Конспект уроку з хімії для 8 класу на тему: "Генетичний зв'язок між класами неорганічних сполук"

Про матеріал
Мета: 1.Закріпити знання про складні речовини, основні класи неорганічних сполук (оксиди, кислоти, основи, солі); простежити взаємозв’язок процесів утворення і взаємоперетворення неорганічних сполук; формувати уявлення про єдність речовин, їх різноманітність і генетичний зв’язок. 2. Розвивати уміння записувати формули неорганічних сполук за назвами, давати назви речовинам за формулами; удосконалювати вміння записувати рівняння хімічних реакцій, виконуючи ланцюжки перетворень. 3. Сприяти формуванню наукового світогляду учнів, логічного мислення; працьовитості, самостійності у навчанні.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Генетичний зв’язок між класами неорганічних сполук

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготував вчитель хімії

Хмелівської ЗОШ І-ІІ ступенів

  Білінський Л.В.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку. Генетичний зв’язок між класами неорганічних сполук

 

Мета:  1.Закріпити знання про складні речовини, основні класи неорганічних сполук (оксиди, кислоти, основи, солі); простежити взаємозв’язок процесів утворення і взаємоперетворення неорганічних сполук; формувати уявлення про єдність речовин, їх різноманітність і генетичний зв’язок.

  1.   Розвивати уміння записувати формули неорганічних сполук за назвами, давати назви речовинам за формулами; удосконалювати вміння записувати рівняння хімічних реакцій, виконуючи ланцюжки перетворень.
  2.   Сприяти формуванню наукового світогляду учнів, логічного мислення; працьовитості, самостійності у навчанні.

Тип уроку: вдосконалення знань, умінь і навичок

Методи навчання: групова робота, фронтальне опитування, робота в парах, робота з опорною схемою.

Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця розчинності, ряд активності металів, опорні схеми класів неорганічних сполук, генетичного зв’язку класів неорганічних сполук.

 «Жоден вид матерії не може

 утворитися з нічого й не може

перетворитися на ніщо»

Хід уроку

І. Організаційна частина.

Хімія у моєму житті

Хімія — не така вже й складна наука,

У ній ми пізнаєм самих себе.

Та з кожним разом, як щось нове дізнаємось,

Нам хочеться побачити таке,

Чого раніше ми не уявляли, можливо, знали,

Та не розуміли, що це є.

Наука ця прирівнюється до мистецтва.

Не зразу все вдається навпростець,

Проте натхнення й, може, трішечки везіння

Поможуть подолати тобі стрес.

Зроби один лиш крок і не лінуйся!

Й розвідаєш новітні ти шляхи,

Ти будеш дивуватись, як з одного

Може виходити щось інше й зовсім не таке.

Мандруючи шляхами і стежинами,

Дізнаєшся багато новизни.

Вона простягне руки і відкриє двері

В світ нових знань,

Щоб ти міг віднайти себе!

 

- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Як будете працювати ? Сформулюйте власні сподівання і запишіть їх на аркушах паперу.

(учні роблять записи на аркушах у формі молекул ,які вчитель прикріплює до дошки)

 

 

ІІ. Актуалізація опорних знань:

1.Прийом «Хімічна розминка».(прочитати хімічні формули і дати назви речовинам), (технологія «Мікрофон»)

Cu(OH)2  ,Na2O  ,P2O5 , HNO3 , AL2(SO4)3,  KOH  ,HCI

Fe(OH)2,  CaO   , SO3 ,  H3PO4  , MgCI2,  NaOH , H2S

Fe(OH)3 , K2O  ,CO2  ,   HCI  , Zn3(PO4)2,  Ba(OH)2,  HNO3.

  1.   Ігрова хвилинка «Знайди зайве»

Учні мають визначити в кожному рядку «зайву» формулу й пояснити свій вибір:

а) SОз, HNO3,FеО, К20, С02, СuО;

б) HNO з, Н2S04, А1(ОН)3, НС1, Н3Р04, Н2С03;

в) Zn(ОН)2, КОН, Fе(ОН)2, Ва,  NаОН, Ва(ОН)2;

г) KNO3, FеSО4, NаСІ,  ВаО, СаСОз.

3.Технологія «Ефект штучної помилки»(знайти і виправити помилки)

ALOH3,  MgO  , H3SO4,   LiOH ,     H2S   

ZnO2  , H2SO3, CO2 , AgNO3 ,KOH2

K2O , HCI,   P2O  ,Ba(OH)2 , H2SO2

Повернімося до схеми класифікації речовин.

F:\Мал._6._Схема_класифікації_неорганічних_речовин.jpg

 

  1. Перш за все нагадайте, що ми називаємо речовинами? (Все з чого складаються

фізичні тіла)

  1. Як класифікуються речовини? (В залежності від ознаки класифікації:

а) за походженням: неорганічні і органічні;

б) за чистотою: чисті і суміші;

в) за складом: прості і складні)

  1. Які речовини називаються складними? (Речовини, що складаються із двох і

більше хімічних елементів

  1. Як класифікуються складні речовини? На які класи сполук вони поділяються?

( Оксиди, основи, кислоти солі)

( відповіді учнів оформити у вигляді схеми. Додаток № 1)

(розподілити клас на групи, кожній дати завдання із запропонованих формул речовин виписати тільки формули окремих складних речовин. Після виконаної роботи дати характеристики окремим класам сполук.)

  1. Нагадайте, будь ласка, які речовини називаються оксидами, які властивості характерні для них?

(Оксиди - складні речовини, що складаються із двох хімічних елементів, одним з яких є Оксиген. Валентність Оксигену в оксидах дорівнює II. Поділяються на класи: основні, кислотні, амфотерні. Можна добуті! взаємодією простих речовин з киснем.)

  1. Які сполуки називають основами?

(Основи - складні речовини, що складаються із атомів металів і групи ОН. Група І - валентна, тому її кількість залежить від валентності атомів металу. Поділяють на луги і нерозчинні у воді сполуки).

  1. Дайте визначення кислотам, їх класифікації.

(Кислоти - складні речовини, які складаються із атомів Гідрогену і кислотного залишку. Валентність кислотного залишку визначає кількість атомів Гідрогену в сполуці. Класифікують в залежності від ознаки: за наявність Оксигену і за кількістю Гідрогену).

  1. Які сполуки називають солями?

(Солі - складні речовини, які утворені атомом метшіу і кислотного залишку. Розподіляються на нормальні (середні), кислі, основні)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 

Таким чином ми з вами повторили класифікацію неорганічних сполук, а на сьогоднішньому уроці спробуємо з’ясувати чи існують зв’язки між різними класами речовин, чи можна переходити від одного класу речовин до інших, (тобто познайомимося із «Генетичним зв’язком між класами органічних сполук». Так

звучатиме тема нашого сьогоднішнього уроку.

 

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Додому вам було випереджувальне завдання: що ви розумієте під генетичним зв’язком?

Учень:

У перекладі з грецької генетичний означає — такий, що стосується похо­дження, вивчає розвиток чого-небудь.

Розглядаючи хімічні властивості сполук різних класів, можна простежити, як вони пов’язані за походженням, тобто скласти генетичні ряди, в яких простежується споріднений зв’язок між класами неорганічних сполук.

Генетичний зв’язок — це зв’язок між речовинами різ­них класів, що ґрунтується на взаємоперетворенні речо­вин і показує походження одних речовин від інших.

Знання генетичних зв’язків пояснює різноманітність класів неорганічних сполук і речовин у природі, відкриває перед уче­ними перспективи створення нових речовин.

 

Вчитель:

Було давно помічено, що речовини, які беруть свій початок від простих речовин — металів, суттєво відрізняються за влас­тивостями від речовин, що беруть початок від неметалів. Тому розрізняють два генетичних ряди: генетичний ряд металів та генетичний ряд неметалів.

Генетичний ряд металів. Генетичний ряд металів має такий

вигляд: _

метал —> основний оксид —>основа (луг) > сіль.

Метал, що започатковує генетичний ряд, наявний в усіх його складних речовинах, наприклад:

                              1              2                    3

Ca > CaO >Са(ОН)2>СаС12

  1. 2Са + 02 = 2СаО;
  2. СаО + Н20 = Са(ОН)2;
  3. Са(ОН)2 + 2НС1 = СаС12 + 2Н20.

Звернути увагу учнів. 

Правило генетичних зв’язків:

  1. Кількість стрілочок у схемі відповідає кількості рівнянь хі­мічних реакцій, які необхідно скласти.
  2. Сполуки, записані перед стрілочкою, обов’язково мають вступити в хімічну реакцію.
  3. Сполуки, записані пір ля стрілочки, мають утворитися внаслі­док реакції.

 

Проте, як вам відомо, нерозчинну основу не можна добути з оксиду, піддавши його взаємодії з водою. Тому генетичний зв’язок ускладнюється на одну ланку:

метал —> основний оксид —>сіль —> основа —> інша сіль.

Для заліза та сполук  Феруму він має вигляд:

           1              2                  3                    4

Fe —> FeO—> FeS04 —> Fe(OH)2 —> FeCl2

 

  1. 2Fe+O2=2FeO
  2. FeO + H2SO4=FeSO4+H2O
  3. FeSO4+2NaOH =Fe(OH)2   +Na2SO4
  4. Fe(OH)2+2HCl= FeCl2+2H2O
  1. Генетичний ряд неметалів. Генетичний ряд неметалів вибу­довується за тим самим принципом, що й металів, лише гідрат оксиду в ньому не основа, а кислота:

неметал —> кислотний оксид —>  кислота —> сіль.

Розглянемо генетичний ряд неметалів на прикладі сірки:

         1            2              3

S  —> S02  —> Н2S03  —> К2S03

1) S + 02 = S02;

  1. Н20 + S02 = Н2S03;
  2. 2КОН + Н2S0з = К2S03 + 2Н20.
  1. Генетичний ряд неметалів, у якому основою виступає нерозчинна кислота. Цей ряд можна представити за допомогою таких перетворень:

неметал —> кислотний оксид —сіль —> кислота —> кислотний оксид —> неметал.

Наприклад, генетичний ряд Сіліцію:

    1        2                  3                  4             5

Si —> SіO2 —> Na2SiО3 —> Н2 SіО3 —> SiO2 —> Si.

  1. Si + O2 = SіO2
  2. SіO2 + 2NaОH = Na2SiО3 + Н2 О
  3. Na2SiО3 + 2НCl = 2NaCl + Н2SiО3
  4. Н2SiО3 = SiО2 + Н2 О
  5. SiО2 = Si + О2

Cхеми 1 і 2 можуть змінюватися. У загальному вигляді така схема матиме набагато більш складну структуру. Наприклад, схема 3.

 

 

 

 

 

 

Генетичний зв’язок класів неорганічних сполук. Схема 3.

C:\WINDOWS\Temp\FineReader11\media\image1.png

C:\WINDOWS\Temp\FineReader11\media\image2.pngАналогічно можна одержати кислоту із солі, оксиди з основ і кислот, чисті метали й неметали з їхніх оксидів і солей і т. д. (Учні аналізують можливі шляхи взаємоперетворень класів неорганічних сполук за схемою і доповнюють схему генетичного зв’язку.)

 


 

 

Отже, ви ознайомилися з типовими варіантами генетичних рядів металів і неметалів.

Проте необов’язково, щоб з утворенням солі генетичний ряд завершувався. Його можна продовжити і, зокрема, у зворотно­му напрямі:

       1             2                3                     4                 5                    6               7

Cu > CuO > CuS04 >Cu(OH)2 > CuCl2   > Cu(OH)2 > CuO > Cu

  1. 2Cu + 02 = 2CuO;
  2. CuO + H2S04 - CuS04 + H20;
  3. CuS04 + 2KOH - Cu(OH)2 + K2S04;
  4. Cu(OH)2 + 2HC1 - CuCl2 + 2H20.
  5. CuСl2 + 2NaOH = Cu(OH)2 + NaCl

                   t

  1. Си(ОН)2> CuO + Н20;

                        t

  1. CuO + Н2 > Cu + Н20.

 

Ми теоретично виконали ряд перетворень, а тепер цей ряд перетворень виконаємо практично.

Перед виконанням експерименту ще раз ознайомтеся з правилами безпеки під час роботи в кабінеті хімії.

Пам’ятайте! Дотримання цих правил гарантує вам збереження життя і здоров’я.

Існує підпорядкованість речовин та їх пертворень загальним законом. Знання взаємозв’язків між речовинами потрібні людині для керування їх перетвореннями, для добування їх сполук, потрібних у промисловому виробництві, сільському господарстві, побуті тощо.

Фізкультхвилинка.

V. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу.

 1. Робота в парах із взаємоперевіркою.

 Варіант I

Дано ряд речовин:

Са(NО3), Н2S04, Са(ОН)2, SiО2, Са, А1(0Н)2, Н8, СаО, РеS04, Р205

 Випишіть речовини, що утворюють генетичний ряд; складіть схему цього зв’язку, напишіть рівняння реакцій, з допомогою яких можна його здійснити.

Варіант II

    Дано ряд речовин:

КОН, S03, КNO3, НN03, K, К 20,Сu, Na 2So 4, Al(OH)3

 Випишіть речовини,  що утворюють генетичний ряд; складіть схему цього зв’язку, напишіть рівняння реакцій, з допомогою яких можна його здійснити.

  1. Завдання із збірника для проведення моніторингу якості загальної середньої освіти з хімії учнів 10 класів загальноосвітніх навчальних закладів за результатами їх навчання  в основні школі.

 

 

 

 

А

Б

В

Г

1

 

+

 

 

2

 

 

 

+

3

+

 

 

 

4

 

 

+

 

16. Установіть генетичний ланцюжок добування натрій алюмінату.

А     Al Cl3

Б    Al

В     Al (OH)3

Г     Al 2O3

 

Al     Al 2O3      Al Cl3         Al (OH)3        Na3AlO3

Рівняння реакцій

  1. 4 Al + 3O2=2Al2O3
  2. Al2O3+ 6HCl = 2 AlCl3+3H2O
  3. AlCl3+3NaOH = Al(OH)3    + 3NaCl
  4. Al(OH)3+3NaOH = Na3AlO3+3H2O
  1. Перетворення Сульфуру «зашифровані» схемою:

2      гідратація     +Al(OH)3    

S      A   Б      В    

Розшифруйте речовини А,Б,В; укажіть, до якого класу вони належать. Напишіть рівняння реакцій.

  1. S+O2= SO2
  2. SO2 + H2O = H2 SO3
  3. 3 H2 SO3+2 Al(OH)3= Al2 (SO3)3+6 H2 O

 

  1. Стратегія «Сенкан»

Тема (іменник) __________________.

Визначення (опис) теми (2 прикметники)_________________________.

Дія, пов’язана з темою (3 дієслова)_____________________________________.

Ставлення до теми або її розуміння (фраза, що складається з 4 слів)___________________________________________________________.

Синонім, або висновок до теми (іменник)_____________________________.

 

 

Зв'язок.

Генетичний, складний.

Утворюється, виявляється, встановлюється.

Існує генетичний зв'язок речовин.

Ряд.

VI. Оцінювання (самооцінювання)

Оцініть себе за кожним із визначених напрямків від  0до 2 балів.

 

VIІ. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання.

Ну, що ж, учні, ви сьогодні непогано потрудились,

Встановлювати генетичний зв'язок добре всі навчились

Завтра в школу вас чекаємо з самого рання,

Ви ж щоденники відкрийте і запишіть завдання

  1. Група

Вивчити  параграф 22.  Із збірника для проведення моніторингу з хімії  учнів 10 класів, варіант 6 №16

  1. Група

Вивчити  параграф 22.  Скласти схему генетичного зв’язку для калію, записати рівняння реакцій.

VIІІ. Підбиття підсумків уроку.

Давайте, повернемося до ваших сподівань від уроку. Вчитель встановлює генетичний ряд.

Урок закінчує словами із заповіту Д.І.Менделєєва, яки й він зробив для своїх дітей: «Працюйте! Працюючи, ви зробите все і для близьких, і для себе. А якщо, працюючи, не матимете успіху – спробуйте ще раз!»

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Пастушук Антоніна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
28 січня 2019
Переглядів
17185
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку