Тема. Населення і політична карта .
Даний конспект уроку розкриває поняття про кількість населення, його етнічний склад і розміщення на материку Африка;
Тема. Населення і політична карта .
Мета уроку:
Освітня: сформувати в учнів поняття про кількість населення, його етнічний склад і розміщення на материку Африка; познайомити школярів з расовим та етнічним складом населення , з причинами що вплинули на розміщення населення . З колоніальним минулим та сучасною політичною картою материка, з особливостями господарства країн Африки.
Розвиваюча: розвивати у школярів інтерес до вивчення географії, вводячи в урок елементи цікавої географії та інтерактивні форми роботи. Розвивати логічне мислення учнів, вміння обґрунтовувати свої погляди, робити висновки та порівняння. Розвивати вміння учнів вільно користуватися різними джерелами географічних знань (підручником, картами атласу, малюнками, схемами),
аналізувати їх зіставляти їх.
Виховна: сприяти формуванню світоглядних ідей про взаємозв’язки та єдність компонентів природи. Сприяти вихованню шанобливого ставлення учнів до представників різних рас та націй, поваги до їх мови та культури
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: політична та фізична карти Африки, комп’ютерна презентація , прапори та герби країн Африки, підручники, атласи, слайди — ілюстрації національного одягу, краєвидів столиць окремих країн материка, відеофрагменти.
Географічна номенклатура: ПАР, Єгипет, Судан, Ніґерія, Лівія, Алжир, Малі.
«Не так назва важлива для країни
І обриси не так важливі,
Як важливо те, хто в тому краю живе
Для чого, живе і чим живе народ».
Аяльнех Мулату (ефіопський поет)
(Вірш записаний на дошці).
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку
Прийом «Знайомство»
Прийом «Викликай асоціацію» Дивовижна Африка (звучить пісня про Африку)
Учитель пропонує кожному з учнів висловити ті асоціації, які виникли в них при слові «Африка» (спека, сухість, пустеля, слон, бегемот тощо).
Вчитель читає вірш «Дивовижна Африка»
Пекуче Сонце. Сухість , спека.
Пустині пальми і ліси ,
Маленькі жителі пігмеї
І вічне літо навкруги
Тваринний світ тут теж багатий ;
Жирафи, мавпи і слони
І носорогів й бегемотів
Зустрінемо ми тут завжди
І величчю втішається Сахара
Й Кіліманджаро бавиться в красі
І водоспад Вікторія,
Відкритий Лінгвінстоном,
Одне із див природи назавжди.
II. Актуалізація опорних знань
Вступна бесіда вчителя.
Отже шановні семикласники , ми продовжуємо з вами вивчати у всій своїй величі і красі, чарівний, а часто і екзотичний світ Африки. І сьогодні на уроці ви зустрінетесь віч-на-віч з цим незвичайним континентом.
Кажуть: «Хто хоч раз вдихнув пил його червоної землі, почув бій тамтамів, побачив у відблиску нічних багать м'язисті тіла танцюристів в заворожливих масках, тому важко буде повертатися з цього таємничого світу».
На попередніх уроках ви мандрували з цим дивовижним і загадковим материком, улюбленцем Сонця - Африкою.
З чого починається будь - яка мандрівка?
(учні дають відповіді – пропозиції )
На мою думку, нашу мандрівку розпочинаємо зі збору рюкзака. Нам потрібно зібрати у нього необхідні речі ( у нашому випадку ) - це ваші знання. Наповнивши його, ми зможемо мандрувати далі.
Рюкзак прикріплено на дошці.
Вчитель: Ця дивовижна і унікальна Африка! Яка ж вона насправді?
« Подумайте! Пригадайте! Відшукайте!»
Розминка (Бліц опитування )
Завдання (швидко відповідати на запитання):
1. Площа материка … ( 30,3 млн. км)
2. В основі материка Африка залягає давня….
( Африкано – Аравійська платформа)
3. За рельєфом материк поділяється на …
( Високу і Низьку Африку)
4. На півночі розташовані гори … ( Атлаські)
5. На розподіл температур та опадів на материку впливає …
( рельєф материка, холодні і теплі течії ).
6. Річки Африки належать до басейнів …
( Атлантичного і Індійського океанів).
7. Найбільша річка Африки і світу …. ( Ніл)
8. Найбільше озеро материка .. ( Вікторія)
Із завданнями розминки ви впоралися, наповнивши рюкзачок вашими географічними знаннями. ( виконані завдання вкладаються в рюкзачок).
Мотивація навчальної діяльності
Вивчаючи Африку, ви, напевне, помітили, що природа материка дуже різноманітна. Це і вологі екваторіальні ліси, і тропічні пустинні території, це і степові простори саван, і рідколісь. В цих умовах сформувались не тільки своєрідний рослинний та тваринний світ, але й життя людини багато в чому залежить від примх природи. На сьогоднішньому уроці (ставлю мету уроку)
Сформувати в учнів поняття про кількість населення, його етнічний склад і розміщення на материку Африка; познайомити школярів з расовим та етнічним складом населення , з причинами що вплинули на розміщення населення . З колоніальним минулим та сучасною політичною картою материка, з особливостями господарства країн Африки. Ми з вами маємо створити колаж Африки «Дивовижна Африка»
Протягом віків і тисячоліть Африка була під впливом чужоземних завойовників, але завжди виходила переможцем, зберігаючи свою неповторність і самобутність, збагачувалась в той же час впливом цивілізації зовнішнього світу. Хоча даних про цей материк є багато, але в той же час про Африку ми знаємо дуже мало тож давайте познайомимось з епіграфом і планом сьогоднішнього уроку
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
П л а н:
1. Африка батьківщина людства. Кількість та розміщення населення Африки.
2. Раси та народи Африки.
3. Політична карта Африки.
4. Практична робота 8 (продовження). Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів Африки.
Розповідь вчителя
Чи чули ви вислів «Африка — батьківщина людства»? Всі ми можемо сказати , що ми родом з Африки.
Близько 2 млн років тому перша людина появилася в Східній Африці викопні рештки якої знайшли в разом із найдавнішими кам'яними знаряддями. На території Східної Африки виявлено найдавніші знаряддя праці, які виготовлені приблизно 2 млн років тому. Це перше свідоцтво існування самого роду Ноmо — людини. З плином часу люди розмножувалися та розселялися — спочатку на території континенту, а потім і за його межі. Вплив природного середовища та міграційні потоки обумовили формування різних етнічних груп та народів.
З історії стародавнього світу в 6 класі ви дізналися.
На сучасне розселення найчисленніших народів Африки істотно вплинуло вторгнення арабів, що в VII ст. завоювали Єгипет, Алжир та інші регіони. Проте араби не були першими азіатами, які з’явилися на континенті. Ще в V тис. до н. е. в Африці з’явилися семіти. Вони справили великий вплив на людську цивілізацію: як вам відомо з курсів історії, фінікійці першими створили абетку та навчилися виготовляти скло. Пізніше, за часів колонізації та у нові часи, на африканському континенті з’явилися європейці. Колонізатори зверхньо ставилися до африканців, та завжди були люди, які наголошували на рівності усіх рас і народів. Одним з таких людей був уславлений дослідник, шотландський учений Давід Лівінґстон. Він 30 років провів серед пустель, джунглів та боліт Африки, досліджуючи її природу та відстоюючи права мешканців «Чорного континенту». Любов африканців до Лівінґстона була такою, що після смерті вони набальзамували його тіло для відправки до рідної
країни, але серце мандрівника поховали в Африці. Прізвище шотландця увічнено в назвах 32 порогів та водоспадів на річці Конґо (Заїр), адміністративного центру Замбії (місто Лівінґстон) та етнографічного центру
музею в столиці Замбії — місті Лусака. У XX ст. справу Лівінґстона роз-
винули такі яскраві особистості, як Д. Адамсон, Р. Єйм, Б. Гржимек,
Д. Дарелл та багато інших.
Визначимо основні особливості, що характеризують сучасне населення
Африки.
• Пригадайте, що таке густота населення? Як її можна обчислити?
В Африці проживає понад 990 млн чоловік. Населення по території Африки розміщене досить нерівномірно. У Нільській долині Єгипту проживає до 1500 чол. на 1 км2, а в центральних частинах Сахари та пустелі Наміб менше 1 чол. на 1 км2. З інших територій найбільша середня густота населення спостерігається на узбережжі морів і океанів, по долинах великих африканських річок та озер.
• Знаючи загальну чисельність населення та площу Африки, розрахуйте середню густоту населення материка. 990 млн чол./ 30,3 млн.км.
• Поясність причини нерівномірність розселення людей по території Африки.
Прийом «Шпаргалка»
Завдання. За допомогою географічних карт визначте особливості розселення населення Африки. На карті покажіть території з густотою населення, меншою за 1 чол/км2 та більшою за 50 чол/км2.
Зробіть висновок, сформулюйте закономірності, які ви виявили при виконанні цього завдання.
Прийом «Географічна мозаїка»
• Велика група людей, об’єднаних спільним походженням і окремими спадковими ознаками (колір шкіри, волосся та очей, форма голови, будова обличчя та ін.)... (Раса)
• Пригадайте, як виникли людські раси?
• Які ознаки мають представники основних людських рас?
2. Раси та народи Африки. (Пояснення вчителя з елементами бесіди, робота з презентацією ) В Африці налічують від 500 до 7000 націй та етнічних груп. Більшість з них налічує кілька тисяч, а то й сот людей. 2/3 населення становить 30 націй, чисельністю понад 5 тис. чол. Нині населення Африки складається із корінного та прийшлого. Основну частину жителів материка становить корінне населення, що належить до трьох великих рас — європеоїдної, негроїдної та монголоїдної.
Представники європеоїдної раси живуть в основному на півночі Африки. Це араби, бербери та туареги, які в давнину переселилися сюди з Азії. Для них характерні смаглява шкіра, темне волосся та очі, продовгуватий череп, вузький ніс та овальне обличчя. Їх мовами є арабська та берберська.
Араби – велика група народів, яка налічує майже 300 млн. чол. Належать до південної гілки європеоїдної раси. Говорять сповідують переважно мусульманську релігію (іслам). Більшість арабів живе у селах (феллахах) й займається землеробством. Частина є кочівниками-бедуїнами (з арабської – мешканці пустель), які розводять верблюдів й обслуговують караванні шляхи. Араби живуть у Північній Африці. Тут виникли їх перші держави ще у І тис. до н.е. Араби носять білу сорочку, вовняний плащ та головну хустку. На жінках багато металевих та скляних прикрас. У їжі переважають ячмінний та пшеничний хліб, рисова та кукурудзяна каші, фініки, квасоля, горох, сочевиця, у скотарів – молочні продукти.
Бербери – група народів, які є корінними жителями Північної Африки. Часто є кочівниками. Говорять бербери - лівійськими мовами. Туареги – один з народів з групи берберів. Кочують у пустелях. Мають свою мову. Бербери та туареги сповідують іслам.
До європеоїдної раси також належать бури (африканери), які нині живуть на крайньому півдні материка. Ці люди є нащадками перших голландських, французьких та німецьких колоністів. Їх мова африкаанс є діалектом голандської, що виник за участі німецької, англійської та місцевих мов. За релігією – християни-протестанти.
Представники негроїдної раси проживають на південь від Сахари. Вони мають значні відмінності у зовнішньому вигляді. Так, жителі саван Північної півкулі (масаї, тутсі) дуже високі на зріст. Середній зріст дорослого чоловіка становить 1 м 85 см.
Найменші на зріст люди світу – африканські пігмеї, що живуть в Екваторіальній Африці. Їх зріст не перевищує 140 см у чоловіків, жінки — ще нижчі. З грецької слово “пігмей” означає «величиною з кулак». У греків навіть була міра довжини «пігмей» менша за півметра. Першим описав пігмеїв у другій половині ХІХ ст. російський мандрівник Василь Юнкер, коли у нього служили протягом року двоє представників цієї групи народів. Пігмеї зберігають бродячий спосіб життя, давню культуру та традиційні вірування.
Вирізняються найбільш темним кольором шкіри в світі нілоти. У шкіра аж синювато-чорного кольору. Нілоти (“люди Нілу”) – група негритянських народів Східної Африки: дінка, нуер, барі, лотуко, масаї, нанді, покот та інші.
Готтентоти і бушмени, що живуть у напівпустелях і пустелях Південної Африки, мають пласке обличчя, що надає їм схожості з монголоїдами. Бушмени (з голландської – “чагарникові люди”) – корінні жителі Південної та Східної Африки. Були витіснені народами банту у пустелю Калахарі. Ночі проводять у ямах серед чагарників. Живуть, збираючи їстівні рослини, як і їх далекі предки ще 10 тис. років тому.
Негритянські народи говорять багатьма мовами, найпоширеніша з них – група мов банту.
На Ефіопському нагір’ї живуть ефіопи (буквально: “з обпаленим сонцем обличчям”), які мають ознаки одночасно двох рас: європеоїдної та негроїдної. Їх колір шкіри мідний з червонуватим відтінком. Риси обличчя більш подібні до європейців. Ефіопи говорять амхарською мовою, яка повністю витіснила давнє ефіопське складове письмо.
Жителі Мадагаскару — малагасійці (мальгаші) — вихідці з Азії. Їх зовнішні ознаки говорять про належність до монголоїдної раси. Мають свою малагасійську мову.
Африканські народи створили своєрідну культуру, яка мала і має досить великий вплив на розвиток світової культури в цілому та на розвиток культури окремих держав, мешканці яких мають значний відсоток етнічних африканців. Так, стародавня культура Єгипту мала значний вплив на розвиток культури Середземномор'я та Близького Сходу. Єгипетські піраміди досі вражають своєю величністю та вважаються одним із семи чудес світу. Ритми африканської музики дали початок розвитку нової музикальної культури у Північній та Латинській Америці і поширилися по всьому світові.
Після звільнення від колоніального рабства культура народів Африки ще більше впливає на розвиток світової культури. В свою чергу, світова культура впливає на африканську.
В Африці мало міст. Це добре видно на карті. В основному міста розташовані на узбережжях морів і океанів. Найбільшим з них є столиця Єгипту – Каїр. Більша частина африканців проживає в сільській місцевості.
Географічна мозаїка
Прошу порівняти фізичну карту і політичну. Чи є між ними відмінності?
3. Політична карта Африки. (Пояснення вчителя, робота з політичною картою Африки, презентацією ppt «Населення і політична карта Африки»)
• Пригадайте, що та у який спосіб показано на політичній карті світу?
Робота за підручником
Учитель пропонує учням порівняти політичну карту початку 20 ст. і сучасну політичну карту прочитати матеріал підручника «Політична карта Африки», порівняти сучасну політичну карту Африки й карту початку XX ст. Під час роботи учні доходять висновку, що сто років тому майже весь материк був поділений на колонії великих європейських держав, у тому числі Франції, Великої Британії, Бельгії, Португалії, Німеччини, Іспанії, Італії. Після Другої світової війни почався підйом національно-визвольної боротьби. Першими досягли незалежності країни Північної Африки, серед яких Туніс, Марокко й Судан (Єгипет формально здобув самостійність у 1922 р.). Через кілька років, у 1960 р., суверенними державами стали 14 колишніх колоній і підопічних територій Франції, а також Ніґерія, Бельгійське Конґо й Сомалі. Остання колонія — Намібія — здобула незалежність у 1990 р. Зараз в Африці розташовано понад 53 держави.
У стародавні часи кордони держав на території Африки не мали чітких меж. Поділ території почався в основному під час колонізації материка європейськими державами і закінчився тільки у другій половині XX ст. Обриси кордонів окремих країн, що являють собою прямі лінії, нагадують про колоніальне минуле Африки. Колонізатори ділили Африку не за територією проживання народів, а виходячи зі своїх власних інтересів.
Для виправдання європейської колонізації Африки в середині ХІХ ст. почали висуватися хибні ідеї про існування “вищих” та “нижчих” рас. Йшлося про те, що останні начебто не здатні до самостійного розвитку та розумової праці. Так виник расизм – система поглядів про фізичну та психічну нерівноцінність людських рас, про визначальний вплив расових відмінностей на історію й культуру народів. В наш час расизм засуджений міжнародною громадою. Пропагування будь-яких його ідей вважається аморальним та антилюдським.
Про те, що Африка була великим постачальником сировини і рабів, свідчить багато назв, що залишилися від колоніального періоду. Так, узбережжя сучасної Гани, з якої вивозили золото, називалось Золотим берегом, частина Ліберії — Перцевим берегом. Держава Кот-д'Івуар до 1986 р. мала назву Берег Слонової Кості. Взагалі, узбережжя Гвінейської затоки було сумно відоме як Невільничий берег.
У 1950 р. на території Африки було тільки 4 незалежних держави: Єгипет, Ефіопія, Ліберія та Південно-Африканська Республіка. З середини ХХ ст. почалося активне визволення африканських держав від колоніального поневолення. 1960 рік назвали “Роком Африки”. Протягом нього звільнилося аж 17 країн материка. Нині на території Африки всі країни незалежні. Їх — 53. Залежні території залишилися тільки на деяких островах.
Найбільшими за площею країнами материка є Судан, Алжир та Демократична Республіка Конго. На території кожної з них могло б вміститися чотири таких держави, як Україна. За чисельністю населення вирізняється Нігерія – 135 млн чол. Це майже втричі більше, ніж живе людей в нашій державі. Нігерія також найбільш багатонаціональна країна в Африці. На її території проживає близько 250 народностей.
Більшість країн Африки має вкрай низький рівень економічного розвитку й стоїть на останніх сходинках у світовій економіці. Населення зазвичай займається малопродуктивним землеробством: вирощує олійну пальму, какао-боби, арахіс, бавовник, каучукові дерева, рис, кукурудзу, просо. Крім того люди розводять велику рогату худобу, зайняті розробкою корисних копалин та заготівлею деревини. Останнім часом зростає роль туристичного бізнесу в країнах Північної Африки. Особливо цим видом діяльності вирізняється Єгипет.
До високорозвинених країн належить лише Південна Африка (ПАР) – велика країна на крайньому півдні материка. Країна дуже багата на корисні копалини. Тут зосереджено 62 % світових запасів золота. Видобувають також кам’яне вугілля, залізну руду, хром, марганець, свинець, цинк, титан, платину, уран, алмази. Країна забезпечує себе металом, хімічними продуктами, багатьма машинами, в тому числі й автомобілями. У сільському господарстві переважає розведення великої рогатої худоби і овець. Вирощують пшеницю, кукурудзу, арахіс, цукрову тростину, тютюн, цитрусові, виноград.
Практична робота 8 (продовження). Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів Африки (Самостійне виконання практичної роботи учнями з використанням атласу та контурних карт)
Мета: позначити основні географічні об’єкти Африки на контурній карті та запам’ятати їх місцезнаходження.
Використання карт: політична карта Африки
Завдання:
Протягом вивчення теми, користуючись картами атласу, нанесіть на контурну карту та запам’ятайте положення на материку таких географічних об’єктів:
Географічні об’єкти Африки
Категорії географічних об’єктів |
Назви географічних об’єктів |
|
Політична карта |
Країни та їх столиці |
• Єгипет (Каїр), |
ІV. Узагальнення та корекція знань з вивченої теми (Підбиття підсумків уроку вчителем)
Висновки:
• На африканському континенті проживає понад 890 млн чоловік.
• Населення розміщене вкрай нерівномірно, що пояснюється природними умовами та історією заселення материка.
• В Африці проживають представники трьох основних людських рас: на півночі – європеоїдної, у Тропічній Африці – негроїдної, на острові Мадагаскар – монголоїдної.
• На материку живе велика кількість народів, що вирізняються особливостями мови та культури.
• Сучасна політична карта материка сформувалася у другій половині XX ст. після звільнення більшості країн від колоніального рабства.
• Нині на території Африки існує 53 незалежні держави. До групи високорозвинених країн належить тільки Південна Африка (ПА).
Запитання та завдання для усного контролю знань: (Усне опитування)
1. Скільки людей нині проживає на території Африки? Чим пояснюється різна густота населення в межах материка?
2. Представники яких людських рас проживають в Африці та на яких територіях вони поширені?
3. Назвіть на покажіть на політичній карті Африки найбільші за площею, чисельністю населення та рівнем розвитку країни материка.
4. *Поміркуйте, чому склалися проміжні расові ознаки (європеоїдів та негроїдів) у жителів Ефіопії? З яких причин на інших територіях Північної Африки немає представників мішаних рас?
5. *Чим ви можете пояснити рівні, неначе під лінійку проведені державні кордони більшості африканських країн?
6. *Які зв’язки має Україна з країнами африканського континенту?
V. Домашнє завдання.
• Повторити матеріал з використанням опорного конспекту (шпаргалки).
• Вивчити географічну номенклатуру, нанесену на контурну карту: найбільші країни Африки та назви їх столиць.
• Написати твір «Три дні в Африці».