Конспект уроку з курсу Досліджуємо історію і суспільство 5 клас НУШ "Україна та її сусіди на географічних та історичних картах. Локальна історія".

Про матеріал
Конспект уроку з інтегрованого курсу Досліджуємо історію і суспільство для 5 класу НУШ розроблений за навчальною програмою та підручником О. Пометун, Ю. Малієнко, Т. Ремех. Тема: Україна та її сусіди на географічних та історичних картах. Локальна історія.
Перегляд файлу

5 клас Досліджуємо історію і суспільство

Тема уроку: Україна та її сусіди на географічних та історичних картах. Локальна історія.

Очікувані результати навчання:

  • пояснює, як географічне положення впливає на спосіб життя і світогляд людей;
  • виявляє вплив діяльності людини на навколишнє середовище; висловлює оцінні судження щодо їх взаємодії;
  • розрізняє поняття «географічний» та «історичний» простори;
  • виокремлює основні елементи карти та пояснює їхні значення;
  • визначає орієнтацію об’єктів відносно сторін світу, суб’єкта спостереження;
  • розрізняє умовні позначки на географічній та історичній картах;
  • ідентифікує на різних картах кордони України та її сусідів, етнографічні регіони України;
  • пояснює окремі географічні назви та їхнє історичне походження;
  • співвідносить дані карти з іншими джерелами інформації (розповідь учителя, текст книжки, візуальні джерела тощо).

Види навчальної діяльності:

         короткі повідомлення учнів. Обговорення та дискусії (орієнтовні теми). Як пов’язані географічні чинники, навколишнє середовище та спосіб життя і світогляд людей? Як історична карта допомагає описати і зрозуміти історичну подію? Чи впливають люди на довкілля? Якщо так, то як саме?;

         проєкти (індивідуальні / групові). Віхи історії моєї родини / громади. Географічне розташування та історичне походження мого села / селища / міста. Минуле в сьогоденні: про що розповідає топоніміка. Де ми живемо (характеристика географічного та історичного простору з допомогою вчителя)? Які назви мого села / селища / міста походять із минулого?;

         практичні завдання. Розв’язання завдань із тем розділу. Читання легенди карти, опрацювання контурних карт за темами розділу.

         творчі завдання (індивідуально, в парах / групах).

Орієнтири для оцінювання (індекси ДСБСО):

  • [6 ГІО 2.1.1-1]
  • [6 ГІО 2.1.1-3]

Ключові запитання уроку, відповіді на які учні разом з учителем шукатимуть на уроці:

  • Як знайти Україну на карті світу та хто її сусіди?
  • Що таке локальна історія?
  • Про що розповідає топоніміка?
  • Які події відбулися на нашій території?

ХІД УРОКУ

ВСТУПНА ЧАСТИНА

Актуалізація. Яку інформацію позначають на географічних та історичних картах?

Мотивація. Користуючись картою, назвіть сусідів України. Які європейські країни ви знаєте? Знайдіть на карті України свій населений пункт.

Оголошення теми та очікуваних результатів.

ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Як знайти Україну на карті світу та хто її сусіди?

         Історична карта – це не лише умовне зображення території з позначеними на ньому подіями.

         Так називають і карту, створену кілька десятиліть або століть тому.

         Вона відрізняється від сучасної.

         Карта відображає ті об’єкти, рівень знань та уявлення, які люди мали на час її створення. Тому на деяких картах ви можете не знайти країни, острови чи цілі континенти.

САМОСТІЙНА РОБОТА

Розгляньте старовинну карту та дайте відповіді на запитання.

         Коли цю карту створено й ким?

         Що на ній позначено?

         Спробуйте знайти на ній територію сучасної України. Чи легко вам вдалося це зробити?

         Чи є тут якісь умовні позначки?

         Що вони означають?

         Яка частина карти залишилася незавершеною?

         Чому?

РОБОТА В ПАРАХ

         Поміркуйте, чи може подія, що трапилася у вашому селі / селищі / місті, змінити історію людства.

         Пригадайте знаменні події з історії вашого населеного пункту. Чому їх вважають визначними?

2. Що таке локальна історія?

         Історію сім’ї, села, селища, міста чи певного регіону вивчає спеціальна галузь історичної науки – локальна історія.

         Для неї цікава інформація про вас, ваші родини, місцевість, де ви мешкаєте.

         Вона досліджує події, що там трапилися, визначає, чому так сталося, яке значення це має для громади, країни чи навіть світу.

СЛОВНИК

Локальна історія – напрям історії, що вивчає події та людей на місцевому чи регіональному рівні.

 

3. Про що розповідає топоніміка? Які події відбулися на нашій території?

         На історичній карті позначено чимало назв – річки, моря, гори, рівнини, країни тощо.

         Таємниці географічних назв відкриває наука топоніміка.

         Інколи одні й ті самі географічні об’єкти в різних народів називають по-різному.

         Назва відображає певні події, що трапилися на тій чи тій території.

         Якщо відбулося щось значне або щоб увічнити пам’ять про певні події чи осіб, нащадки змінюють назви.

         Бувають і випадки, коли зміна назви була необґрунтованою, тож населеним пунктам потім повертають старіші історичні назви.

СЛОВНИК

Топоніміка – наука, що вивчає географічні назви, їхнє походження, значення, розвиток до сьогодні.

РОБОТА В ГРУПАХ

         Дослідіть, звідки походить назва вулиці, на якій розташована ваша школа, та вулиці, на якій ви живете, якою йдете до школи.

         Розкажіть про історію походження їхніх назв своїм однокласникам та однокласницям.

ПІДСУМКОВА ЧАСТИНА

Рефлексії

1. Дізнайтеся історію назви вашого міста / села / селища. З якого часу воно має таку назву? Що означає ця назва? Чи змінювало воно назви упродовж існування?

2. Створіть історичну мапу. Можете вибрати для неї власні умовні позначки.

         Позначте місце й дату вашого народження.

         Позначте місце, де ви живете, та дату, коли ви тут оселилися.

         Позначте місце, де розташована ваша школа, та дату, відколи там навчаєтеся.

         Куди ви подорожували та коли? Чи бачили там якісь історичні місця?

         Чи знаєте ви про події, які колись також сталися в цих місцях?

         Виберіть важливі події з вашого життя та позначте їх на карті та лінії часу.

         Позначте також важливі події в житті громади / села / міста, що сталися упродовж вашого життя.

         Поділіться враженнями. Карта якого масштабу у вас вийшла (карта села / міста / області / країни / континенту)? Які події вибрали, щоб позначити на карті? Чи є місця, які відвідували і ви, і ваші однокласники?

3. Слова «локальний» та «топоніміка» походять від одного слова – «місце», але в перекладі з різних мов: «локус» – із латинської, а «топос» – із давньогрецької.
З додаткових джерел інформації дізнайтеся, що означають подані слова. Можливо, ви знаєте ще інші?

         Від «локус» – локація, локатор, локалізувати, дислокація, локомотив.

         Від «топос» – топографія, топограф, топологія, топонім.

Домашнє завдання

  • Опрацювати параграф 5 ст. 31-34.
  • Заповнити таблицю:

Звідки (від імені видатного діяча, назви географічного об’єкта чи історичної події) походять назви населених пунктів Івано-Франківськ, Хмельницький, Донецьк, Кам’янське, Ірпінь, Київ? Як називали ці міста раніше? Відшукайте інформацію про інші населені пункти в Україні та згрупуйте їхні назви в таблиці.

 

docx
Додано
15 жовтня 2023
Переглядів
528
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку