Конспект уроку інформатики "Інтернет: за та проти" є частиною теми "Основи інформаційної безпеки". Також матеріал може бути використаний при проведенні предметного тижня.
Мета: знайомство з правилами безпечної роботи в мережі Інтернет.
Завдання:
Конспект уроку з інформатики в 9 класі.
Тема уроку: Інтернет: за і проти!
Мета: знайомство з правилами безпечної роботи в мережі Інтернет.
Завдання:
Учні повинні знати:
Учні повинні вміти:
(слайд 1)
І. Вступне слово. Школа під час перерви завжди нагадує бджолиний вулик, у якому кипить життя: кожен робить щось для себе, але у всіх єдина ціль – пізнавати одне одного та розслабитись. Але з кожним роком цей «вулик» гуде все слабкіше… На перерві в учнів з'явилося нове заняття – кожен «поважаючий себе» учень здійснює подорож віртуальним світом… І тиша…Лише коли – не – коли пустуни – малюки порушують цю дивну тишу. Неподалік старшокласників, групки представників середньої ланки теж знаходяться в полоні Мережі. І лише незворушний дзвоник порушує цю ідилію. А на уроці учень живе неймовірним бажанням продовжити своє перебування в тому дивовижному світі з якого його «висмикнув» шкільний дзвінок.
(слайд 2)
ІІ. Мотивація (розповідь вчителя)
Коли ми потрапляємо до Всесвітньої мережі, ми наче виходимо з дому на вулицю, та нас оточують люди: хороші та погані, добрі та злі, розумні та не дуже. Ми свідомо здійснюємо пошук потрібної нам інформації. Інтернет є дуже широким джерелом інформації, іншими словами, інформаційним простором, у якому, як і в реальному житті,є хороші та погані сторони.
Дуже часто ми чуємо «– Дотримуйся правил дорожнього руху», «-Дотримуйся правил поводження з газом, пожежної безпеки», і ми спокійно реагуємо на це і виконуємо, бо знаємо, що це життєво необхідно. На заводі, чи на фабриці, і взагалі на будь-якому підприємстві, дорослі знають і дотримуються правил, щоб працювати безпечно, щоб ніщо не загрожувало не тільки їх життю, але і моральній та духовній рівновазі.
Так і ми працюючи в Інтернет, ми повинні з’ясувати, а які тут існують правила, і що нам потрібно знати і чого дотримуватися, щоб залишитися здоровою людиною з усіх боків.
Тому і тема уроку присвячена «Безпечній роботі в Інтернеті».
Епіграфом уроку я вибрала вислів давньогрецького філософа Демокрита: «Якщо перебереш міру, то навіть найприємніше може стати найнеприємнішим ...»
Спочатку домовимось про декілька правил для успішної роботи:
1 мобільні телефони відключити
2. слухати інших, поважати себе та інших
3. бути активним учасником
ІІІ. Спробуємо пофантазувти
Якби не було комп’ютерів то:
не було б комп’ютерних розваг
не було б Інтернет-спілкування
не було б швидкого доступу до інформації
не було б автоматизованої централізованої системи управління
не було б навчальних комп’ютерних програм
не було б комп’ютерних вірусів, які знищують інформацію
не було б психілогічної залежності від ігр та сидіння у чаті
не було б проблем зі здоров’ям: поганого зору, хвороб хребта.
ІV. Гра «За і проти» (5 хв.). (слайди 4-8)
Для початку, пропоную пограти в гру «З і проти». Ви побачите кілька висловлювань. Спробуйте навести аргументи, що відображають протилежну точку зору.
1. Інтернет має необмежені можливості дистанційної освіти. І це добре!
2. Інтернет - це глобальний рекламний ресурс. І це добре!
3. Спілкування в Інтернеті – це погано, тому що дуже часто підміняє реальне спілкування віртуальним.
4. Інтернет магазини - це погано, тому що це найбільш популярний вид шахрайства в Інтернеті.
5. В Інтернеті можна дізнатися відомості про людину (місце проживання та адресу електронної пошти, номер мобільного телефону). І це добре!
IV. Віртуальні граблі
Вам всім відомий вислів «Наступити на граблі». Що він означає?
А на які віртуальні граблі можуть наступити діти?
(слайд 10)
V. «Збери рукостискання» (2 хв.).
(слайд 11)
А зараз я пропоную Вам протягом 10 секунд потиснути руки якомога більшій кількості інших людей.
Обговорення.
- Кому скільки людей вдалося привітати? У кого-то виник психологічний дискомфорт? Чим він був викликаний?
Аналогія з роботою в Інтернет.
Спілкуючись в Інтернеті, ми дуже часто додаємо незнайомих людей в свої соціальні мережі і спілкуємося з ними. Ми не знаємо про них нічого, тільки їх Ніки. Як багато інформації про людину ми можемо дізнатися від Ніка або рукостискання?
VI. Практична робота «Юні пошуковці»
Правила роботи за комп‘ютером
І група |
ІІ група |
1. Яку мету переслідує така загроза як фішинг? |
Що роблять за допомогою ботнетів? |
2. Кібербулінг |
2. Кібергрумінг |
3. Фармінг |
3. Вішинг |
VII. Казкові поради
- Я теж для вас приготувала кілька порад.
Інтернет - це нове середовище взаємодії людей. У ній нове звучання набувають багато правил і закономірностей, відомі людям з давніх часів. Спробую сформулювати деякі прості рекомендації, використовуючи добре відомі казкові образи.
Слайд 13
Повернись, хатинка, до мене передом, а до лісу задом!
Сучасний Інтернет - це велике середовище проживання, яке кожен з нас може налаштувати для себе! У ньому добре тому, хто може облаштувати в ньому власний простір і навчитися керувати ним. Записуйте свої враження в блог, створюйте галереї своїх фотографій і відео, включайте в друзі людей, яким ви довіряєте. Тоді замість безглуздого блукання по мережі ваше Інтернет спілкування буде приносити користь.
Слайд 14
Не пий з колодязя!
Навіть коли ми відчуваємо спрагу, ми не будемо пити з брудної калюжі. Також і в середовищі Інтернет, випадково опинившись в місці, яке виробляє відразливе враження агресивного і засміченого, краще залишити його, переборовши почуття цікавості. Це захистить вас від негативних емоцій, а ваш комп'ютер - від шкідливого програмного забезпечення.
Слайд 15
Вовкові двері не відкривайте!
У Інтернет-шахраїв нічого не вийде, якщо тільки ми самі не відкриємо їм двері - не сповістив їм наші паролі, які не завантажимо на свій комп'ютер сумнівні файли або не дамо можливість користуватися нашою мережею незнайомим людям.
VIII. Правила безпеки в Інтернет.
IX. Відео скрайбінг (слайд 16)
X. Підсумки уроку. (слайд 17)
Тільки в процесі інтелектуального та культурного розвитку людина може оцінити всі переваги Глобальної мережі. Для цього у неї є всі можливості. Адже, хто володіє інформацією, той володіє світом. Тільки не треба забувати, що інформацію можна легко пошкодити та знищити, тому безпека роботи в Інтернеті є основоположною на початку роботи у Всесвітній павутині
Домашнє завдання (слайд 18)
Скласти інформаційний лист «Моя безпечна мережа»
Слайд 19