6 клас Дата ________ Всесвітня історія. Історія України.
«Давньогрецька релігія та мітологія.
Античні Олімпійські ігри»
Мета уроку:
Обладнання: підручник, роздавальний матеріал, ілюстрації, проектор, відеоматеріал)
Основні терміни і поняття: мітологія, Олімпійські ігри.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу, формування вмінь і навичок.
Хід уроку:
Привітання, перевірка присутніх, позитивний настрій на майбутню роботу.
Вступне cлово вчителя
Уявіть, що ви подорожуєте в часі й вам випала нагода відвідати давньогрецьку бібліотеку, яка була спалена під час завоювання іншими народами. У вас з’явилась унікальна можливість попрацювати в цій бібліотеці та проаналізувати релігію, мітологію греків.
Не маючи змоги пояснити сили природи, люди уявляли їх у вигляді богів. Грецькі боги представляли явища природи та її силу.
А які саме боги та богині відігравали важливу роль у житті давніх греків ми сьогодні і дізнаємось. Тема уроку наймовірно цікава та захоплива - «Давньогрецька релігія та мітологія. Античні Олімпійські ігри» ( Слайд 1 )
(Учитель оголошує тему та очікувані результати уроку)
Дидактична гра «Так чи ні?»(усно)
1. Храм — житло бога. (Так)
2. Портик — скульптура в будинку. (Ні)
3. Каріатиди — скульптурні фігури чоловіків. (Ні)
4. Акрополь — базарна площа. (Ні)
5. Парфенон — головний храм Акрополя. (Так)
6. Поліклет — автор «Дискобола». (Ні)
7. Статуя Зевса — чудо світу, яке створив скульптор Мірон. (Ні)
8. Орхестра — майданчик перед скеною. (Так)
IV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу
План вивчення нового матеріалу
(ознайомлення учнів з планом роботи) ( Слайд 2 )
1. Як стародавні греки уявляли світ богів. Грецька мітологія.
2. Філосовські погляди греків.
3. Олімпійські ігри.
1. Як стародавні греки уявляли світ богів
Пригадайте: як виникла релігія в первісних людей? ( Слайд 3 )
Отже, людина прагне пояснити й осягнути все незрозуміле. Звідки взявся цей світ і люди в ньому? Чому щороку настає весна, а щоранку сходить сонце? Чому падає дощ і під час грози яскраво спалахують блискавки?
Пантеон богів Олімпу. Греки вірили, що всім світом і життям людей керують боги. Їх називали олімпійськими, бо вважали, що вони живуть на горі Олімп. Богів було багато. Крім олімпійських, були ще лісові боги-сатири у вигляді козлоногих людей, вкритих шерстю. Богинь джерел і тінистих гаїв уявляли у вигляді гарних дівчат і називали німфами. Своїх богів греки вважали дужими і красивими, вони приносили їм жертви. Греки поклонялися богам, які уособлювали сили природи і безпосередньо опікувалися земними долями людей. Така релігія називається язичницькою. Кожний народ на ранньому етапі розвитку проходив через язичницькі вірування. Це стосується й українців, які в давнину також були язичниками. Але ж звідки ми про таке знаємо? Із мітів, їх кількість та докладність просто вражає. Одже що таке міт? Мітами в Давній Греції називали перекази про походження світу, життя богів та випробування героїв. Але куди простіше зрозуміти ці поняття на прикладі. Тому давайте розглянемо давньогрецький міт про походження світу.
Уявлення греків про світ та богів
Робота в парах. Послухайте розповідь вчителя, опрацюйте текст і заповніть таблицю
У грецькому міті про створення світу йдеться про період, коли існувала безодня Хаос. У ній народився Ерос (сила кохання), що постав зі світового яйця. Він призвів рух у Всесвіті. Богиня землі Гея народила Урана (небо) та Понта (море). Згодом, вона народила однооких велетнів – циклопів і дванадцятьох титанів. Головним серед них був Кронос. Згодом його син – Зевс – скинув титанів і став верховним богом, царем і батьком богів та людей. Бог неба, покровитель грому й блискавки Зевс, сидячи на високому троні, поділяв владу над світом з братами та сестрами. Його брат Посейдон став володарем моря, покровителем мореплавства. Він здіймав або гамував на морі бурю, викликав землетруси. Своїм тризубцем Посейдон підіймав кораблі, що сіли на мілину, а тим, хто зазнав кораблетрощі, посилав швидкі течії, які несли їх до безпечних берегів.
Інший Зевсів брат, Аїд, став володарем у підземному світі. За віруваннями давніх греків, ворота в царство Аїд, а охороняв триголовий пес Цербер. Коли душа людини проходила крізь браму царства мертвих, вона потрапляла на суд Аїда, де зважували її вчинки за час земного життя. Душі праведників потрапляли в країну вічного щастя та вічної весни. Грішників доправляли в Тартар, оточений вогненною рікою. Тут на кожного з них чекала доля відповідно до його провини.
З грецьких мітів дізнаємося, що Аїд з дозволу Зевса викрав дочку Деметри й Зевса – Персефону, зробивши її своєю дружиною. Розгнівана Деметра наслала на землю неврожай, тому Зевс, аби врятувати життя на Землі, наказав Аїдові відпускати Персефону до матері на три чверті року. Саме на цей час природа щороку оживає. На землі розцвітають та плодоносять дерева, трави. Коли Персефона повертається до Аїда, життя завмирає. Так давні греки пояснювали зміни пір року.
Завдання «Заповнити пропуски в тексті»
Бог неба, покровитель грому й блискавки _Зевс поділяв владу над світом з братами та сестрами. Його брат Посейдон став володарем моря, покровителем _мореплавства .
Інший Зевсів брат, Аїд, став володарем у підземному світі. За віруваннями давніх греків, ворота в царство Аїд, а охороняв триголовий пес Цербер. Коли душа людини проходила крізь браму царства мертвих, вона потрапляла на суд_Аїда_, де зважували її вчинки за час земного життя. Душі праведників потрапляли в країну__вісного щястя__ та вічної весни. Грішників доправляли в Тартар. Тут на кожного з них чекала доля _відповідно до його провини__.
З грецьких мітів дізнаємося, що Аїд з дозволу Зевса викрав дочку __Деметри_– Персефону, зробивши її своєю дружиною. Розгнівана Деметра наслала на землю неврожай, тому Зевс, аби_врятувати життя_на Землі, наказав Аїдові відпускати Персефону __до матері_на три чверті року. Саме на цей час природа щороку _оживає_. На землі розцвітають та плодоносять дерева, трави. Коли Персефона повертається до Аїда, життя завмирає. Так давні греки пояснювали зміни пір року.
Прийом «Портретна галерея» (Слайд 4)
На уроках зарубіжної літератури ви вже ознайомилися з іменами грецьких богів. Пригадаймо їх та познайомимось ближче.
( Розгляньте портрети грецьких богів, прочитайте короткі відомості і заповніть таблицю ) ( Слайд 5)
( Слайд 12)
Світ стародавніх богів
Бог |
Його функції.Основні характеристики |
Як зображувався (з якими предметами) |
3eвс |
Бог неба, грому і блискавок, що відає усім світом. Греки вважали, що Зевс дав їм закони і карає всіх порушників. Мати — Рея (дочка Урана і Геї), батько — Крон |
Блискавка, щит, двостороння сокира (лабрис), скіпетр, іноді орел |
Посейдон |
Морський цар. Бог вологи, стихійних сил природи, покровитель мореплавства. Дружина — Амфітрида |
Тризуб |
Аполлон |
Бог світла,зцілювання,покровитель мистецтва,поезії,музики |
Лук та золоті стріли |
Афродіта |
Богиня кохання і краси |
Голуб,яблуко |
Артеміда |
Богиня полювання |
Лук,сагайдак |
Афіна |
Богиня мудрості та війни |
Спис,щит |
Деметра |
Богиня хлібних колосків,покровителька землеробства і родючості |
Сноп пшениці |
Запитання і завдання
Чи було схожим життя олімпійських богів на життя греків?
Методом «Навчаючи-вчуся»
Формулюємо висновок: давні греки вірили,що боги,які живуть на Олімпі, допоможуть пролитися дощу на висохлу землю, захистять на полі битви, надихнуть у мистецтві.
Грецька мітологія. Розповідь вчителя
Отже, з богами трохи розібралися. Тепер перейдемо до мітології. Міти були частиною повсякденного життя та побуту греків. Вони пояснювали навколишній світ, невідомі явища, повчали та виховували, передавали інформацію. Спочатку міти передавалися з вуст в уста, звісно, в процесі передачі вони змінювалися. Пізніше їх стали записувати.
Сьогодні, завдяки мітам ми можемо досліджувати історію Греції. Уявити, як Елліни сприймали та розуміли світ і своє місце в ньому. Ми можемо побачити звичаї та традиції, побут і поведінку еллінів. Дізнатися, що вони їли на вечерю і які стосунки панували в родинах. Як створювалися міста і починалися війни. Історики дуже активно використовують міти зараз, хоч вони містять досить неточну і не надто достовірну інформацію. ( Слайд 13)
Міт про Прометея
Боги приховували від людей таємницю вогню. Та благородний Прометей приніс людям з Олімпу вогонь у порожній очеретині. Розгніваний Зевс наказав Гефестові прикувати Прометея ланцюгами до гори на Кавказі. Щодня Зевс посилав орла видзбобувати в Прометея печінку. За ніч печінка виростала. Незважаючи на страшні муки, гордий і мужній Прометей не примирився із Зевсом. В образі Прометея греки шанували борця з несправедливими й лихими богами за щастя людей. ( Слайд 14)
Поклоніння богам. На всій території Греції існували священні місця, де на честь богів зводились святилища, у яких служили оракули, що передавали волю богів. Щоб задобрити богів греки споруджували їм храми, ставили статуї, приносили жертви.
2. Філософські погляди. Слово вчителя
Сьогодні ми вражені глибиною думки давньогрецьких учених, які передбачили багато винаходів і досягнень науки. Завдяки вмінню еллінів навчатися в інших народів більшість видатних винаходів у науці було здійснено там, де античний світ стикався зі Сходом чи варварськими народами. Саме Греція вважається батьківщиною такаї науки, як філософія.
Філософія — це наука про мудрість. Здавна людина замислювалася над тим, звідки виник світ і що це таке; намагалася пояснити явища природи, правила поведінки між людьми. Відповіді на ці питання намагалися знайти давньогрецькі філософи. ( Слайд 15 )
Методом «Мікрофон» учні в парах обговорють філософські висловлювання,
пояснюють їхній зміст)
Філософські погляди греків
Філософ |
Його вислови |
Сократ |
Я їм, щоб жити, а інші живуть, щоб їсти. Я знаю те, що я нічого не знаю. Пізнай самого себе. Істина народжується в суперечці. |
Геракліт |
Двічі в одну річку не увійдеш. |
Платон |
Сократ мені друг, але істина дорожча. Скільки рабів — стільки ворогів. |
Арістотель |
Учням, щоб досягти успіху, потрібно наздоганяти тих, хто попереду, і не чекати тих, хто позаду. Той, хто запитує, чому нам приємно знатися з красивими людьми, — сліпий. |
Запитання
а) Якими були цінності стародавніх греків?
б) Чи актуальні їхні цінності в наш час?
Робота з історичним документом ( Слайд 16 )
Учитель зачитує учням «Притчу про три сита» і пропонує відповісти на запитання.
Притча про три сита
Один чоловік запитав у Сократа:
— Знаєш, що мені сказав про тебе твій друг?
— Зачекай, — зупинив його Сократ. — Просій спочатку те, що збираєшся сказати, через три сита.
— Які три сита?
— Перш ніж що-небудь говорити, потрібно це тричі просіяти. Спочатку через сито правди. Ти впевнений, що це правда?
— Ні, я просто чув це.
— Отже, ти не впевнений, що це правда. Тоді просій через друге сито — сито доброти. Ти хочеш сказати про мого друга щось хороше?
— Ні, навпаки.
— Виявляється, — продовжував Сократ, — ти збираєшся сказати про нього щось погане, але навіть не впевнений у тому, що це правда. Спробуємо третє сито — сито користі. Чи так уже необхідно мені почути те, що ти хочеш розповісти?
— Ні, в цьому немає необхідності.
— Отже, — підсумував Сократ, — у тому, що ти хочеш сказати, немає ні правди, ні доброти, ні користі. Навіщо тоді говорити?
Запитання
а) Чому перш ніж щось сказати, треба просіяти думку через сита «правди», «добра» та «необхідності»?
3. Олімпійські ігри. Слово вчителя. ( Слайд 17 )
У святкові дні греки влаштовували спортивні змагання – ігри. Найзнаменитіші були ігри в Олімпії, що лежить у мальовничій долині Пелопоннесу. Ігри проводилися раз на чотири роки на честь Зевса Олімпійського; звідси й походить їхня назва.
Пропоную уважно переглянути відеофрагмент та виконати завдання.
( Слайд 18 )
Метод «Словесний пазл» (Слайд 19 )
Використовуючи ілюстративний та текстовий матеріал, шестикласники визначають основні характеристики Олімпійських ігор, роблять записи на стікерах та прикліплюють на дошку.
Запитання
1. Визначте, які олімпійські види спорту зображено на малюнках.
2. Якими якостями володіли давньогрецькі спортсмени?
Хронологічна задача
Скільки часу минуло від проведення вперше Олімпійських ігор?
Різдво
776 до.н.е. Христове 2023
Висновок: на честь богів греки влаштовували свята. На честь Зевса були засновані Олімпійські ігри,які відіграли значну роль у єднанні елліністичного світу.
Графічний диктант. Перевіримо як Ви засвоїли нові знання. ( Слайд 20)
Дидактична гра «Так чи ні?» (позначте правильні твердження знаком +, а помилкові -
VІ. Підсумки уроку.
Продовжіть речення:
«Сьогодні я дізнався (дізналася)…».
Заключне слово вчителя.
Оцінювання учнів.
За наявністю часу :
Кросворд. «Давньогрецька мітологія і релігія».( Відповіді дозволено шукати в мережі інтернет)
По горизонталі:
1.Богині джерел.
2. Верховний бог.
3. Богиня землеробства.
4. Богиня краси.
5. Богиня перемоги.
6. Назва неба у грецькій мітології.
7. Бог, що дав людям вогонь.
8. Назва землі у грецькій мітології.
9. Богиня полювання.
10. Поклоніння богам, що уособлюють живі сили природи.
По вертикалі:
1. Бог виноробства.
2. Бог ковальства.
3. Бог підземного царства.
4. Богиня мудрості.
5. Гора, де жили боги.
6. Бог торгівлі.
7. Бог мореплавства.
8. Бог сонячного світла.
Відповіді. По горизонталі:
1. Німфи. 2. Зевс. 3. Деметра. 4. Афродіта. 5. Ніка. 6. Уран. 7. Прометей. 8. Гея. 9. Артеміда. 10. Язичництво.
По вертикалі:
1. Діоніс. 2. Гефест. 3. Аїд. 4. Афіна. 5. Олімп. 6. Гермес. 7. Посейдон. 8. Аполлон.
VІІ. Домашнє завдання
Творче завдання (за бажанням) підготуйте розповідь одного з міфів Давньої Греції та зробіть іллюстрацію до нього
1