Урок "Вітер: причини виникнення, напрямки, сила, швидкість. роза вітрів.

Про матеріал
Урок вивчення нового матеріалу за розділом "Атмосфера", в якому представлені різні інтерактивні форми та методи роботи на уроці. Урок, розроблений для учнів 6-го класу НУШ ( за програмою Запотоцького та ін.)
Перегляд файлу

Тема уроку: ВІТЕР: ПРИЧИНИ ВИНИКНЕННЯ,

                НАПРЯМКИ, СИЛА, ШВИДКІСТЬ. РОЗА ВІТРІВ.

Мета уроку: Сформувати знання про вітер та причину його виникнення;

розвинути навички визначення напрямку та сили вітру; навчитися будувати діаграму «роза вітрів»; сприяти розвитку аналітичного та логічного мислення.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

  1. Організаційний момент.
  2. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів.
  1. Взаємоперевірка (робота в парах)

Учень 1 ( картка 1)

  1. Як змінюється температура повітря в напрямку від Північного полюса до Південного___________
  2. Здебільшого тропосфера нагрівається від__________ 
  3. Прилад, який винайшов Е.Торрічеллі___________  

Учень 2 ( картка 2)                                    

  1. Атмосферний тиск з висотою___________
  2. Нормальний атмосферний тиск це _____________
  3. Найнижчий шар атмосфери у якому формується погода_________

 

  1. Мотивація навчальної та пізнавальной діяльності.

Прийом « Проблемне питання»

Проблемне питання пов’язане з бесідою Вінні-Пуха та П’ятачка з відомого оповідання Алана Мілна « Вінні-Пух та всі, всі, всі».

У розмові ро виникнення вітру ведмедик стверджував, що вітер піднімається тому, що дерева махають своїми гілками. Ви скажете, навпаки! Яка ж сила приводить в рух повітря?

  1. Вивчення нового матеріалу.

Чому виникає вітер? Оскільки атмосферний тиск залежить від температури повітря, в основі виникнення вітру лежить розходження в нагріванні земної поверхні.

Перенесемося подумки на морське узбережжя. Дивлячись на море, спекотного літнього дня, ми відчуваємо легкий свіжий вітерець на своєму обличчі. Звідки він? Пляж (суходіл) нагрівся дуже швидко, а море іще прохолодне, тому що вода нагрівається повільніше, ніж суходіл. Над розпеченим пляжем нагріте повітря розширюється та стає легше. Воно піднімається вгору. А над морем холодне і тому важке повітря. Воно направляється на місце теплого ( в бік суходолу). Так виникає денний бриз. А уночі навпаки. Суходіл остигає швидше за воду. Тому над пляжем холодне важке повітря опускається, а над морем тепле повітря піднімається в гору і на його місце приходить холодне із суходолу. Так утворюється нічний бриз. Отже денний бриз – це вітер з моря на суходіл, а нічний бриз – це вітер із суходолу в напрямку моря.

       Ми з’ясували, що головною причиною утворення вітру є нерівномірність атмосферного тиску на земній поверхні. Чим більшою є різниця тисків, тим більшу силу має вітер.  Вітер – це своєрідна повітряна течія, яка характеризується напрямком, силою та швидкістю.

Вітер – одна з погодних складових. На метеорологічних станціях ведуть постійні спостереження за показниками вітру. Для цього використовують флюгер.

         На сьогодні існує 12-ти бальна шкала сили вітру: від 001 м/с штиль, понад 29 м/с – ураган. Це шкала Бофорта.

Проаналізуйте шкалу Бофорта стр.128 підручника Географія 6 кл.

С. Запотоцький, М. Зінкевич, О. Романишин,

Н. Титар, О. Горовий, І. Миколів  :

  • Чи можна за цими ознаками визначити наявний вітер у вашій місцевості?
  • Укажіть назву вітрового режиму за шкалою , який можна визначити за такою ознакою: гудять лінії електропередач.

          Через різноманітний рельєф нашої планети на Землі виникає багато      місцевих вітрів: фен, бора, самум, суховій.

          Вітри бувають змінні – ті, що міняють свій напрямок ( бриз, мусон) та постійні – ті, що дмуть в одному напрямку протягом року

( пасати, західні, полярні).

        Коли йдеться про напрямок вітру, мається на увазі сторона горизонту, звідки він дме. Наприклад, якщо вітер західний, то це означає що він дме із заходу.

 

  1. Практична робота ( робота із діаграмою «Роза вітрів»).

 

Роза вітрів є графіком, що складається із восьми відрізків, що перетинаються між собою та вказують основні та проміжні сторони горизонту. На цих відрізках відкладають у вибраному масштабі значення повторюваності напрямків вітрів у днях ( крапками) і з’єднують їх лініями. У центрі позначають кількість днів штилю.

 

( алгоритм побудови рози вітрів стр. 133 підручника Географія 6 кл.

С. Запотоцький, М. Зінкевич, О. Романишин,Н. Титар, О. Горовий, І. Миколів )

 

  1. Закріплення вивченого матеріалу.

  Заповни таблицю послуговуючись розою вітрів.

Напрямок

Пн.

Пн.сх.

Пн.зх.

Пд.

Пд.сх.

Пд.зх.

Зх.

Сх.

Штиль

Дні

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Прийом «За і проти».

Учень 1 формулює докази на користь негативних наслідків вітрів для життя та господарської діяльності людини, учень 2 – на користь позитивних.

  1. Підсумок уроку.

Прийом «мікрофон»

За допомогою умовного мікрофону учні розповідають, що нового дізналися на уроці.

  1. Домашнє завдання.

Пар.28 підручника Географія 6 кл.

С. Запотоцький, М. Зінкевич, О. Романишин,Н. Титар, О. Горовий, І. Миколів;

Опрацювати мініпроєкт « У чому різниця між торнадо і смерчем?»

  

               Список використаної літератури

 

  1. С. Запотоцький, М. Зінкевич, О. Романишин,Н. Титар, О. Горовий, І. Миколів Географія 6 кл. НУШ – Тернопіль:

Астон 2023

  1. Г. Довгань Усі уроки географії у 6 кл. – Харків: «Основа», 2006.
  2. С. Пальчевський Цікава географія: 6 кл. – Київ: Шк. Світ, 2007.
  3. О. Стаднік, Г. Довгань Загальна географія 6 кл: розробки уроків – Харків: Веста: «Ранок», 2006.

 

 

docx
Додано
31 січня
Переглядів
149
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку