Тема. Василь Сухомлинський "Усмішка"
Мета. Актуалізувати і розширити знання дітей про життя і творчість видатного українського педагога і письменника; виховувати в учнів доброзичливе ставлення до оточуючих; розвивати уміння знаходити у тексті описи, міркування, удосконалювати уміння творчо переказувати; збагачувати словник образними висловами.
Урок читання 4 клас
Тема. Василь Сухомлинський "Усмішка"
Мета. Актуалізувати і розширити знання дітей про життя і творчість видатного українського педагога і письменника; виховувати в учнів доброзичливе ставлення до оточуючих; розвивати уміння знаходити у тексті описи, міркування, удосконалювати уміння творчо переказувати; збагачувати словник образними висловами.
Обладнання. Портрет В. Сухомлинського, проектор, слайди.
Хід уроку
І Організаційний момент
(Створення емоційного настрою)
Сіли, діти, всі рівненько
Усміхнулися гарненько
Настрій гарний на урок взяли
Працювати почали.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІІІ. Вправи на розвиток читацьких навичок
Ніс Сміхунчик сміху міх –
Сміх розсипався на сніг.
Прочитайте слова спочатку по стовпчиках, а потім по рядочках:
ніс руки пень там
ніс роки пень там
ріс руки день нам
ніс раки пень дам
Ж_в_, д_бр_ зв_рш_й,
Т_ н_г_р_д з_ ц_ н_ в_м_г_й.
Х_й _ж_в_є _ст_н_ ст_р_:
Л_д_н_ п_ч_н_єтьс_ з д_бр_.
Живи, добро звершай,
та нагород за це не вимагай.
Хай оживає істина стара:
людина починається з добра.
IІІ. Повідомлення теми і мети уроку
(«Спляча книга», «Горобчик і вогонь», «Відро», «Кінь утік», «Який слід повинна залишити людина на землі»)
ІV. Робота над темою урока.
І (батьки Сухомлинського)
Народився В.О. Сухомлинський у селі Василівка на Кіровоградщині у бідній сім"ї. Його батько, Олександр Омелянович, працював столяром і теслярем, а пізніше, був сільським кореспондентом. З великою теплотою згадував він свою матір, Оксану Юріївну, яка виховувала чотирьох дітей. Батьки ніколи не вживали лайливих слів, поважали книгу і прищеплювали любов до книги дітям.
ІІ Дитинство і шкільні роки майбутнього письменника
У дитинстві малий Василько дуже любив читати і малювати. У його діда була досить велика бібліотека, яку він віддав онуку. А от для того щоб малювати у хлопця не було грошей ні на фарби, ні на альбом.. Їх можна було одержати тільки за збір лікарських рослин. Тому Василько збирав акацієвий цвіт, щоб отримати зошити, а за фарбами ходив за тридцять п'ять кілометрів у місто Кременчук. У школі Василько вчився з великий задоволенням.
І. Коли Сухомлинський вивчився на вчителя і прийшов працювати в школу йому дістався самий найбешкетніший шостий клас, але з часом всі дивувались цим класом. Василь Олександрович Сухомлинський біля школи розбив клумби, побудував теплицю, створив Зелений клас тобто клас під відкритим небом.
ІІ. У його домашній бібліотеці книжки стоять на поличках під самісіньку стелю, щоб дістати книжку необхідно брати драбину. Дуже багато фотознімків, книжок написаних власноруч. Іменем Сухомлинського навіть названа школа в Японії.
С |
У |
Ш |
А |
К |
І |
М |
2 |
1 |
5 |
7 |
6 |
4 |
3 |
(вивісити назву на дошку)
Метод «Прес»
(1 учень висловлює свою думку)
Наприклад: Я вважаю, що усмішка – це міміка на обличчі людини, яка виражає радість або
задоволення.
Тому, що, коли людина чимось задоволена, то в неї завжди з’являється на устах
усмішка.
Так, наприклад, коли мені купили …., то я посміхалася, бо раділа.
Отже, усмішка виражає радість людини.
(діти по черзі висловлюються)
Довідкове бюро. Усмішка – міміка обличчя, уст, що виражає задоволення, прихильність, іронію; безголосий сміх. Якщо кажуть: доля усміхається, це значить, що людині щастить, таланить.
Виходять 2 учні: дівчинка (Риторинка) і хлопчик (Курсорик).
Доброго дня, шановні гості. Я – Риторинка.
- Добрий день.
А я – Курсорик. Риторинко, як ти думаєш, навіщо потрібна усмішка?
- Я вважаю, що усмішка допомагає людині : усуває настороженість, долає всякі перешкоди у спілкуванні з людьми. Відкрите обличчя, прямий погляд, привітна усмішка – це прикмети людини чесної, розумної, привітної, вихованої. А ти, Курсорику, якусь інформацію підготував?
- Так, я прочитав, що найчастіше посміхаються американці. Вони говорять: «З усміхненою людиною приємніше мати справу, ніж із насупленою, похмурою».
- Як приємно бачити усміхнене обличчя, почути ласкаві, звернені до тебе слова. І тоді твій настрій стає піднесеним, веселим. Так само і людям приємно почути від тебе приємні, лагідні слова. Тож давайте будемо посміхатися, щоб іншим було приємно.
Тож подаруйте один одному усмішку. Молодці
V. Опрацювання твору В. Сухомлинського "Усмішка".
1. Підготовка до вивчення нового матеріалу. Словникова робота.
- Отже, сьогодні на уроці, на прикладах героїв твору Василя Сухомлинського, ми спробуємо дізнатися: навіщо потрібно вміти керувати власним настроєм та посміхатися людям.
- Але спочатку, навчимося правильно вживати слова, які зустрінуться вам у творі.
- Прочитаймо пірамідки слів «Луною»
Читання "пірамідок" слів.
іде луки страх
дибає ціпок похмурі
оволодів повагом запитливо
барвистий тремтіла жайворонок
почимчикувала затьмарився насторожилась
- А зараз давайте прочитаємо оповідання і подумаємо: яка тема цього твору?
(розповідь про дівчинку)
Гра «День – Ніч»
(любов до природи, спостережливість, вразливість, уважність, доброзичливість)
Фізкультхвилинка
Робота в групах. Постановка учнями запитань за змістом прочитаного.
а) опис травневого ранку;
б) опис портрета дівчинки;
в) опис портрета дідуся.
На зелених луках (1-ший), тупала за метеликом (3-тій), дід не усміхнувся (5-ий), бабуся усміхнулась (9-ий).
а) зима б) весна в) осінь
а) дорогою б) луками в) лісом
а) бабуся б) хлопчик в) дід
а) похмурий погляд
б) злий собака 5. Що допомогло повернути гарний настрій? а) барвисті квіти б) щира усмішка в) срібний жайворонок |
1. б 2. б 3. в 4. а 5. б
|
- Взаємоперевірка у парах.
- Хто виконав правильно?
- Хто допустив одну помилку?
- Хто дві помилки?
- Хто більше двох помилок?
І варіант – що автор схвалює,
а ІІ віріант – що засуджує в оповіданні.
(схвалює: доброзичливість, людяність, повагу до живого, любов до природи;
засуджує: поганий настрій, насупленість, непривітність, зневагу до оточуючих)
(Трба вміти керувати власним настроєм і дарувати людям усмішку)
VІ. Підсумок уроку. Гра «Закінчи речення»
Наш урок вже добігає до кінця, а тому давайте підведемо його підсумки у формі гри «Закінчи речення»: я буду читати початок речення, а той хто зможе його продовжити, піднімає руку.
VІІ. Домашнє завдання
С. 126 – 128 – виразно Творче: скласти кадри-діафільму до оповідання ( у вигляді малюнків)
Іншим - навчитись переказувати оповідання так, ніби це трапилось з вами особисто.
VІІІ. «Віночок веселих порад»
(після виконання на дошку учні вішають «усмішку»)
Це промінь світла в царстві темноти.
Тому не закривай ніколи двері
До світлої душевної краси.
Небу, сонцю, квітам, людям,
І тоді обов’язково
День для всіх веселим буде.
- Здрастуй, золоте!
Я всміхаюсь квіточці.
Хай вона росте!
Я всміхаюсь дощику:
- Лийся, мов з відра!
Людям усміхаюся,
Зичу їм добра!
Були завжди щасливими, на всій землі, усюди
Щоб горя, зла і смутку
Ніхто й ніде не знав.
Щоб кожний день до кожного приходив, як весна.
Прозоре й чисте небо!
І посмішку привітну,
Й веселу самоцвітку,
І сонце променисте,
І неодмінно пісню.
Таку, як сонце й небо,
Для всіх людей одну!
Додатково: Проспівати пісню «Улыбка» (якщо залишиться час)