Хімія — це природнича наука, яка вміє творити дива. І як кожна наука вона вимагає до себе серйозного та відповідального ставлення. Хімія... Із цією наукою тісно пов'язане наше сьогодення. „Широко простягає хімія руки свої в справи людські". Ці слова Михайла Васильовича Ломоносова не втратили своєї актуальності і в наші дні.
Хімія — наука складна і багатогранна. Хімічні спостереження і знання про речовини та їхні перетворення людство накопичувало протягом тисячоліть. Ці знання поступово впорядковувались та перепліталися з іншими науками. Виникали різні розділи хімії: фізична хімія, біохімія, космохімія, агрохімія, геохімія, фармацевтична хімія.
СЦЕНАРІЙ ІНТЕГРОВАНОГО КВК З ОРГАНІЧНОЇ ХІМІЇ ТА БІОХІМІЇ
ТЕМА: ІНТЕГРОВАНЕ ЗАНЯТТЯ З ОРГАНІЧНОЇ ХІМІЇ ТА БІОХІМІЇ
МЕТА:
Навчальна: узагальнити знання з «Органічної хімії», акцентувати увагу на взаємозв’язок органічної хімії з дисципліною «Біохімія молока і молочних продуктів»
Виховна: розвиток пізнавального інтересу та творчої активності студентів, формування професійної спрямованості
Розвиваюча: у ігровій формі актуалізувати знання студентів з хімії та біохімії, розширити кругозір, сприяти розвитку логіки, кмітливості, винахідливості, а також інтересу до обраного фаху.
Оформлення зали: комп’ютер, проектор та мультимедійна дошка, хімічні реактиви, хімічний посуд, молочні продукти, презентація молочних виробів.
ХІД ЗАХОДУ
Викладач: Хімія — це природнича наука, яка вміє творити дива. І як кожна наука вона вимагає до себе серйозного та відповідального ставлення. Хімія... Із цією наукою тісно пов'язане наше сьогодення. „Широко простягає хімія руки свої в справи людські". Ці слова Михайла Васильовича Ломоносова не втратили своєї актуальності і в наші дні.
Хімія — наука складна і багатогранна. Хімічні спостереження і знання про речовини та їхні перетворення людство накопичувало протягом тисячоліть. Ці знання поступово впорядковувались та перепліталися з іншими науками. Виникали різні розділи хімії: фізична хімія, біохімія, космохімія, агрохімія, геохімія, фармацевтична хімія.
Величезні здобутки хімічної науки стали можливими тільки завдяки тісним зв’язкам хімії з іншими науками, які збагатили її.
Хімічна промисловість — це одна з найважливіших галузей індустрії, яка виробляє хімічні волокна, пластмаси, лаки, фарби, синтетичні мийні засоби, парфуми, продукти переробки нафти, лікарські та вибухові речовини, каучук, гуму. Також не обходиться без неї і харчова промисловість. Деякі продукти харчування в наш час виготовлені штучно.
Академік М. М. Семенов, лауреат Нобелівської премії, говорив: «Всі ми поєднуємо з хімічною наукою подальший прогрес у пізнанні світу, що нас оточує... І не може бути в наші дні спеціаліста, який міг би обійтися без знання хімії».
Викладач: Хімія тісно пов'язана з іншими науками: математикою, фізикою, біологією, біохімією, технологією. Деякі із цих наук ви вже вивчили, інші ще будете вивчати на старших курсах. Ви вже маєте не аби які знання з хімії та біохімії молока. І зараз ми проведемо конкурс, щоб виявити, хто з вас найкраще засвоїв знання з органічної хімії та біохімії і готовий до вивчення спеціальних дисциплін.
II. Основна частина заняття
Викладач: Починаємо наше засідання Клубу Веселих та Кмітливих. Сьогодні ми будемо свідками змагання між командами «Катіончики» та «Нітрогліцерин».
Команди встають під музику та оплески вболівальників.
Викладач: Допомагати нам у вирішенні спорів та оцінювати майбутні конкурси буде шановне журі:
Допомагати рахувати отримані оцінки буде лічильна комісія у складі: викладач комісії харчових технологій Ларіної Руслани Олександрівни та студентка групи Т-11 Сватко Катерини.
Викладач: Отже, починаємо перший тур нашої зустрічі! Бажаємо командам успіхів! (Звучить гонг).
Викладач:. Раніше було проведено жеребкування команд. Першими починає команда…
Конкурс оцінюється в 5 балів.
(Привітання команди «Катіончики»
Привітання команди «Нітрогліцерин»
Привітання журі
Звернення до суперників
Викладач: Просимо журі підвести підсумки конкурсу «Привітання».
( Оголошуються результати конкурсу, які вивішуються на табло)
Викладач: Починаємо другий тур нашого змагання «Розминка».
Кожна команда відповідає на 5 запитань, за правильну відповідь отримує 1 бал.
Питання командам (за правильну відповідь – 1 бал):
1 команда:
1. Яка функціональна група входить до складу спиртів? (ОН)
2. Яка кислота, що викликає опік, міститься в кропиві? (Мурашина.)
3. Як називаються речовини, які утворюються при взаємодії карбонових кислот і спиртів? (Ефіри.)
4. Який вуглевод міститься в молоці? (лактоза)
5. За рахунок чого температура кипіння у спиртів вище, ніж у відповідних вуглеводнів? (За рахунок водневих зв'язків.)
2 команда:
1. Яка функціональна група характерна для карбонових кислот? (Карбоксильна.)
2. Який вуглевод називають «виноградним цукром»? (глюкозу)
3. Тривіальна назва бутанової кислоти. (Масляна.)
4. Хімічний склад мила. (Натрієві і калієві солі карбонових кислот.)
5. Наявність яких речовин надає запах рослинам? (Ефіри.)
Викладач: Журі, будь ласка, оцініть другий конкурс «Розминка». (Журі виставляє оцінки і підводить підсумки другого туру.)
Викладач: Наступний тур нашого змагання називається «Експериментатор». Від кожної команди запрошуються - по два студенти. Кожен з етапів конкурсу « Експериментатор » оцінюється по 5 балів.
Ваше завдання і з закритими очима, по запаху, визначити кілька речовин:
1 -й варіант речовин
- Оцтова кислота по запаху
- Бензин по запаху
- Ацетон по запаху
2 -й варіант речовин
- Етиловий спирт по запаху
- Хлороформ по запаху
- Молочна кислота по запаху
Викладач: Ми знаємо, що у виробництві молочних продуктів мають місце різні фальсифікації і внаслідок чого випускається неякісна продукція. Наша задача, як майбутніх технологів, правильно визначити вид фальсифікації.
Завдання: Команда №1 – встановити фальсифікацію содою,
Команда № 2 – встановити фальсифікацію крохмалем
( Члени команди підходять до столу з реактивами і проводять реакцію по встановленню фальсифікації. Показують результат і коментують їх)
Викладач: Журі, будь ласка, оцініть конкурс «Експериментатор». (Журі виставляє оцінки і підводить підсумки
Викладач: Командам пропонується засобами хореографії зобразити:
а) три агрегатних стани речовини;
б) типи хімічних реакцій.
Конкурс оцінюється в 5 балів.
Викладач: Журі, оцініть конкурс «Хімія і хореографія»
Викладач: Кожна команда відповідає на запитання з органічної хімії та біохімії молока , за правильну відповідь отримує 1бал. Час на обдумування 10 секунд. Журі оцінює швидкість, правильність і оригінальність відповідей.
Питання командам:
Органічна хімія
1 . Як за хімічним складом відрізняються рослинні та тваринні жири ? – Рослинні містять ненасичені карбонові кислоти, а тваринні – насичені.
2 . Який зв'язок між буряком і тістечком ? - В обох продуктах є цукор.
3 . Що є мономером крохмалю ? – альфа-глюкоза.
4 . Яке масло називають прованським і чому? - Кращий сорт оливкової олії ( прозоре , запашне , застигає при -60 ° С , прованське масло названо по імені провінції Прованс на півдні Франції).
5 . Який вчений і коли довів наявність пептидного зв’язку та вперше синтезував поліпептид ? – Фішер Еміль у 20 сторіччі.
Вариант № 1
Органічна хімія
1. Який зв'язок існує між глюкозою та ялинковими іграшками ? - Так як глюкоза містить альдегідну групу , то вона з аміачним розчином оксиду срібла дає реакцію « срібного дзеркала» , в результаті реакції виділяється тонкий шар срібла , яким покривають ялинкові іграшки.
2. Як довести не насичений характер рослинної олії? – за допомогою бромної води або калій перманганату.
3. Який фермент розщеплює жири? – ліпаза.
4. Який елемент називають «царем органічної хімії»? – карбон.
5 . Чи мають сльози людини бактерицидні властивості ? - Сльози людини містять 0,1 % білків , у тому числі фермент лізоцим , що має бактерицидні властивості. Лізоцим швидко і повністю розчиняє багато аеробних бактерій.
Вариант № 2
Викладач: Журі, оцініть конкурс «Бліц-турнір»
Викладач: Запрошуються капітани команд.
(Звучить пісня )
« Окомір ». Капітани - хіміки повинні володіти хорошим окоміром, тому їм пропонується налити в дві різні по місткості і формі посудини однаковий об’єм молока, не використовуючи мірний посуд. Конкурс оцінюється в 5 балів.
( Капітани наливають молоко у колбу і у хімічний стакан, асистент перевіряє циліндром кількість молока).
Викладач: «Який же хімік не вміє вирішувати завдання». Завдання капітанам довелося виконати складні, тому на завершення конкурсу їм пропонується випити по 100 мл молока. А потім отримати конверт з завданням та виконати його. Конкурс оцінюється в 5 балів.
Завдання № 1
Випити 100 мл молока з масовою часткою жиру 2,5% і підрахувати, скільки калорій отримали.
Завдання № 2
Випити 100 мл молока з масовою часткою білку 2,8% і підрахувати, скільки калорій отримали.
Викладач: Журі, оцініть конкурс капітанів.
Викладач: Запрошуються по одному представнику від кожної команди. Вам пропонується знайти 5 помилок при проведенні лабораторного досліду.
Вариант № 1
Визначення масової частки жиру в молоці
1. У молочний жиромір відміряємо автоматичною піпеткою-дозатором 5 см3 сірчаної кислоти густиною 1,50-1,55 г/см3 ,
2. відміряємо 10 см3 молока,
3. автоматичною піпеткою-дозатором відміряємо 1 см3 ізоамилового спирту.
4. перемішуємо змістовне жиромеру, при необхідності доливаємо жиромір кислотой або ізоаміловим спиртом.
5. ставимо на 5 хв. у водяную баню.
6. центрифугуємо 5 хв.
7. визначаємо жир в %.
Вариант № 2
Визначення титрованої кислотності у молоці
( колір звіряємо с еталоном).
Викладач: Журі, будь ласка, оцініть конкурс «Технік-лаборант».
Викладач: А поки студенти працюють, команди позмагаються у спритності на знання органічних речовин. Командам за 1 хвилину слід назвати якомога більше правильних відповідей. За кожну правильну відповідь – 1 бал.
(Картинки з формулами органічних речовин).
Викладач: Журі, оцініть конкурс « Швидше! Більше! Правильніше ! »
Викладач: Запрошуються по два студенти від команд. Вам необхідно, використовуючи наявні реактиви, отримати:
а «молоко»;
б) «малиновий сироп»;
Конкурс оцінюється в 5 балів.
Викладач: Журі, оцініть конкурс «Хіміки-алхіміки»
Викладач: Необхідно з закритими очима відгадати молочний продукт. Конкурс оцінюється в 5 балів. Запрошуються по 1 дегустатору.
Варіант № 1
№ 1 молоко пряжене
№2 кефір
№ 3 йогурт
Варіант № 2
№ 1 молоко
№2 кефір
№ 3 ряжанка
Викладач: Журі, оцініть конкурс « Дегустатор »
«Там, на технологічних доріжках»
Викладач: Переходимо до найцікавішого і захоплюючого туру наших змагань «Домашнє завдання ». Команди отримали завдання підготувати музикально-імпровізований номер «Там на технологічних доріжках» та прорекламувати молочний виріб. Конкурс оцінюється в 5 балів.
Першою представляє команда «____»
Другою представляє команда «____»
Викладач: Журі, оцініть конкурс «Домашнє завдання»
ІІІ. Заключна частина заняття
Підведення підсумків
Викладач: Наш КВК добігає кінця. А поки журі підводить підсумки, пропонуємо всім бажаючим помалювати на молоці.
Викладач: Для оголошення остаточних результатів змагання запрошуємо Ольгу Михайлівну.
ТАБЛИЦЯ РЕЗУЛЬТАТІВ
Конкурс |
Кількість балів |
«Катіончики» |
«Нітрогліцерин» |
«Привітання» |
5 |
|
|
«Розминка» |
5 |
|
|
«Експериментатор»
|
5 |
|
|
5 |
|
|
|
«Хімія і хореографія» |
5 |
|
|
«Бліц-турнір» |
|
|
|
Конкурс капітанів
|
5 |
|
|
5 |
|
|
|
«Технік-лаборант» |
5 |
|
|
« Швидше! Більше! Правильніше ! » |
|
|
|
«Хіміки-алхіміки» |
5 |
|
|
«Дегустатор» |
5 |
|
|
«Домашнє завдання» |
5 |
|
|
5 |
|
|
|
Підсумок |
|
|
|
1