Конспект уроку з історії України для 7 класу на тему : "Король Данило - будівничий Галицько - Волинської держави"

Про матеріал
Конспект уроку з історії України для 7 класу на тему : "Король Данило - будівничий Галицько - Волинської держави"
Перегляд файлу

Урок  №23                                                                        Дата:27.02.2019

Тема:  Король Данило -  будівничий  Галицько - Волинської держави. Практична робота:  підготувати та представити історичний портрет короля Данила / іншого князя з династії Романовичів (на вибір учня)

Очікувані результати. Після уроку учні зможуть:

  • орієнтуватися в основних датах, поняттях і термінах теми;
  • охарактеризувати внутрішнє та зовнішньополітичне становище Галицько – Волинської держави за князя Данила ( Романовича) Галицького, розкривши основні напрямки його внутрішньої та зовнішньої політики
  • розвивати в учнів навички аналізувати історичні факти та події давати стислу характеристику історичним діячам.
  • виділяти головне та основне в тексті, відео або розповіді.

Основні поняття і терміни: опозиція, роздробленість, ярмо, ярлик, баскаки, династія, реформа.

Основні дати: 1205 р.- загибель Романа Мстиславича; 1223 р.- битва на р. Калці; 1238 р.- розгром хрестоносців під Дорогочином, утвердження вла­ди Данила Романовича в Галичі; 1245 р.- поїздка Данила Галицького до Золотої Орди; 1253 р.- коронація Данила Галицького; 1264 р.- смерть короля Данила.

Основні персоналії: Роман Мстиславич, Данило Романович, Василько Романович, Батий.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: карта, комп’ютер, проектор, підручник, роздатковий матеріал (історичні джерела).

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ

Учитель. Вітаю вас! Сьогодні ми знову у гостях у її величності історії України. Перський  філософ Сааді зауважував, що учень, який навчаєтья без бажання, схожий на птаха без крил. Я бажаю вам бути сьогодні на уроці прекрасними орлами з міцними, великими крилами.

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.

Давайте з вами пригадаємо матеріал попереднього уроку, поглянемо на візуальне джерело і коротко охарактеризуємо його.

Робота з візуальним матеріалом (Презентація, демонстрація ілюстрацій, коротка характеристика).

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

Час перевірити,як ви запам'ятали  і зрозуміли домашнє завдання.  А допоможе нам у цьому програма плікерс. Нагадую вам особливості роботи.  Ви зараз отримаєте  свою особисту  картку. На екрані будуть висвітлюватися тестові запитання, кожна  правильна відповідь принесе вам   1 бал. Маємо 12 питань, отже маємо шанс отримати 12 балів. Картку показуємо так, щоб вірна на вашу думку  літера була розміщена вгорі.

Тестування плікерс (письмово за умови технічних проблем).

Історичний диктант
1. Войовничі племена, які прийшли з азійських степів на українські землі в XIII ст.,— це ... 
2. Правителі монголо-татарських племен мали титул ... 
3. Могутній правитель монголо-татар, перший великий хан це ...

4. Перша зустріч русичів із монголо-татарами відбулася ... 

5. Онук Чинґісхана, який розорив багато руських міст,— це ...

6. Держава, яка виникла внаслідок завойовницьких поході хана Батия,— це ...

7.Обороною Києва керував ... 
8. Збирачі данини на українських землях — це ... 

9. Документ на право управління підвладними землями, який видавали татари руським князям, — це. 

10.Волинь та Галичину об'єднав в одне князівство князь:

А)Ярослав Осмомисл;                       в) Данило Галицький

Б) Роман Мстиславович    г) Володимир Ярославович

11.В якому році було об'єднане  Галицько-Волинське  князівство?

А) 1238р. Б)1199р. В)1170р. Г)1264р.

12.Коли відбулося остаточне утвердження Данила Романовича в Галичі?

А) 1214р.   Б) 1218р. В) 1238р.

Розшифрування оцінок отримаєте, отримаєте після уроку.

ІV. Мотивація, повідомлення теми й завдань уроку. 

Учитель. У сучасній Україні існує «проблема Заходу і Сходу», тому тема «єдності нації» для нас важлива, бо кожен має знати, до чого призводить ворожнеча, щоб уникнути повторення помилок минулого. Про єдність,  співпрацю, далекоглядність нам розкаже матеріал уроку.

Вибір основного з тексту, складання схем або таблиць, порівняння, узагальнення вам стане у пригоді не тільки на уроках історії, географії, біології, але й у подальшому вашому навчанні; вміння давати характеристику особі допоможе під час вибору друзів і навіть активної участі в житті держави, коли потрібно буде на виборах проявити своє волевиявлення.

І звичайно ж, не забувайте про вступ до вишів, адже знання  історії України є необхідними для того щоб стати студентом у багатьох начальних закладах.

    Прослухайте вірш.

Хоч надходили татари,

Наче градовії хмари,

Боронитись він зумів,

Збудував він Холм і Львів.

І за вірних оборону

Він святу дістав корону,

За своє велике діло

Галицький Король Данило.

  • Отже, про кого ми сьогодні будемо говорити?

Учитель. На сьогоднішньому уроці ми поговоримо про Галицького князя Данила Романовича.

У 2008 році проходив  такий проект   «Великі українці».  Було вибрано 100 діячів, що багато зробили для держави. 

Проблемне завдання

Яка  роль  Данила Галицького в історії України? За що князя віднесли до  «Великих українців»?

Тема уроку. Король Данило -  будівничий  Галицько - Волинської держави.

Маємо після цього уроку:

  • орієнтуватися в основних датах, поняттях і термінах теми;
  • охарактеризувати внутрішнє та зовнішньополітичне становище Галицько – Волинської держави за князя Данила ( Романовича) Галицького, розкривши основні напрямки його внутрішньої та зовнішньої політики
  • розвивати в учнів навички аналізувати історичні факти та події давати стислу характеристику історичним діячам.
  • виділяти головне та основне в тексті, відео або розповіді.

План

  1. Боротьба за Галицьку землю по смерті Романа Мстиславовича(коротко)
  2. Правління Данила Галицького

А) внутрішня політика;

Б) зовнішня політика, коронація Данила Галицького ;

В) боротьба з монголо-татарами .

V.Подання нового матеріалу

Протягом уроку будемо покроково заповнювати таблиця   «Князь Данило  Романович (Галицький)», що стане підказкою під час відповіді на проблемне питання.

Князь Данило Романович (Галицький)

Полководець

Будівничий

Діяч

 

 

 

 

 

 

  1. Боротьба за Галицьку землю по смерті Романа Мстиславовича(коротко)

Розповідь вчителя з елементами бесіди.

Нагадую вам, що  створена Романом Мстиславовичем Галицько-Волинська держава у 1199р.  , трималася переважно на сильній особистості князя і вже цим була приречена по його смерті. Ні малолітні сини Данило й Василько, ні вдова не могли встояти проти гальцького боярства. (котре було міцною опозицією для князя, адже мали промисли, військо)

На запрошення галицьких бояр і з відома угорського короля Андрія ІІ у 1206р. Галич захопили сини Новгород-Сіверського князя Ігоря. Анна із синами мусила тікати до Володимира, а потім під захист польського короля. Галицька-Волинське князівство розпалося на Галицький , Звенигородський та Володимирський уділи. Почалася міжусобна боротьба бояр і князів.

Запитання:

Пригадайте, що таке міжуособна боротьба (велися між князями,за бажання кзосереджувати землю для економічного змінення).

Під час свого княжіння Ігоровичі знищили до 500 бояр, а решта  звернулася до угорських  і польських військ за допомогою. (1211р).

Хоч польський і угорський  король нібито визвали права на Данила на батьківський престол, але насправді намагалися заволодіти землями. Тому угорський  король посадив на престол  свого сина Коломана(Галич)1214, а польський Лешко Краківський  теж мав наміри  на захоплення територій Перемишля й волині, запросив Мстислава Удатного (з Новгорода,і в займає з військом Галич  1218).

А що ж Данило і Василько, сини Романа Мстиславовича ?

Плекав надії повернути собі батьківський престол. А поки в

1223 — разом з іншими руськими князями брав участь у битві на р. Калка проти монголів. Був поранений у груди й відступив з поля битви.

Робота з історичними джерелами(на екрані , роздрукована)

Битва на річці Калка
(Опис Галицько-Волинського літописа)
   « Зійшлися полки разом. Данило виїхав наперед, і Семен Олюєвич і Василько Гаврилович вдарили в полки татарські, і Василько був поранений. А сам Данило, будучи поранений в груди, по молодості і хоробрості не відчув ран на тілі своєму. Йому було вісімнадцять років, і він був сильний.

    Данило міцно боровся, б'ючи татар. Побачив це Мстислав Німий і, подумавши, що Данило поранений, сам кинувся на них, бо був він чоловік міцний, і він був родичем Роману від роду Володимира Мономаха. Він дуже любив батька Данила, а той доручив йому свою волость після своєї смерті, щоб віддати її князю Данилу.
  Коли татари почали тікати, Данило бив їх зі своїм полком, і Олег Курський міцно бився з ними, але нові полки воювали з нами.»


Запитання.  Поміркуйте! Які риси характеру проявив Данило Галицький у цій битві? Наведіть підтвердження з тексту.

Данила підтримувало волинські бояри, міське населення у прагненні повернути батьківські землі.

У 1219 р. звільнив  від поляків Берестейщину й Забужжя, 1225р. Луцьк і пересопницю і розпочав боротьбу за Галич. Нелегка це була боротьба. «Це наш володар богом даний» - вітали його галичани у  1238р.

Запис до зошита  ключових дат(таблиця).

У 1238 р.  Данило Романович розгромив  під Дорогочином тевтонських рицарів , що вторглися на володіння, проголосивши не годиться держати нашу батьківщину хрестоносцям. 

1239р.  Данило захопив Київ, чим завершив відновлення володінь свого батька.  Відновленню єдності Галицько-Волинського князівства сприяли не лише політична мудрість та воєнний талант Данила і Василька, підтримка бояр. Столицею відновленого князівства було обрано новозбудоване місто Холм (1238р.), щоб не залежати від галицького боярства.

Для зміцнення своїх володінь він розгорнув широку містобудівну діяльність, зміцнював кордони, саме в цей час зі сходу насувалася небезпека – монгольська навала.

Він провів глибокі реформи в усіх сферах життя.

Запитання. Що таке реформа? (Оновлення , зміни на краще)

2 А) Переходимо до 2 питання. Внутрішня політика.

Учитель. Князь звертав увагу на військо, що мало бути боєздатне зважаючи на небезпеку захоплення.

 У нас на уроці присутній військовий експерт. Просимо до виступу Красулю Володимира.

Військовий експерт , розповідь супроводжується ілюстарціями з презентації.

Готуючись до зіткнення з монголами, Данило реогранізував (переоснащив) військо. Княжа важкоозброєна кінна дружина була переозброєна на зразок західноєвропейських рицарів. Також була створена легка кіннота, озброєна луками і шаблями на зразок монголів. Піхота була озброєна традиційною зброєю русів. Таким чином, князь запозичив усе краще у воєнному мистецтві Заходу та Сходу.

Учитель. Діти прогляньте відео про військову реформу.

Перегляд відео 1.

Запитання  експерту.

Як ви оцінюєте військову реформу здійснену князем?

Запис даних до таблиці.

У 1245 р. князь переміг війського угорців під Ярославлем, припинивши зазіхання на землю князя.

У нас є шанс оцінити князя як будівничого. Запрошуємо Ковальову Ірину розкрити дане питання.

Будівничий

За Данила почалося інтенсивне містобудування: у Холмі, до якого перенесено столицю, було закладено місто Львів на честь сина Лева. У містах розвивалися промисли, ремесла, вони ставали осередками торгівлі і до них приїздили як купці руські, так і іноземні. Княжий двір Данила був культурним осередком.

Вічна тривога від татар, примусила далекозорого володаря Данила  подумати про забезпечення краю цілим рядом городів-твердинь. Крім стриму татарській навалі мали вони служити захистом для культурно-господарської розбудови краю. Так повстав Данилів, Холм, Львів та інші городи. В порівнянні з давнішими деревляними городами, будувалися нові міста здебільша з каміння й пристосовувалися  до нових вимог воєнної техніки. Яскраво описує Галицько-Волинський літопис   будівництво  міста Холм.

Розповідь супроводжується ілюстарціями з презентації.

Отже, запишемо до таблиці основні тези про князя як будівничого.

 А що відомо про розвиток культури за Данила Галицького?

Про це нам розповість  Деркач Григорій.

Мистецтвознавець

Важливими осередками духовної культури Галицько-Волинської Русі були міста Галич, Луцьк, Звенигород, Володимир-Волинський, Перемишль, Холм і, особливо, Львів. Міста Галицько-волинської Русі стали значними центрами літописання та книгописання. Найвизначнішою пам'яткою літератури даного періоду є Галицько-Волинський літопис (кінець XIII ст.), у якому відображені події політичного і культурного життя Галицько-Волинської Русі від 1201 до 1291 року.

Літопис складався при дворі Данила Галицького, а згодом його племінника Володимира Васильковича. Одним із авторів першої частини літопису вважають княжого печатника Кирила.

У канцелярії князя Данила працювали писарі, що вели дипломатичне листування, готували тексти грамот, стиль яких у наступні часи закріпився у Великому князівстві Литовському. 

Про високий рівень живопису Галицько-волинської Русі свідчать мініатюри, що збереглися в окремих рукописах того часу. Колористична вишуканість притаманна мініатюрам Галицького Євангелія (кінець XII ст.)

Розповідь супроводжується ілюстарціями з презентації.

Отже, запишемо до таблиці основні здобутки   князя як діяча.

  1. Б) зовнішня політика, коронація Данила Галицького ;

Учитель. Зміцнивши свою  владу, Данило почав об'єднувати сили руських князівств у боротьбі з монгольським пануванням. Поштовхом до організації боротьби  стала вимога Батия після битви під Ярославом  віддати йому Галич. Як пише галицький літописець , Данило «зажурився, що не встиг зміцнити свою землю фортецями і подумав з братом своїм,  і поїхав до Батия, говорячи: «не дам півотчини своєї, але поїду до Батия сам!» Перед тим як поїхати до Батия , залишив Василька правителем Волині, щоб у такий спосіб зберегти  самостійність  хоча б Волинської землі .

 Робота із джерелом. (Роздруковане і на екрані)

Восени 1245 року вибрався Данило в гості до хана Батия. По дорозі заїхав у Київ, далі до Переяславля. На початку січня 1246 року він прибув до Батия на Волгу. Данила лякали чутки, що монголи змусять його, християнина, кланятися кущу, вогню і мертвим пращурам. Тут його зустрів прислужник князя Ярослава Всеволодовича Сонгур і сказав: «Брат твій Ярослав кланявся кущу і тобі кланятися», на що відповів розсерджений Данило: «Диявол говорить із уст ваших. Бог запре уста твої і не буде почуто слово твоє». В цей час Данила покликав Батий. Князь був втішений, що його не примушували робити нічого такого, що скидалося б на служіння ідолам. Батий звернувся до нього: «Даниле! Чому ти єси давно не прийшов? Але якщо нині ти прийшов єси, то й се добре. Чи п’єш ти чорне молоко, наше пиття, кобилячий кумис? Данило відповів: «Досі я не пив. А нині ти велиш – п’ю». Батий сказав: «Ти вже наш таки татарин. Пий наше пиття!». 
     Гостював Данило у Батия двадцять п’ять днів і отримав дозвіл управляти галицько-волинськими землями.

Запитання. Як називається документ , що видавали монголо-татари і  надавав дозвіл управляти територіями?(ярлик)

 Рідні і близькі раділи, що Данило повернувся живий і здоровий від Батия, але журилися з його приниження.

Запитання . Як ви думаєте, така поведінка Данила  - вияв мудрості чи боягузтва? (голосують руками, прошу аргументувати , свій вибір кількох дітей)

Учитель . Якими були дії Данила Галицького після відвідин Батия. Увага на екран.

Перегляд відео.

Запитання ( до учнів після переглянутого відео)

  1. Які були дії Данила Галицького після відвідин Батия?
  2. До кого звернувся князь за допомогою?
  3. Коли і де був коронований Данило?
  4. Чи вдалося здійснитися задумам князя?

Отже, запишемо до таблиці основні здобутки   князя як діяча.

1245 р.- поїздка Данила Галицького до Золотої Орди;

1253р. – коронування Данила Галицького.

2В) боротьба з монголо-татарами

Ціною особистого приниження Данило зберіг цілісність своєї держави та здобув перепочинок для  підготовки до збройної боротьби з Ордою . Якими були наступні дії короля Данила?

Увага на екран. Перегляд відео.

Запитання. Що вас ви дізналися із переглянутого відео?

Данило зійшов з історичного кону у 1264р. як один з найвидатніших володарів України, талановитий, самовідданий, освічений.

VІ. Осмислення, узагальнення і систематизація знань. 

Погляньте на свої таблиці і спробуйте  дати відповідь на  проблемне  запитання.

Яка  роль  Данила Галицького в історії України? За що князя віднесли до  «Великих українців»?

Учитель. Загальні обставини не дали королю довести до кінця справу піднесення України, але, не зважаючи на всі перешкоди, він багато зробив у цьому напрямку. Він зібрав ycі землі, що ними володів Роман, створив iз них з допомогою Василька могутню державу, з якого рахувалися сусіди, яку визнавав за поважну папа. Своїм коронуванням він затвердив її становище як королівства, як гідної спадкоємниці традицій Київської держави, i уможливив майже на сто років її існування. Данило, не зважаючи на тяжкі умови постійної війни, зумів зламати боярську опозицію i творити державу на нових началах. Галицько-Волинська держава зайняла почесне місце серед європейських держав;  Не зважаючи на тісні зв'язки з Західною Європою, культура, закони, література, релігія Галицько-Волинського князівства залишалися українськими

Практична робота:  підготувати та представити історичний портрет короля Данила Романовича.(робота в зошиті, вдома)

 

Пам’ятка для характеристики історичного діяча (роздатковий матеріал)

1.       Встановіть, коли та в якій країні правив історичний діяч. Укажіть історичні умови, на тлі яких він розгортав свою діяльність.

2.       Опишіть його зовнішність, характер. Що, на вашу думку, вплинуло на формування його особистості? Які його вчинки варто наслідувати, а які ви не схвалюєте?

3.       Інтереси якої суспільної верстви він виражав?

4.       Назвіть основні наслідки його діяльності.

5.       Дайте оцінку його діяльності. Як ви ставитеся до засобів, якими він прагнув досягти мети? 

Якщо є час можна розказати одну з легенд про князя Данила.

Коли ще в Галичі жив король Данило, він мав такого майстра, що робив йому гроші. Той майстер у золоті купався, але волі не мав. Король Данило сам відкривав ту касу, де працював майстер, замикав Його і випускав власноручно, коли треба було майстрові кудись вий­ти. Він лише один знав про все багатство короля, той майстер. І так розжився, що не розумів, як так голодним бути. Та й одного разу каже королеві:

 Золото — цар.

А Данило поправляє його:

  •                          Ні, чоловіче, хліб усьому голова.
  •                          Ні, золото і срібло!

Так вони сперечалися, що король обернувся та й пішов геть із май­стерні. А другого дня бачить король Данило золотий напис на стіні: «Хліб — болото, а всьому голова — срібло й золото».

Данило нічого не сказав. Але другого дня зранку привів майстра, замкнув його; а тут вістові прилітають — ворог іде! Данило зібрав дружину, вирушив у похід. Поїхав, а про майстра забув, що замкне­ний. А король видав такий закон, що ніхто не сміє до каси підходити, інакше смерть.

Минуло кілька місяців. Данило з військом повертається додому, чекає від майстра-золотаря дарунок за перемогу, а того нема. І тут згадав. Зіскакує з коня, біжить до каси, відмикає, а на купі золота лише кістяк із майстра, а на стіні золотом написано: «Срібло-золо-то — то болото, а хліб — цар». Отак життя навчило...»

VІІ . Підбиття підсумків уроку.

   В історію Данило увійшов під ім'ям Галицький, оскільки вся його діяльність  здебільшого була пов'язана з Галичиною. Відзначився здібностями  в політиці, воєнній справі, управлінні державою.

Вправа « Телеграма» ( учні пишуть враження від уроку у довільній формі  десятьма словами).

VІІІ. Повідомлення домашнього завдання

Прочитати  §16,  ст.143-147  до п.3 Письмово охарактеризувати Данила Галицького як історичного діяча за допомогою пам'ятки. Контурна карта.

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гернец Ольга Леонідівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
24 березня 2019
Переглядів
8976
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку