Тема: Команди і виконавці. Алгоритми
Мета:
Навчальна: усвідомлене розуміння понять «команда», «виконавець команд», «система команд виконавця», «алгоритм»; формування вмінь складати алгоритми із навколишнього життя та виконувати їх.
Виховна: виховувати самостійність у роботі, культуру навчальної праці при роботі з комп’ютером.
Розвивальна: виховувати інтерес до інформатики, розвивати уміння міркувати, висловлювати свої думки в певному порядку, спостережливість, алгоритмічне мислення, формувати вміння робити висновки.
Тип уроку: комбінований;
Засоби навчання: дошка, комп’ютери, картки з командами алгоритмів та для практичної роботи.
Програмне забезпечення: комп’ютерне середовище Scratch;
Форми організації діяльності учнів: індивідуальна,групова,парна,фронтальна;
Види діяльності учнів: самостійна робота, робота з підручником;
Методи навчання: практичні, наочні,вербальні.
Хід уроку
І. Організація класу
Клас готовий працювати?
Міркувати? Вчасно руки піднімати?
А ще кожен має знати,
Щоб комп’ютери вмикати
І дорослому й дитині,
Пам’ятати щохвилини, що безпека перш за все,
Бо здоров’я - головне!
Вправа «Про безпеку пам’ятаю»
Всі учні об'єднуються у дві команди. Члени однієї команди називають приклад правильної поведінки в комп'ютерному кабінеті чи приклад порушеної техніки безпеки, а члени другої команди відповідають картками «зелена» — якщо вони згодні з наведеним прикладом та «червона» — якщо не згодні. Потім друга команда готує свій приклад, а перша відповідає картками. Кожна команда наводить до 3-5 прикладів. Учитель керує процесом, допомагає за потребою та відзначає учнів, які навели найбільш вдалі приклади.
ІІ. Актуалізація опорних знань
«Брейнстормінг»
Метод пошуку рішення шляхом колективного висловлювання ідей. Відповіді не обговорюються і не критикуються, а лише обираються найбільш цікаві та відповідні.
Практичне завдання. Графічний диктант. Кожна дитина отримує картку, яка містить надрукований алгоритм дій та поле в клітинку для виконання наступного завдання. Бажано підбирати декілька аналогічних завдань з різними рівнями складності так, щоб більш повільні діти встигали з іншими за часом, а більш швидкі могли виконати декілька завдань за той самий час.
Вчитель:
- Молодці, ви впорались із завданням!
Як ,на вашу думку, можна назвати людей(а саме кожного з учнів), які виконували це завдання? (Відповіді учнів : виконавці)
Вчитель:
- Розгадавши наступні ребуси та розглянувши слова ми детальніше дізнаємося про сьогоднішню тему нашого уроку.
Відповідь: «команда» Відповідь: «алгоритм»
Відповідь: «виконавець»
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності та повідомлення теми і мети уроку
Застосування мотиваційного прийому «яскрава пляма» - повідомлення історичного факту, що інтригує.
Вчитель:
ІV. Сприймання, осмислення та усвідомлення нових знань
Вчитель:
Робота в парах
Завдання 1. За допомогою малюнків діти складають алгоритм «Як виростити рослину з насіння» (у кожної пари дітей є наступний набір карток)
Учні побудували алгоритм та показують, що в них вийшло.
Учитель плутає всі малюнки так, щоб зіпсувати алгоритм і запитує:
Учитель наштовхує дітей до висновку, що алгоритм – це чіткий порядок дій для виконання, і якщо змінювати послідовність дій, то утвориться безлад.
Вчитель:
Якщо виконавець виконає алгоритм, то обов’язково отримає якийсь продукт або результат. Отже, алгоритм має бути результативним.
Алгоритм – це послідовність точних,зрозумілих команд виконавцю, для вирішення якогось завдання (підручник с.89)
Завдання 2.Розгляньте малюнок і допрацюйте блок-схему з алгоритмом «Перехід вулиці без світлофора» ( в кожної пари дітей є це завдання,які заздалегідь підготував учитель, на робочому столі стаціонарного комп’ютера,за якими вони працюють і мають змогу дописати свою відповідь у блок-схему).
Вчитель перевіряє виконані завдання та запитує:
Кожна дія алгоритму спричиняється окремою вказівкою, вказівки алгоритму називають командами.
Команда – це речення, яке спонукає до дії (підручник ст.88)
В житті алгоритми оточують людей всюди. Це і алгоритм приготування їжі, і алгоритм збирання учня до школи та інші. Будь-який алгоритм складається з розрахунком на певного виконавця, якому належить виконувати ці дії. Як ви думаєте,хто може бути виконавцем алгоритмів? (Відповіді учнів)
Виконавцями можуть бути: люди, роботи, супутники, складна побутова техніка, комп’ютери.
Виконавець – це щось або хтось, здатний виконати дії, описані алгоритмом (підручник ст.88)
V. Фізкультхвилинка
Встаньте ,діти, посміхніться
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній
І до сонця потягніться.
В різні боки нахиліться
Веретеном покрутіться
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
VІ. Узагальнення, систематизація знань умінь та навичок
1. Наведення прикладів алгоритмів з повсякденного життя та різних виконавців.
2. Складання учнями простих алгоритмів з повсякденного життя, наприклад:
3. Робота в парах. Практична робота
Завдання: за поданим алгоритмом намалювати в комп’ютерному середовищі Scratch геометричну фігуру «Трикутник»
VІІ. Релаксація. Гімнастика для очей.
1.Вправа «Кіт Вася» В руках у вчителя іграшкова мишка, якою він повільно рухає вправо, вліво, робить колові рухи, діти рухають тільки очима, голова залишається нерухомою.
Очей своїх з мишки
Кіт Вася не зводить.
Направо,наліво очицями водить (рухи очима,голова нерухома)
А мишка кружляє, а мишка гуляє (колові рухи очима)
Про хитрого Васю нічого не знає.
2.Вправа “Кольори»”(вчитель видає картку із завдання кожному учневі).Потрібно, щоб дитина називала колір букв, а не текст, який читає.
Червоний. Зелений. Синій. Жовтий. Фіолетовий. Коричневий. Синій, Блакитний
Червоний. Чорний. Зелений. Блакитний. Жовтий. Коричневий. Чорний. Зелений. Синій.
Фіолетовий. Блакитний. Жовтий. Чорний. Червоний. Помаранчевий.
VІІІ. Підсумок уроку
1.Користуючись наступними хмарами слів, нагадайте, що ми називаємо командою і виконавцем? Що називаємо алгоритмом? Середовищем програмування?
(хмари слів можна створювати вчителеві разом з учнями у програмі WordArt.com)
2. Гра «МІКРОФОН»
ІХ. Домашнє завдання
Творче завдання. Наведи приклади літературних творів, у яких герої надають чи виконують певні команди.