Конспект уроку з хімії для 9 класу на тему: «Поняття про полімери на прикладі поліетилену. Застосування поліетилену».

Про матеріал

Мета:

сформувати в учнів знання про загальні поняття хімії високомолекулярних сполук на прикладі поліетилену;

дати уявлення про властивості та застосування поліетилену

Перегляд файлу

1

 

Фесенко Юлії Дмитрівни                         9 клас                                          07.02.18р.

Тема: «Поняття про полімери на прикладі поліетилену.   Застосування поліетилену».

Мета:

  •                            сформувати в учнів знання про загальні поняття хімії високомолекулярних сполук на прикладі поліетилену;
  •                            дати  уявлення про властивості  та застосування поліетилену

Завдання:             

  • навчальні:  ознайомитися з поняттями «полімери», «мономери», реакцією полімеризації та  їх важливістю;
  • виховні: виховувати екологічне мислення, формувати науковий світогляд школярів;
  • розвивальні:  розвивати вміння й навички учнів працювати з текстом підручника, логічно мислити, спостерігати, робити висновки та узагальнення

Основні поняття й терміни: полімери, мономери, реакція полімеризації, елементарна структурна ланка, ступінь полімеризації.

Обладнання та матеріали: вироби із поліетилену, схеми, додатковий матеріал, картки.

Методи проведення:

емпіричні: спостереження, опитування, бесіди .

Тип уроку: засвоєння нових знань.

ПЛАН УРОКУ

I.Організаційний етап ……………………………………………………………3 хв.

II. Мотивація навчальної діяльності……………………………………………..2 хв.

III. Стимулювання навчальної діяльності ………………………………………2 хв.

IV. Актуалізація опорних знань………………………………………………… 2 хв.

V. Пояснення нового матеріалу……………………………………………........25 хв.

VI. Закріплення нового матеріалу……………………………………………….5 хв.

VII. Підбиття підсумків уроку та повідомлення домашнього завдання……..…6 хв.

Хід уроку

  1.                                         Організаційний етап.

Привітання, відмічання відсутніх. Сіли зручно за парти, приготувались до роботи.

Доброго дня, діти! Ми з вами сьогодні вивчимо нову тему. Увага на дошку!

  1.                                      Мотивація навчальної діяльності.

Тема сьогоднішнього уроку записана на дошці,а хто може мені сформувати мету та завдання? (учні пропонують свої варіанти). Добре, все вірно, але я трішки під коректую.

III.  Стимулювання навчальної діяльності.

Поліетилен належить до світу полімерів. Цей світ надзвичайно різноманітний та дивовижний. Подивіться скільки різноманітних виробів можна виготовити з поліетилену. Я демонструю вироби із поліетилену.

Сьогодні на уроці ми дізнаємося ще більше про поліетилен  та світ полімерів.

  1.                                  Актуалізація опорних знань.

Щоб наша робота була продуктивною та ефективною дайте відповіді на поставлені запитання:

  •                                Пригадайте, які типи реакцій характерні для насичених вуглеводнів? (горіння, розкладу, заміщення)
  •                                Із якими представниками ненасичених вуглеводнів ви вже знайомі? (етилен та ацетилен)
  •                                Які реакції характерні для цих представників?
  •                                Чи існують у вільному стані в природі ці речовини?

(ні, бо вони легко вступають в реакцію приєднання)

  1.                                   Пояснення нового матеріалу.

В реакцію приєднання молекули етилену можуть вступати не тільки із іншими речовинами, а і сполучатися між собою, утворюючи одну велику молекулу – макромолекулу. Ця реакція відбувається за певних умов (нагрівання, тиску, каталізатора).

Розглянемо як відбувається цей процес:

(я записую на дошці реакцію полімеризації та пояснюю утворення макромолекули):

Якщо етилен нагріти до 150—200°С і піддати високому тиску, його молекули почнуть сполучатися одна з одною у великі молекули. Сполучення молекул відбувається за рахунок розриву в кожній з них подвійних зв'язків з утворенням одинарних й вивільненням двох одиниць валентності. Молекули поліетилену мають лінійну структуру. На кінцях полімерних молекул, зрозуміло, вільними валентності не залишаються, як це показано на схемі. Вони насичуються приєднанням до кінців молекул вільних атомів або радикалів, що утворюються при руйнуванні молекул етилену.

 

CH2=CH2 + CH2=CH2 + CH2=CH2 +…..→ —CH2—CH2 +  —CH2—CH2 +

+  —CH2—CH2….→  —CH2—CH2—CH2—CH2—CH2—CH2

 

Реакція полімеризації – це реакція сполучення однакових молекул в одну макромолекулу.

Цю реакцію можна записати і у скороченому вигляді:

nCH2=CH2    [ —CH2CH2— ]n

мономер                  структурна ланка

З грецької «polys-» - численний, великий,  більший за норму. Тому полімери зовсім небезпідставно називають велетнями органічного світу. Адже, порівняно з іншими органічними сполуками, їхня молекулярна маса величезна - від десятків тисяч до мільйонів. Молекули полімерів побудовані з численних елементарних структурних ланок - залишків молекул низькомолекулярних сполук. Такі низькомолекулярні сполуки називають мономерами - від грецького «mono-» - один. Утворення полімеру шляхом послідовного сполучення молекул мономера називають полімеризацією.

Поліетилен може бути виготовлений, як за температури високого так і низького тиску. Поліетилен низького тиску має більш впорядковану структуру.

Мономер – вихідна речовина, взята для проведення реакції  полімеризації. Структурна ланка -  ланка на яку перетворився мономер і яка  багаторазово повторюється. Ступінь полімеризації – певна кількість молекул мономера, що сполучені між собою. Позначається літерою n ( ен). Подумайте, будь-ласка, чи можна визначити ступінь полімеризації? Що потрібно для цього знати?

(Щоб визначити ступінь полімеризації потрібно:

Молекулярну масу полімера поділити на молекулярну масу мономера.

n = Mr (полімеру): Mr(мономера)).

Фізичні властивості, розчинення у воді

Поліетилен значно легший за воду, безбарвний, прозорий, на дотик трохи жирний, у воді не розчиняється. Поліетилен стійкий до дії окисників. Скажіть, чому поліетилен проявляє хімічні властивості насичених  вуглеводнів, а не етилену? 

(Етилен слугує лише мономером – вихідною речовиною, яка в результаті реакції перетворюється на поліетилен).

Поліетилен – тверда речовина білого кольору, легко забарвлюється в різні кольори, не тоне у воді. Це термопластичний полімер. У розплавленому стані йому можна надати будь-якої форми, що зберігається після охолодження,це міцний матеріал.

Застосування

Завдяки високій хімічній стійкості поліетилен широко застосовується в хімічній промисловості для виробництва пластикових труб, частин різних апаратів, внутрішньої футеровки місткостей для зберігання кислот тощо. Поліетилен застосовується також в електротехнічній, електрокабельній і радіотехнічній промисловості як добрий ізолятор електропроводів. Значна частина поліетилену йде на виготовлення водопровідних труб, а також різних побутових предметів — поліетиленових плівок, бутелів, пробок тощо.

Гра «Цікавинки із торбинки»

Із моїх слів,  учням потрібно відгадати, які предмети  містяться  у торбинці.

Я зачитую:

  •                               Цей предмет добре знайомий із повсякденного життя. Виявилося, що він є  однією із причин вимирання велетенських черепах, основною їжею яких є медузи. З’ясувалося,  що черепахи помилково вважають ці предмети медузами і ковтають їх. Так під час розтину однієї із загиблих істот в її шлунку знайшли аж 15 таких виробів. Що це за предмет? (Поліетиленовий пакет.)
  •                               Цей продукт уперше для продажу був виготовлений у 1869 р. американським  винахідником Томасом Адамсом із соку тропічного дерева. Новий виріб настільки смакував американцям, що став частиною їхнього життя. Основу його становить полімер. Цей продукт полюбляє частина учнів нашої школи, від чого інколи  страждають шкільні меблі та підлога. (Жувальна гумка.)
  •                               Верхня частина, що закриває посудину або коробку (Поліетиленова кришка).

Екологічна хвилинка

Хоча наше життя без  полімерів і важко уявити, але  більшість із них дуже стійкі до впливу навколишнього середовища. Можуть зберігатися у ґрунті більше 200 р. У світі щорічно випускається 4 трильйони поліетиленових пакетів у рік. Вони вбивають 1млн.птахів, 100 тисяч морських ссавців безмежно велику кількість косяків риб. Необхідно на державному рівні вирішувати цю проблему. Хоча японські хіміки уже розробили спосіб переробки поліетилену на бензин та гас.

  1.                                      Закріплення нового матеріалу.
  1.                            Виберіть правильне твердження. Мономером поліетилену є:

А. Метан                                         В. Етилен

Б. Етан                                        Г. Парафін

2.  Виберіть характеристики поліетилену:

А. Різкий запах                                                 В. Токсичний

Б. Проводить електричний струм                   Г. Масний на дотик

VII. повідомлення домашнього завдання.

Д/З Опрацювати  § 27-28. ПРОЕКТ про органічну речовину! Знайти матеріал – повідомлення про полімери (ВМС) в медицині. Застосування.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Лупол Людмила Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Caster Sky
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
Додано
2 березня 2018
Переглядів
10954
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку