ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДІВ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ
1. «Кубування»
Кубування є методом навчання, що полегшує розглядання різних сторін теми. Це навчальна методика, яка пропонує учням відповісти на 6 запитань різних типів, що стосуються теми. Цей підхід передбачає використання кубика із написаними на кожній грані вказівками щодо напряму мислення або письма.
Наприклад, можливі такі вказівки на гранях куба:
1. Опиши це (колір, форма, розміри).
2. Порівняй це (на що це схоже? від чого це відрізняється?).
3. Добери асоціації (про що змушує думати? що спадає на думку?).
4. Проаналізуй це (скажіть, яким чином це зроблено? ви це знаєте? ви можете це вигадати?).
5. Як його використати (знайти застосування; яким чином це можна застосувати?).
6. Запропонувати аргументи «за» або «проти» цього (що в ньому доброго чи поганого? займіть певну позицію, використайте повний діапазон аргументів від логічних до безглуздих).
Кубування — це приклад ігрової методики, а також один із методів навчання, що полегшує всебічне розглядання теми. Учні можуть виконувати кубування в парі, потім об'єднатися в групи. Слід провести через кубик слово. Це може бути літературний термін, визначення або якась інша назва. Дуже важливо застосовувати кубування до того, що вже добре відомо учням. Його можна використовувати на стадії актуалізації чи рефлексії.
2. Сенкан — це форма вільного вірша з п'яти рядків, що синтезує інформацію, яку отримали під час вивчення нового матеріалу. Цей вид роботи використовують як інструмент, щоб спонукати учня до розмірковування над темою. Сенкан — це п'ятирядковий неримований вірш із 11-12 слів.
1-й рядок — тема (іменник, який є темою сенкану);
2-й рядок — записують два слова — прикметники, що є означеннями теми;
3-й рядок — дія (3 дієслова), пов'язані з темою;
4-й рядок — фраза з чотирьох слів, що виражає ставлення до теми, висловлюється розуміння теми;
5-й рядок — записують одне слово — іменник, що є синонімом (висновком) до теми.
Формула зі складання сенкану
1. Тема (іменник).
2. Опис (два прикметники).
3. Дія (три дієслова).
4. Ставлення (фраза-чотири слова).
5. Перефразування змісту (одне слово).
«Сенкан» можна використовувати на стадії актуалізації знань, перевірки домашнього завдання, усвідомлення, закріплення, повторення матеріалу. Розвиває в учнів здатність узагальнювати, систематизувати інформацію, схоплювати складні ідеї та оформляти їх коротко. Це вимагає ретельного обмірковування на основі глибокого розуміння матеріалу.
3. «Ґронування» («Асоціативний кущ»)
Стратегія навчання, що спонукає учнів вільно розмірковувати, відкрито висловлюватися на певну тему. Вона спрямована на стимулювання мислення про зв'язки між окремими поняттями. Для роботи обирають опорне слово чи поняття, словосполучення. Відповідно до нього добирають слова за певними зв'язками. Цю стратегію використовують на етапі актуалізації знань, перевірки домашнього завдання, подавання нового матеріалу, закріплення.
Стратегію можна використовувати для стимулювання мислення тоді, коли тема ще недостатньо вивчена.
Етапи ґронування:
1) написати центральне слово чи словосполучення;
2) записати слова та фрази, що спадають на думку учня з обраної теми;
3)коли всі ідеї записані, установити там, де це можливо, зв'язки між поняттями.
Правила, яких слід дотримувати:
1) записувати все, що спадає на думку;
2) не зупинятись, доки є час на ідеї;
3) встановити якомога більше зв'язків.
Ґронування — це різновид роботи з письма, що може стати потужним інструментом для залучення до письма учнів, неохочих писати. Ця стратегія допомагає тому, хто хоче краще зрозуміти самого себе, свої знання, переконання щодо теми. Оскільки ґронування є письмовим видом діяльності, воно може пояснити авторові поняття та зв'язки, які він до цього міг не усвідомлювати. Після завершення ґронування слід з'ясувати, як учні можуть використати отримані знання у наступній роботі над текстом. Можна скласти «ґроно» на початку вивчення теми, а потім доповнити його під час закріплення.
4. Читаємо та запитуємо
Запитання — це форма мислення, у якій виражено потребу в інформації. Мислення високого рівня — це вміння ставити питання по суті. Саме з метою розвитку критичного мислення потрібно навчити дітей ставити питання. Учені вважають, що запитання дітей є своєрідною «потаємною лабораторією процесу пізнання».
Типи запитань:
1. Ознайомлювальні, мета яких — отримати нову інформацію. (Що це? Навіщо це?)
2. Контрольні — для перевірки знань своїх і чужих. (Що? Коли? Де?)
3. Навідні на розв'язання проблеми запитання, що допомагають знайти сильну ідею чи зрозуміти ситуацію. їх ще можна назвати «сократівськими». (Назвіть складові задачі. Що відомо про..? Що потрібно визначити, знайти, розв'язати..? Що слід зробити спочатку, а що — потім?)
4. Проблемні та розвивальні запитання, що спонукають до мислення і розуміння. (Порівняйте... Поясніть... Зіставте... Чим відрізняється..? Що спільного..? Як працює..? Чому такі наслідки..? Якими є дії..?)
5. Критичні, що мають на меті оцінити і виявити недоліки.
6. Провокаційні, мета яких: виробити у дітей пильність, критичне ставлення та сумнів. (Навіщо мити руки, якщо вони знову забрудняться?)
7. Запитання на самовизначення, запитання з рефлексії. Мета цих запитань: усвідомити створену ситуацію; самоаналіз. (Що я хочу? Що мені потрібно? Для кого я це роблю?)
8. Мудрі запитання. Розумна людина відрізняється від мудрої тим, що розумна знає, як розв'язати проблему, а мудра знає, як не мати проблем. (Навіщо це я роблю? З якою метою? Кому це вигідно? У чому я припустився помилки? Що не передбачив? Чого навчила мене моя помилка? Хто я такий? Що мені потрібно?)
9. Безглузді запитання.
10. Запитання, що прогнозують на виявлення наслідків. (Що буде, якщо..? А що було б, якби..?)
У класі варто організувати бібліотечку, у якій міститиметься різноманітна довідкова література. Кожне запитання дитини — це можливість навчити її самостійно знаходити відповідь, займатися пошуком у словниках та енциклопедіях, допомогти їй зацікавитися процесом самостійного набуття знань і проведення досліджень.
Систематику запитань розробив також відомий американський психолог і педагог Бенджамін Блум за рівнями пізнавальної діяльності (знання, розуміння, аналіз, синтез, застосування, оцінювання).
Цю систематику було названо «Ромашка запитань», або «Ромашка Блума» — квітка з шести пелюсток — шість типів запитань.
Прості (буквальні) запитання — запитання, відповідаючи на які, потрібно назвати деякі факти, згадати і видати інформацію. їх часто використовують при традиційних формах контролю. Вони, зазвичай, розраховані на механічне пригадування, учневі достатньо мати знання обмеженого фрагменту певної сфери знань, щоб успішно відповісти. Відповідь на таке запитання легко знайти в тексті. Вона полягає лише у відтворенні того, що було повідомлено.
Уточнювальні запитання. Цей тип запитань, що, зазвичай, позбавлені « пізнавального ядра». Учні з першого разу приймають план дій, перепитують, уточнюють, не розуміють смислу діяльності тощо. (Чи так це? А так можна? Як потрібно?) Свідчать про реакцію учнів на незнайому для них обстановку, нову для них діяльність. Часто починаються зі слів: «Отже, ти говориш, що..?», «Якщо я правильно зрозумів, то..?», «Я можу помилитися, але, здається...», що надають людині можливість зворотного зв'язку щодо сказаного. Іноді їх ставлять, щоб отримати інформацію, відсутню у повідомленні.
Інтерпретаційні (пояснювальні) запитання. Вони часто починається зі слова «Чому?». Запитання на витлумачення розраховані на пошук зв’язків між ідеями, фактами, визначеннями та цінностями.
Орієнтовні запитання на витлумачення: «Чому, на вашу думку..?» Або: «У чому, по-вашому, причина того, що..?» «Як птахи знають, чому потрібно відлітати в теплі краї?», «Чому на асфальті не росте трава? ».
Творчі запитання. Якщо в запитанні є частка «б», елемент умовності, прогнозу, то ми називаємо його творчим. «Що змінилося б у світі, якби зникли метелики?». Ці запитання заохочують до створення нових сценаріїв, наприклад: «Що могли б, на вашу думку, зробити ці двоє персонажів?» Або: «Яким міг би бути інший шлях долання труднощів, що нас спіткали?», «Як працює трактор?», «Звідки взялась електрика? ».
Оцінювальні запитання. Запитання на оцінку — вимагають від учня вироблення суджень на зразок: добре чи погано, правильно чи неправильно, згідно з визначеними учнями стандартами. Подібні запитання пропонують інтегрувати нову інформацію до особистої системи переконань і виробити відповідні судження. Це передбачає складні процеси розуміння та інтеграції, що надають процесу навчання особистісного характеру, а учневі — можливість висловити власні думки та принципи. Також ці запитання передбачають винесення оцінки якості набутої інформації або в окремих випадках власної поведінки щодо нової інформації.
Практичні запитання. Якщо запитання спрямоване на встановлення взаємозв'язку між теорією і практикою, ми називаємо його практичним. «А як би ви повелися на місці героя?» Запитання на застосування знань, що існують,— дають учням можливість розв'язувати або далі досліджувати логічні задачі, що містяться в текстах для читання або під час навчання.
Дітям подобається записувати запитання на пелюстках ромашки. Ставлячи учням не прості запитання, учитель демонструє повагу до їх мислення. Учні починають розуміти, що опанування фактичних знань є лише одним із видів навчання, що вони мусять інтегрувати, аналізувати та використовувати інформацію в міру її цінності. Учні також поступово починають розуміти, що знання — це не лише те, що написано у книзі чи вимовлене вчителем.
5. Збережіть останнє слово за мною
Методика стимулює міркування та роздуми після прочитаного тексту. Учень, який розпочинав обговорення твору чи описаної у тексті події, учинок, передає естафету іншому. Після обговорення слово повертається до того, хто розпочинав. Таким чином, він отримує право підбити своєрідний підсумок, погодившись з тим, що говорили інші, чи заперечити, доводячи свою думку.
6. «Діаграма (кола) Венна»
Діаграма Венна будується на двох або більше великих колах, що частково накладаються одне на одного так, що посередині утворюється спільний простір. Інформацію, що стосується кожної проблеми, фіксують в окремому коло, а в спільну частину записують інформацію, що стосується всіх виділених складових. Цю стратегію можна використовувати на етапі перевірки домашнього завдання, усвідомленні змісту та закріплення. Варто пам'ятати, що важливим етапом роботі є синтез: пошук спільної площини для всіх виділених учителем кіл.
Після двохвилинної самостійної роботи груп учителі слід надати кожній групі слово для коментарів або створити у класній кімнаті «галерею», прикріпивши створені групові діаграми на стінах з їх подальшим оглядом. Застосування цього виду роботи допомагає учням глибше зрозуміти зміст виучуваного матеріалу, суть поняття знайти першопричини подій, проаналізувавши факти.
7. Порушена послідовність
Форма роботи спрямована на перевірку знання учнями художнього твору.
Учитель виписує важливі, на його думку, фрагменти тексту на окремих картках. Кількість карток залежить від обсягу тексту, знання якого перевіряє вчитель. Учням пропонують відтворити текст із запропонованих частин якомога ближче до авторського варіанту.
Стратегія є доволі ефективною для перевірки домашнього завдання, її можна застосовувати на уроках перевірки рівня компетентності школярів.
Учням пропонують кілька речень з тексту, записаних у порушеній послідовності. Вони об'єднуються в групи. Кожна група повинна запропонувати свою послідовність поданих речень. Результат фіксують на дошці або окремих аркушах паперу. Учні читають текст і перевіряють, а згодом обговорюють.
8. Кероване читання або читання з передбаченням
Після ознайомлення з назвою тексту, його автором перед читанням учитель ставить учням запитання, що дають змогу зробити припущення, про що саме буде текст (учні можуть висловлюватися, працюючи у парах чи групах). Текст розподіляють на частини, надалі учні читатимуть його частинами. Зупинятися бажано на найцікавіших місцях, щоб створити таємничу ситуацію очікування. Після читання це передбачення аналізують.
Можна читати текст і заповнювати таблицю. Учні вчаться розуміти текст, робити припущення, міркувати над змістом, порівнювати та оцінювати. На дошці креслять таблицю і заповнюють її під час читання. Прочитавши заголовок, учні роблять перше припущення, а вчитель записує його в таблицю. Далі читають першу частину тексту, відповідають на запитання: «Що відбулося?». Згодом обговорюють, які саме припущення були правильними (за потреби зачитують докази з тексту).
Дуже цікаво працювати за методом «читання з передбаченням». Свої передбачення учні можуть фіксувати у спеціальній таблиці. Після цього читають наступну частину тексту та перевіряють передбачення (справдилися чи не справдились очікування). Цей вид роботи подобається учням, адже читати текст із передбаченням значно цікавіше. Діти почуваються співавторами, творцями, адже беруть активну участь у процесі навчання. Зміст прочитаного тексту глибше сприймається й довше зберігається в пам'яті.
9. Кутки
Учитель пропонує учням зайняти певну позицію стосовно того матеріалу, що вивчається. Обравши позицію, учень фіксує на папері докази на її користь. Після завершення цього етапу формуються групи прихильників обраної думки. Під час спільної роботи учні добирають переконливі аргументи на її захист. Від кожної групи виступає спікер. Зрештою кожен учень записує в зошит усі точки зору й основні аргументи, робить власний висновок щодо остаточного погляду на проблему.
Стратегія спрямована на формування вмінь прислухатися до того, що говорять інші, формувати точку зору й відстоювати її. Для роботи вчитель добирає відкрите запитання. Учням пропонують записати у таблицю по три аргументи на підтвердження чи заперечення тези, що міститься в запитанні. Цей вид організації навчального процесу може використовувати вчитель для проведення уроків-дискусій, для роботи над аналізом художніх творів.
10. Рюкзак
Метод етапу рефлексії дає можливість залучати кожного учня до роботи на цьому етапі, зокрема кожен учень стисло записує на папері відповідь на запитання: «Які з тих знань і умінь, що отримано на уроці, він візьме із собою для використання на інших уроках, для виконання домашнього завдання?». Аркуші із відповідями складають у рюкзак (уявний чи справжній). Вибірково ознайомлюються із ними.
Метод дає можливість:
• виділити головне, визначити важливість матеріалу;
• вносить в урок елемент гри;
• дає можливість залучити до роботи всіх учнів;
• надає вчителеві інформацію про кожного учня, про методи роботи, що сподобались їм;
• створює основу для проведення мотивації на наступних уроках.
11. Сюрприз
Цей метод можна використовувати на етапі рефлексії, що дає можливість швидко та цікаво його провести. До початку уроку вчитель готує картки, що стисло ілюструють матеріал уроку і потребують коментарів: розпізнавання формул, заповнення пропусків у словах тощо. Картки поміщають у яскраву «чарівну скриньку». Під час підбиття підсумків учні дістають зі скриньки картку і розв'язують завдання. Метод використовують для опрацювання результатів уроку,
на якому були використано комплексні знання (наприклад, застосовували декілька способів розв'язання задачі, формул чи правил). Завдяки цьому методу вчитель плавно переходить до коментування домашнього завдання, він надає вчителеві та учням інформацію про необхідність коригування знань.
12. «Мозковий штурм»
Цікавим, з погляду вільного висловлення думок, є прийом «мозковий штурм». 1937 року його розробив Л. Осборн. Прийом допомагає знаходити нові рішення, учить застосовувати здобуті знання на практиці. Доречно використовувати для збирання найбільшої кількості ідей, фактів під час роботи в парах, групах або фронтально.
Під час «мозкового штурму» учні можуть висловлювати будь-які думки з приводу запропонованої теми. Учитель занотовує всі висловлення учнів, навіть найабсурдніші. Жодна ідея не може бути поганою. Цей прийом активізує роботу дітей, допомагає їм розкритися, порівняти різноманітні думки і знайти багато нового та цікавого. У безперервному пошуку народжується істина, нові думки породжують нові відкриття.
13. «Знаємо — хочемо дізнатися — дізналися»
Метод можна використати для того, щоб структурувати цілий урок. У процесі роботи спочатку вчитель просить подумати учнів над тим, що їм відомо з теми цього уроку, поставити запитання з цієї теми та знайти відповіді на них. Теорія навчання наголошує, що активне навчання краще, ніж пасивне. Учні вчаться краще, якщо вони:
• пригадують відоме;
• ставлять запитання;
• підтверджують свої нові знання.
Учитель креслить таблицю на дошці чи на великому аркуші паперу. Просить учнів назвати те, що їм відомо з цієї теми. Записує їхні ідеї в стовпчик «Що відомо?». Просить учнів поставити запитання з цієї теми. Спочатку вони можуть проаналізувати вже відоме та відзначити, де їхні знання є неповними. Учитель записує їхні запитання до таблиці у стовпчик «Про що хочемо дізнатися? ». За потреби, додає кілька власних запитань. Далі учням необхідно прочитати текст, прослухати розповідь учителя, щось вивчити або виконати певне дослідження. Учням слід нагадувати, щоб шукали відповіді на власні запитання та відзначали всі нові ідеї, на які не очікували.
Учні повідомляють про те, що вони дізналися з тексту. Спочатку вони називають відповіді, що знайшли на свої запитання у підручнику, а потім — усі цікаві або важливі ідеї, що виявили. Учитель записує це до таблиці в стовпчик «Про що дізналися?»
«Що відомо?» «Про що хочемо дізнатися? ». «Про що дізналися?»
14. Стратегія «Перемішайтесь — замріть — об'єднайтеся у пари»
Ця стратегія допомагає вчителеві залучити до обговорення чи навчання всіх учнів класу. Вона дає можливість кожному учневі висловити свою думку, поділитися з однокласниками своїми знаннями, повчити одне одного.
Учитель дає завдання, учні вільно ходять класом, почувши команду вчителя: «Розійдіться!». Потім учитель просить учнів зупинитися, об'єднатися в пари, обговорити разом проблему. «Чи замислювалися ви над тим, що таке совість?». Учитель командує: «Розійдіться!» — учні починають рухатися класом. Учитель командує: «Замріть!» — діти тиснуть руку тому, хто стоїть найближче до них, об'єднаються з цим учнем у пару і діляться думками. За 30 с учитель знову подає сигнал, діти проводять обговорення в нових парах. За цією стратегією учні можуть обговорювати та складати план розв'язання задачі на уроці математики.
15. Круговий огляд
Цей вид діяльності також спрямований на розвиток уміння міркувати над проблемою, обговорювати її, ухвалювати спільне рішення. «Круговий огляд» передбачає рух учнів класною кімнатою. Учні класу об'єднуються у 5-6 груп (по 4 учнів у кожній). Учитель заздалегідь готує плакати із запитаннями з вивченої теми та прикріплює їх на стінах класу (скільки груп — стільки й плакатів). Кожна група отримує маркер певного кольору й обирає будь-який плакат із запитанням. Протягом однієї хвилини кожна група відповідає письмово на своє запитання, після чого за напрямком руху годинникової стрілки групи змінюють своє розташування та переходять до нового плакату із запитанням. Тепер завдання кожної групи полягає в тому, щоби проаналізувати відповідь попередньої групи, доповнити, її чи виправити помилки, якщо такі є. Робота триває, доки всі групи не повернуться на свої місця, обійшовши повне коло. Переваги цього прийому в тому, що діти можуть дати вичерпні відповіді на поставлені запитання, водночас вільно спілкуючись і доповнюючи одне одного. Учитель легко може оцінити відповіді груп, переглянувши записи та звернувши увагу на їх кольори.
16. Методика «Взаємне навчання»
Учні виступають у ролі вчителя і керують процесом навчання. Можуть працювати у групах або парах. Текст читають частинами, виконують п'ять основних завдань (учень - «учитель» пропонує однокласникам):
• зробити висновок з прочитаного;
• поставити 2-3 запитання і вислухати відповіді на них;
• пояснити незрозуміле;
• скласти передбачення до наступної частини;
• прочитати наступну частину.
Стратегія дає можливість учителеві організувати самостійну групову роботу учнів, сформувати в них навички розуміння тексту й застосування отриманих знань. Учні, навчаючи інших, учаться самі, удосконалюють навички читання, узагальнення, відповідають на запитання своїх партнерів по роботі. Учитель має об'єднати учнів у групи по четверо, докладно пояснити, що вони по черзі виконуватимуть роль учителя, який повинен прочитати текст, стисло підсумувати, поставити запитання, зробити припущення, про що йтиметься у наступному абзаці. Далі групи працюють самостійно, але після кожного етапу необхідно надати можливість одній з груп презентувати свою роботу. Стратегія складна для впровадження і потребує багато часу, але навички, що вона формує, варті того. Практика свідчить, що вже після декількох занять учні навчаються працювати з текстом самостійно.
17. Метод різнокольорових капелюхів Едварда де Боно, або «Шість капелюхів, що мислять»
Цей метод у нашій практиці заснований на методі, що розробив французький психолог Едвард де Боно. Метод навчає думати у різні способи, по-різному оцінювати ситуацію, прогнозувати події. Пропонуємо вашій увазі легенду, що є його основою.
Е. Боно пропонує використовувати для розумових операцій не капелюхи — символи соціальних ролей, а кольорові капелюхи, кожний з яких має певні психологічні характеристики і символізує певний тип мислення.
Білий капелюх символізує нейтральну інформацію (виділення фактів, цифр, відомостей). Учень, міркуючи з білим капелюхом на голові, пригадує особисті знання і вміння, намагається визначити, якої інформації бракує, які має прогалини в знаннях, окреслює джерела, де можна знайти і доповнити потрібну інформацію, користуючись словниками, картами, таблицями, схемами, документами тощо.
Червоний капелюх — це формування свого ставлення до подій та їх учасників (емоції, почуття, визначення здібностей, на розвиток яких вплинула ситуація, що розглядається). Це дозвіл відкрито виявити свої відчуття, емоції.
Чорний капелюх — це вказівка на негативні сторони, безпеку, помилки. Учень, міркуючи з чорним капелюхом на голові, піклується про істину, правдоподібність, критично оцінює: «Чи це правильно? Які проблеми і небезпеки можуть виникнути?»
Жовтий капелюх — це простеження позитивних сторін явища, переваг та досягнень. Мета мислення під жовтим капелюхом: довести здійснення ідеї. Це оптимістичні, позитивні сторони, уміння побачити добре в будь-якій ситуації.
Зелений капелюх — це творчість, пропозиції, ідеї, можливі альтернативи. Достатньо просто висунути ідею для подальшого розглядання, не обґрунтовуючи її логічно. Мета зеленого капелюха: розширити діапазон можливих варіантів, активізувати мислення.
Синій капелюх — контроль над розумовим процесом, підбиття підсумків, висловлення спостережень та коментарів. Це значущість ситуації, життєвий урок, що з неї випливає.
Учитель заздалегідь дає учням завдання повторити міри величин, опрацювати в додатковій літературі (енциклопедія, довідники та ін.) відомості про одиниці їх вимірювання в різних країнах та в давнину. Перед уроком учні попередньо обирають, у групі якого кольору працюватимуть. Вони розміщуються у групах за кольором, надягають «капелюхи». Учитель повідомляє тему уроку. З кожної групи виходять по одному учневі, беруть своє запитання, на яке необхідно дати відповідь, міркуючи залежно від кольору капелюха. Відбувається обговорення питань у групах (побудова відповіді, визначення того, хто робитиме доповідь).
Орієнтовні завдання під час узагальнення мір довжини Білі капелюхи. Розповісти, які одиниці вимірювання довжини вам відомі. Які одиниці вимірювання довжини існували в давнину, які існують у різних країнах сьогодні?
Червоні капелюхи. Які одиниці вимірювання довжини в життєвій практиці використовують частіше, а які — рідше? Чому?
Жовті капелюхи. Чи виграло людство, створивши різноманітні одиниці вимірювання довжини? Доведіть свою думку.
Зелені капелюхи. Спробуйте пояснити, що вимірювали у давнину верстою, вершком, п'яддю, ліктем, футом?
Чорні капелюхи. Назвіть загальні одиниці вимірювання довжини. Чому зникли стародавні одиниці вимірювання? Сині капелюхи. Зробіть висновки з цієї теми.
18. Проведення дискусій і дебатів
Досить актуальними на сьогодні методами формування критичного мислення є різні види дискусій і дебатів. Учень має вміти дискутувати, брати участь у дебатах, щоб уникнути нав'язування чужої думки. Із метою створення сприятливих умов для дискусій, у процесі яких відбувається розвиток критичного мислення, на обговорення слід виносити питання суперечливого характеру.
Вимоги до питання для дискусій:
• інформація, якої стосується диспут, повинна відповідати рівню знань, отриманих учнями на уроках;
• мають бути практичними і вимагати продуктивного рівня мислення;
• повинні містити проблемність, тобто не мати заздалегідь з'ясованих правил рішення, наприклад: «Чому теплий одяг може вберегти від теплового удару в спекотну погоду?».
Для того щоб дискусія була відвертою й демократичною, необхідно створити в класі атмосферу довіри та взаємоповаги. Правила ведення дискусії:
• висловлюватися слід почергово;
• не можна перебивати того, хто говорить;
• критикувати слід ідеї, а не осіб, які їх висловлюють;
• необхідно поважати всі висловлені думки (позиції);
• сміятися можна лише над жартами;
• не можна змінювати тему дискусії;
• потрібно заохочувати до участі в дискусії інших.
19. Семінар читачів
Вид діяльності, що реалізує принцип особистісного читання й сприйняття творів учнями. Він містить чотири основних видів діяльності: міні-урок, читання, читацький діалог та відгуки.
Алгоритм роботи за стратегією
1. Проведення міні-уроку.
2. Читання мовчки впродовж 15-30 хв. раніше дібраних текстів чи їх фрагментів.
3. Проведення читацького діалогу (3-5 хв.).
4. Оформлення відгуків на прочитаний текст.
Розрізняють два основні типи міні-уроків:
• процедурні;
• літературні.
На процедурних учитель пояснює, що і яким чином буде проводитися в класі. Літературні міні-уроки стосуються різних елементів тексту та процесу читання. На них ідеться про авторів, техніку творчості та виразного читання.
Тривалість міні-уроку — 10-15 хв.
20. Читання в парах — узагальнення в парах
Цей метод доречно використовувати на етапі вторинного (після вчителя) ознайомлення учнів з текстом. Учні читають та обговорюють текст у парах. Спочатку частину тексту читає один учень, а другий ставить йому запитання або переказує прочитаний текст. Потім вони міняються ролями. Потім учитель пропонує учням поставити запитання до всіх учнів.
Орієнтовні запитання для стимулювати мислення учнів:
— На які питання ми не знайшли відповіді у тексті?
— Чи не застаріла вже ця інформація?
— З якими висловами автора ви не погоджуєтеся?
21. Джигсоу
1) Стратегія спрямована на формування вмінь спільно досягати результату, якщо окремо успіху досягти складно.
2) Учитель добирає матеріал, з яким працюватимуть учні, ділить його на частини.
3)На початку уроку учні об'єднуються в групи. Кількість учнів у групі відповідає кількості частин, на які поділено фактичний матеріал. Ці групи називають домашніми.
4) Члени домашніх груп перерозподіляються (принцип довільний), об'єднуються у нові експертні групи.
5) Кожна експертна група отримує для опрацювання одну частину підготовленого вчителем тексту.
6) За відведений час учні експертної групи ознайомлюються з текстом, опрацьовують його, готують по три контрольних запитання щодо його засвоєння.
7) Учні експертних груп повертаються у свої первинні групи з підготовленим матеріалом.
8) По черзі кожний член експертної групи навчає інших інформації, якої навчився у вторинній групі, перевіряючи рівень її засвоєння контрольними запитаннями.
9) Після завершення роботи вчитель підбиває підсумок, надаючи можливість кожній групі презентувати отримані знання.
Учителеві необхідно підготувати навчальний матеріал, розподіливши його на частини. Він об'єднує учнів у 3—5 домашніх груп, які вивчають матеріал на рівні достатньому для обміну цією інформацією з іншими. Потім створює експертні групи. Кожен у цій групі буде «вчителем» і «учнем». Члени групи мають вислухати всіх представників «домашніх» груп і проаналізувати вивчений матеріал, а для цього вчитель заздалегідь готує картки.
Коли підбито підсумок, учитель повертає дітей у свої домашні групи для того, щоб вони поділилися новою інформацією, яку їм надали учасники інших груп.
Цю методику корисно використовувати на уроках української мови. Так, у 3-му класі під час вивчення теми «Будова слова» вчитель об'єднує дітей у 5 домашніх груп і проводить з ними інструктування: називає сторінки з підручника та довідника, з яких діти можуть дістати необхідну інформацію.
22. «Поміч»
Ця стратегія дає змогу учневі відстежувати своє розуміння прочитаного. Учителеві необхідно ознайомити учнів з маркувальними знаками і запропонувати їм під час читання ставити їх олівцем на полях тексту. Цей прийом вимагає від учнів не пасивного читання, а активного й уважного. Він зобов'язує не просто читати, а вчитуватися в текст, відстежувати власне розуміння в процесі читання тексту або сприйняття будь-якої іншої інформації. На практиці учні пропускають те, що не зрозуміють, а в цьому випадку маркувальний знак «?» зобов'язує їх бути уважними і відзначати незрозуміле. Цей прийом можна використовувати на будь-яких уроках.
Орієнтовні позначки:
«V» — це я знаю;
« + » — нова інформація;
«-» — суперечить тому, що мені відомо;
«?» — незрозуміла інформація.
Потім діти заповнюють таблицю, коротко записавши до неї виділені на першому етапі положення. Отже, кожний учень виокремлює інформацію, яку він знав до уроку, отримав на уроці, яка для нього є незрозумілою. Школярі вчаться читати вдумливо, виділяти ключові поняття, класифікувати отриману інформацію, формулювати своїми словами думки автора, побачити, що кожний сприймає одну й ту саму інформацію по-різному.
Щоб організувати діяльність, потрібно написати позначки на дошці, пояснити, що вони означають. Діти мають прочитати текст і поставити подібні позначки на полях. На кожний абзац тексту — 1-2 позначки. Після читання вони заповнюють таблицю в зошиті й обговорюють результати в класі. Під час обговорення учні вчаться формулювати свої висновки щодо навчального матеріалу.
Після завершення читання тексту варто запропонувати дітям скласти табличку позначок для впорядкування інформації.
«V»
«+»
«—»
«?»
Учитель може перевірити таблицю в зошиті учня
23. «Сітка Елвермана»
Стратегія спрямована на організацію дискусії в класі й формування в учнів чіткої позиції щодо обговорюваних проблем на рівні дібраних ними аргументів. Учитель формує проблему, над якою працює клас. Для організації роботи учням доречно користуватися таблицею.
24. «Карусель»
Стратегію використовують як підсумок зробленого й зрозумілого учнем чи групою учнів на уроці. На чистому аркуші вчитель записує запитання. Кількість аркушів залежить від кількості запитань, які вчитель виділяє як найважливіші, що розглядалися на уроці. Учні об'єднуються у групи. їхня кількість відповідає кількості аркушів із запитаннями. Кожна з груп отримує по одному аркушеві. Учні в групах обговорюють запитання. На аркуші під запитанням вони записують відповідь. Згодом аркуш складають таким чином, щоб відповідь була схована, а залишається тільки запитання й місце для відповіді на нього. У такому вигляді групи обмінюються аркушами.
25. «Вільне письмо»
Ця стратегія допомагає зібрати докупи свої думки через записування їх без зупинки. Для роботи виділяють 5-10 хв уроку. Протягом цього часу учень записує думки щодо визначеної теми, не відриваючи ручки від аркуша паперу чи зошита. До уваги не беруть помилки, стиль. Суть роботи полягає у тому, щоб допомогти учням зафіксувати свої емоції, не соромлячись їх.
Стратегія «вільного письма»
1) Учні отримують одне питання, що стосується суті всієї теми, проблеми, тексту.
• Записати епізод, що найбільше запам'ятався, зазначити, чим саме;
• записати питання, що виникло під час опрацювання матеріалу, але не було з'ясоване під час уроку;
• описати власне розуміння теми, поняття.
2) Письмо в малюнках.
Учні намагаються намалювати те, що хотіли сказати під час опрацювання матеріалу.
3) Речення з відкритою кінцівкою.
Учням пропонують завершити речення, початок якого читає вчитель.
Можна використовувати на різних етапах уроку. Так, підбиваючи підсумок уроку, учитель роздає учням картки-опори з такими незакінченими реченнями:
— Я сьогодні зрозумів, що...
— Я на уроці навчився...
— Тепер я знатиму, що...
— Я замислився над тим, що...
4) Записати текст своїми словами.
5) Мовчазне письмо.
Обирають найбільш цікаву тема для дітей або матеріал, що потрібний у подальшій роботі для розв'язання проблем.
6) Письмо в різних формах.
Обирають тему і по-різному описують, залежно від вибору адресата.
7) Скласти резюме.
8) Поділися думками.
9) П'ятихвилинне есе за опорними словами.
Есе як метод формування критичного мислення — це написання тексту у довільній формі. Використовують наприкінці уроку, щоб допомогти учням краще зрозуміти свої думки з вивченої теми і надати можливість учителеві краще зрозуміти, як діти засвоїли матеріал. Учитель просить учнів дати відповідь на певне питання і записати одне запитання, що у них виникло. Учитель може використати цей матеріал для планування наступного уроку.
Можна розпочинати наступний урок із есе, що написали учні на попередньому уроці. Це буде краще, ніж усне опитування, оскільки дає змогу визначити рівень засвоєння матеріалу кожним учнем.
Завдяки есе учні глибше усвідомлюють проблему і власний внутрішній світ під час її розв'язання, розширюють та вдосконалюють кругозір, збагачують словниковий запас, удосконалюють усне і писемне мовлення.
26. Щоденник подвійних нотаток
Методика допомагає читачам тісно пов'язати матеріал тексту з власним досвідом. Стратегія надає можливість учням поміркувати над текстом, дискутувати, викладати власні думки на папері, ставити собі запитання під час читання, пов'язувати матеріал зі своїм життєвим досвідом.
Методику можна використовувати під час роботи з художнім текстом, на етапі уроку, коли з'ясовується особистісне ставлення учня до прочитаного. Для того щоб оформити щоденник подвійних нотаток, необхідно провести вертикальну лінію посередині чистого аркуша паперу. Ліворуч слід записати епізод або якийсь образ із тексту, що уразив найбільше, можливо, нагадав щось із власного досвіду, здивував. Праворуч від лінії необхідно прокоментувати цей абзац: що саме в цій цитаті примусило її записати? на які думки вона наштовхнула? які запитання вона викликала?
У своєму щоденнику слід скласти хоча б три-чотири записи подвійних нотаток. Після цього можна вдруге переглянути текст і зробити ще які-небудь нотатки. Читання з паралельним нотуванням у щоденник може тривати 20 хв.