Тема уроку: ВІТЕР: ПРИЧИНИ ВИНИКНЕННЯ,
НАПРЯМКИ, СИЛА, ШВИДКІСТЬ. РОЗА ВІТРІВ.
Мета уроку: Сформувати знання про вітер та причину його виникнення;
розвинути навички визначення напрямку та сили вітру; навчитися будувати діаграму «роза вітрів»; сприяти розвитку аналітичного та логічного мислення.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Учень 1 ( картка 1)
Учень 2 ( картка 2)
Прийом « Проблемне питання»
Проблемне питання пов’язане з бесідою Вінні-Пуха та П’ятачка з відомого оповідання Алана Мілна « Вінні-Пух та всі, всі, всі».
У розмові ро виникнення вітру ведмедик стверджував, що вітер піднімається тому, що дерева махають своїми гілками. Ви скажете, навпаки! Яка ж сила приводить в рух повітря?
Чому виникає вітер? Оскільки атмосферний тиск залежить від температури повітря, в основі виникнення вітру лежить розходження в нагріванні земної поверхні.
Перенесемося подумки на морське узбережжя. Дивлячись на море, спекотного літнього дня, ми відчуваємо легкий свіжий вітерець на своєму обличчі. Звідки він? Пляж (суходіл) нагрівся дуже швидко, а море іще прохолодне, тому що вода нагрівається повільніше, ніж суходіл. Над розпеченим пляжем нагріте повітря розширюється та стає легше. Воно піднімається вгору. А над морем холодне і тому важке повітря. Воно направляється на місце теплого ( в бік суходолу). Так виникає денний бриз. А уночі навпаки. Суходіл остигає швидше за воду. Тому над пляжем холодне важке повітря опускається, а над морем тепле повітря піднімається в гору і на його місце приходить холодне із суходолу. Так утворюється нічний бриз. Отже денний бриз – це вітер з моря на суходіл, а нічний бриз – це вітер із суходолу в напрямку моря.
Ми з’ясували, що головною причиною утворення вітру є нерівномірність атмосферного тиску на земній поверхні. Чим більшою є різниця тисків, тим більшу силу має вітер. Вітер – це своєрідна повітряна течія, яка характеризується напрямком, силою та швидкістю.
Вітер – одна з погодних складових. На метеорологічних станціях ведуть постійні спостереження за показниками вітру. Для цього використовують флюгер.
На сьогодні існує 12-ти бальна шкала сили вітру: від 001 м/с штиль, понад 29 м/с – ураган. Це шкала Бофорта.
Проаналізуйте шкалу Бофорта стр.128 підручника Географія 6 кл.
С. Запотоцький, М. Зінкевич, О. Романишин,
Н. Титар, О. Горовий, І. Миколів :
Через різноманітний рельєф нашої планети на Землі виникає багато місцевих вітрів: фен, бора, самум, суховій.
Вітри бувають змінні – ті, що міняють свій напрямок ( бриз, мусон) та постійні – ті, що дмуть в одному напрямку протягом року
( пасати, західні, полярні).
Коли йдеться про напрямок вітру, мається на увазі сторона горизонту, звідки він дме. Наприклад, якщо вітер західний, то це означає що він дме із заходу.
Роза вітрів є графіком, що складається із восьми відрізків, що перетинаються між собою та вказують основні та проміжні сторони горизонту. На цих відрізках відкладають у вибраному масштабі значення повторюваності напрямків вітрів у днях ( крапками) і з’єднують їх лініями. У центрі позначають кількість днів штилю.
( алгоритм побудови рози вітрів стр. 133 підручника Географія 6 кл.
С. Запотоцький, М. Зінкевич, О. Романишин,Н. Титар, О. Горовий, І. Миколів )
Заповни таблицю послуговуючись розою вітрів.
Напрямок |
Пн. |
Пн.сх. |
Пн.зх. |
Пд. |
Пд.сх. |
Пд.зх. |
Зх. |
Сх. |
Штиль |
Дні |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Прийом «За і проти».
Учень 1 формулює докази на користь негативних наслідків вітрів для життя та господарської діяльності людини, учень 2 – на користь позитивних.
Прийом «мікрофон»
За допомогою умовного мікрофону учні розповідають, що нового дізналися на уроці.
Пар.28 підручника Географія 6 кл.
С. Запотоцький, М. Зінкевич, О. Романишин,Н. Титар, О. Горовий, І. Миколів;
Опрацювати мініпроєкт « У чому різниця між торнадо і смерчем?»
Список використаної літератури
Астон 2023