Розробка уроку для учнів 2 класу за підручником«Я досліджую світ» 2 частина автори Н.Будна,Т. Гладюк, С.Заброцька, Л.Лисобей,Н. Шост .
Розробка уроку з курсу «Я досліджую світ» 2 частина 2 клас
(автори Н.Будна,Т. Гладюк, С.Заброцька, Л.Лисобей,Н. Шост)
Вчитель Дубіна Т.І.
Тема: Ознаки літа в неживій природі
Мета: розширювати уявлення учнів про літо як пору року, його ознаки і прикмети; дати уявлення про явища в неживій природі; формувати вміння співпрацювати в групі; розвивати зв’язне мовлення та словниковий запас.
Обладнання: картки із завданнями, цеглинки лего, шаблони для аплікації, екран.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент.
1.Емоційне налаштування «Ранкове коло». Діти стоять в колі, передаючи один одному цеглинку лего жовтого кольору «промінець сонечка» говорячи побажання на день.
Дидактична гра «Яке літо ?» Мета: розширити та уточнити знання дітей про літо та літні явища; вміти виділяти характерні ознаки літа; збагатити словниковий запас(за допомогою іменників, прикметників, дієслів).
Діти об’єднуються в 3 групи, кожна група отримує завдання: записати ознаки літа відповівши на своє питання за частинами мови.
1 група «Ознака»(яка ?)
2 група «Назва»(хто?,що?)
3 група «Дія»(що робить?)
Слово вчителя. Узагальнення відповідей.
2.Синоптик .
Повідомляє: Яка зараз пора року, місяць, число, стан неба, опади, температуру повітря, повір’я або приказку про літо.
3.Вправа «Крісло автора»
Учень повідомляє про цікаві факти, події, свята , які відбулися саме цього дня .
3. Запитання для повторення
Діти, які ж пори року ви знаєте? Назвіть їх у тій послідовності, у якій вони змінюють одна одну.
Відгадайте загадку — і дізнаєтесь, про яку пору року йтиметься на уроці.
Зрілі вишні у садку,
І сунички у ліску,
Теплі дні, барвисті квіти
Нам дарує щедре…(Літо)
Коли ви чуєте слово літо, що спадає вам на думку, які асоціації у вас виникають? (на дошці слово «літо », діти називають ті асоціації, які у них виникають, вчитель записує )
II. Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні ми починаємо з вами досліджувати знаки літа в неживій природі.
Літо користується мало не найбільшою любов’ю як у дітей, так і у дорослих. Це не лише час відпочинку, але й найкрасивіша пора року. Літо притягає нас своїм теплом. Природа тягнеться назустріч йому.
III. Вивчення нового матеріалу
1.Діти об’єднуються в групи. Підручник ст.110.
Завдання: прочитати підготовлену Дмитриком розповідь. Виписати, які літні явища природи у ній йдеться.
Висновок вчителя.
1.Сонце високо піднімається на небосхилі.
2.Дні довгі , а ночі короткі.
3.Небо блакитне і чисте, інколи трапляються нетривалі грози, град.
4.Можна побачити росу і веселку.
2. Назвіть,як називаться літні місяці. Як ви вважаєте, чому вони так називаються ?
Слово вчителя (екран).
Червень походить від слова «червець». Саме в цей час з'являється сокоживна комаха – кошеніль (червець). З неї в давнину добували червону фарбу, якою фарбували древньоруські стяги. Її також продавали сусіднім державам. До цього місяць звався: кресень, гездень, червивий місяць, гнилець, ізок (коник).
Основні прикмети червня
Найдовші в році дні й найкоротші ночі. Прогрівається земля, вода у водоймах. Трави витягнулися у повен зріст. Період цвітіння більшості квіткових рослин (королиця, конюшина, горицвіт, дзвоники).
Масове розмноження комах.
Менше чути спів птахів.
Червень – це місяць тиші в лісі (птахи насиджують і вигодовують пташенят).
Липень – дуже давня назва місяця. Походить від слова «липень» (липовий мед). На цей місяць припадає період основного медозбору. В народі його іноді звали білець (час , коли вибілювали полотно), грозовик, дощовик.
Основні прикмети липня
Тривалість дня поступово починає зменшуватися.
Літо входить в повну силу, повернувши на спеку.
Відцвітають липи, останні серед усіх дерев.
Достигають лісові суниці, чорниці, відійшли в садках черешні. Наливаються соком вишні. Зацвітають флокси.
Набувають золотого забарвлення лани пшениці та жита.
Розпочинаються жнива.
Серпень – від слова серп. Це знаряддя праці, яким жали зернові. Інші назви, що існували в народі також свідчили про жнива: копень, густар, хлібочол, городник, спасівець, жнивець.
Основні прикмети серпня
Ранки стають прохолодними.
Коротшають дні.
Збільшується кількість опадів.
Достигає брусниця, з'являються гриби.
Подорослішали пташенята й перейшли до самостійного життя.
Птахи збираються в зграї (перші відлітають чорні серпокрильці. Комах ще багато.
На городах прибирають різноманітну городину.
3. Вправа « Допоможи сонечку»
Закріплення назв літніх місяців.
Учні повинні за допомогою цеглинок лего утворити(викласти на парті, або скласти башточки) назви літніх місяців. Кожному кольору відповідає свій склад.
Фізкультхвилинка
4. Відгадайте загадки (екран )
Кольорів у ньому сім, він подобається всім(веселка )
Словникове слово (прикріплюємо на дошку)
Гроза - сильний дощ з вітром, блискавкою і громом.
Пегляд відео .
1.Грім та блискавка.Природні явища .
https://www.youtube.com/watch?v=7oGL-SXbJRk
2.Коротко про головне. Що робити під час грози?
https://www.youtube.com/watch?v=K8bvsTnzO2g
5. Слово вчителя (екран)
21 червня - день літнього сонцестояння
Сонцестояння — момент у річному обертанні Землі навколо Сонця, коли спостерігається найкоротший день або найкоротша ніч.
Астрономічним початком літа вважають 21 червня — день літнього сонцестояння. День літнього сонцестояння - це день початку астрономічного літа у північній півкулі Землі та зими - у південній півкулі.Під час літнього сонцестояння в північній півкулі Землі Сонце найдовше залишається над горизонтом, 21 і 22 червня - це найдовші дні в році, а з 21 на 22 червня - найкоротша ніч.
Дні літнього сонцестояння здавна були приводом для свята. Свято літнього сонцестояння як один з найважливіших свят в житті шанувався ще у стародавніх слов'ян і прибалтійських народів. На Русі святкували День Івана Купала, у Литві він відомий як Ладо, у Польщі - як Соботки, на Україні - Купайло, в Білорусі - Купали. Американці і канадці вважають цю дату початком літа, китайці, ірландці, японці, англійці - його розпалом.
Прикмети на 22 червня
Якщо є багато ягід, особливо суниць – зима буде холодною.
Якщо погода хороша, а мурах майже не видно, буде негода.
Якщо в похмурий день бджоли не ховаються у вулики – дощу не буде.
Мурахи навколо мурашника зібралися – до погожого дня.
Якщо весь день падає дощ – буде багато грибів.
Туман вранці стелиться по воді – до сонячної погоди.
Гроза в цей день обіцяє поганий збір сіна.
IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів
Робочий зошит. Я досліджую світ. 2 клас. Частина 2. Тема: Ознаки літа і неживій природі.
6.Практична робота аплікація «Веселка»
Обладнання: кольоровий папір, клей, ножиці, шаблон хмаринки.
Хід
Обвести шаблон хмаринки на білому папері, намалювати очі, посмішку. Взяти кольоровий папір, нарізати сім смужок різного кольору шириною 1см.Приклеяти до хмаринки.
V. Підбиття підсумків.
1. Які ознаки літа в неживій природі запам’ятали?
2. Як називаються літні місяці?
3. Коли найдовший день і найкоротша ніч у році?
2. Рефлексія хмаринки слів – Що нового дізнався?- Що найбільше сподобалось?