Проект «Культура добросусідства»
За підтримки Верховного Комісара ОБСЄ у справах національних меншин
Основна мета проекту - покращення міжетнічних відносин і запобігання конфліктів в південних регіонах України(м.Одеса)
Основний зміст проекту:
Навчальний курс "Культура добросусідства" є інтегрованим і систематизує вже наявні в учнів знання, отримані в ході вивчення ряду навчальних предметів інваріантної частини Базового навчального плану, і нові відомості з краєзнавства, джерелознавства, етнічної історії регіону, етнографії, аксіології і конфліктології , придбані в ході вивчення даного курсу.
Його метою є виховання соціально компетентних, критично мислячих і толерантних особистостей, свідомих громадян і патріотів України, добре знайомих з рідним краєм і пишаються ним, прагнуть і вміють відповідально управляти його життєдіяльністю, зберігати і примножувати його природний, економічний і культурний потенціал.
Навчальний курс "Культура добросусідства" складається з регіональної програми з міжкультурної освіти дітей дошкільного віку "Український віночок", і дванадцяти взаємопов'язаних і структурно одноманітних програм для 1- 12-х класів (по 35 навчальних годин щорічно), кожна з яких має свою назву, що відображає провідну ідею змістовної частини курсу у відповідному класі.
Кожен курс складається з наступних тематичних блоків:
У рамках блоку «Історія рідного краю» розпочато проект
«Україна велика чи маленька країна?»
Зміст
ГЛАВА 1. Подорож по карті України………………..
ГЛАВА 2. Культура рідного краю
2.1. Скарби України …………………………………….
2.2.Скарби Одеси………………………………………….
ГЛАВА 3. Я – громадянин України ……………………
Урок № _18_____ Клас___3__
Вчитель_сош№10, Бузнякова Наталія Вікторівна,
вчитель – методист, вища актегорія_
Тема уроку: Розмаїття культур і релігій народів,що мешкають на Одещині. Свята.
Навчальна мета:
Розвиваюча мета:
Виховна мета:
Міжпредметні зв’язки:українська мова,читання,математика,
природознавство,образотворче мистецтво,трудове навчання,музичне виховання.
Тип уроку:
Нестандартний урок.
Обладнання: підручники, посібники, учнівські повідомлення, роздатковий матеріал, ілюстративний матеріал.
МЕТОДИ, ФОРМИ І ПРИЙОМИ НАВЧАННЯ
МЕТОДИ |
ФОРМИ |
ПРИЙОМИ |
1.Інформаційно- рецептивний |
Розповідь-пояснення, бесіда, робота з підручником, ілюстрація, ТЗН |
Виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, прийоми запам’ятовування, одержання з тексту чи ілюстрації підручника нових знань, робота з додатковим матеріалом |
2.Репродуктивний |
словесні, наочні і практичні методи |
подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань |
3.Проблемно- пошуковий |
проблемний виклад знань,пошукова діяльність учнів(постановка проблемного питання, розв’язаня проблеми і проблемних завдань) |
постанова взаємозв’язаних проблемних запитань,здобуття нових знань у процесі проблемного викладу знань, активізація уваги та мислення, різноманітна самостійна робота учнів |
4.Навчально – дослідницький |
самостійна творча (дослід- ницька)робота учнів на здобуття та розширення знань |
активізація уваги та мислення, здобуття нових знань у процесі самостійної роботи учнів, формування висновків, пізнання закономірності |
Хід уроку
І. Організаційний момент.
- Діти! Починаємо урок.(слайд№2)
Працюватимем старанно,
Щоб почуть наприкінці,
що у 3-А класі
діти – просто молодці!
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Успіх нашої роботи сьогодні залежить від вас, діти. Працюючи на уроці, не забувайте такі правила (слайд №3):
1. Буду активним і уважним.
2. Буду старанним.
3. Знаю сам – навчу товариша, який не знає і допоможу йому.
- А за успішну роботу отримаєте пам’ятні медалі від Меліси.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Полотно, а не доріжка,
І біжить сороканіжка. (Потяг, поїзд)(слайд№4)(Анимація за кліком)
- Отже, ось на такому чарівному потязі вирушаємо в уявну подорож по Одещині з нашою подругою-бджілкою.
Подорожуючи, здійснимо декілька зупинок і дізнаємось багато цікавого про Одещину,про людей,які мешкають у нашому краї,про свята різних народів,родинні свята .
ІV. Робота над темою уроку.
Чи впізнали ви, діти, чиї це сім’ї: (Вчитель показує дітям зошити з фотографіями сімей.Подорож 1,стор.2)
Учитель: Сім’я – це гніздечко любові і тепла для кожного із нас. У родині має панувати злагода і повага до близьких. Менші повинні шанувати старших, особливо бабусь і дідусів. Адже вони – коріння сім’ї, прожили довге життя, багато знають і уміють. Ці люди не просто живуть з вами – вони піклуються про вас.
Бесіда з учнями:
Розповідь вчителя про сімейні,народні,календарні,релігійні,державні свята,з поняттями свято,релігія,обряд,звичай,традиція.
(слайд№6,7,8,9,10,11,12,13,14,15)
Учні читають матеріал(або учитель ) на стор.44,45 зошита.
Учитель знайомить учнів з картою Одещини, з народами ,які мешкають на цій території,з традиційними святами .
а) Робота з підручником організовується проблемно-пошуковим методом .(стор.45)
- Що не кажи, а гра – найкраще справа всіх дітей.
в) Читання вірша Марії Хоросницької «Великодня гра» (стор.46 зошита)
7.Зупинка « Цікавинка»(Слайд №25)
Учні знайомляться із спільними святами різних народів Одещини.
(стор.46 зошита)
Діти разом з учителем читають і запам’ятовують правила поведінки на релігійних святах інших народів(стор.47 зошита)
-Кожна людина повинна знати правила поведінки під час святкування релігійних свят з друзями.Меліса пропонує їх запам’тати.
9.Зупинка «Розумники»(слайд№28)
Учні задають питання один одному, які стосуються теми уроку.
Розумникам вручаються медалі Мелісою.
10.Зупинка «Художня» (Слайд№29)
Учні виконують завдання на стор.47 зошита.
-Меліса пропонує вам намалювати фрагмент релігійного свята, яке ви бачили.
11. Огляд виставки.
12. Завдання Меліси:
-Разом з батьками напишіть , які релігійні чи календарні свята відзначаються у твоїй родині.Розкажіть про те, як це відбувається.
ІV. Підсумок уроку.
а) – Які свята народів Одещини ви запам’ятали?
– А яке свято ви найбільше чекаєте?
б) - Всі ви гарно працювали,
Багато нового дізнались.
Отже, все-таки в кінці
Всі ви – просто молодці! (Слайд №30)
в) - І як завжди, свій настрій ви передаєте у масці на вагончику «Потягу настрою».