17 липня о 18:00Вебінар: Чи може наука сформувати підприємницьку компетентність?

Конспект уроку з літературного читання, 4 клас Урок позакласного читання Тема : «Українські народні казки»

Про матеріал

Мета: поглибити знання учнів про казку як художній твір , у якому вигадка і фантазія служать засобом вираження суджень народу про життя.

Задачі уроку

1. Вчити мислити учнів через казку. 
2. Розвивати рідну мову , дізнаватися про історію своєї землі за допомогою казок.
3. Розвивати комунікативні навички через оцінку і самооцінку діяльності.
4. Розвивати творчі здібності , формувати художні уміння.
5.Розвивати розумові процеси, мовну культуру, увагу, вміння порівнювати, узагальнювати, робити висновки.
6. Виховувати повноцінного громадянина своєї країни через казку.
Перегляд файлу

Конспект уроку з літературного читання, 4 клас

Урок позакласного читання

Тема : «Українські народні казки»

Автор: вчитель початкових класів Русінова Олена Юріївна

Мета: поглибити знання учнів про казку як художній твір , у якому вигадка і фантазія служать засобом вираження суджень народу про життя.

Задачі уроку

1. Вчити мислити учнів через казку.

2. Розвивати рідну мову , дізнаватися про історію своєї землі за допомогою казок.

3. Розвивати комунікативні навички через оцінку і самооцінку діяльності.

4. Розвивати творчі здібності , формувати художні уміння.

5.Розвивати розумові процеси, мовну культуру, увагу, вміння порівнювати, узагальнювати, робити висновки.

6. Виховувати повноцінного громадянина своєї країни через казку.

Ключові компетентності

     вміння вчитися:

навчально-організаційні вміння і навички:

  • самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії;
  • під керівництвом учителя визначати мету роботи і план її виконання;

загальномовленнєві вміння і навички:

  • виділяти під час читання і слухання важливі за змістом слова; нове, незрозуміле;

загальнокультурні:

  • дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися в контексті змісту, формувати духовно – моральні основи життя,

соціальні :

  • проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших, продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі та команді,

компететності з ІКТ:

  • вміння добувати, осмислювати, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел, користуватися різноманітною довідковою літературою;

громадянської:

  • розвивати здатність добре мислити, бережливо ставитися до природи, до людей, до самого себе.

загальнопізнавальні вміння:

  • робити висновок – узагальнення за допомогою вчителя;

контрольно-оцінні вміння:

  • відповідати «своїми словами», зв’язно й послідовно описувати побачене;

інформаційно-комунікативна:

  • знаходити у тексті конкретні відомості;

     загальнокультурна:

  • дотримуватися правил поведінки на уроці;

здоров’язбережувальна:

  • розпізнавати правильне і неправильне сидіння за партою;

соціальна:

  • співпрацювати в команді

Предметні компетентності: поглибити знання учнів про казку, продовжити ознайомлення учнів з народними казками, формувати читацьку компетентність школярів, розвивати пізнавальні інтереси, уміння робити висновки, прагнення краще вчити предмет; здатність до творчого застосування знань і вдосконалення умінь; застосовувати набуті знання в нестандартних ситуаціях; виховувати патріотів рідної держави,повагу, любов до рідного краю, допитливість, уважність, натхнення, любов до навчання та вміння працювати разом.

Тип уроку: комбінований.

Жанр уроку :театр акторської майстерності

Форми проведення уроку: колективні, групові, індивідуальні

Особливості проведення уроку: урок розроблено з використанням інтерактивних технологій, з використанням ІКТ, високою фізичною активністю учнів, з високою самостійною підготовкою учнів до уроку.

Методично–дидактичне забезпечення: виставка книжок (казки народні), аудіо-запис мелодії «Казкова», відеозапис  казки «Заєць та Їжак», ляльки героїв казки « Кривенька качечка», виставка малюнків казок учнів , мікрофон, комп’ютер, проектор, комп’ютерна презентація.

Очікувані результати:

  • дидактичні:  поглиблення знань про народну казку як художній твір ; формування в учнів інтересу до читання, застосування набутих знань в життєвих ситуаціях;
  • розвиваючі : розвиток пізнавальної активності учнів, навичок акторської гри, уваги , допитливості, збагачення словникового запасу, об’єктивне оцінювання  вчинків героїв, їх поведінку ;

виховні:  розуміння мудрості народної казки, виховання повноцінного громадянина своєї країни.

Методи та методичні прийоми:

  • наочний (демонстраційний матеріал, презентація);
  • інтерактивний («Мікрофон», « Я замість вчителя», інсценізація, «Перервана розповідь», вправа «Сходинки», гра «Хто як говорить», вправа «Інформаційна пилка» (групова робота), вправа «Чемоданчик вражень»);
  • словесний (пояснення, метод усного викладення матеріалу вчителем),
  • практичний (робота з текстом казки, тестування), логічні прийоми (аналіз, синтез)

Хід уроку

І. Організація учнів до уроку (1 хв)

Учні хором повторюють слова – налаштування на урок.

Я школяр, я особистість творча,

я думаю, замислююсь, аналізую,

висловлюю свої думки, я хочу знати …

Вчитель : – І тільки за таких умов наприкінці уроку нам вдасться досягнути мети. А значить стати ще розумнішими, добрішими, мудрішими, кмітливішими . Тому – до роботи.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності ( 7 хв)

(звучить аудіо -запис мелодії «Казкова»)

Учениця вимовляє слова під музику:

Кажу, кажу казку за бубликів в’язку.

Один бублик — на зубок, другий бублик — в козубок,

Третій — у кишеню, а четвертий — в жменю.

А онука п’ятим буду частувати.

Хай він бублика смакує, хай над казкою міркує.

Починаємо

Вправа «Мікрофон»

Вчитель : ( на екрані демонструються слайди з ілюстраціями казок )

— Недарма кажуть, що всі ми родом із дитинства. А дитинство без казки неможливе! Казка навчає добра, мужності, кмітливості, мудрості, терпіння. Казка — вірний помічник у житті.

— Що ж таке казка?

- Українські народні казки - популярний фольклорний жанр (фольклор -"народна мудрість"). Отже – мудрість! Це оповіді наших далеких предків, які відчували себе і все що їх оточує частиною природи. А природа у нашого краю багата, різнобарвна, пишна. Усе це багатство відбилося в оповідях – казках. Відобразився у казці і побут, звичаї, традиції, вірування народу.

- Рослини і тварини у ній уміють розмовляти і робити все те, що й люди.

- У казках трапляються чарівні пригоди, існують незвичайні речі, діють чаклуни і чародії.

- В народних казках передається з покоління в покоління мудрість народу, усе, що є вартим уваги нащадків, життєвий досвід, мрії народу, його почуття. У казках також знайшли відображення важливі історичні події. Одні казки виховували любов до рідної землі, рідної домівки, рідної матері, інші до народу і Батьківщини в цілому. Усі вони прославляють мудрих, хоробрих та кмітливих і засуджують зрадливих, ледачих і підступних.

— Які ж бувають казки?

ІІІ . Повідомлення теми і мети уроку ( 2 хв)

— Сьогодні на уроці ми завітаємо до королівства народних казок.

В чарівну країну вирушаємо разом.

Всі перешкоди подолаємо,

Багато нового й цікавого узнаємо.

– Сьогодні на уроці ми помандруємо країною казок. У нас не звичайний урок, а урок акторської майстерності. Учні нашого класу , коли готувалися до уроку позакласного читання , поділились на 4 групи.

1 група « Актори» - інсценують казку « Казка про мишку».

2 група « Ляльковий театр» - показують казку « Кривенька качечка».

3 група « Рекламодавці»- рекламують казку .

4 група « Художники» - малюнок до прочитаної вдома казки.

У казкове місто час вирушати, перешкоди всі пройдем,

А хто буде сумувати - із собою не візьмем.

IV. Актуалізація опорних знань учнів 

1.Робота з виставкою книжок ( 3 хв)

Прийом розвитку пізнавальної активності « Перервана розповідь»

— Зверніть увагу на виставку книжок та скажіть, з якими із них ви вже ознайомлені, які вам найбільше подобаються?

— Хто з вас хоче показати літературу, за якою ви готувалися до сьогоднішнього уроку?

- Що об’єднує запропоновані книжки?

- Працьовитому та миролюбному українському народу доводилось часто обороняти свій квітучий край від ворогів .Отож у казкових оповідях герої, що боролися зі злом щедро обдаровувались визначною силою, красою, відвагою. Наприклад, казка про богатиря Котигорошка, що боровся з змієм, Кирило Кожум’яка, якого боявся лютий змій: «..як затопить хату, то дим аж під небеса» стелиться, а як вийде на Дніпро мочить кожи — бо він кожем’яка — то не одну несе, а дванадцять разом, і як набрякнуть вони водою в Дніпрі, то я візьму да й учеплюсь за їх, чи витягне то він їх? А йому й байдуже: як поцупить, то й мене з ними трохи на берег не витягне. От того тільки мені й страшно!».
Але й ворогів наш народ мав неабияких, тому змальовував їх гідними богатирської сили їхніх супротивників – це три, дев’яти-,  дванадцятиголові змії.

2. Релаксаційна хвилинка ( 1 хв)

(під звуки спокійної мелодії діти виконують рухи за вчителем

– вправи, які сприяють відтворенню енергії :

 одягти на руки уявні тугі браслети, обручки, та інше.)

3. Виступ 1 групи « Актори»

Інсценізація казки « Казка про мишку»( 6 хв)

ВЕДУЧИЙ: Сіра мишка - шкряботушка 
Гострий носик, круглі вушка 
По місточку пробігала 
В дірку хвостиком попала 
Відірвався хвостик... Лихо 
Мишка в горі плаче тихо

МИШКА: Де взялась біда оця? 
Що ж , піду я до кравця. 
Я місточком пробігала 
В дірку хвостиком попала 
Поскоріше пришивай!

КРАВЕЦЬ: Мишко, мишко, постривай 
Спершу сала принеси, 
А тоді уже проси.

ВЕДУЧИЙ: Зрозуміла Мишка вмить 
І до Свинки вже біжить.

МИШКА: Здрастуй, Свинко, рожева спинка! 
Я місточком пробігала 
В дірку хвостиком попала 
І до кравчика спішу 
І шматок сальця прошу.

СВИНКА: Дам тобі шматок сальця, 
Щоб занести до кравця 
А мені Ти дай млинця

ВЕДУЧИЙ: Що за день у Мишки нині 
Що ж біжить до господині. 
Здрастуй, господине мила.

МИШКА: Що б тебе я попросила 
Я місточком пробігала 
В дірку хвостиком попала 
Дуже прошу, дай млинця, 
Свинка дасть мені сальця, 
Щоб занести до Кравця 
Хвіст пришиє Кравчик знов 
Господине, не відмов!

ГОСПОДИНЯ: Що тобі на це скажу? 
Я тобі допоможу 
Борошна як знайдеш ти 
Можу я млинця спекти.

ВЕДУЧИЙ: Мишка швидко до млина 
Вже в мірошника вона.

МИШКА: Ой, Мірошнику, вставай 
Борошна мені давай 
Я місточком пробігала, 
В дірку хвостиком попала 
Дам я тьоті борошна, 
Щоб млинця спекла вона 
Свинці занесу млинця, 
Дасть вона мені сальця 
Щоб занести до Кравця 
Хвіст пришиє Кравчик знов 
Любий друже, не відмов!

МІРОШНИК: Я в біді тебе не кину, 
Борошна змелю торбину 
А тим часом - ти ж швидка - 
Принеси-но молока.

ВЕДУЧИЙ: Мишка йде в дорогу нову 
Зустрічає вже Корову.

МІРОШНИК: Ой, Корівонько, вітаю

МИШКА: І про послугу благаю 
Я місточком пробігала 
В дірку хвостиком попала 
Як прожити без хвоста? 
Це задача непроста 
Дай, Корівко, молочка, 
Небагато, пів ковтка 
Дасть за це Мірошник нині 
Борошна мені в торбині 
Занесу я Господині 
Свинці занесу млинця 
Дасть вона мені сальця, 
Щоб занести до Кравця. 
Хвіст пришиє Кравчик знов 
Ой, Корівко, не відмов!

КОРОВА: Дай травички пів стіжка 
Дам тобі я молочка

ВЕДУЧИЙ: Мишка косу наточила 
І травички наносила 
Для Корівки півстіжка. 
Та дала їй молока. 
Дав Мірошник борошна, 
Господиня чепурна 
Їй за це спекла млинця. 
Свинка за млинець - сальця. 
І за сало , на кінець, 
Мишці хвіст пришив Кравець! 
Мишка в гості поспішала 
І місточком пробігала 
В дірку хвостиком попала 
Гірко-гірко запищала:

МИШКА: Знову бігти до Кравця? 
Безкінечна казка ця. 
Накошу - но я сінця!

Вправа « Я замість вчителя»

- Яка основна думка казки?

- Як треба відноситися до діла?

-Чому вчить ця казка?

- Хоча казки розповідають про незвичайні події, та в кожній вигадці є щось і від реального життя. Яскраві казкові образи допомагають нам краще роздивитись у Нашому повсякденні добро і зло, правду й кривду. Вони вчать нас бути добрими, щирими, працьовитими, застерігають від скупості, ледарства, брехливості.

4. Виступ 3 групи « Рекламодавці» ( 5 хв)

Учні рекламують казку , яку прочитали вдома : короткий зміст казки, основна думка, повинні зацікавити інших слухачів.

Українська казка подає нам лицарів, козаків – відважних, сміливих, непоборних богатирів. А помічниками та друзями головних героїв дуже часто є куплені, виручені чи викуплені звірі чи люди.
Вернидуб, Варнигора, Крутивус – друзі та помічники Івана Богданця теж є уособленням богатирської сили українських лицарів. В казкових оповідях звучить козацька відвага, бринить ніжна душа матері, тішить чуйність, краса, відданість молодої дівчини яка, як у казці «Змієва дочка», де царева дочка на все ладна піти задля порятунку свого коханого. Викликає гнів читата зрада, ницість, підлість, жадібність, брехня, ледарство – усе це наш безцінний скарб. Якщо народ його втратить то перестане бути народом. Казка доносить нам мудрість про те, що у природі все взаємопов’язано і де збудуєш – там і знайдеш, де зруйнуєш – там втратиш.

Богатирі, що вершать суд і встановлюють правду – це ідеал людської доблесті. Жіночі ж образи – це любляча мати, дбайлива господиня. В уявленнях народу жінка – як добра богиня, берегиня, помічниця відобразилась у образі дівчини, що доглядала стареньких в «Кривенькій качечці», роботящої дівчини у казках «Дідова дочка і бабина дочка» та «Кобиляча голова», а з бабиної гордої та чванькуватої, нахабної та лінивої народ насміхається.

ФІЗХВИЛИНКА ( «То не є проблема») ( 2 хв)

5.  Демонструється відеозапис казки «Заєць та Їжак» ( 3 хв)

Вправа «Сходинки»

Вчитель :- Скажіть , що можна сказати про цю казку? ( цю казку можна прочитати як народну, так і авторську.)

– А хто є автором ? ( народ, або Іван Франко)

- Сьогодні ми ще почули українську народну казку. Давайте складемо план до казки і спробуємо поспостерігати що спільного і що відмінного є в різних звучаннях цієї казки.

Орієнтовний план :

1.Вийшов Їжачок у поле.

2.Зустріч Їжачка та Зайця.

3.Зайчик образив Їжачка.

4.Мудрість Їжачихи.

5.Зайчик, не можна ображати слабших!

6. Вчитель показує маски головних героїв казки ( 2 хв)

Вправа «Інформаційна пилка» (групова робота)

 – Як ви думаєте, що роблять актори перед початком вистави для покращення якості виступу? – Правильно, репетирують , вправляються . І ми зараз виконаємо вправи перед початком роботи.

Гра «Рими»

До поданих слів дібрати рими.

Дочка –

Змій –

Казочка –

Злива –

Вночі –

Гра «Склади прислів’я» ( 2 хв), робота в групах

( учні продовжують прислів’я та розкривають і пояснюють зміст прислів’їв)

Казка — вигадка,                       як на світі жить.

Казки маленькі,                         та в ній щось повчальне зрозумій.

Казка вчить,                                та розуму в них багато.

7. Виступ 2 групи « Ляльковий театр» ( 6 хв)

Учні за ширмою за допомогою ляльок показують казку « Кривенька качечка»

Ведуча :    Давно це було

                  Стояло село.

                  Дід з бабою жили,

                  Не тужили.

                  Було їх двоє,

                  Вже старі обоє.

Дід.    Маєм хатку

           Як палатку

           І світличку невеличку,

           І ставок і млинок.

Баба.  Та не маємо діток

           Ще з молоду так – сяк

           А на старість без дітей

           Аж ніяк.

Дід.   Щоб позбутися журби,

          Пішли, бабо по гриби.

Ведуча.  Прийшли до лісу,

                А там грибів, грибів

                Дід аж присів.

                Збирає, а баба опеньки шукає.

Баба.  Ой, дідусю, жах!

            Звір сидить в кущах!

 Дід.  Зачекай, бабусю,

          Зараз подивлюся.

          Тут гніздо з пір´їнок,

          Тоненьких билинок,

          І качечка сіренька на ніжку кривенька.

Баба.  Діду, добра ця година

           Буде гарна в нас дитина

           Донечка маленька,

           Качечка кривенька.

Дід. Є  тепер у нас дитина,

        Зробимо гніздо із сіна

        Ось вода і каша

         Гарна доня наша.

Ведуча.  Вже темно надворі,

               Засяяли зорі.

               Обтрусило каченя пір´їни

               Обернулось на дівчину

               В гарній одежині.

               Хоч цілуй, хоч малюй, хоч весь світ їй подаруй.

Качечка.  Добрі старенькі –

                Пожаліли кривеньку,

                Додому забрали,

                Донечкою назвали

                Буду їх шанувати,

                Як батька і матір.

                Приберу чистенько,

                Підмету гарненько

                Тісто замішу, пічку затоплю.

( Чути, як співають дівчата)

    Дівчата йдуть на вечорниці,

Хочу на них подивиться   « При долині кущ калини»

Хлопець 1:  Добрий вечір цій оселі!

                  Чом дівчата, не веселі?

Дівчина 1:  Не веселі й не сумні.

                    Треба вишити мені

                    Волошку, ще й мак

                    Ось так!

Дівчина 2 :  Ниточка шовкова,

                     Полотно біленьке,

                     Вишию чудовий

                     Рушничок для неньки

Дівчинка 3:  Голочка тоненька

                      Вверх і вниз літає,

                      І на рушничкові

                      Квіти розцвітають

Дівчина 4:   Квіти у віночку

                     В’яжуться, плетуться

                     Їх веселі очки з полотна сміються.

Дівчина 5:  Рушничок красивий вишию для тебе,

                    Щоб була щаслива наче сонце в небі.

Качечка. Добрий вечір, добрі люди!

Хлопець 2. Тож, чия красуня буде?

                 Ох і гарна, наче пава!

                 І струнка і кучерява.

Хлопець 1: Не дівчина, а царівна,

                    Як ти звешся, королівно?

Хлопець 2:  Дуже ця дівчина мила

                     Мабуть з неба прилетіла,

                     Наче пташечка легка.

                     Їй станцюю  гопака.

Качечка.  Я вас любі нагодую,

                 Бубликами почастую.

                  Дівчата не стидайтесь,

                  Теж пригощайтесь.

Хлопець. Щось дівчата зажурились

                 Наче верби похилились

                 Щоб було всім веселіше

                 Затанцюйте нам  скоріше

Дівчина.  Дівчата світає.

                 Край неба палає.

                 Пролетіла нічка – невеличка

                 Підемо додому, спати,

                 Бо пора уже й вставати.

Ведуча. Баба й дід, встали раненько,

              В хаті чистенько

              На столі накрито,

              Вареників повне сито.

Дід. Бабо, хтось про нас подбав

        І усе поприбирав.          ( Стук у двері)

Хлопець 1: Добридень люди добрії!

Дід і баба: Добридень хлопці! Чом це ви стіни підпираєте?

                   Чи роботи не маєте?

Хлопець 2: Роботу маємо:

                    Сватів обираємо.

Дід: Чи до баби до моєї?

Хлопець 1: До красуні тієї,  що в хаті тримаєте

                  До людей не пускаєте.

Дід: Не смійтеся з нашої біди,

        Не приходьте більш сюди.

( Іде качечка з коромеслом).   Пісня « Несе Галя воду».

Ведуча. Дід і баба до гнізда, ну а качечки нема.

Дід. Залишайся у нас

        У добрий час.

Баба. Будемо тобі за батька і матір,

          А ти будеш нас доглядати.

  Качечка. Дякую вам мої милі

                  За добро, що ви зробили

                  З вами я лишусь навік,

                  Щоб не знали горя й бід.

Ведуча. Ось і казочці кінець,

              Той, хто слухав молодець.

              Зажили вони щасливо,

              В мирі, в радості, в добрі

               Ну, а донечці весілля

              Гарне справили старі.

            Запросили  нас усіх,

            Ображатися  не гріх,

             Танцювали, жартували

             А іще, пісень співали

Заспіваємо й для вас, в це прекрасний, добрий час!               

8. Виступ групи «Художники» ( 2 хв)

Ще одна тема українських казок – злидні, біда, нещастя. Багато довелося бідувати та терпіти народу, але надії на краще майбутнє не полишав. Тому й казки на цю тему, такі як «Про злидні», «Правда і Кривда» несуть оптимістичний заряд і надію на щасливе майбутнє.
Велика школа народної моралі закладена у казці «Іван – мужицький син». Старенька бабуся просить його виконати її прохання для випробування героя. Чи чуйний він до старших, чи добрий. Бо злі люди не здатні на подвиги. Переконавшись, що таки Іван є справжньою людиною з великим серцем, дарує йому чарівного коня. А дід, який теж допомагає героєві повчає його: «отак, ніколи старих людей не минай, завжди поздоровайся». Присутній у казках і образ зеленого чоловічка («Ох», «Котигорошко»), який наче втілення потойбічного світу і разом з тим дає нам право припустити: а чи не про перевтілення, героя йде мова, перосмислення ним життєвих цінностей? Після якого він набуває нечуваної чарівної сили для виконання подвигів.

V. Підсумок уроку «Чемоданчик вражень» ( 2 хв)

Отже, українська казка є глибоко моральною та повчальною. Матеріал, який ми розглянули є лише маленькою частинкою у морі багатого українського фолькльору. Казка несе у собі мудрість всього народу, що відточувалась поколіннями і не може бути не повчальною.

Рефлексія уроку

Учні називають (складають в скриньку ) свої враження від уроку. Звучить мелодія «Казкова»

Гра «Мікрофон»

— Поміркуйте, чому ми читаємо казки, за що ми їх любимо?

docx
Додано
29 червня 2018
Переглядів
588
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку