18 травня о 18:00Вебінар: Інтерактивний урок математики: алгоритми та приклади створення дидактичних матеріалів

Конспект уроку з інформатики для 3 класу на тему "Команди і виконавці. Алгоритми"

Про матеріал
Конспект уроку комбінованого типу має лаконічно сформовану триєдину мету. У ньому описано кожен етап уроку, матеріал детально роз’яснено з ілюстраціями.
Перегляд файлу

Тема: Команди і виконавці. Алгоритми

Мета:

Навчальна: усвідомлене розуміння понять «команда», «виконавець команд», «система команд виконавця», «алгоритм»; формування вмінь складати алгоритми із навколишнього життя та виконувати їх.

Виховна: виховувати самостійність у роботі, культуру навчальної праці при роботі з комп’ютером.

Розвивальна: виховувати інтерес до інформатики, розвивати уміння міркувати, висловлювати свої думки в певному порядку, спостережливість, алгоритмічне мислення, формувати вміння робити висновки.

Тип уроку: комбінований;

Засоби навчання: дошка, комп’ютери, картки з командами алгоритмів та для практичної роботи.

Програмне забезпечення: комп’ютерне середовище Scratch;

Форми організації діяльності учнів: індивідуальна,групова,парна,фронтальна;

Види діяльності учнів: самостійна робота, робота з підручником;

Методи навчання: практичні, наочні,вербальні.

 

Хід уроку

І. Організація класу

Клас готовий працювати?

Міркувати? Вчасно руки піднімати?

А ще кожен має знати,

Щоб комп’ютери вмикати

І дорослому й дитині,

Пам’ятати щохвилини, що безпека перш за все,

Бо здоров’я - головне!

Вправа «Про безпеку пам’ятаю»

Всі учні об'єднуються у дві команди. Члени однієї команди називають приклад правильної поведінки в комп'ютерному кабінеті чи приклад порушеної  техніки безпеки, а члени другої команди відповідають картками «зелена» — якщо вони згодні з наведеним прикладом та «червона» — якщо не згодні. Потім друга команда готує свій приклад, а перша відповідає картками. Кожна команда наводить до 3-5 прикладів. Учитель керує процесом, допомагає за потребою та відзначає учнів, які навели найбільш вдалі приклади.

ІІ. Актуалізація опорних знань

«Брейнстормінг»

Метод пошуку рішення шляхом колективного висловлювання ідей. Відповіді не обговорюються і не критикуються, а лише обираються найбільш цікаві та відповідні.

  • За метою висловлювання які речення бувають? (Розповідні, питальні, спонукальні).
  • Які речення називають спонукальними? (Речення, які спонукають до дії, містять прохання чи наказ).
  • Як  інакше можна назвати наказ? (Команда).
  • На яких уроках, гуртках чи заняттях ви зустрічаєтесь з наказами, командами? Наведіть приклади. (Наприклад, на уроці мистецтва вчитель сказав «Візьміть олівці», а на заняттях з хору  «Заспівайте пісню»)
  • Що таке команда? (Команда – це речення, що спонукає до дії.)
  • Команди  може виконувати лише людина? (Ні, команди виконує: людина, тварина, рослина, комп’ютер, супутники, складна побутова техніка та ін.).
  • Хто такий виконавець? (Виконавець – той, хто виконує команди.)

 Практичне завдання. Графічний диктант. Кожна дитина отримує картку, яка містить надрукований алгоритм дій та поле  в клітинку для виконання наступного завдання. Бажано підбирати декілька аналогічних завдань з різними рівнями складності так, щоб більш повільні діти встигали з іншими за часом, а більш швидкі могли виконати декілька завдань за той самий час.

  • 1 к. вправо                            
  • 3к. вниз
  • Графічні диктанти для початкової школи2к. вправо
  • 2к.вниз
  • 1к.вліво
  • 2к.вниз
  • 3к. вправо
  • 3к.вниз
  • 1к.вліво
  • 1к. вгору
  • 1к. вліво
  • 2к. вниз
  • 1к.вправо
  • 2к. вниз
  • 2к.вправо
  • 1к. вниз
  • 6к. вліво
  • 1к. вгору
  • 1к. вліво
  • 1к. вгору
  • 1к. вправо
  • 12 к. вгору

Вчитель:

- Молодці, ви впорались із завданням!

Як ,на вашу думку, можна назвати людей(а саме кожного з учнів), які виконували  це завдання? (Відповіді учнів : виконавці)

Вчитель:

- Розгадавши наступні ребуси та розглянувши слова ми детальніше дізнаємося про сьогоднішню тему нашого уроку.

C:\Users\User\Desktop\8331346234wg8160.jpgC:\Users\User\Desktop\Без названия.jfif

                          Відповідь: «команда»                             Відповідь: «алгоритм»

C:\Users\User\Desktop\d0b2d0b8d0bad0bed0bdd0b0d0b2d0b5d186d18c.jpg

                                                            Відповідь: «виконавець»

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності та повідомлення теми і мети уроку

Застосування мотиваційного прийому «яскрава пляма» - повідомлення історичного факту, що інтригує.

Вчитель:

  • Чи знаєте ви звідкіля бере свій початок термін «алгоритм»?(Відповіді дітей).  Я розповім вам про вченого-математика Аль -Хорезмі. Народився та жив цей вчений у Хорезмі, де працював при дворі халіфів у Багдаді, очолював академію – «Будинок мудрості». Від  прізвища Аль-Хорезмі походить сучасний термін «алгоритм» ,тобто чітке правило розв’язування задач певного типу.
  • На сьогоднішньому уроці ми складатимемо команди для комп’ютерного виконавця, вивчаючи в такий спосіб можливості комп’ютера. Тема нашого уроку «Команди і виконавці. Алгоритми».

 

ІV. Сприймання, осмислення та усвідомлення нових знань

Вчитель:

  • Пригадаємо  сутність поняття «алгоритм». У природі та світі все розвивається за певними законами, в заданій послідовності, в житті людини також. Щоденно людям доводиться виконувати дії, завдання, які нагадують алгоритм. Багато з них для нас стали настільки звичними, що ми навіть не замислюємось. Алгоритми оточують нас усюди.

Робота в парах

Завдання 1. За допомогою малюнків діти  складають алгоритм «Як виростити рослину з насіння» (у кожної пари дітей є наступний набір карток)

C:\Users\User\Desktop\images (1).jfifC:\Users\User\Desktop\images (2).jfifC:\Users\User\Desktop\images (3).jfif

C:\Users\User\Desktop\Важно-воврмя-полоть-морковь.jpgC:\Users\User\Desktop\kak-pravilno-posadit-morkov1-1024x768.jpg

 

Учні побудували алгоритм та показують, що в них вийшло.

Учитель плутає всі малюнки так, щоб зіпсувати алгоритм і запитує:

  • В якому порядку треба розмістити малюнки,щоб знову отримати алгоритми? (Відповіді учнів)

Учитель наштовхує дітей до висновку, що алгоритм – це чіткий порядок дій для виконання, і якщо змінювати послідовність дій, то утвориться безлад.

Вчитель:

  • У більшості випадків ми не знаходимо рішення  якоїсь  проблемної ситуації чи задачі, через те, що не можемо правильно вибудувати послідовність своїх дій.  Щоб домогтися бажаної мети, потрібно заздалегідь продумувати і планувати свої дії. Як це зробити? (Відповіді учнів)
  • Потрібно скласти детальний план дій,це і буде алгоритмом.

Якщо виконавець виконає алгоритм, то обов’язково отримає якийсь продукт або результат. Отже, алгоритм має бути результативним.

 Алгоритм – це послідовність точних,зрозумілих команд виконавцю, для вирішення якогось завдання (підручник с.89)

 Завдання 2.Розгляньте малюнок і допрацюйте блок-схему з алгоритмом «Перехід вулиці   без світлофора» ( в кожної пари дітей є це завдання,які заздалегідь підготував учитель, на робочому столі стаціонарного комп’ютера,за якими вони працюють і мають змогу дописати свою відповідь у блок-схему).

C:\Users\User\Desktop\1.jpg

C:\Users\User\Desktop\image269.jpg

Вчитель перевіряє виконані завдання та запитує:

  • Чи можна переставити місцями дії? До чого це може призвести? (Відповіді учнів)

Кожна дія алгоритму спричиняється окремою вказівкою, вказівки алгоритму називають командами.

Команда – це речення, яке спонукає до дії (підручник ст.88)

В житті алгоритми оточують людей всюди. Це і алгоритм приготування їжі, і алгоритм збирання учня до школи та інші. Будь-який алгоритм складається з розрахунком на певного виконавця, якому належить виконувати ці дії. Як ви думаєте,хто може бути виконавцем алгоритмів? (Відповіді учнів)

Виконавцями можуть бути: люди, роботи, супутники, складна побутова техніка, комп’ютери.

Виконавець – це щось або хтось, здатний виконати дії, описані алгоритмом (підручник ст.88)

V. Фізкультхвилинка

Встаньте ,діти, посміхніться

Землі нашій поклоніться

За щасливий день вчорашній

І до сонця потягніться.

В різні боки нахиліться

Веретеном покрутіться

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

 

VІ. Узагальнення, систематизація знань умінь та навичок

1. Наведення прикладів алгоритмів з повсякденного життя та різних виконавців.

  • Визнач за малюнком виконавців (підручник ст.88)
  • Наведи приклади життєвих ситуацій, у яких ти виконуєш алгоритми (підручник ст.89)
  • Чи можна назвати виконавцем Рудого кота в Scratch? Що входить в систему його команд?

2. Складання учнями простих алгоритмів з повсякденного життя, наприклад:

  • Складіть алгоритм «Як пришити ґудзик»
  • Складіть алгоритм «Приготування бутерброду»
  • Складіть алгоритм «Як правильно мити руки»
  • Складіть алгоритм «Виконання домашнього завдання»
  • Складіть алгоритм підготовки  робочого місця для роботи за комп’ютером
  • Складіть алгоритм  ввімкнення та вимкнення комп’ютера

3. Робота в парах. Практична робота

Завдання: за поданим алгоритмом намалювати в комп’ютерному середовищі Scratch геометричну фігуру «Трикутник»

 

VІІ. Релаксація. Гімнастика для очей.

1.Вправа «Кіт Вася» В руках у вчителя іграшкова мишка, якою він повільно рухає вправо, вліво, робить колові рухи, діти рухають тільки очима, голова залишається нерухомою.

 

Очей своїх з мишки

Кіт Вася не зводить.

Направо,наліво очицями водить (рухи очима,голова нерухома)

А мишка кружляє, а мишка гуляє (колові рухи очима)

Про хитрого Васю нічого не знає.

 

2.Вправа “Кольори»”(вчитель видає  картку із завдання кожному учневі).Потрібно, щоб дитина називала колір букв, а не текст, який читає.

 

Червоний. Зелений. Синій. Жовтий. Фіолетовий.  Коричневий. Синій, Блакитний

Червоний. Чорний. Зелений. Блакитний. Жовтий. Коричневий. Чорний. Зелений. Синій.

Фіолетовий. Блакитний. Жовтий. Чорний. Червоний. Помаранчевий.

 

 

VІІІ. Підсумок уроку

1.Користуючись наступними хмарами слів, нагадайте, що ми називаємо командою і виконавцем? Що називаємо  алгоритмом? Середовищем програмування?

(хмари слів можна створювати вчителеві разом з учнями у програмі WordArt.com)

C:\Users\User\Desktop\Сова.pngC:\Users\User\Desktop\дерево.png

C:\Users\User\Desktop\птичка_1.png

 

2. Гра «МІКРОФОН»

  • На уроці я сподівався…
  • Під час уроку я навчився…
  • На уроці найкраще в мене виходило…
  • Найбільше мені сподобалося…
  • Я мав труднощі з…
  • На наступному уроці я б хотів дізнатися…

 

ІХ. Домашнє завдання

Творче завдання. Наведи приклади літературних творів, у яких герої надають чи виконують певні команди.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Фролова Кристина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Інформатика, 3 клас, Розробки уроків
НУШ
Додано
26 січня
Переглядів
1978
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку