Тема. Програмоване малювання.
Цілі:
Тип уроку: засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок.
Обладнання та наочність: дошка, комп’ютери, підручники, презентація.
Програмне забезпечення: середовище електронного виконавця Скретч.
Хід уроку
І. Організаційний момент (1 хв.)
ІІ. Повторення вивченого матеріалу (10 хв.)
Ми продовжуємо вивчати середовище Скретч. Пригадаймо, що ви вже знаєте. Повторимо команди. Зіграємо в гру «Продовжи речення».
Молодці діти, ви добре засвоїли вивчене. А тепер виконайте завдання за картками.
Робота за картками (5 хв.)
ВАРІАНТ 1
ВАРІАНТ 2
ІІІ. Повідомлення теми, цілей, завдань уроку (1 хв.)
Сьогодні на уроці ми будемо складати програму створення орнаменту.
Слово «орнамент» походить від латинського слова ornamentum, яке у перекладі означає «прикраса». Орнаментом називають візерунок, у якому елементи повторюються в певному порядку. Орнамент, складений з ліній і геометричних фігур, називають геометричним. Орнамент, який складається з листя, ягід, квітів, називається рослинним. Візерунок орнаменту може складатися з будь-яких об’єктів: птахів, метеликів і навіть букв і слів.
ІV. Вивчення нового матеріалу (10 хв.)
Розповідь учителя (з демонструванням презентації на екрані)
Малювати орнаменти також можуть і виконавці в програмі Скретч.
Для малювання вони користуються олівцем. Можна піднімати та опускати його, змінювати колір і товщину лінії. На минулому уроці ми ознайомилися з командами, що дозволяють створювати малюнки.
При створенні малюнків дуже зручно керувати переміщенням мешканців країни Скретч по сцені, якщо для кожної точки цієї площини задано координати, тобто вказано її місце на площині за допомогою чисел.
Координати – це величини, що визначають положення точки (об’єкта) в просторі.
Кожна точка на сцені Скретчу має свої координати. Відлік починають від середини сцени, яка має координати (0, 0). Перше число в парі координат означає кількість точок, які потрібно відступити від початку координат по горизонталі (її ще називають координата х), а друге – по вертикалі (координата у).
Приклад команди, під час виконання якої спрайт переміщується в точку з певними координатами:
Складемо програму створення поданого малюнка з використанням команди Переміститися.
Якщо малюнок містить елементи, що повторюються, то під час малювання доводиться виконувати одні й ті самі дії кілька разів. Наприклад:
Для того щоб записати багаторазове повторення одних і тих самих дій стисло і зрозуміло, слід скористатися командою циклу.
Складемо програму створення поданого малюнка з десяти однакових елементів із використанням команди Повторити. Головне – правильно визначити, які команди слід повторити.
Алгоритм побудови орнаменту
Крок 1. Вибираємо команду запуску програми.
Крок 2. Додаємо послідовність команд:
Крок 3. Визначаємо елемент малюнка, що повторюється, та вибираємо команди для створення цього елемента.
Крок 4. Складаємо цикл з лічильником: усередину команди Повтори 10 вкладаємо послідовність команд для створення елемента малюнка, що повторюється.
Крок 5. Додаємо цикл з лічильником у програму.
Крок 6. Переходимо в режим перегляду проектів і перевіряємо роботу програми.
Цей проект я пропоную створити на комп’ютері та переглянути, як він виконується.
V. Домашнє завдання (1 хв.)
Підручник § 28, с. 145-150.
VІ. Фізкультхвилинка (1 хв.)
VІІ. Засвоєння нових знань, формування вмінь (15 хв.)
Робота за комп’ютером
Гра «Правильно – неправильно!»
В клас комп’ютерний спітнілі ми вбігаємо щосили… (ні)
За улюблений комп’ютер падаєм, мов спілі фрукти… (ні)
А щоб сісти нам за парту, вчитель нам дає команду! (так)
Ти підсунь дисплей близенько і шнури поправ хутенько! (ні)
Від екрана ти відсядь… Сантиметрів п’ятдесят! (так)
Голова болить моя, потерплю годину я!(ні)
Я дротів не зачіпаю, правило це добре знаю! (так)
Як відчую щось горіле, промовчу я всім на диво…(ні)
- Створити вивчений проект малювання орнаменту на комп’ютері.
Додаткове завдання: Підручник ст. 144, завдання № 4.
VІІІ. Підбиття підсумків уроку (1 хв.)
Розгадайте ребуси:
Дії Повторення
Прочитайте слова, поясніть:
РОЗМАЙ-МАЙ+ГАЛУЗКА-ЗКА+ЖЕНИ-И+ПЕНЯ-ПЕ= (розгалуження)
ПОВТОРИ-РИ+ВАРЕННЯ-ВА= (повторення)
Фронтальне опитування
1. Що таке повторення?
2. Коли можна використати алгоритм из повторенням?
3. Чого навчились під час роботи за комп’ютером?
4. Що сподобалось на уроці?
5. Що було важко на уроці?
Сьогодні ви піднялися ще на одну сходинку до інформатики і я дуже сподіваюсь, що вона стане ще одним кроком до успіху в вашому житті!
1