в приємну «подорож». Потім в командах складають характеристику океану за планом, на контурних картах позначають номенклатуру певного океану тощо.

На продовження вивчення теми цікавим є метод «Конкурс творчих питань». Учні, ставлять запитання класові, підготовлені вдома. Якщо в класі не можуть відповісти на запитання, то їх автори пропонують свої варіанти відповіді. І тут це може виглядати як прийом «Вірю-не вірю»,  адже автор не зобовʼязаний пропонувати реальну відповідь на своє питання.

При вивченні теми «Життя в океанах і морях. Багатства вод Світового океану. Океан та людина» практикую гру «Аукціон знань». На аукціоні лише один лот – «Свідоцтво капітана всіх морів та океанів». За нього можнга заплатити лише знаннями. За 2 хв учні повинні в зошиті написати список всіх морських мешканців, яких вони знають. Це можуть бути види риб, морських ссавців, птахів, молюсків, водоростей. Потім один з учнів зачитує свої назви, якщо в інших учнів вони повторюються, то їх потрібно викреслити. Потім другий учень зачитує - всі інші викреслюють. Виграє той учень, у якого лишилося найбільше незакреслених назв. Ця гра мотивує дітей до розширення своїх знань про природні багатства океану.

Найбільше моїм учням подобається гра, де вони виступають в ролі океанографа – дослідника глибин океану. В цій грі, кожен обирає певне місце розташування свого занурення і уявляє, ніби опускається в батискафі на дно океану і проводить там спостереження. Кожному учневі необхідно описати які прилади й обладнання він візьме з собою, що побачить на різних глибинах, у тому числі чи є там живі організми.

Завжди актуальними є розгадування кросвордів, ребусів та загадок на тему «Гідросфера. Світовий океан» [4, стр.21-32]. Також учні із захопленням складають власні кросворди та ребуси.

Досить глибокою за змістом є сюжетно-рольова гра «Уявна подорож пустелею». Вчитель розкладає на столі малюнки різних об’єктів живої природи і просить обрати малюнки з тими об’єктами, які, на їхню думку, зникнуть, якщо на планеті не буде води. Якщо діти виявлять бажання, то можуть намалювати нашу планету, на якій відсутня вода. Нехай діти представлять результати своєї праці. Після обговорення підсумовуємо, що без води планета перетвориться на величезну піщану пустелю. Потім учні повинні назвати речі, які вони візьмуть з собою у подорож пустелею і пояснити, чому вони обрали саме ці речі. Далі треба задати цілком логічне питання, чому людина не може обійтися без води.

Завдання для закріплення вивченого матеріалу для кожного класу -підбираю різні в залежності від індивідуальних здібностей більшості дітей. Так в одному класі буде доцільно використати прийом «Географічний крос», де дітям необхідно закінчити речення по тематиці «Гідросфера». А в іншому класі, де діти більш творчі, використовую прийом «Творча лабораторія», де учням в групах необхідно скласти невелике оповідання з теми «Мандрівка крапельки води». Також іноді використовувала і такі прийоми як «Проблемне питання», де діти давали відповідь на питання «Як зміниться гідросфера, якщо Земля раптом втратить атмосферу?» або «Географічний практикум», в якому необхідно скласти схему складових гідросфери.

З-поміж усіх планет Сонячної системи лише Земля має такі запаси води. Незважаючи на те, що вода найпоширеніша на Землі речовина, запаси прісної води досить обмежені. Упродовж минулого сторіччя людність зросла, і людська діяльність призвела до скорочення цього дорогоцінного запасу. Тому на уроках географії необхідно неодноразово нагадувати про важливість захисту вод річок, озер, морів та океанів від забруднення, поширювати природоохоронне та екологічне виховання серед учнів та їх батьків.

 

Список використаної літератури:

  1. Костенко Л.В. Географія. 6-7 класи: Нестандартні уроки. – Х.: Веста: Вид-во «Ранок», 2008. – 160 с. – (Бібліотека творчого вчителя).
  2. Довгань Г.Д. Усі уроки географії у 6 класі. – Х.: Вид. група «Основа», 2007. – 288 с.
  3. Стадник О.Г. Загальна географія. 6 клас: Розробки уроків / О.Г. Стадник, Г.Д. Довгань, В.Ф. Вовк, О.І. Резнік. – Х.: вид-во «Ранок», 2009. – 432 с. – («Майстер-клас»).
  4. Пілат Н.М. Цікаві завдання з географії. 6-7 класи: Посібник для вчителя. – Терпоніль: Навчальна книга – Богдан, 2010. – 120 с.

 

docx
Додано
6 жовтня 2022
Переглядів
204
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку