15 квітня о 18:00Вебінар: Інтегрований STEM-тиждень як ресурс формування цілісності сприйняття світу

Методична розробка заняття "КВК з органічної хімії та біохімії"

Про матеріал

Хімія — це природнича наука, яка вміє творити дива. І як кожна наука вона вимагає до себе серйозного та відповідального ставлення. Хімія... Із цією наукою тісно пов'язане наше сьогодення. „Широко простягає хімія руки свої в справи людські". Ці слова Михайла Васильовича Ломоносова не втратили своєї актуальності і в наші дні.

Хімія — наука складна і багатогранна. Хімічні спостереження і знання про речовини та їхні перетворення людство накопичувало протягом тисячоліть. Ці знання поступово впорядковувались та перепліталися з іншими науками. Виникали різні розділи хімії: фізична хімія, біохімія, космохімія, агрохімія, геохімія, фармацевтична хімія.

Перегляд файлу

 

СЦЕНАРІЙ ІНТЕГРОВАНОГО КВК З ОРГАНІЧНОЇ ХІМІЇ ТА БІОХІМІЇ

 

ТЕМА: ІНТЕГРОВАНЕ ЗАНЯТТЯ З ОРГАНІЧНОЇ ХІМІЇ ТА БІОХІМІЇ

 

МЕТА:

Навчальна: узагальнити  знання з  «Органічної хімії», акцентувати увагу на  взаємозв’язок  органічної хімії з дисципліною   «Біохімія молока і молочних продуктів»
Виховна: розвиток пізнавального інтересу та творчої активності студентів, формування професійної  спрямованості

Розвиваюча:   у ігровій  формі актуалізувати знання  студентів з  хімії та біохімії, розширити кругозір,  сприяти розвитку логіки, кмітливості, винахідливості, а також інтересу до обраного фаху.

Оформлення зали: комп’ютер, проектор та мультимедійна дошка,                  хімічні реактиви, хімічний посуд, молочні продукти, презентація молочних виробів.

ХІД ЗАХОДУ

  1.                Організаційний момент

Викладач: Хімія — це природнича наука, яка вміє творити дива. І як кожна наука вона вимагає до себе серйозного та відповідального ставлення.  Хімія... Із цією наукою тісно пов'язане наше сьогодення. „Широко простягає хімія руки свої в справи людські". Ці слова Михайла Васильовича Ломоносова не втратили своєї актуальності і в наші дні.

Хімія — наука складна і багатогранна. Хімічні спостереження і знання про речовини та їхні перетворення людство накопичувало протягом тисячоліть. Ці знання поступово впорядковувались та перепліталися з іншими науками. Виникали різні розділи хімії: фізична хімія, біохімія, космохімія, агрохімія, геохімія, фармацевтична  хімія.

Величезні здобутки хімічної науки стали можливими тільки завдяки тісним зв’язкам хімії з іншими науками, які збагатили її.

Хімічна промисловість — це одна з найважливіших галузей індустрії, яка вироб­ляє хімічні волокна, пластмаси, лаки, фарби, синтетичні мийні засоби, парфуми, продукти переробки нафти, лікарські та вибухові речовини, каучук, гуму. Також не обходить­ся без неї і  харчова промисловість. Деякі продукти харчування в наш час виготовлені штучно.

Академік М. М. Семенов, лауреат Нобелівської премії, говорив: «Всі ми поєднуємо з хімічною наукою подальший прогрес у пізнанні світу, що нас оточує... І не може бути в наші дні спеціаліста, який міг би обійтися без знання хімії».

Викладач: Хімія тісно пов'язана з іншими науками: мате­матикою, фізикою, біологією, біохімією, технологією. Деякі  із цих наук ви вже вивчили, інші  ще будете вивчати  на старших курсах. Ви вже маєте не аби які знання з хімії та біохімії молока. І  зараз ми проведемо  конкурс, щоб виявити, хто з вас найкраще засвоїв знання з органічної хімії та біохімії  і готовий до вивчення спеціальних дисциплін.

II. Основна частина заняття

Викладач:   Починаємо наше засідання Клубу Веселих та Кмітливих. Сьогодні ми будемо свідками змагання між командами «Катіончики» та «Нітрогліцерин».

Команди встають під музику та оплески вболівальників.

Викладач: Допомагати нам у вирішенні спорів та оцінювати майбутні конкурси буде шановне журі:

  • Скрипка Лідія Іванівна – директор коледжу
  • Бондаренко Ольга Михайлівна – заступник директора з  навчальної роботи
  • Чуйкова Світлана Вікторівна - заступник директора з навчально-практичної підготовки
  • Ткаченко Валентина Миколаївна – методист коледжу
  • Івахненко  Валерій Михайлович – викладач хімії

Допомагати рахувати отримані оцінки буде лічильна комісія у складі: викладач комісії харчових технологій Ларіної Руслани Олександрівни та студентка групи Т-11 Сватко Катерини.

Викладач: Отже, починаємо перший тур нашої зустрічі! Бажаємо   командам успіхів!  (Звучить гонг).

  1. Конкурс  «Привітання»

Викладач:. Раніше було проведено жеребкування команд. Першими починає  команда…

Конкурс оцінюється в  5 балів.

 (Привітання команди «Катіончики»

Привітання команди «Нітрогліцерин»

                    Привітання журі

                   Звернення до суперників

Викладач: Просимо журі підвести підсумки конкурсу «Привітання».

              ( Оголошуються результати конкурсу, які вивішуються на табло)

  1. Конкурс «Розминка»

Викладач: Починаємо другий тур нашого змагання  «Розминка».

Кожна команда відповідає на 5 запитань, за правильну відповідь отримує 1 бал.

Питання командам (за правильну відповідь – 1 бал):

1 команда:

1. Яка функціональна група входить до складу спиртів?  (ОН)
2. Яка кислота, що викликає опік, міститься в кропиві? (Мурашина.)
3. Як називаються речовини, які утворюються при взаємодії карбонових кислот і спиртів? (Ефіри.)
4. Який вуглевод  міститься в молоці? (лактоза)

5. За рахунок чого температура кипіння у спиртів вище, ніж у відповідних вуглеводнів? (За рахунок водневих зв'язків.)
                                                         

 

                                                           2 команда:

1. Яка функціональна група характерна для карбонових кислот? (Карбоксильна.)
2. Який вуглевод називають «виноградним цукром»? (глюкозу)
3. Тривіальна  назва бутанової кислоти. (Масляна.)
4. Хімічний склад мила. (Натрієві і калієві солі карбонових кислот.)

5.  Наявність яких речовин надає запах рослинам? (Ефіри.)

Викладач: Журі, будь ласка, оцініть другий конкурс «Розминка». (Журі виставляє оцінки і підводить підсумки другого туру.)

  1. Конкурс «Експериментатор»

Викладач: Наступний тур нашого змагання називається «Експериментатор». Від кожної команди запрошуються - по два студенти. Кожен з етапів конкурсу « Експериментатор » оцінюється по 5 балів.
             Ваше завдання і з закритими очима, по запаху, визначити кілька речовин:

1 -й варіант речовин
- Оцтова кислота                            по запаху
- Бензин                                           по запаху
- Ацетон                                          по запаху
2 -й варіант речовин
- Етиловий спирт                            по запаху
- Хлороформ                                   по запаху 

- Молочна кислота                         по запаху
Викладач:  Ми знаємо, що у виробництві молочних продуктів мають місце різні фальсифікації і внаслідок чого випускається неякісна продукція. Наша задача, як майбутніх технологів,  правильно визначити  вид фальсифікації.

Завдання: Команда №1 –  встановити фальсифікацію содою,

                  Команда № 2 – встановити фальсифікацію крохмалем

( Члени команди підходять до столу з реактивами і проводять  реакцію по встановленню фальсифікації.  Показують результат і коментують їх)

Викладач: Журі, будь ласка, оцініть конкурс «Експериментатор». (Журі виставляє оцінки і підводить підсумки

  1. Конкурс «Хімія і хореографія»

Викладач: Командам пропонується засобами хореографії зобразити:
а) три агрегатних стани речовини;
б) типи хімічних реакцій.

 Конкурс оцінюється в 5 балів.

Викладач: Журі, оцініть конкурс «Хімія і хореографія»

  1. Конкурс «Бліц-турнір»

Викладач: Кожна команда відповідає на запитання з органічної хімії та біохімії молока , за правильну відповідь отримує 1бал. Час на обдумування 10 секунд. Журі оцінює швидкість, правильність і оригінальність відповідей.

Питання командам:

Органічна хімія

1 . Як за хімічним складом відрізняються рослинні та тваринні жири ? – Рослинні містять ненасичені карбонові кислоти, а тваринні – насичені.

2 . Який зв'язок між буряком і тістечком ? - В обох продуктах є цукор.
3 . Що є мономером крохмалю ? – альфа-глюкоза.
4 . Яке масло називають прованським і чому? - Кращий сорт оливкової олії    ( прозоре , запашне , застигає при -60 ° С , прованське масло названо по імені провінції Прованс на півдні Франції).
5 . Який вчений і коли довів наявність пептидного зв’язку та вперше синтезував поліпептид ? – Фішер Еміль у 20 сторіччі.

Вариант № 1

  1. Основний білок молока?
  2. Скільки незамінних амінокислот міститься у молочному білку?
  3. Який вид бродіння молочного цукру відбувається при виробництві усіх кисломолочних продуктів?
  4. Яка хімічна сполука надає маслу та сиру жовтий колір?
  5.  Чому молоко має білий колір?

Органічна хімія

1.  Який зв'язок існує між глюкозою та ялинковими іграшками ? - Так як глюкоза містить альдегідну групу , то вона з аміачним розчином оксиду срібла дає реакцію « срібного дзеркала» , в результаті реакції виділяється тонкий шар срібла , яким покривають ялинкові іграшки.
2. Як довести не насичений характер рослинної олії?за допомогою бромної води або калій перманганату.

3. Який фермент розщеплює жири?ліпаза.

4. Який елемент називають «царем органічної хімії»? – карбон.

5 . Чи мають сльози людини бактерицидні  властивості ? - Сльози людини містять 0,1 % білків , у тому числі фермент лізоцим , що має бактерицидні властивості. Лізоцим швидко і повністю розчиняє багато аеробних бактерій.

Вариант № 2

  1. З яких хімічних сполук складається молочний жир?
  2. Скільки амінокислот входить до складу білків?
  3. Які хімічні сполуки синтезуються в молочній залозі корови?
  4. Які види бродінь молочного цукру відбуваються при виробництві кефіру?
  5. Які хімічні сполуки знижують кислотність молока при фальсифікації?

Викладач: Журі, оцініть конкурс «Бліц-турнір»

  1. Конкурс капітанів

Викладач: Запрошуються капітани команд.  

                   (Звучить пісня )

 « Окомір ». Капітани - хіміки повинні володіти хорошим окоміром, тому їм пропонується налити в дві різні по місткості і формі посудини однаковий об’єм  молока, не використовуючи мірний посуд. Конкурс оцінюється в 5 балів.

  ( Капітани наливають молоко у колбу і у хімічний стакан, асистент перевіряє циліндром кількість молока).

Викладач: «Який же хімік не вміє вирішувати завдання». Завдання капітанам довелося виконати складні, тому на завершення конкурсу їм пропонується випити по 100 мл  молока. А потім отримати конверт з завданням та виконати його.  Конкурс оцінюється в 5 балів.

Завдання № 1

Випити 100 мл молока  з масовою часткою жиру 2,5% і підрахувати, скільки калорій отримали.

Завдання № 2

Випити 100 мл молока  з масовою часткою білку 2,8% і підрахувати, скільки калорій отримали.

Викладач: Журі, оцініть конкурс капітанів.

  1. Конкурс «Технік-лаборант»

Викладач: Запрошуються по одному представнику  від кожної команди. Вам пропонується знайти 5 помилок при проведенні лабораторного досліду.

Вариант № 1

Визначення масової частки  жиру в молоці

1. У молочний жиромір відміряємо  автоматичною піпеткою-дозатором  5 см3  сірчаної кислоти густиною 1,50-1,55 г/см3 ,

2. відміряємо 10 см3  молока,

3. автоматичною піпеткою-дозатором відміряємо 1 см3  ізоамилового спирту.

4. перемішуємо  змістовне  жиромеру,  при необхідності доливаємо жиромір кислотой або ізоаміловим спиртом.

5. ставимо на 5 хв. у водяную баню.

6. центрифугуємо 5 хв.

7. визначаємо  жир в %.

 

 

Вариант № 2

Визначення титрованої  кислотності у молоці

  1. В колбу місткістю 250 см3  відміряємо  20 см3  молока.
  2. Наливаємо  10 см3 дистильованої води.
  3. Капаємо  2-3 краплі  резазурину.
  4. Титруємо 1N розчином  NаОН до появи  слабко-рожевого забарвлення

( колір звіряємо  с еталоном).

  1. Кількість  лугів, що пішло на титрування, помножуємо на 5.

Викладач: Журі, будь ласка, оцініть конкурс «Технік-лаборант».

  1. Конкурс « Швидше! Більше! Правильніше ! »

Викладач: А поки студенти працюють, команди позмагаються у спритності на знання органічних  речовин. Командам за 1 хвилину слід назвати якомога більше правильних відповідей.   За кожну правильну відповідь – 1 бал.

(Картинки з формулами органічних речовин).

Викладач: Журі, оцініть конкурс « Швидше! Більше! Правильніше ! »

  1. Конкурс «Хіміки-алхіміки»

Викладач: Запрошуються по два студенти від команд. Вам необхідно, використовуючи наявні реактиви, отримати:
а «молоко»;
б) «малиновий сироп»;

          Конкурс оцінюється в 5 балів.

Викладач: Журі, оцініть конкурс «Хіміки-алхіміки»

  1.  Конкурс «Дегустатор»

Викладач: Необхідно з закритими очима відгадати молочний продукт. Конкурс оцінюється  в 5 балів. Запрошуються  по 1 дегустатору.

Варіант  № 1

№ 1   молоко пряжене

№2   кефір

№ 3   йогурт

 

Варіант  № 2

№ 1   молоко

№2   кефір

№ 3  ряжанка

 Викладач: Журі, оцініть конкурс « Дегустатор »

  1. Конкурс «Домашнє завдання»

«Там,  на технологічних доріжках»

Викладач: Переходимо до найцікавішого і захоплюючого туру наших змагань «Домашнє завдання ». Команди отримали завдання підготувати музикально-імпровізований номер «Там на технологічних доріжках» та  прорекламувати  молочний виріб.  Конкурс оцінюється  в 5 балів.

 Першою представляє команда «____»

            Другою  представляє команда «____»

 

Викладач: Журі, оцініть конкурс  «Домашнє завдання»

 

ІІІ. Заключна частина заняття

Підведення підсумків

Викладач: Наш КВК добігає кінця. А поки журі підводить підсумки, пропонуємо всім бажаючим помалювати на молоці.

Викладач: Для оголошення остаточних результатів змагання запрошуємо Ольгу Михайлівну.

 

 

 

 

 

 

 

ТАБЛИЦЯ РЕЗУЛЬТАТІВ

 

 

Конкурс

Кількість балів

«Катіончики»

«Нітрогліцерин»

«Привітання»

5

 

 

«Розминка»

5

 

 

«Експериментатор»

 

5

 

 

5

 

 

«Хімія і хореографія»

5

 

 

«Бліц-турнір»

 

 

 

Конкурс капітанів

 

5

 

 

5

 

 

«Технік-лаборант»

5

 

 

« Швидше! Більше! Правильніше ! »

 

 

 

«Хіміки-алхіміки»

5

 

 

«Дегустатор»

5

 

 

«Домашнє завдання»

5

 

 

5

 

 

Підсумок

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://r.caiel.ru/favicon.gif?6471

1

 

docx
Додано
10 грудня 2018
Переглядів
593
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку