Конспект уроку з географії "Внутрішні води Південної Америки"

Про матеріал
Конспект уроку з географії у 7 класі "Внутрішні води Південної Америки". Розробка уроку містить очікувані результати, наскрізні змістові лінії, ключові та предметні компетентності та цікаву мандрівку водними ою'єктами Південної Америки.
Перегляд файлу

 Тема: Води суходолу Південної Америки.

 

Обладнання: фізична карта світу, атласи, підручник, контурні карти, інтерактивна панель.

Тип уроку: комбінований.

 

Наскрізні змістові лінії:

-                     Екологічна безпека та сталий розвиток

-                     Здоров’я і безпека

-                     Громадянська відповідальність

 

Очікувані результати: учень\ учениця 

-                     Знає географічне розміщення  внутрішніх вод, показує їх на географічній карті та наносить на контурну карту;

-                     пояснює особливості розподілу внутрішніх вод на материку;

-                     описує водні об’єкти;

-                     робить висновки про основні напрями господарського використання водних ресурсів  материка;

-                     оцінює наслідки втручання людини в природу.

 

Ключові та предметні компетентності:

-                     спілкування державною мовою;

-                     основні компетентності у природничих науках і технологіях;

-                     інформаційно-цифрова;

-                     уміння вчитися впродовж життя;

-                     ініціативність і підприємливість;

-                     соціальна та громадянська компетентності;

-                     екологічна грамотність і здорове життя.

 

                                     

                                                Хід уроку:

  1.               Організаційний момент.

Налаштування.

У мене гарний настрій!

Я гарно вчуся.

Я з радістю здобуваю нові знання.

Я найкращий знавець географії.

Мені всі завдання під силу.

Я відмінно вивчу новий матеріал.

 

2. Актуалізація опорних знань.

Рубрика «Най…»

Вікторина «Що? Де? Коли?»

  1.                 Як материк Пд. Америки з’єднується з Пн. Америкою?
  2.                 Чим з’єднується Тихий і Атлантичний океан?
  3.                 Хто перший проплив між Пд. Америкою і Антарктидою?
  4.                 Найбільший острів Пд. Америки.
  5.                 Назвіть найвищу гірську вершину.
  6.                 Як називають Анди?
  7.                 Індіанці, зачаровані снігами і формою гори, назвали її «Сяюча гора».
  8.                 Море піратів.
  9.                 Найбільша за площею низовина Пд. Америки.
  10.            Скільки років Андам?
  11.            Холодна течія біля зх. узбережжя  материка.
  12.            Холодний штормовий вітер з пампи.
  13.            На якій низо вині спостерігаються морози до – 40?
  14.            Що лежить біля океану, а води не нап’ється?
  15.            Який вітер господарює над Пд. Америкою?

 

Учитель: До нас на урок потрапила «Морська пошта», спробуймо відгадати, хто її відправив, який мандрівник?

Конкурс «Морська пошта».

  1.                 «Повідомлення цього флорентійця зробили на початку 16 ст. велику сенсацію.  До цього європейці вважали, що Колумб відкрив зх. морський шлях в Індію. Аж раптом нікому незнайомий мандрівник порівняв природу і довів, що земля, відкрита Колумбом,- не Індія, а інший материк. Хто він?
  2.                 «Більше року я плив цим небезпечним водним шляхом. Король відрядив мене за прянощами до островів, що біля Індії. І я, щоб скоротити шлях, поплив на зх. Увесь час я плив, минаючи мілини й скелі, думав, що знайду вихід в інший океан. Подорож до океану затяглась, але все ж таки я знайшов протоку і досяг мети». Ця протока буде названа його ім’ям, а відкритий ним океан Тихий. Хто він?
  1.               Мотивація навчальної  і пізнавальної діяльності учнів.

 Отже, невелику подорож материком ми здійснили і сміливо починаємо вивчати його водні простори.

 Велика вологість клімату Пд. Америки обумовлює значні запаси водних ресурсів, який за цим показником займає 1-е місце у світі. Найбільші запаси внутрішніх вод материка припадають на річки. Про них і йтиме на сьогоднішньому уроці. Ми помандруємо до казкових озер, до великих, живих і могутніх водоспадів.

  1.               Вивчення нового матеріалу.

-                     Які у вас виникають асоціації, коли чуєте слово «річка»?

-                     Що таке річка?

-                     Чому ми вивчаємо річки після ГП, рельєфу і клімату?

-                     У народі говорять: «Річка-дзеркало природи». Давайте з вами разом з’ясуємо чинники, які впливають на розподіл річок на материкові.

                      

         

  Робота в групах.

Чинники, що впливають на розподіл річок на материкові

                          ↓                                                                                 ↓

                      Рельєф                                                                      Клімат

                          ↓                                                                                 ↓

Формує полощу басейну;                                                     густота річкової  

 сітки;

 напрямок  течії залежить                                                     повноводність;

 від нахилу поверхні мате-                                                   тип живлення;

 рика; швидкість течії;                                                           режим річки.

 робота річки (руйнівна,

 творча).

 

-                     Погляньте на карту світу і скажіть, до басейнів яких океанів несуть свої води річки Пд. Америки?

Складаємо схему (самостійно)

                        Річкові басейни Пд. Америки.

                                                                  ↓                                                   ↓                                                                          

                  ↓

Атлантичного океану                     Тихого                 Басейн внутрішнього стоку

(90%)                                                                (5%)                                                (5%)

                   ↓                                                                                                                     

  Оріноко

  Амазонка

  Парана

 

-                     Пригадайте, що таке вододіл?

-                     Де проходить вододіл у Пд. Америці?

-                     Чому ви не знайшли назв річок басейну Тихого океану? Чому вони короткі?

-                     Чому ріки басейну Атлантичного океану повноводні і довгі?

-                     Чим пояснюється утворення басейну внутрішнього стоку?

 

Мандрівка  найбільшими річками Південної Америки.

І група: (відео) Найбільшою річкою Пд. Америки є Амазонка. «Цариця річок», «диво природи», «загадкова», «неповторна» - як тільки не називають її. Бере початок високо в Андах з льодовика. Довжина – 6400 км, ширина  в середньому  – 20 км, впадає в Атлантичний океан. Приймає понад 500 приток. Площа її басейну 7 млн.км² (як ціла Австралія!) На цій площі може вміститись 11 Україн. Це найповноводніша річка світу. Вона виносить в океан 15% всієї річкової води планети. Для такої кількості води знадобилося б 130 таких рік, як наш Дніпро.

Прийом «Чомучки»

- Чому Амазонка є повноводною цілий рік?

Вона має дощове живлення, у грудні – лютому вода надходить з пд. Півкулі, а у червні-серпні з пн.

У кінці літа розливаються на 80-100 км. У нижній течія Амазонка зазнає припливів. Двічі на добу велетенська хвиля до 4 м. з гуркотом рухається вгору по річці, її називають «амазуну»- гримуча вода.

 

У водах річки водиться понад 2000 видів риб. Це і граціозна терра і смертельно небезпечні скати і електричні вугри, ненажерливі піраньї, велетенські алігатори(4,6м). На поверхні води плаває гігантське кругле листя вікторії-регії – найбільшого виду лілії, що може витримати вантаж до 50 кг. Береги річки вкриті непрохідними хащами з деревоподібних папоротей, гевеї, пальм. Дерева перевиті ліанами. Тут панує напівморок, повітря насичене вологою. Це амазонська сельва…

 

ІІ група: Другою за протяжністю річкою є Парана. Її назва означає – велика річка, а місцеві жителі називають її «матір’ю моря». Довжина – 4700 км. Починається на Бразильському плоскогір’ї впадаючи в океан, утворює естуарій. Вона є найбагатшою на водоспади.

 

ІІІ група: (фото) У глибині вологих і похмурих джунглів, які розкинулись на обшири них просторах  Гвіанського плоскогір’я бере початок Оріноко – річка казкового Ельдорадо. Багато мандрівників хотіли знайти скарби у річковій долині, жодна невдача не зупиняла їх. Марні пошуки міфічної країни принесли географії велику користь, з карти зникло багато білих плям.

Оріноко має довжину 2740 км, площа басейну 1 млн. км². У неї багато води, бо з квітня по жовтень ідуть дощі, річка розливається на 10-15 км, а рівень води сягає 15 м.

 

Вчитель: Гори і нагір’я Пд. Америки є колискою могутніх водоспадів: високих і багатоводних, гримучих і легендарних.

-                     Що таке водоспад?

-                     Як він утворюється?

ІV група: Ми проведемо екскурсію до найбільш відомих водоспадів Пд. Америки (презентація)

На слайді найвищий водоспад планети – Анхель,  1054м.

На притоці Оріноко, річці Чурун, знаходиться найвищий водоспад світу, відкритий у 1935р. венесуельським льотчиком Джіммі Анхелем.  Він справляє величезне враження і вартий того, щоб його оспівали поети. Вода рине прямо висними потоками. Туман від водяних бризок піднімається в тих місцях, де струмені розбиваються  об скелясті стіни і виступи. В ньому неначе живі квіти, грають райдуги.

 

V група: На річці Ігуасу – притоці Парани знаходиться не просто водоспад, а ціла система: 270 великих і малих потоків, що простяглися на 3 км. Води Ігуасу спадають між червонувато-чорними безкидами, десяткам широких і кількома десятками вузьких потоків з поверхні плато на скелястий виступ, а з нього відразу ж падають спіненою масою на ще нижчий рівень дна долини. Загальна висота сягає 72 м. Обвал мільйонів тонн води утворює хмари водяного пилу. Вітер колише їх, як білу фату нареченої. Можна годинами милуватися цією шаленістю води.

 Вчитель: До внутрішніх вод Пд. Америки відносяться і озера.

-                     Пригадаємо, що таке озеро?

Учень: Найбільше за площею – Маракайбо на пн. Материка. Має тектонічне походження, лежить у западині земної кори. Це озеро – лагуна. Воно з’єднене з Карибським морем протокою, глубиною 2-4 м. У 1956 р. Були проведені роботи з метою поглиблення дна, для того, щоб зробити можливим прохід суден і танкерів водотоннажністю до 28 тис. т. Площа – 16,3 тис. км²., глибина – 250 м.

Найвисокогірніше озеро – Тітікака, що лежить на висоті 3812 м. і  досягає глибини 304 м., площа = 8 тис. км². Його називають «скеля з олова», бо на одному з його островів видобували олово; «столицею Анд», «ельдорадо», тобто озеро із золотим дном.

Учень: Легенди інків про затоплені скарби озера давно збуджували уявлення істориків і археологів. За однією легендою інки зібравши все золото відлили з нього велечезний ланцюг і, щоб скарби не дісталися конкістадорам, кинули в озеро, яке на їх думку, не мало дна! Таємниці Тітікаки розвіяв Кусто у 1969 р. Після 8-тижневих пошуків фпанцузька експедиція не виявила ні затопленних скарбів, ні палацу інків на дні озера.

4.Закріплення вивченого матеріалу.

- Робота з контурною картою.

- Прийом «Творча лабораторія».

Добігає до кінця наша подорож. Чи багато цікавого ви побачили і почули?

А для чого людині потрібні річки?

5.Рефлексія.

6. Підсумок уроку.

Наша мандрівка булла плідною і цікавою. Ознайомились із внутрішними водами Пд. Америки, побачили красу природи цього материка.

 

doc
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
18 лютого
Переглядів
90
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку