Конспект уроку з історії України для 5 класу на тему "Козацька Україна: Богдан Хмельницький. Робота з візуальними і писемними джерелами, які зберігають пам"ять про історію України"

Про матеріал
Тема: «Козацька Україна: Богдан Хмельницький. Робота з візуальними і писемними джерелами, які зберігають пам’ять про історію України» Мета: Формування предметних компетентностей: • Формувати знання про причини виникнення козацтва та Запорозької Січі, про побут і звичаї козаків, про причини Національно-визвольної війни українського народу під проводом Б.Хмельницького та утворення Української козацької держави; • розвивати вміння орієнтуватися в історичному часі (хронологічна компетентність), в історичному просторі (просторова компетенція), визначати та застосовувати теоретичні поняття для аналізу та пояснення історичних подій та явищ (логічна компетенція), осмислювати зв’язки між історією та сучасним життям (аксіологічна компетенція), працювати з матеріалом підручника, знаходити необхідну інформацію в джерелах – пошукова діяльність; • сприяти вихованню інтересу до козацтва як феноменального явища в українській історії, відчути бажання наслідувати найкращі риси козаків, виховувати повагу до українських козаків – захисників рідної землі.
Перегляд файлу

    Предмет: історія України

    Клас   5

    Урок № 21

    Тема: «Козацька Україна: Богдан Хмельницький. Робота з візуальними і

                писемними джерелами, які зберігають пам’ять про історію України»

Мета:

Формування предметних компетентностей:

  • Формувати знання про причини виникнення козацтва та Запорозької Січі, про побут і звичаї козаків, про причини Національно-визвольної війни українського народу під проводом Б.Хмельницького та утворення Української козацької держави;
  • розвивати вміння орієнтуватися в історичному часі (хронологічна компетентність), в історичному просторі (просторова компетенція), визначати та застосовувати теоретичні поняття для аналізу та  пояснення історичних подій та явищ (логічна компетенція), осмислювати зв’язки між історією та сучасним життям (аксіологічна компетенція), працювати з матеріалом підручника, знаходити необхідну інформацію в джерелах – пошукова діяльність;
  •  сприяти вихованню  інтересу до козацтва як феноменального явища в українській історії, відчути бажання наслідувати найкращі риси козаків, виховувати повагу до українських козаків – захисників рідної землі.

Формування ключових компетентностей:                                

  • вміння вчитися: пригадувати необхідні знання для виконання завдань;
  • соціальна: вчити учнів працювати в парі; продуктивно співпрацювати  з усіма членами групи;                                
  • загальнокультурна(спілкування державною мовою): ефективно застосовувати навички мовлення та мовної культури;
  • здоров’язбережувальна: адекватно оцінювати свої здібності та свій внесок у спільну роботу групи.

Очікувані результати:

  • учні знатимуть – дати виникнення українського козацтва та Запорозької Січі, початку Національно-визвольної війни війни українського народу під проводом Б.Хмельницького та  утворення Української козацької держави;
  • учні розумітимуть – основні поняття та терміни та їх застосовувати; роль козацтва в історії України, а також пам’ятку історії як скарб, гордість і надбання народу;
  • учні вмітимутьрозпізнавати історичні пам’ятки і пам’ятники та описувати їх, розповідати про події, життєвий шлях осіб, яким зведено пам’ятники; показувати на карті місцевість, де розташовані вказані вчителем пам’ятки історії України; визначити епоху, в яку вони виникли.

Обладнання: підручник П.В.Мороз, І.В.Мороз «Вступ до історії України» 5 клас, атлас з історії України, контурні карти з історії України, роздавальний матеріал, портрет Б.Хмельницького, ілюстрації, відеоролики про створення Запорозької Січі, резиденцію Богдана Хмельницького (м. Чигирин), пам’ятник Богдану Хмельницькому (м. Київ), підбірка музичного супроводу, картки з текстами джерел та завданнями, мультимедійний проектор, ноутбук.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Основні поняття: Дике Поле, козак, Запорозька Січ, клейноди, гетьман, Національно-визвольна війна, Військо Запорозьке (Гетьманщина).

Перелік пам’яток і пам’ятників України для навчальної роботи:

- резиденція Богдана Хмельницького (м. Чигирин);

- пам’ятник Богдану Хмельницькому (м. Київ).

Персоналії: Д. Вишневецький, Б.Хмельницький.

Дати: 1489 р.перша писемна згадка про українських козаків;

           1556 р.заснування першої Запорозької Січі;

           1648-1657рр. – Національно-визвольна війна  українського народу під

                                     проводом Б.Хмельницького;

           1649 р. - утворення Української козацької держави.

                                                ХІД   УРОКУ:

І. Організація навчальної діяльності. Створення психологічного комфорту. 2хв

Добрий день! Вітаю всіх присутніх на сьогоднішньому уроці. Діти, перегляньте чи все необхідне є у вас на парті для уроку?

  • Вправа «Усмішка по колу»

А тепер посміхніться мені та «Передайте» усмішку руками один одному. «Я передаю тобі усмішку, щоб … (у тебе добре склалися справи; у тебе був радісний день;  щоб ти дізнався багато нового». Ваші усмішки я поверну вам в кінці уроку, і сподіваюсь, що сьогоднішній урок буде продуктивний, і ви дізнаєтесь багато нового. Як говорив один арабський мудрець: «Учень, який не прагне до навчання - це птах без крил». Тому я вам бажаю на уроці стати орлами, цими гордими птахами з найбільшими крилами.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

   Ми продовжуємо вивчати тему «Історія України в пам’ятках» і проводимо сьогодні третій урок з теми.  Тому давайте повторимо основні терміни, поняття та дати, які будуть використані на уроці.

Пам’ятки                                                                 882 р.

Види історичних джерел                                        988 р.  

Русь-Україна або                                                     1223 р.

монголо-татари                                                        пам’ятник

Учитель пропонує учням розгадати ребус, в якому сховано ключове слово до уроку.    (КОЗАК)          АКЗОК

                                                     Розкинувся степ широкий

Наліво й направо

Дізнаємось ми сьогодні

Про козацьку славу.

 

А звідки ми можемо дізнатись про відомості з історії козацтва, адже ми не маємо машини часу? (кіно, твори літератури, музеї)

Пригадайте, куди ми з вами у вересні їздили на екскурсію?                                               

Які заклади ми відвідали?         

     Що вам запам’яталося?        

 Що вас вразило?

     Що ви знаєте (читали, чули) про козаків?

      Чи є зараз козаки?

      Чи перебувають козаки на службі у сучасному війську?

ІІ. Цілепокладання.Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

Після цього оголошує тему уроку та очікувані результати (на дошку вивісити)

Отже, сьогодні ми поглибимо наші знання з історії козаччини, і …

Тема нашого уроку «Козацька Україна: Богдан Хмельницький. Робота з візуальними і писемними джерелами, які зберігають пам’ять про історію України»

Працювати ми будемо за таким планом:

1. Виникнення українського козацтва.

     2. Національно-визвольна війна  українського народу.

     3. Візуальні та писемні джерелами, які зберігають пам’ять про історію України.

       Шановні учні! Давайте висловимо свої очікування від сьогоднішнього уроку.

(МЕТОД МІКРОФОН)    

Продовж речення:

сьогодні на уроці я      хочу…      буду…      зможу…

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Діти, уявіть широкий, безкрайній степ, ковила, свіжий вільний вітер хилить високі трави до землі. Ми розпочинаємо подорож південними степами України, щоб дізнатися, що відбувалося тут наприкінці XV ст., як жили, воювали та боролись козаки.

Учитель запрошує учня.   А зараз уважно послухайте вірша

За честь і гідність України,

За волю, правду і добро

Вони боролись щохвилини,

Їх кров лилася як вино!

Всіх ворогів вони долали,

Всі землі наші зберегли,

Завжди від лиха захищали

І гордо прапор наш несли!

Сини Твоєї Батьківщини,

В них сила духу непоборна!

Козацтво - слава України,

Це гордість наша всенародна!

- Ось так характеризують у віршах славетних синів України - козаків!

                       Інтерактивна гра «Асоціативний кущ».

1. А які ж думки, слова, асоціації виникають у вас зі словом «козак»?  Спробуйте уявити, що вам довелось потрапити на Січ і зустрітися з козаком. Опишіть, яким ви його бачите. Як він одягнений? Яка в нього зброя?

2. Ви назвали багато слів, то я вам бажаю всім ще більше поповнити свій багаж

знань про історію українського козацтва.

ІІІ. Сприйняття й усвідомлення навчального матеріалу, осмислення зв’язків і співвідношень в об’єктах вивчення (за планом).

1. Виникнення українського козацтва.

Робота в парах. Учитель пропонує учням в парах опрацювати текст, порадитись та дати відповідь на запитання.

Робота з текстом. «… Шукаючи порятунку від нападів татар та поляків, мешканці

українських міст і сіл змушені були самі брати до рук зброю. Постійна боротьба проти

нападників перетворила хлібороба й ремісника на вмілого воїна - козака.

Слово козак, яке виникло тоді, вживалося на означення вільних людей, які

     населяли південноукраїнські степи. Перші відомості про українських козаків у

      писемних  джерелах датують 1489 роком. Слово «козак» тюркського походження, що

означає «вільна, озброєна людина», «страж», «конвоїр», «воїн-найманець», «шукач

пригод» тощо. Воно вживалося стосовно вільних людей, які населяли

південноукраїнські степи».

Запитання:

1.Які були причини виникнення козацтва?

2.Що означає слово «козак» та якого воно походження?

3. В якому році з’явились перші письмові згадки про козаків?

 

Розповідь вчителя  (супроводжує показом на карті).

На півдні України існував район, який дістав назву Дике Поле. Він став своєрідною межею між українськими землями та Кримським ханством, де оселились татари. У Дикому Полі здавна жили різні люди. Вони охороняли купців, випасали коней, а інколи вдавались до розбійництва. У XIV- XV ст. цей район активно почали заселяти вихідці з Полісся, Волині, Наддніпрянської України та інших частин України. Вони ловили рибу, полювали на звірів і птахів, збирали мед, випасали худобу. Частина з них залишалась на цих землях, а частина поверталась додому, щоб вигідно продати сушену та солону рибу, хутро, мед. Згодом до цих людей приєдналися втікачі із сіл та міст, що потерпали від знущання польської знаті. Так з’явилися козаки. І як ви вже визначили з попереднього документу, перші відомості, згадки про українських козаків у писемних джерелах датують 1489 роком. Козаки селилися за порогами Дніпра, тому дістали назву запорожці.

Наприкінці XVст. татарські напади на українські землі стали постійними та завдавали багато лиха українським землям. Лише наприкінці XV ст. татари вчинили 41 спустошливий набіг. Протягом 63 років XVI ст. їх кількість досягла 69. Козацьким ватагам дедалі частіше доводилося вступати у збройні сутички з нападниками, щоб утриматися в Дикому полі. Для захисту від ворога вони зводили  постійні дерев'яні укріплення з січених дерев’яних колод. Звідси й пішла назва Січ.

               Перша Січ виникла 1556 р. на острові Мала Хортиця. Її засновником вважають

         Д. Вишневецького (Байду).

 

     Запам’ятовування дат. Вголос проговорємо. Малюємо олівцем в повітрі.

 

  Робота з хронологічною таблицею.

 

                Дата

                                             Подія

1489 р.

перші відомості про козаків

1556 р.

заснування Запорозької Січі

 

Учитель: А зараз я вам пропоную переглянути відеоролик, з якого дізнаємося де

та як саме виникло козацтво (Перегляд відео про Дике поле). Тривалість-1:35

 Дивіться уважно,щоб змогли відповісти на запитання.

     Сподіваюсь, ви дивились уважно та побачили  у відео територію Дикого поля, тож давайте позначимо його на к/карті та місце заснування Запорозької Січі.

 

Дике поле – незаселена територія південноукраїнського степу.

Козак — вільна, озброєна  людина.

Запорозька Січ –

Гетьман — головний на Січі.

Учні записують визначення понять у зошити.

 

Прийом «Навчаючи – вчусь»

Повідомлення учня

Ритуал прийняття на Січ був дуже простим. У новачка питали, чи вірує він в Бога. Потім козак мав пройти військову підготовку. Враховуючи певні особливості його зовнішності, мови, поведінки, хлопцеві давали прізвисько. Звідси пішли такі дивні прізвища, які й досі носять козацькі нащадки: Перебийніс, Загубиколесо, Панібудьласка тощо. Подейкують, що справжнім козаком вважали того, хто пропливе крізь усі Дніпрові пороги. Необхідність тримати Запорозьке військо у бойовій готовності, постійна небезпека зумовили появу звичаю, що під загрозою смерті на Січ не можна було приводити жінок.

Запитання:

Яким чином було організовано життя на Січі?

 

Фізкультхвилинка.

Учитель. А от як голосували на Січі? Як вибирали головних? Про це ви дізнаєтеся з фізкультхвилинки.

Козаки голосували,

Шапки догори кидали,

(руки піднімаємо вгору)

Кошового вибирали

Мудрого і сильного, (руки до плеч)

Козаченька вільного.

(Руки на пояс і повороти)

Шапки високо летять, (руки вгору)

Хлопці голосно галдять.

Ну, а ми галдіть не будем,

Все, що знаєм, не забудем.  (Руки опускаємо)

Сідайте, і, продовжуємо нашу подорож славними козацькими шляхами.

Робота в парах. Складання характерних рис козаків.

Зараз, я пропоную вам перевірити себе: наскільки ваші думки про козаків співпадуть з враженнями про них від їх сучасників. Опрацюйте в парах повідомлення про запорізьких козаків французького інженера Боплана, який перебував на українських землях у першій половині XVII ст. Ви прочитаєте самостійно це повідомлення, а потім, порадившись з товаришем за партою, підкресліть олівцем характерні риси козаків.

«Вони кмітливі й проникливі, дотепні й надзвичайно щедрі, не побиваються за

великим багатством, зате дуже люблять свободу, без якої не уявляють собі життя...

Вони добре загартовані, легко зносять холод і спеку, спрагу й голод, невтомні в

битвах, відважні, сміливі чи, радше, одчайдушні, власним життям не дорожать... Вони

високі на зріст, вправні, енергійні, люблять ходити в гарному одязі. Відзначаються міцним здоров'ям і навіть не хворіють... Мало хто з козаків умирає від недуги, хіба що у глибокій старості, бо більшість із них гине на полі слави.»

( Учні зачитують отримані характеристики козака).

 

     2. Національно-визвольна війна  українського народу.

Учитель. Ще однією визначною сторінкою українського козацтва була боротьба за національне визволення від Речі Посполитої. Відбувалася ця війна в 1648-1657 роках. Очолив її Б. Хмельницький. Про неї розповість наш підручник.

Національно-визвольна війна — це війна народу за своє визволення з-під іноземного панування.

      Головний результат перших перемог Б. Хмельницького — утворення Української держави, яка називалась Військом Запорозьким, або Гетьманщиною (1649).

 

Колективна  робота з підручником.

Коментоване читання  (про події Національно-визвольної війни)

 

Бесіда

  1. Як ви думаєте, чому війна називається Національно-визвольною? Кого козаки визволяли?
  2. Як звали козака, що очолив війну? Яку посаду він мав?
  3. Чого добились козаки в результаті війни?
  4. Як називалась козацька держава?

Які нові терміни ви зустріли в тексті? (Національно-визвольна війна, Військо Запорозьке (Гетьманщина)

 Робота з хронологічною таблицею.

Запам’ятовування дат. Вголос проговорємо. Малюємо олівцем в повітрі.

 

 

             Дата

                                            Подія

1648-1657 рр.

Національно-визвольна війна українського народу проти польського панування

1649 р.

утворення Української козацької держави (Гетьманщини)

 

Завдання на порівняння.

Чи відповідає опис Б. Хмельницького у тексті його намальованому портрету?

Зі свідчень венеційського дипломата Альберто Віміні

«Зросту він скоріше високого, ніж середнього, широкої кості й міцної будови. Його мова і спосіб правління показують, що він наділений зрілим судженням і проникливим розумом... У поводженні він м’який і простий, чим викликає до себе любов вояків, але, з іншого боку, підтримує серед них дисципліну суворими стягненнями.»

 

3. Візуальні та писемні джерелами, які зберігають пам’ять про історію України.

Повторити Пам’ятку – інструкцію:

  1. «Як досліджують історичні пам’ятки»;
  2. «Як досліджувати пам’ятник»

 

 

Робота з ілюстративним матеріалом :

пам’ятник Богдану Хмельницькому (м. Київ) 1:50

  1. Прочитайте підписи під ілюстраціями. Коли було створено пам’ятник Богдану Хмельницькому?
  2. Як ви думаєте, чому люди вирішили поставити пам’ятник Богдану Хмельницькому?
  3. З якою метою, що хотів продемонструвати М.Й. Мікешин, установивши скульптуру гетьмана на постамент у вигляді пагорба?
  4. Які риси характеру гетьмана відображає його поза (взмах рукою з булавою, стримання коня, який присів на задні ноги)?

Зображений великим, якою є і велика пошана до людини, що стала творцем української козацької держави.

 

Історична довідка

У зображенні моменту різкої зупинки вершником розпашілого коня закладено символ: мужній полководець наче перериває стрімкий рух, щоб указати народові, який зібрався на площі, на північний схід (саме на Софійському майдані, 23 грудня 1648 року кияни зустрічали Богдана Хмельницького та козацькі полки після перемоги під Пилявцями). У владному приборканні коня, рішуче піднесеній правій руці з булавою, зверненому до народу обличчі відчувається незламна воля сильної особистості.  Моделюючи обличчя вершника, автор широко використав іконографію Богдана Хмельницького, наділивши його портретними рисами та передавши характер рішучої вольової людини.

 

Розповідь учителя (+ робота з ілюстрацією «Реконструкція резиденції Б.Хмельницького»)    3:40

Місто Чигирин стало столицею козацької держави. За часів Хмельницького Чигирин був одним із найбільших міст тогочасної України. Тут мешкало понад 50 тисяч осіб, розміщувалися державна та військова адміністрації, стояла гетьманська резиденція та палац. Після смерті Богдана Хмельницького на місто багато разів нападали війська інших держав, доки турки врешті його не зруйнували. Сама гетьманська резиденція не збереглася. Всі споруди, які зараз можна побачити на світлині, збудовані наново. 

У центрі стоїть палац Богдана Хмельницького,  навколо нього розташовані військова канцелярія, скарбниця і вартівня. У своїй резиденції гетьман приймав послів інших країн, тут писались закони та зберігались зібрані податки.  Зараз усе це – музей.  У резиденції зберігається велика кількість реліквій і музейних експонатів. Тут можна побачити колекцію козацької зброї, одягу і амуніції, познайомитися з побутом і традиціями того часу.

 

ІІІ.Закріплення набутих знань та вмінь.

1. Розв’язування історичної задачі.

Обчисліть та покажіть на стрічці часу, скільки минуло років від першої згадки про

українських козаків у писемних джерелах ?

  1. Складіть сенкан до слова «Козак».

 

V. Підсумок уроку. Оцінювання.

Заключне слово вчителя. Виникнення козацтва мало визначальну роль для історії українського народу.Упродовж тривалого часу воно, було його надійним захисником від численних нападників. Козак-запорожець став для українців уособленням найкращих людських якостей, його непримиренність до поневолювачів і Героїзм його пробуджував й

підтримував надію українського народу на визволення. Минуле та сучасність поряд: славні козацькі традиції відроджуються. 14 жовтня на свято пресвятої Богородиці ми святкуємо День українського козацтва. Бачите ще скільки цікавого можна дізнатися про козаків.

Рефлексія.

А зараз спробуйте визначити своє враження від нашого уроку відповівши ….

Мені сподобалось на уроці ...

Мені було важко …

Я хотів би, щоб 

Мені не сподобалось …

Мені ще хочеться дізнатися про…

Мені також сподобалась ваша робота на уроці, і я повертаю посмішку Іллі за активність,…сміливість….винахідливість….

VІ. Домашнє завдання.

  1. Опрацювати матеріал підручника § 18.
  2. Виписати значення термінів: Національно-визвольна війна та Військо Запорозьке (Гетьманщина).

        3.Творчі завдання(за вибором):

1) Складіть кросворд на десять слів за темою уроку

2) Намалювати козацькі клейноди або українського козака.

 

 

Наш урок хочу закінчити піснею про нащадків славних козаків «Ми-козаки». Виконуємо разом з учнями.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Глодовська Людмила Олесандрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 березня 2019
Переглядів
7104
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку