Географія
6 клас
Тема: Озера, їх типи. Штучні водойми.
Мета: сформувати в учнів поняття озеро, ознайомити з класифікацією озер за різними критеріями: походженням озерної улоговини, стоком, складом води, глибиною; формувати прийоми визначення географічного положення озера; розвивати навички роботи з контурною картою; виховувати бережливе ставлення до природи.
Обладнання: фізична карта півкуль, фізична карта України; таблиця «Озера»; схема «Стічне і безстічне озеро»; план визначення географічного положення озера; картки із зображенням озер; атласи, контурні карти.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
І. Повторення вивченого матеріалу
1. Робота зі схемою
«Річковий басейн і річкова система».
2. Перевірка номенклатури, розгадування кросворду.
(Вчитель ставить запитання, учні відповідають. Один з учнів показує названі об 'єкти на карті.)
Кросворд
|
|
|
1 |
в |
о |
Л |
г |
А |
|
2 |
А |
М |
А |
3 |
0 |
н |
к |
А |
|
3 |
Є |
Н |
І |
С |
Е |
Й |
|
|
|
4 Д Н |
І |
С |
Т |
Е |
Р |
|
|
|
|
5 |
д |
у |
н |
А |
й |
|
|
|
11. Формування нових знань, умінь
1. Повідомлення теми завдань уроку.
Сьогодні на уроці ми:
(Учні називають різні ознаки озер, учитель записує їх на дошці, згруповуючи у дві колонки.)
Істотні ознаки Ознаки, що змінюються
Заглиблення Мале, велике.
Замкнута водойма Прісне, солоне
Природна заглибина Глибоке, мілке
Заповнене водою
(Учитель підводить учнів до формування ними поняття «озеро». Учні зачитують визначення озера за підручником, § 18. с. 105.)
4. Робота зі схемою «Озера».
(Вчитель, використовуючи схему, пояснює учням поділ озер за різними критеріями. Робота супроводжується показом озер на карті.)
ОЗЕРА
Види озер:
а) за походження озерних улоговин:
тектонічні — утворюються в місцях розломів та опускань земної кори (Байкал);
вулканічні — у кратерах згаслих вулканів (на Камчатці);
стариці — в старих руслах річок;
лиманні — узбережні ділянки моря, відділені піщаними косами (Північне Причорномор 'я, Ялпуг);
льодовикові — улоговини виорані давніми льодовиками (Великі озера, Ладозьке);
залишкові — залишки давніх морських басейнів (Каспійське. Аральське);
загатні — утворюються внаслідок перегороджений гірської річки брилами, які обвалилися з гір (Сарезьке, Синевир).
У ніч з 18 на 19 лютого 1911 року відбувся землетрус з епіцентром у горах Памір. Унаслідок цього велетенські гори, що нависали над річкою Мургаб, з оглушливим гуркотом обвалилися в глибоку ущелину, засипавши русло річки і маленьке селище-кишлак Усой. Течію річки Мургаб перегородила величезна гребля заввишки 550 м, завширшки 8 км. Так утворилося Сарезьке озеро, наймолодше озеро на землі. У перекладі з таджицької слово «сарез» означає «той, хто ллє на голову». Наповнення улоговини озера тривало майже сорок років. В озеро впадають понад 80 річок, а витікає лише одна—Бартанг.
б) за глибиною:
в) за складом води:
г) за стоком:
—стічні;
—безстічні.
5.Робота зі схемами «Стічне озеро» і «Безстічне озеро».
(Учитель пропонує учням самостійно, користуючись схемами, дати визначення понять «стічне озеро» і «безстічне озеро».)
Встановлення причинно-наслідкових зв'язків між стоком і складом води.
Причина |
Наслідок |
|
Є стік |
Наявність прісної води |
|
Відсутність стоку |
Наявність солоної води |
|
6. Значення озер та їх охорона.
Як і де використовуються озера в господарській діяльності? (Для рибальства, для водопостачання, як шляхи сполучення, місце оздоровлення, відпочинку.)
7. Визначення географічного положення озера за планом (план вивішується на дошці).
План характеристики географічного положення озера
(Користуючись планом і додатком 7(с. 219 підручника), учні усно визначають географічне положення Каспійського моря-озера.)
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу
1. Усне фронтальне опитування.
(Учитель дає характеристику озер, показує їх на карті. Для первинного закріплення декілька учнів підходять до карти й показують ці ж самі озера. Учитель нагадує про правила підписів географічних об'єктів на контурних картах. Після цього учні виконують практичне завдання.)
Каспійське море-озеро— найбільше за площею у світі. За свою довгу історію воно мало близько 50 назв. Його називали Хвалинським, Георгієвим, Гір канським, але до наших днів дійшла назва, яку дали озеру за іменем народу каспії, які проживали на його узбережжі в далекому минулому.
Озеро лежить нижче від рівня океану на 28 м.
Байкал — найглибше озеро земної кулі. Його максимальна глибина — 1 620 м. Назву цьому озеру, що в перекладі означає «багате озеро», дали якути. Серед озер Землі воно займає восьме місце за величиною. У ньому міститься майже 20 % запасів прісної води на землі. Улоговина цього озера може вмістити воду 92 таких морів, як Азовське, або воду з Великих озер, загальна площа яких у 8 разів більша за площу Байкалу. В озеро впадає 336 річок, а витікає тільки одна — Ангара.
Для того, щоб уявити наскільки великий об'єм байкальської води, скажу, що потрібно 400 років для того, щоб через р. Ангара витекла вся вода Байкалу, за умови, що в озеро не буде надходити за цей період ні краплі води.
Щоб заповнити байкальську улоговину, спрямувавши сюди воду всіх річок земної кулі, потрібно 300 днів.
Ладозьке — найбільше прісне озеро в Європі. Улоговина його має льодовикове походження. В озеро впадає багато річок, витікає Нева. ВIX—XII ст. через Ладозьке озеро пролягав водний торговий шлях «із варяг у греки», що зв'язував Північну Русь з Південною, Скандинавію і Прибалтику з Візантією. Під час Великої Вітчизняної війни через озеро пролягала «Дорога життя», що мала велике значення в обороні Ленінграда.
Танганьїка — друге за глибиною озеро (1 470 м) світу і найдовше прісноводне озеро на Землі. Розташоване на висоті 773 м, тектонічного походження.
Тітікака — найбільше високогірне озеро світу, що розташоване в Центральних Андах у тектонічній западині на висоті 3 812м. Глибина його сягає до 304 м.
Озеро стічне, у нього впадає багато річок. Витікає р. Десагуадеро, яка впадає в озеро Поопо.
Великі озера. До їхнього складу входить 5 озер: Верхнє, Гурон, Мічіган, Ері, Онтаріо. Всі вони прісні. їхні улоговини льодовикового походження.
4. Гра «Третій зайвий».
(Учні із запропонованих трьох назв мають вибрати ту, що не підходить до двох інших.)
IV. Домашнє завдання
Вивчити § 18, описати географічне положення озера Тітікака.