Тема: Створення гри «життя» в програмі «Scratch»
Мета:
Навчальна: формування навичок роботи з програмою, оператора розгалуження, циклічного повторення;
Виховна: виховування бережливого ставлення до комп’ютерної техніки, формування важливості власного життя.
Розвивальна: розвиток логічного мислення, вміння орієнтуватися в нестандартних ситуаціях.
Тип уроку: формування практичних навичок
Хід уроку
Організаційний момент
Актуалізація опорних знань
А) Для чого потрібні різнокольорові блоки у програмі
Б) Для чого використовується блок «якщо», «завжди»?
В) Як повернути об’єкт на сцені?
Пояснення нового матеріалу.
Для створення гри часто буває необхідно виконувати деякі дії в залежності від деяких умов. Який ми для цього блок будемо використовувати? («якщо»).
Що потрібно зробити, щоб певні інструкції виконувалися постійно? (помістити їх в блок «Завжди»).
Проте не завжди нам буде вистачати вже відомих нам блоків. Наприклад, що робити коли буде зменшуватися рівень життя і нам потрібно перевірити, коли він досягне певного значення. Для цього можна використовувати змінні. Їх можна уявити у вигляді комірок де записуються потрібні нам числа. До комірки в певний момент можна додати чи відняти будь-яке число. Таким чином ми зможемо збільшувати значення змінної, тоді відповідно рівень життя буде збільшуватися і навпаки.
Завдання. Написати гру, в якій будуть переміщуватися м’ячі за котом. Якщо м’ячі вдаряються в кота, то у нього зменшується життя.
Наприклад, в наступній програмі, для об’єкта «Кіт» додано наступні блоки.
Вона працює таким чином. Після запуску програми змінній «Життя» надається значення 100. Тобто рівень життя максимальний. Після цього наступний код виконується в блоці “завжди”. Тобто до того часу поки програма не буде завершена.
Блоки «Слідувати за вказівником миша» та «переміститися в вказівник миша» використовуються для того, щоб «Кіт» завжди рухався разом із курсором. Тобто гравець буде за допомогою курсору керуватися позицією «Кота».
Далі, якщо один із «м’ячів» доторкнеться до «Кота», то в блоці «якщо» буде зменшуватися змінна «життя» на 1. Таким чином, буде відбуватися реакція на подію.
Проте гру колись потрібно завершити. Коли це буде? (коли змінна «життя» буде рівна нулю). Так, правильно. Крім того можна ще вказати повідомлення «Ви програли». А через три секунди знову почати з початку.
4. Написання програми на комп’ютері.
Проте, коли ви напишете програму буде рухатися тільки «кіт» за курсором. А як зробити, щоб ще і м’ячі рухалися? (треба додати блоки «переміститися»). І все? Але ж цей блок просто перемістить один раз кожен із м’ячів і вони зупиняться. (потрібно додати блок «завжди» та блок «якщо границя, відбити») Правильно.
В даній програмі м’ячі будуть рухатися практично в одному напрямі. Чи можна зробити так, щоб один із «м’ячів» рухався в напрямку кота? (так, додати блок «слідувати за Котом»
5. Підсумки уроку
Що ми сьогодні робили на уроці?
Для чого можна ще використати програму?
Чи можна написати навчальну гру, в якій можна вчитись додавати числа?
6. Домашнє завдання
Написати програму, яка додає два числа.
Приклад програми