Конспект уроку з географії у 6 класі на тему "Озера, їх типи. Штучні водойми."

Про матеріал
Конспект уроку з географії у 6 класі на тему "Озера, їх типи. Штучні водойми." Даний урок ознайомить учнів з поняттям озеро, класифікацією озер за різними критеріями та познайомить з найбільшими озерами світу.
Перегляд файлу

Географія

6 клас

Тема: Озера, їх типи. Штучні водойми.

Мета: сформувати в учнів поняття озеро, ознайомити з класифіка­цією озер за різними критеріями: походженням озерної улоговини, сто­ком, складом води, глибиною; формувати прийоми визначення геогра­фічного положення озера; розвивати навички роботи з контурною кар­тою; виховувати бережливе ставлення до природи.

       Обладнання: фізична карта півкуль, фізична карта України; таблиця «Озера»; схема «Стічне і безстічне озеро»; план визначення географічного положення озера; картки із зображенням озер; атласи, контурні карти.

       Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

І. Повторення вивченого матеріалу

 1. Робота зі схемою

«Річковий басейн і річкова система».

 

 

 

  • Що називається річкою?
  • Звідки можуть брати початок річки?
  • Як називається початок річки?
  • Куди впадають річки?
  • Як називається місце впадіння річки?
  • Яка річка бере початок з болота?
  • Яка річка бере початок з озера?
  • Що називається притокою?
  • Річка з притоками утворює.... Що?
  • Що називається річковою системою?
  • У якої річки най більша річкова система?
  • Що називається річковим басейном?
  • Що таке вододіл ?
  • Яка річка утворює дельту?
  • Що називається дельтою?
  • Як річки поділяються за характером течії?
  • Який характер течії даних річок?

2. Перевірка номенклатури, розгадування кросворду.

(Вчитель ставить запитання, учні відповідають. Один з учнів по­казує названі об 'єкти на карті.)

Кросворд

  1. Найдовша річка Європи. (Волга.)
  2. Найповноводніша річка світу. (Амазонка.)
  3. Річка, що протікає на межі Західносибірської рівнини і Середньо - сибірського плоскогір'я. (Єнісей.)
  4. Найбільша річки, що протікає в Чернівецькій області. (Дністер.)
  5. Друга за довжиною річка Європи. (Дунай.)

 

 

 

 

1

в

о

Л

г

А

 

2

А

М

А

3

0

н

к

А

3

Є

Н

І

С

Е

Й

 

 

4   Д     Н

І

С

Т

Е

Р

 

 

 

5

д

у

н

А

й

 

 

 

 

11. Формування нових знань, умінь

1. Повідомлення теми  завдань уроку.

Сьогодні на уроці ми:

  • ознайомимося з поняттям озеро;
  • розглянемо класифікацію озер за різними критеріями;
  • навчимося визначати географічне положення озера за планом;
  • виконаємо практичну роботу.

 

  1.       Демонстрування таблиць і картин із зображенням озера.
  2.       Робота з формування поняття озеро.

(Учні називають різні ознаки озер, учитель записує їх на дошці, згруповуючи у дві колонки.)

Істотні ознаки                                                          Ознаки, що змінюються

Заглиблення                                                                Мале, велике.

Замкнута водойма                                                      Прісне, солоне

Природна заглибина                                                  Глибоке, мілке

Заповнене водою

 (Учитель підводить учнів до формування ними поняття «озеро». Учні зачитують визначення озера за підручником, § 18. с. 105.)

4. Робота зі схемою «Озера».

(Вчитель, використовуючи схему, пояснює учням поділ озер за різни­ми критеріями. Робота супроводжується показом озер на карті.)

ОЗЕРА

Види озер:

а) за походження озерних улоговин:

тектонічні — утворюються в місцях розломів та опускань земної кори (Байкал);

вулканічні — у кратерах згаслих вулканів (на Камчатці);

стариці — в старих руслах річок;

лиманні — узбережні ділянки моря, відділені піщаними косами (Північне Причорномор 'я, Ялпуг);

льодовикові — улоговини виорані давніми льодовиками (Великі озера, Ладозьке);

залишкові — залишки давніх морських басейнів (Каспійське. Аральське);

загатні — утворюються внаслідок перегороджений гірської річки брилами, які обвалилися з гір (Сарезьке, Синевир).

У ніч з 18 на 19 лютого 1911 року відбувся землетрус з епіцентром у горах Памір. Унаслідок цього велетенські гори, що нависали над річкою Мургаб, з оглушливим гуркотом обвалилися в глибоку ущелину, заси­павши русло річки і маленьке селище-кишлак Усой. Течію річки Мур­габ перегородила величезна гребля заввишки 550 м, завширшки 8 км. Так утворилося Сарезьке озеро, наймолодше озеро на землі. У пере­кладі з таджицької слово «сарез» означає «той, хто ллє на голову». На­повнення улоговини озера тривало майже сорок років. В озеро впада­ють понад 80 річок, а витікає лише одна—Бартанг.

 

б) за глибиною:

  • глибокі (Байкал);
  • мілкі (Світязь, Ялпуг);

в) за складом води:

  • прісні (Великі озера, Байкал та ін.);
  • солоні (Каспійське);

г) за стоком:

—стічні;

—безстічні.

 

5.Робота зі схемами «Стічне озеро» і «Безстічне озеро».

(Учитель пропонує учням самостійно, користуючись схемами, дати визначення понять «стічне озеро» і «безстічне озеро».)

Встановлення причинно-наслідкових зв'язків між стоком і скла­дом води.

 

Причина

Наслідок

Є стік

Наявність прісної води

Відсутність стоку

Наявність солоної води

6. Значення озер та їх охорона.

Як і де використовуються озера в господарській діяльності? (Для рибальства, для водопостачання, як шляхи сполучення, місце оздо­ровлення, відпочинку.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

7.   Визначення географічного положення озера за планом (план ви­вішується на дошці).

План характеристики географічного положення озера

  1. Назва.
  2. На якому материку і в якій його частині  знаходиться.
  3. Форма, у якому напрямі витягнуте.
  4. Середня й максимальна глибини.
  5. Стічне чи безстічне.
  6. Прісне чи солоне.

(Користуючись планом і додатком 7(с. 219 підручника), учні усно визначають географічне положення Каспійського моря-озера.)

ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу

1. Усне фронтальне опитування.

  • Що називається озером?
  • Які види озер виділяються за глибиною, складом води, стоком,
    походженням озерних улоговин?

 

  1. Визначити за малюнками види озер за походженням озерних уло­говин. (Днв. мал. на с. 65.)
  2. Практична робота «Нанесення озер на контурну карту» (Кас­пійське. Байкал, Ладозьке, Танганьїка, Тітікака, Великі озера.)

(Учитель дає характеристику озер, показує їх на карті. Для пер­винного закріплення декілька учнів підходять до карти й показують ці ж самі озера. Учитель нагадує про правила підписів географічних об'єктів на контурних картах. Після цього учні виконують практичне завдання.)

Каспійське море-озеро— найбільше за площею у світі. За свою довгу історію воно мало близько 50 назв. Його називали Хвалинським, Георгієвим, Гір канським, але до наших днів дійшла назва, яку дали озеру за іменем народу каспії, які проживали на його узбережжі в далекому минулому.

Озеро лежить нижче від рівня океану на 28 м.

Байкал — найглибше озеро земної кулі. Його максимальна глиби­на — 1 620 м. Назву цьому озеру, що в перекладі означає «багате озе­ро», дали якути. Серед озер Землі воно займає восьме місце за величи­ною. У ньому міститься майже 20 % запасів прісної води на землі. Уло­говина цього озера може вмістити воду 92 таких морів, як Азовське, або воду з Великих озер, загальна площа яких у 8 разів більша за площу Байкалу. В озеро впадає 336 річок, а витікає тільки одна — Ангара.

Для того, щоб уявити наскільки великий об'єм байкальської води, скажу, що потрібно 400 років для того, щоб через р. Ангара витекла вся вода Байкалу, за умови, що в озеро не буде надходити за цей період ні краплі води.

Щоб заповнити байкальську улоговину, спрямувавши сюди воду всіх річок земної кулі, потрібно 300 днів.

Ладозьке — найбільше прісне озеро в Європі. Улоговина його має льодовикове походження. В озеро впадає багато річок, витікає Нева. ВIX—XII ст. через Ладозьке озеро пролягав водний торговий шлях «із варяг у греки», що зв'язував Північну Русь з Південною, Скандинавію і Прибалтику з Візантією. Під час Великої Вітчизняної війни через озеро пролягала «Дорога життя», що мала велике значення в обороні Ленін­града.

Танганьїка — друге за глибиною озеро (1 470 м) світу і найдовше прісноводне озеро на Землі. Розташоване на висоті 773 м, тектонічного походження.

Тітікака — найбільше високогірне озеро світу, що розташоване в Центральних Андах у тектонічній западині на висоті 3 812м. Глибина його сягає до 304 м.

Озеро стічне, у нього впадає багато річок. Витікає р. Десагуадеро, яка впадає в озеро Поопо.

Великі озера. До їхнього складу входить 5 озер: Верхнє, Гурон, Мічіган, Ері, Онтаріо. Всі вони прісні. їхні улоговини льодовикового по­ходження.

 

 

4. Гра «Третій зайвий».

(Учні із запропонованих трьох назв мають вибрати ту, що не підхо­дить до двох інших.)

  • Байкал, Амазонка, Ялпуг;
    —Ладозьке, Мічиган, Чорне;
    Каспійське, Байкал, Тітікака;
  • Верхнє, Середземне, Гурон;
  • Онтаріо, Дрейка, Ері.

IV. Домашнє завдання

Вивчити § 18, описати географічне положення озера Тітікака.

 

doc
Додано
9 лютого 2021
Переглядів
3402
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку