Генетичний зв’язок між класами неорганічних сполук
Підготував вчитель хімії
Хмелівської ЗОШ І-ІІ ступенів
Білінський Л.В.
Тема уроку. Генетичний зв’язок між класами неорганічних сполук
Мета: 1.Закріпити знання про складні речовини, основні класи неорганічних сполук (оксиди, кислоти, основи, солі); простежити взаємозв’язок процесів утворення і взаємоперетворення неорганічних сполук; формувати уявлення про єдність речовин, їх різноманітність і генетичний зв’язок.
Тип уроку: вдосконалення знань, умінь і навичок
Методи навчання: групова робота, фронтальне опитування, робота в парах, робота з опорною схемою.
Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця розчинності, ряд активності металів, опорні схеми класів неорганічних сполук, генетичного зв’язку класів неорганічних сполук.
«Жоден вид матерії не може
утворитися з нічого й не може
перетворитися на ніщо»
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Хімія — не така вже й складна наука,
У ній ми пізнаєм самих себе.
Та з кожним разом, як щось нове дізнаємось,
Нам хочеться побачити таке,
Чого раніше ми не уявляли, можливо, знали,
Та не розуміли, що це є.
Наука ця прирівнюється до мистецтва.
Не зразу все вдається навпростець,
Проте натхнення й, може, трішечки везіння
Поможуть подолати тобі стрес.
Зроби один лиш крок і не лінуйся!
Й розвідаєш новітні ти шляхи,
Ти будеш дивуватись, як з одного
Може виходити щось інше й зовсім не таке.
Мандруючи шляхами і стежинами,
Дізнаєшся багато новизни.
Вона простягне руки і відкриє двері
В світ нових знань,
Щоб ти міг віднайти себе!
- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Як будете працювати ? Сформулюйте власні сподівання і запишіть їх на аркушах паперу.
(учні роблять записи на аркушах у формі молекул ,які вчитель прикріплює до дошки)
ІІ. Актуалізація опорних знань:
1.Прийом «Хімічна розминка».(прочитати хімічні формули і дати назви речовинам), (технологія «Мікрофон»)
Cu(OH)2 ,Na2O ,P2O5 , HNO3 , AL2(SO4)3, KOH ,HCI
Fe(OH)2, CaO , SO3 , H3PO4 , MgCI2, NaOH , H2S
Fe(OH)3 , K2O ,CO2 , HCI , Zn3(PO4)2, Ba(OH)2, HNO3.
Учні мають визначити в кожному рядку «зайву» формулу й пояснити свій вибір:
а) SОз, HNO3,FеО, К20, С02, СuО;
б) HNO з, Н2S04, А1(ОН)3, НС1, Н3Р04, Н2С03;
в) Zn(ОН)2, КОН, Fе(ОН)2, Ва, NаОН, Ва(ОН)2;
г) KNO3, FеSО4, NаСІ, ВаО, СаСОз.
3.Технологія «Ефект штучної помилки»(знайти і виправити помилки)
ALOH3, MgO , H3SO4, LiOH , H2S
ZnO2 , H2SO3, CO2 , AgNO3 ,KOH2
K2O , HCI, P2O ,Ba(OH)2 , H2SO2
Повернімося до схеми класифікації речовин.
фізичні тіла)
а) за походженням: неорганічні і органічні;
б) за чистотою: чисті і суміші;
в) за складом: прості і складні)
більше хімічних елементів
( Оксиди, основи, кислоти солі)
( відповіді учнів оформити у вигляді схеми. Додаток № 1)
(розподілити клас на групи, кожній дати завдання із запропонованих формул речовин виписати тільки формули окремих складних речовин. Після виконаної роботи дати характеристики окремим класам сполук.)
(Оксиди - складні речовини, що складаються із двох хімічних елементів, одним з яких є Оксиген. Валентність Оксигену в оксидах дорівнює II. Поділяються на класи: основні, кислотні, амфотерні. Можна добуті! взаємодією простих речовин з киснем.)
(Основи - складні речовини, що складаються із атомів металів і групи ОН. Група І - валентна, тому її кількість залежить від валентності атомів металу. Поділяють на луги і нерозчинні у воді сполуки).
(Кислоти - складні речовини, які складаються із атомів Гідрогену і кислотного залишку. Валентність кислотного залишку визначає кількість атомів Гідрогену в сполуці. Класифікують в залежності від ознаки: за наявність Оксигену і за кількістю Гідрогену).
(Солі - складні речовини, які утворені атомом метшіу і кислотного залишку. Розподіляються на нормальні (середні), кислі, основні)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Таким чином ми з вами повторили класифікацію неорганічних сполук, а на сьогоднішньому уроці спробуємо з’ясувати чи існують зв’язки між різними класами речовин, чи можна переходити від одного класу речовин до інших, (тобто познайомимося із «Генетичним зв’язком між класами органічних сполук». Так
звучатиме тема нашого сьогоднішнього уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Додому вам було випереджувальне завдання: що ви розумієте під генетичним зв’язком?
Учень:
У перекладі з грецької генетичний означає — такий, що стосується походження, вивчає розвиток чого-небудь.
Розглядаючи хімічні властивості сполук різних класів, можна простежити, як вони пов’язані за походженням, тобто скласти генетичні ряди, в яких простежується споріднений зв’язок між класами неорганічних сполук.
Генетичний зв’язок — це зв’язок між речовинами різних класів, що ґрунтується на взаємоперетворенні речовин і показує походження одних речовин від інших.
Знання генетичних зв’язків пояснює різноманітність класів неорганічних сполук і речовин у природі, відкриває перед ученими перспективи створення нових речовин.
Вчитель:
Було давно помічено, що речовини, які беруть свій початок від простих речовин — металів, суттєво відрізняються за властивостями від речовин, що беруть початок від неметалів. Тому розрізняють два генетичних ряди: генетичний ряд металів та генетичний ряд неметалів.
Генетичний ряд металів. Генетичний ряд металів має такий
вигляд: _
метал —> основний оксид —>основа (луг) —> сіль.
Метал, що започатковує генетичний ряд, наявний в усіх його складних речовинах, наприклад:
1 2 3
Ca —> CaO —>Са(ОН)2 —>СаС12
Звернути увагу учнів.
Правило генетичних зв’язків:
Проте, як вам відомо, нерозчинну основу не можна добути з оксиду, піддавши його взаємодії з водою. Тому генетичний зв’язок ускладнюється на одну ланку:
метал —> основний оксид —>сіль —> основа —> інша сіль.
Для заліза та сполук Феруму він має вигляд:
1 2 3 4
Fe —> FeO—> FeS04 —> Fe(OH)2 —> FeCl2
неметал —> кислотний оксид —> кислота —> сіль.
Розглянемо генетичний ряд неметалів на прикладі сірки:
1 2 3
S —> S02 —> Н2S03 —> К2S03
неметал —> кислотний оксид —сіль —> кислота —> кислотний оксид —> неметал.
Наприклад, генетичний ряд Сіліцію:
1 2 3 4 5
Si —> SіO2 —> Na2SiО3 —> Н2 SіО3 —> SiO2 —> Si.
Cхеми 1 і 2 можуть змінюватися. У загальному вигляді така схема матиме набагато більш складну структуру. Наприклад, схема 3.
Генетичний зв’язок класів неорганічних сполук. Схема 3.
Аналогічно можна одержати кислоту із солі, оксиди з основ і кислот, чисті метали й неметали з їхніх оксидів і солей і т. д. (Учні аналізують можливі шляхи взаємоперетворень класів неорганічних сполук за схемою і доповнюють схему генетичного зв’язку.)
Отже, ви ознайомилися з типовими варіантами генетичних рядів металів і неметалів.
Проте необов’язково, щоб з утворенням солі генетичний ряд завершувався. Його можна продовжити і, зокрема, у зворотному напрямі:
1 2 3 4 5 6 7
Cu —> CuO —> CuS04 —>Cu(OH)2 —> CuCl2 —> Cu(OH)2 —> CuO —> Cu
t
t
Ми теоретично виконали ряд перетворень, а тепер цей ряд перетворень виконаємо практично.
Перед виконанням експерименту ще раз ознайомтеся з правилами безпеки під час роботи в кабінеті хімії.
Пам’ятайте! Дотримання цих правил гарантує вам збереження життя і здоров’я.
Існує підпорядкованість речовин та їх пертворень загальним законом. Знання взаємозв’язків між речовинами потрібні людині для керування їх перетвореннями, для добування їх сполук, потрібних у промисловому виробництві, сільському господарстві, побуті тощо.
Фізкультхвилинка.
V. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу.
1. Робота в парах із взаємоперевіркою.
Варіант I
Дано ряд речовин:
Са(NО3), Н2S04, Са(ОН)2, SiО2, Са, А1(0Н)2, Н8, СаО, РеS04, Р205
Випишіть речовини, що утворюють генетичний ряд; складіть схему цього зв’язку, напишіть рівняння реакцій, з допомогою яких можна його здійснити.
Варіант II
Дано ряд речовин:
КОН, S03, КNO3, НN03, K, К 20,Сu, Na 2So 4, Al(OH)3
Випишіть речовини, що утворюють генетичний ряд; складіть схему цього зв’язку, напишіть рівняння реакцій, з допомогою яких можна його здійснити.
|
А |
Б |
В |
Г |
1 |
|
+ |
|
|
2 |
|
|
|
+ |
3 |
+ |
|
|
|
4 |
|
|
+ |
|
16. Установіть генетичний ланцюжок добування натрій алюмінату.
А Al Cl3
Б Al
В Al (OH)3
Г Al 2O3
Al Al 2O3 Al Cl3 Al (OH)3 Na3AlO3
Рівняння реакцій
+О2 гідратація +Al(OH)3
S A Б В
Розшифруйте речовини А,Б,В; укажіть, до якого класу вони належать. Напишіть рівняння реакцій.
Тема (іменник) __________________.
Визначення (опис) теми (2 прикметники)_________________________.
Дія, пов’язана з темою (3 дієслова)_____________________________________.
Ставлення до теми або її розуміння (фраза, що складається з 4 слів)___________________________________________________________.
Синонім, або висновок до теми (іменник)_____________________________.
Зв'язок.
Генетичний, складний.
Утворюється, виявляється, встановлюється.
Існує генетичний зв'язок речовин.
Ряд.
VI. Оцінювання (самооцінювання)
Оцініть себе за кожним із визначених напрямків від 0до 2 балів.
VIІ. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання.
Ну, що ж, учні, ви сьогодні непогано потрудились,
Встановлювати генетичний зв'язок добре всі навчились
Завтра в школу вас чекаємо з самого рання,
Ви ж щоденники відкрийте і запишіть завдання
Вивчити параграф 22. Із збірника для проведення моніторингу з хімії учнів 10 класів, варіант 6 №16
Вивчити параграф 22. Скласти схему генетичного зв’язку для калію, записати рівняння реакцій.
VIІІ. Підбиття підсумків уроку.
Давайте, повернемося до ваших сподівань від уроку. Вчитель встановлює генетичний ряд.
Урок закінчує словами із заповіту Д.І.Менделєєва, яки й він зробив для своїх дітей: «Працюйте! Працюючи, ви зробите все і для близьких, і для себе. А якщо, працюючи, не матимете успіху – спробуйте ще раз!»