Тема. Непомітно прийшла в гості загадкова гостя – осінь О. Зубер. Осінь. О. Кротюк. Осіннє.(напам’ять-1)
Мета. Розширювати знання учнів про пору року – осінь, про засоби зображення її поетами, письменниками, художниками. Узагальнити знання про прикмети осені. Вчити спостерігати за змінами в природі; вживати у власному мовленні прислів’я та приказки, красиво висловлювати свою думку. Розвивати у другокласників вміння ділитися своїми враженнями про прочитане, працювати над художніми творами, робити аналіз прочитаного. Розвивати у школярів зв’язне мовлення, читацькі навички, інтерес до читання, логічне мислення, уяву, творчі здібності, спостережливість. Збагачувати словниковий запас учнів. Виховувати у дітей любов до рідної природи, бережливе ставлення до неї; прищеплювати їм любов до книги, здатність сприймати красу природи.
Хід уроку:
І. Організація класу до роботи.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
У садках, гаях блукає,
Жовті шати одягає,
Золотисту стелить постіль –
Жде сестрицю білу в гості. (Осінь.)
(Вивішується на дошку зображення Осені.)
- Які слова вам допомогли відгадати загадку?
2. Оголошення теми і мети уроку.
- Отже, діти, наш урок присвячений цій порі року і називається «Осінь щедра, осінь золотава»
Багато письменників, поетів, художників, музикантів зверталися у своїй творчості до зображення осені. І на сьогоднішньому уроці ми ознайомимося з творами, присвяченими цій порі року.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Розповідь вчителя.
- Золотокоса осінь. Сонце ще довго сяє на ясному небосхилі, проте воно вже не таке спекотне, як улітку, а ніжно-ласкаве, лагідне. Повітря прозоре, легке, у ньому далеко чути кожен звук. Небо часто хмариться, ідуть дощі, жовтіє та опадає листя, відлітають у вирій птахи, готуються до зими звірі, у садах та городах збирають фрукти та овочі.
2. Бесіда.
- Коли осінь настає за календарем?
- Якою буває осінь?
- А звідки в осені стільки золота?
3. Складання асоціативного куща.
- Що спадає вам на думку, коли ви чуєте або промовляєте слово «осінь»?
дддддддд
- Я думаю, що в кінці уроку ви зможете доповнити гілочки нашого куща, який має назву «Осінь».
4. Мовна розминка.
Вправи для подиху. - До нас на урок залетів листочок. Він сьогодні поважний гість у нашому класі. А) Дивимось на нього, вдихаємо повітря і видихаємо на звук [а], на звук [о] – захоплення. Приготувалися. Починаємо.
Б) А тепер уявіть собі, що листочок пролітає над нами і може впасти на парту. Подмемо на нього і повернемо назад.
В) Покажіть, як дме холодний рвучий вітер восени.
Вправи для очей.
Потренуємо наші очі, щоб добре бачили.
А) Уявіть собі, що чарівний листочок літає по класу. Прослідкуйте очима за його рухом.
Б) Робота з таблицею
Перед вами на парті лежать таблиці з зашифрованими словами, знайдіть слова, підніміть руку і прочитайте їх.
С М Л И С Т Я Г І Д
Ф О С І Н Ь Т Ю Ч Ф
Б В А П О В І Т Е Р
Д О Щ З В А Л Д Е К
Ч О В О Ч І Я У Р Б
Ю В Е Р Е С Е Н Ь О
Назвіть осінні місяці. Прослухайте про них віршики.
Вересень. Срібний вересень кличе до школи.
Свято в кожному місті й селі.
Сміх дитячий і радість довкола,
Квіти, квіти на рідній землі.
Вересневе небо синє,
І сади ще пахнуть літом,
В палісаднику жоржини
Розгорілись дивосвітом!
Жовтень. Я Вересневі вдячний за старанність.
Врожай добротний зібрано без втрат
. І ось прийшов сьогодні на світанні
У гості жовтень – вересня я брат.
В садах те листя, що було зелене
Зробилося одразу золоте.
Принишкли і дерева, і кущі,
Уже осінні перші йдуть дощі.
Листопад. Я – славний місяць Листопад –
Все листя обтрусив підряд,
Замів стежини чисто,
Прикрасив кожне місто.
Дарую я вам кетяги калини,
Як раз достигли у холодні дні,
Калина ж наша – символ України,
Про неї у народі є пісні.
Осінні місяці принесли завдання. Ми маємо пригадати все, що знаємо про осінь. Об’єднаємось у три команди (по рядах). Оберемо капітана. За кожну правильну відповідь ви отримаєте осінній листочок, і наприкінці уроку ми зробимо справжній осінній букет. (Жовті листочки – відповідь повна, розгорнута, коричневі – відповідь добра, але потрібне доповнення, червоні – відповідь правильна, але є неточності.)
Завдання 1. Опрацювати текст на стор. 4 і поставити по 3 запитання іншим командам по тексту.
Відповіді на запитання.
Робота з текстом.
Дати відповідь на запитання кожної команди рядками із тексту.
Завдання 2. «Фарби осені».
Складання опису картини. (Учням пропонують роздивитися картини.) - Роздивіться картину Йосипа Бокшая – українського живописця, заслуженого діяча мистецтв, народного художника України на стор.4. Який настрій вона передає? Якими словами і виразами можна описати цю картину?
Опрацювання вірша О. Зубер «Осінь»
Виразне читання вчителем.
Бесіда за сприйманням
- Який настрій створює цей вірш?
Чому авторка називає осінь загадковою гостею?
Які ознаки осені ви помітили у цьому вірші?
Хорове читання вірша.
Як ви розумієте значення виділених слів?
Назвіть слова, які вказують на те, що осінь є живою істотою.Знайдіть їх у тексті.
Які слова поетеса вживає для опису осені? Доповніть перелік слів іншими.
Назвіть слова, які римуються. Доберіть інші рими. Придумайте невеликий вірш із цими римами. Прочитайте в класі.
(капотить-тупотить, осінь-просинь, малює-мандрує, летить-шелестить)
Наприклад: Вже прийшла красуня-осінь,
Засиніла неба просинь,
Журавлиний ключ летить,
В лісі листя шелестить.
Підготовка до конкурсного читання вірша.
Конкурс на кращого читця.
Завдання від емоційних смайлів. (витягують смайл і читають вірш із тим настроєм, який на смайлі)
Завдання 3 Робота над віршем О. Кротюк «Осіннє»
Словникова хвилинка
Мореля — сорт абрикос із дрібними плодами.
Виразне читання вчителем
Опишіть картину, яку ви уявили, читаючи вірш.
Хорове перечитування( всі разом. У парі один одному)
Знайдіть у тексті порівняння. Поясніть, як ви його розумієте. Чому їжака порівнюють ії кораблем?
Визначте настрій вірша. Які слова у вірші допомагають створити цей настрій? Прочитайте.
Вправа «Живі звуки».
Які звуки можна почути, читаючи вірш?ПрочитайтеЯк ви розумієте виділене слово?Доберіть до нього синоніми, (шелесті́ння,шаруді́ння, шу́рхіт, шу́рхання,ше́рхіт, ше́рех, ше́мрання, ше́мріт, ше́мріння,.,шерхоті́ння.,ше́лех, шамоті́ння, шамотня.,шамо́тнява шурша́ння шеле́пання шелепоті́ння.;ша́ркання, шва́ркання шва́ркіт., лопота́ння.,лопоті́ння
Поясніть, як ви розумієте заголовок вірша. Запропонуйте інший варіант заголовка.
Вправа «Народознавці».
- Прочитайте початок і знайдіть кінцівку народних прикмет.
Вологе літо й тепла осінь – скоро сніг піде.
Пізній листопад – буде холодна зима.
Грак відлетів – на довгу зиму.
Жовтневий грім – на сувору тривалу зиму.
Багато жолудів на дубі – на малосніжну зиму.
V. Підсумок уроку.
1. Узагальнююча бесіда
. - Назвіть трьох синів осені. Чому в них такі імена?
- Яку роботу виконує кожен із синів осені?
2. Складання осіннього віночку. Давайте складемо з листя, яке ви отримали на протязі уроку осінній віночок .
3. Підведення підсумків уроку. Вправа «Незакінчене речення».
- Сьогодні на уроці я дізнався...
- Найбільш мене зацікавило...
- Я запам’ятав...
Ось і уроку кінець. Хто працював – молодець!
За роботу – по заслузі! Щиро дякую вам, друзі!
4. Домашнє завдання. Виразно читати вірші; намалювати малюнок до одного із них, вивчити вірш О. Кротюк напам’ять.