Конспект уроку з графіки для художньої школи "Проєкт: Я - дизайнер!"

Про матеріал
Під час уроку (2 по 45 хв.) учні продовжують знайомство з видами і жанрами образотворчого мистецтва, розширюють знання про графіку, дизайн, проєктну діяльність, знайомляться з поняттям «дизайн». Пробують себе в ролі дизайнера або умовного "замовника" дизайнерського проєкту. Намагаються виконати замовлення згідно з технічним завданням "замовника" в заданий час.
Перегляд файлу

Конспект уроку з графіки, 1 клас художньої школи

(5 клас закладу загальної середньої освіти)

«Проєкт: Я – дизайнер!»

Автор: викладач спецдисциплін Федоришин Тетяна Вікторівна

 

Під час уроку (2 по 45 хв.) учні продовжують знайомство з видами і жанрами образотворчого мистецтва, розширюють знання про графіку, дизайн, проєктну діяльність, знайомляться з поняттям «дизайн».

Тема: Створити власний дизайн-проєкт умовного «замовника».

Мета:

Навчальна: продовжити знайомство з видами і жанрами образотворчого мистецтва, розширити знання про графіку, її види, поняття дизайн, проєктну діяльність.

Розвивальна: розвивати вміння вести власний проєкт від ідеї до повної реалізації, будувати умовне «замовлення» в певній послідовності, створення ескізу, розрахунок вартості реалізації проєкту, реалізація, образне мислення, дрібну моторику рук, сприяти формуванню вмінь працювати самостійно аналізуючи помилки під час реалізації проєкту.

Виховна: виховувати спостережливість, охайність, почуття естетичної насолоди, комунікабельність, креативність, самостіне прийняття рішень, вміння відстояти свою «точку зору», культуру поведінки під час уроку та перегляду робіт своїх колег.

Тип уроку: комбінований.

Техніка виконання: графіка, час виконання: 2 уроку малюнка по 45 хв.

Обладнання: формат паперу А4, А2, олівці різної м’якості, ластик, приклади дизайнерських робіт, карточки для жеребкування, карточки з характеристиками «умовних замовників» .

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку.

Девіз уроку: «В дизайні кожна дрібниця – важлива!».

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Моніторинг якості знань з графіки, поняття графіки, її види:

  1.                    Давайте пригадаємо, що таке Графіка?

Вправа «Мікрофон». Правила проведення: говорити має тільки той чи та, хто тримає символічний мікрофон; відповіді не коментують і не оцінюють; коли хтось висловлюється, решта не має права говорити або вигукувати з місця.

Продовжіть:

  1. Назвіть виразні засоби графіки.
  2. Які види графіки ви знаєте?
  3. За допомогою яких графічних матеріалів виконується рисунок на папері?
  4. Які графічні жанри вам відомі?
  5. Назвіть види прикладної графіки.
  6. Чим логотип відрізняється від товарного знаку?
  7. Яким вимогам повинен відповідати плакат?


Графіка – це перш за все рисунок, мистецтво, що грунтується на поєднанні чорного і білого. Її основний виразний засіб – лінія, а також світлотінь, іноді – кольорові плями.

Графіка завжди супроводжувала живопис, але її не завжди відокремлювали в особливий вид мистецтва. Графіка більш умовна, ніж живопис, багато чого пускаючи і недоговорюючи, вона підкреслює основне, найбільш характерне і виразне. Інше домислює глядач. З початку XIX ст. графіка стала самостійним і дуже розповсюдженим видом мистецтва. У цей же час виникли графічні жанри – книжкова ілюстрація, газетні і журнальні малюнки, політична карикатура, плакат, афіша. 

Розрізняють такі види графіки:
  • станкова (самостійні композиції);
  • книжкова (ілюстрації, оформлення книг);
  • прикладна (етикетки, поштові марки та ін.);
  • монументальна або плакатна;
  • мультиплікаційна.

Станкова графіка

Книжкова

Прикладна

Монументальна

 

Плакатна

 

Мультиплікаційна

 

Авторський рисунок на папері виконується за допомогою графічних матеріалів: олівець, перо (туш), вугіль, соус, сангіна, сепія та ін.

Прикладна (промислова або ж рекламна) графіка поділяється на такі види:

  • піктограма – символ або знак, який допомагає зорієнтуватися у просторі (дорожні знаки, кнопки на сайтах та ін.). Повинен бути зрозумілим для всіх;
  • логоготип – фірмовий шрифтовий напис. Допомагає виділити товар з-поміж інших;
  • товарний знак – символ підприємства – невелике, лаконічне, стилізоване зображення, яке проставляється на товарі; 
  • етикетки – наклейки на пляшках, упаковках. Їх призначення – реклама і оформлення товару;
  • марки, буклети та ін.

Риси прикладної графіки: лаконічність, виразність, гранична узагальненість, єдність тексту і рисунку, яскравість. Твори цього виду графіки повинні затримати на собі погляд покупця, за короткий час охарактеризувати товар.

Плакатна (монументальна) графіка. Плакат з'явився у II пол. XIX ст. Містить зображення і текст – це найбільш агітаційний вид мистецтва. Розрізняють такі види плакату: учбові, політичні, рекламні, театральні (афіші), плакати з техніки безпеки, охорони здоров'я. Твори цього виду графіки повинні сприйматися з великої відстані, привертати увагу, а зміст зображуваного повинен сприйматися моментально.

ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.

  1. Вступна бесіда.

Сьогодні в нас з вами не просто урок, а урок-проєкт. Сьогодні кожен з вас спробує себе в ролі дизайнера або замовника.

Що таке дизайн? Та хто такий дизайнер?

Дизайн (англ. Design - проект, задум, креслення, малюнок) - термін, що позначає різні види проєктувальної діяльності.

Дизайнер - фахівець з художнього оформлення та конструювання різного роду предметів. Сфери застосування таланту дизайнера досить різноманітні: це і мода, і промисловий або архітектурний дизайн. Професія дизайнера є однією з наймодніших на сьогоднішній день. Перевагами роботи в сфері дизайну є хороший заробіток, можливість творчої самореалізації.

В даний час досить затребуваною є професія графічного дизайнера. Те, чим займається графічний дизайнер, ясно вже з самого визначення даної спеціальності. Графічний дизайн є мистецтвом проектування об'єктів за допомогою графічних зображень. Графічний дизайнер - фахівець з оформлення різного роду друкованої та плакатної продукції, створенню фірмових знаків, етикеток. Окремим напрямком графічного дизайну є веб-дизайн - діяльність з оформлення сайтів в інтернеті. Графічний дизайнер - професія творча, близька за змістом і філософії до роботи художника, що створює живописні твори.

 

 

 

 

 

 

Завдання дизайнера будь-якої спеціалізації полягає в максимальному виконанні вимог замовника. Безумовно, тут, як і будь-який інший сфері, вітається творчий підхід. Однак графічний дизайнер у своїй щоденній роботі обмежений рамками технічного завдання, а не вирішує завдання творчого самовираження. Тому креатив в даній професійній області не вітається.

У наші дні поняття «дизайну» настільки розширив свої кордони, що нам вже складно уявити собі навколишній світ без нього. Дизайн проник практично в усі сфери діяльності людини. Це в повній мірі стосується і такого виду дизайнерського мистецтва, як графічний дизайн. З його проявами ми стикаємося всюди - ми купуємо газети, книги і глянцеві журнали, звертаємо увагу на рекламні листівки, етикетки і барвисті афіші, стикаємося з графічним дизайном в поліграфії та мережі Інтернет.

Графічний дизайн перетворився не тільки в створення привабливих картинок, скільки в зміна візуально-комунікативного середовища, що оточує людину в повсякденному житті. Сьогодні графічний дизайн - це ціла наука, в якій поєднуються розважливість аналітика з творчими здібностями художника.

Тож завдання буде таке:

Створити рекламний банерний щит. Місце розташування: на стіні – наружна реклама або банер, на підлозі, яка стоїть – штендер, розмір А2.

Банер - це рекламна чи інша інформація, надрукована на баннерном полотні (тканини) за допомогою широкоформатного принтера. Банер зручний у використанні завдяки тому, що його можливо розмістити в будь-якому місці.

 

Штендер (нім. Stander - стійка, в народі "Мимоход") рекламно-інформаційна конструкція зовнішньої реклами, яку ставлять поруч з об'єктом реклами. (Іноді вживають: спотикашка, стрітлайн).

 

  1. Практична вправа:

Клас ділиться на дві команди (метод жеребкування), умовно створюємо дві дизайнерських студії, за бажанням можуть придумати собі назву.

Якщо кількість учнів в класі не парна то «зайвий учень» буде умовним «замовником», якщо парна кількість учнів, то роль замовника бере на себе керівник/вчитель/викладач. «Замовник» буде примхливий.

Варіанти «замовника» наприклад:

  1. Директор меблевого магазину «Пан диван»;
  2. Хозяйка салону краси «Весна»;
  3. Завідуючий філіалу дитячої бібліотеки «Абетка»;
  4. Власник мережі рибних ресторанів «Мушля»;
  5. Маркетолог фабрики взуття «Твоя пара», і т. д.

«Замовник» обирається так само жеребкуванням. Можно придумати самостійно, іноді корисно дати можливість учню продумати свого «замовника». «Примхливість замовника» показана в табличці «технічні умови»:

 

Замовник

Технічні умови

Меблевий магазин «Пан диван»

Обов'язкова наявність: дивану;

Кольорова гама: фіолетова;

Рекламне гасло: «Ми створюємо затишок»

Салон краси «Весна»

Обов'язкова наявність: портрета дівчини у віночку;

Кольорова гама: зелено-бузкова;

Рекламне гасло: «Завжди Весна!»

Філіал дитячої бібліотеки «Абетка»

Обов'язкова наявність: букварика, персонаж Гаррі Поттер

Кольорова гама: необмежена;

Рекламне гасло: «Книга дзеркало життя»

Мережа рибних ресторанів «Мушля»

Обов'язкова наявність: -

Кольорова гама: блакитна;

Рекламне гасло: «Найкращі дари моря»

Фабрика взуття «Твоя пара»

Обов'язкова наявність: Сороконожка;

Кольорова гама: помаранчева;

Рекламне гасло: «Знайди свою пару»

 

І V. Мотивація навчальної діяльності.

Коли «ролі» розподілені, починаєтьяс робота:

- перший етап: спочатку кожне дизайнерське бюро має надати замовнику по три ескізи на затвердження (Може виконати ескізи кожен учасник, показати або всі, або вибрати більш вдалі). Замовник має право внести дві поправки (знову ж таки як вирішить керівник проєкту, з огляду на час уроку/заняття, не менше двох уроків по 45 хв.);

- другий етап: коли ескіз затверджено замовником, дизайнери починають роботу над проєктом в повному розмірі А2, мають самостійно розподілити ролі та хто який об'єм роботи виконує. Надається час і вперед;

- третій етап: захист виконаної роботи перед замовником. «Замовник» обов'язково має задати два-три питання по проєкту. Відповідь надає той учень хто відповідав за цю ділянку роботи.

 Пригадаймо, з чого ми починаємо будь-який малюнок – з ескізу. Що таке ескіз?

Ескіз — швидко виконаний вільний малюнок, АЛЕ недопустимий як готова робота. Ескіз потрібен художнику для пошуку вдалої композиції свого задуму. Ескіз створюється на форматі А4 розміром не більше А5 ( прививаємо естетичний смак подачі ескізів, самоповагу)

Готові ескізи аналізуємо, представляємо перед «замовником». Кожен учасник презентує, пояснює свій ескіз. Група (дизайнерське бюро) має «домовитись» / «дійти згоди» з «замовником» щодо остаточного рішення виконання рекламної продукції (у замовника є дві поправки).

V. Практична робота.

Для роботи нам потрібен аркуш формату А2, олівець м’який, ластик, попередньо затверджений ескіз.

Коли ескізи погоджені, розпочинається робота над проєктом. На форматі А2 групи малюють свою рекламу.

Кожній групі потрібно розбити весь об’єм роботи на кожного учасника. Розподілити роботу (варіантів може бути безліч), на приклад, таким чином:

- нанесення фону;

- компоновка об’єктів (розміщення тексту відносно малюнка, дрібні деталі);

- промальовка всіх об’єктів;

- кольорове рішення об’єктів.

VІ. Підсумок уроку. Захист робіт перед «замовником».

Після завершення роботи, кожна група має презентувати свою роботу «замовнику».

Аргументувати композицію, розміщення напису та графічних об’єктів;

Аргументувати поєднання кольорової палітри з заданою замовником, чому ці кольори, який зміст вони несуть;

Аргументувати використання саме цих графічних об’єктів, їх зміст, мета;

Аргументувати вибір написання тексту, чому такий шрифт (тонкий, широкий, курсивом, кольоровий..);

Наскільки економічно вигідна саме ця реклама, які матеріали заплановані використовуватися (папір, банерне полотно, картон, фарба, аракал, друк..)?

VІІ. Домашнє завдання.

Протягом тижня зібрати колекцію банерної реклами, яка сподобалась, та на ваш розсуд найбільш вдала. На наступному занятті показати колекцію, розказати що саме «зачепило» в цій рекламній продукції (використання шрифту, кольорове співвідношення, графічні елементи, композиція тощо)

Приклади учнівських робіт:

Стоматологічна клініка «Smale»

Обов'язкова наявність: текст в рукописному стилі, весняні квіти;

Кольорова гама: необмежена;

Рекламне гасло: «Live is short! Smile while you still have teeth».

 

 

 

 

Шкільний клуб відпочинку та розваг «PARTY»

Обов'язкова наявність: текст, морозиво;

Кольорова гама: блакитна, рожева;

Рекламне гасло: Fifth harmony? One direction. I don’t know how but they fjund me.

 

 

 

Салон краси «Дніпрянка»

Обов'язкова наявність: портрет дівчини, цікаве волосся;

Кольорова гама: кольорова, ярка;

Рекламне гасло: Я закохана в Дніпро!

 

 

 



 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1.  Anzhela
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
1 липня 2021
Переглядів
1082
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку