Географія 6 клас.
Конспект уроку до теми: «Погода»
Мета: поглибити та систематизувати знання про погоду та її елементи; формувати практичні вміння характеризувати різні типи погоди, пояснювати причини зміни погоди; сприяти усвідомленню важливості складання точних прогнозів погоди; розвивати вміння застосовувати географічні знання в життєвих ситуаціях; виховувати цікавість та повагу до праці метеорологів.
Обладнання: підручники, атласи, синоптична карта.
Тип уроку: комбінований.
Очікувані результати: учні зможуть розкривати зміст поняття «погода», наводити приклади елементів погоди, характеризувати та порівнювати погоду своєї місцевості, доводити важливість спостережень за погодою.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
Прийом «Зайве поняття»
Завдання. Назвіть «зайве поняття» та поясніть свій вибір.
Роса, дощ, сніг, злива. (Наведено опади в рідкому стані)
Роса, дощ, град, злива. (Наведені опади випадають із хмар)
Роса, іній, дощ, туман. (Наведені опади випадають із повітря)
Прийом «Театралізація» (робота в парах)
Завдання. Один освічений фермер, використовуючи маленький легкий літак, засівав хмари, викликаючи рясні дощі для збільшення врожаю овочів. Розіграйте сценку, яка демонструє реакцію його близьких та віддалених сусідів на ці дії.
Підказка. «Засівання хмар» — розпилення у хмарах речовин, що викликають дощ або йому запобігають.
IIІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Прийом «Фантастична добавка»
Цікаво, якою буде погода завтра? у неділю? улітку? Зазвичай, намагаючись відповісти на це запитання, ми дивимось у небо, адже саме там, у повітряному океані, народжується погода. Немає нічого більш рухливого та мінливого, ніж повітря, що утворює атмосферу. До того як учені відкрили таємниці передбачення погоди, люди уважно стежили за небом, поведінкою тварин, станом рослин. Сьогодні науковці, які прогнозують погоду, мають цілий арсенал новітньої техніки, за допомоги якої проводять спостереження за мінливим станом атмосфери. Відомий учений-хімік Дмитро Іванович Менделєєв говорив: «Атмосфера — велика лабораторія погоди».
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Що таке погода
Прийом «Мозковий штурм»
Погода — це стан нижнього шару атмосфери в певній місцевості у визначений момент або проміжок часу.
Висновок 1. Найголовнішою особливістю погоди є її мінливість.
2. Показники погоди
Прийом «Проблемне питання»
Які елементи характеризують погоду?
Стан погоди характеризується показниками (метеоелементами) — температурою приземного шару повітря, атмосферним тиском, вологістю, силою й напрямком вітру, хмарністю, атмосферними опадами.
Заповнення схеми в зошитах
Висновок 2. Погода характеризується не окремо взятими елементами, а їхньою сукупністю, бо всі вони взаємопов’язані та взаємозалежні.
3. Типи погоди
Тип погоди — це загальна характеристика погоди, що містить її основні елементи (середні добові температури, стан хмарності, опади, наявність і сила вітру).
У помірних широтах типи погоди чергуються за порами року.
Прийом «Творча лабораторія» (робота в групах)
Складіть характеристику типу погоди типового літнього (зимового, осіннього, весняного) дня своєї місцевості.
4. Прогнозування погоди
Виступи учнів з повідомленнями «Як складають прогнози погоди»
Метеорологія — наука про земну атмосферу та явища, які в ній відбуваються. Об’єктом вивчення метеорології є метеорологічні елементи: температура, вологість повітря, хмарність, опади, атмосферний тиск тощо.
Основи метеорології було закладено давньогрецьким ученим Арістотелем. Свою наукову працю про погоду він назвав «Метеорологія», що й дало згодом назву цій науці.
За погодними елементами ведуть регулярні спостереження на метеорологічних станціях. Результати спостережень передають у метеорологічні центри, де на основі здобутих і опрацьованих даних декілька разів на добу складаються синоптичні карти (карти погоди). Зіставляючи такі карти, можна визначити напрямок руху повітряних мас, фронтів, циклонів і антициклонів і скласти прогноз погоди на періоди.
Висновок 3. Одним з найголовніших напрямів діяльності метеорологів є дослідження та прогнозування погоди.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Прийом «Чомучка»
Чому прогнози погоди передають кілька разів на день по радіо та телебаченню?
Чому погода змінюється?
Чому для складання прогнозів погоди діє Світова мережа метеорологічних станцій?
Чому зміни погоди можуть вплинути на самопочуття людей?
Чому сьогодні головними помічниками у складанні прогнозів погоди стали космічні супутники?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
Заключне слово вчителя
Погода — це стан нижнього шару атмосфери в певний час у певній місцевості.
Стан погоди характеризують взаємопов’язані елементи погоди — температура повітря, атмосферний тиск, вологість повітря, сила та напрямок вітру, хмарність, атмосферні опади. Загальну характеристику погоди, що містить її основні елементи, називають типом погоди. Вивченням погоди та складанням прогнозів погоди опікується метеорологія.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати текст §35 підручника (С.Г.Коберник).
2. Записати в зошит приклади народних прикмет, що віщують ясну та мрячну погоду.