Конспект уроку з хімії для 8 класу на тему :
«Солі , їх склад і назви.»
Остапенко Любов Сергіївна
вчитель хімії
Таверівської ЗОШ І-ІІ ступенів
Чутівської селищної ради
Полтавського р-ну
Полтавської обл.
Тема. Солі , їх склад і назви.
Мета:- ознайомити учнів зі складом та номенклатурою солей;
- формувати навички складання формул солей за їхніми назвами;
- з’ясувати значення солей у природі;
- розвивати логічне мислення, уміння аналізувати та встановлювати причинно-наслідкові зв’язки ;
- виховувати екологічну культуру.
Обладнання :ПСХЕ, « Віртуальна лабораторія» , зразки солей.
\
Хід уроку.
І. Організаційний етап. Розминка
Девіз нашого уроку :«Усі ми пов’язуємо з хімічною наукою подальший прогрес у пізнанні навколишнього світу, нові методи його перебудови та вдосконалення. І не може бути в наші дні спеціалісті, який спромігся б обійтись без знань хімії» .
М. Семенов
ІІ. Актуалізація опорних знань
Із запропонованого переліку речовин виберіть оксиди та кислоти. Невідомі речовини випишіть в окрему групу.
MgO ,CaCO3 ,HCl ,H2SO4, NaCl, P2O5, Fe2O3, H2PO4, CuSO4, HNO3, Al2(SO)4
*Дайте назви кислотам та оксидам, що потрапили до вашого переліку;
* Наведіть визначення оксидів, кислот;
* Зверніть увагу на формули речовин, які ви виписали в окрему групу;
* Що ви можете повідомити про склад цих речовин.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
У побуті ми часто вживаємо слово « сіль». З чим ми його пов’язуємо? А сьогодні ми спробуємо поглянути на це слово з іншого боку і з’ясуємо його значення з хімічної точки зору.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Солі – складні речовини, що складаються з атомів металу і кислотного залишку. Їх можна розглядати як продукт заміщення атомів Гідрогену в кислоті на атоми металічних елементів. Складаючи формули солей,слід пам’ятати , що валентність кислотного залишку зберігається і в солях, а сума одиниць валентності металу повинна дорівнювати сумі одиниць валентності кислотного залишку.
Назви солей складаються із двох слів: перше слово - назва хімічного елемента
( у називному відмінку) , друге - назва кислотного залишку.
Деякі солі, що широко використовуються в побуті, мають побутові ( традиційні назви). Наприклад: NaCl – кухонна сіль, Na2CO3 – сода.
Напишіть формули солей, утворених металами: натрієм, кальцієм, алюмінієм та кислотними залишками хлоридної , сульфатної, ортофосфатної кислоти.
3.Характеристика солей.( « Віртуальна хімічна лабораторія»)
Солі мають не молекулярну будову, тому всі солі,за звичайних умов, тверді кристалічні речовини з високими температурами плавлення. Солі можуть мати різний колір. Багато з них добре розчинні у воді, але багато і таких, що у воді практично не розчиняються.
Щоб дізнатися про розчинність тієї чи іншої солі у воді, можна скористатися таблицею розчинності.
Завдання: Розглянути запропоновані зразки солей та дати їм характеристику. На основі своїх досліджень заповнити таблицю:
Назва солі |
Формула |
Колір |
Агрегатний стан |
|
NaCl |
|
|
|
CuSO4*5H2O |
|
|
|
CaCO3 |
|
|
VI. Закріплення вивченого матеріалу
1.Інтерактивна вправа « Естафета»: Назвіть солі склад яких виражається наведеними формулами, передаючи естафету від одного до іншого.
Фомули солей: K2SO4, Cr(NO3)3, MgCl2, AgNO3, ZnSO4.
2.Складіть формули солей : кальцій хлорид, магній нітрат, ферум (ІІ) сульфат, літій карбонат.
3. Бліц-опитування:
- Які речовини називаються солями?
- Як скласти формулу солі?
- Як дати назву солям?
VII. Підсумок уроку. Домашнє завдання . Вивчити § 26 с.141-143, ⸹35.