Конспект уроку відповідає новій програмі.
Матеріал уроку допоможе закріпити набуті знання учнів про водні ресурси України, їх значення; розвивати в учнів спостережливість, екологічне мислення; виховувати розуміння того, що водні ресурси потрібно раціонально використовувати й охороняти.
План-конспект уроку з географії
для 8 класу
Тема:
Водні ресурси України, шляхи їх раціонального використання та охорони.
Мета:
Закріпити набуті знання про водні ресурси України, їх значення; розвивати спостережливість, екологічне мислення; виховувати розуміння того, що водні ресурси потрібно раціонально використовувати й охороняти.
Обладнання:
Фізична карта України, атласи, комп’ютери, маркери, аркуші паперу (А3), звукозапис (шум води, дзюрчання струмка), сигнальні загадки, ілюстративний матеріал.
Основні терміни та поняття:
Водний баланс.
Тип уроку:
Застосування умінь і навичок.
Структура і зміст уроку
Де вода, там життя.
Де закінчується вода,
Там закінчується земля.
Східна мудрість
І.Розминка
Вправа «Чарівник»
На початку уроку вчитель оголошує, що одну хвилину ручка кожного учня буде «чарівною паличкою», яка виконуватиме бажання /але не для себе/, і пропонує побажати щось сусідові по парті на цей урок.
ІІ. Актуалізація опорних знань
а) річкову систему;
б) річковий баланс.
а) витоком;
б) гирлом.
а) повінню;
б) паводком.
а) падінням;
б) ухилом.
а) лиманне;
б) заплавне.
а) Волинське Полісся;
б) Причорномор’я.
а) мінеральними;
б) солоними.
Відповіді: 1 – а, 2 – а, 3 – б, 4 – а, 5 – б, 6 – а, 7 – а.
Учні повинні розшифрувати і пояснити схеми.
Схема 1.
/Відповідь: в Україні нараховується більше 4 тис. річок. Більшість з них відноситься до басейнів Чорного та Азовського морів/
Схема 2.
Річкові системи
/Відповідь: річкова мережа України складається з річкових систем Дніпра, Дунаю, Дністра, Південного Бугу, Сіверського Дінця, Західного Бугу та ін./
Схема 3.
Світязь
/Відповідь: одним з найбільш цікавих озер є Світязь. Як вважають учені, саме існування цього озера – географічний парадокс: його дно складено крейдовими породами, що карстуються, однак воно залишається постійно повноводним завдяки підживлення напірними підземними водами. /
Схема 4.
Полісся
___ ____ _____ ____ ____ ___
___ ____ ____ ___ ___ ____ ____ ____ ___
? ___ ___ ___ ____ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ Н
___ ____ _____ ____ ____ ___
____ ___ ___ ____
/Відповідь: на Україні зосередженні значки площі боліт, більшість з них розташовані в Поліссі, де достатня вологість та близьке залягання підземних вод. В Україні переважають низинні болота./
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель: на попередніх уроках ми вже вивчили річки, озера, лимани, болота, підземні води, водосховища, канали.
Тепер пропоную відпочити /звучить звукозапис мелодії шуму води/: «Закрийте очі, уявіть, що ви на березі річки чи озера. Тихо шелестить гострим листячком верба, хлюпочеться біля берега тихим плином вода, лагідно пригріває літнє сонечко, виблискують сонячні промінчики на поверхні води. Ви відчуваєте єднання з чарівною прохолодою води серед жаркого літа.
Відкриваєте очі та бачите вже добре знайомий антропогенний пейзаж»
На дошці ілюстрації за темою «Брутальне ставлення до природи»
забруднення річки забруднення озера озеро, що висохло
Ці питання ми спробуємо вирішити сьогодні на уроці.
ІV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу
Робота з картою
Завдання: використовуючи фізичну карту України та карту «Забезпеченість водними ресурсами» в атласах, визначте особливості водних ресурсів України.
Особливості водних ресурсів України:
Учитель: Ми вже знаємо, що усі запаси поверхневих і підземних вод, які використовуються або можуть бути використані у господарстві та для потреб населення, називаються водні ресурси.
Водний баланс – це кількісне співвідношення приходу, витрат і накопичення води для певної території.
Сумарні запаси вод України становлять 209км3. У розрахунку на одного жителя країни припадає близько 1000м3 прісних вод. Це одни із найнижчих показників у Європі.
Таким чином, з цього виходить, що ми повинні раціонально використовувати водні ресурси й охороняти їх. Про це говорять наступні факти: в середньому кожна людина витрачає на добу 170л води при потребі 2л.
Економісти підрахували, що струмочок води завтовшки в сірник дає втрати 70 відер води на добу. Якщо кран погано закручений, з нього за 1 секунду витікає 1 крапля води. Давайте обчислимо, скільки води витече з крана за добу, якщо за 5хв витікає вода масою 22 грами? І які втрати за рік?
Розв’язання:
Узнаємо за 1хв: 225=4,4г
За 1 годину: 60хв4,4=264г
За добу: 24264г=6336г /6кг336г/
За рік: 6336365=2т.312кг
Заслуховування повідомлень учнів із газетних статей /випереджувальне домашнє завдання до уроку/
V.Творче застосування умінь та навичок
І етап
З усіх учнів класу вчитель створює 5 малих груп, які на попередньому уроці отримали завдання підготувати інформацію про значення водних ресурсів.
ІІ етап
Групи отримують завдання.
Користуючись підготовленими матеріалами, маркерами, аркушем паперу, малюнками, створити буклети:
ІІІ етап
Захист проектів
VI. Підсумки уроку
Інтерактивна вправа «Результат»
Учні по черзі роблять висновки про те, чого вони навчилися на уроці, якого результату досягли, діляться враженнями від уроку. Аналізують матеріал, вивчений на чотирьох уроках, відзначають найважчі місця, щоб ефективно підготуватись до узагальнюючого уроку.
VII. Домашнє завдання