Конспект уроку з літературного читання для 2 класу на тему: "Олег Буцень «Настуська - вередуська»"

Про матеріал
Розробка уроку з літературного читання для 2 класу на тему: "Олег Буцень «Настуська - вередуська»“. Метою уроку є: ознайомити учнів з творчістю письменника Олега Буценя; вдосконалювати навички свідомого виразного читання, формувати вміння сприймати зміст твору, визначати його головну думку, вчити правильно оцінювати вчинки дійових осіб.
Перегляд файлу

Літературне читання

Тема: Олег Буцень «Настуська - вередуська»

Очікувані результати: ознайомити учнів з творчістю письменника Олега Буценя; вдосконалювати навички свідомого виразного читання, формувати вміння сприймати зміст твору, визначати його головну думку, вчити правильно оцінювати вчинки дійових осіб; розвивати зв'язне мовлення учнів, пізнавальний інтерес; виховувати чуйність, доброту.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мовленнєва розминка

1. Робота над скоромовкою. Гра «Дощик»

Сів шпак на шпаківню,
Заспівав шпак пісню півню:
— Ти не вмієш так, як я,
Так, як ти, не вмію я.

2. Робота над чистомовкою

Ра-ра-ра – висока гора.
Ро-ро-ро – гостре перо.
Рі-рі-рі – сонце угорі.
Ру-ру-ру – не псуй кору.
Ри-ри-ри – книжку бери.
Ір-ір-ір – великий двір.
Ир-ир-ир – голландський сир.
Ря-ря-ря – ясна зоря.
Ар-ар-ар – вправний кухар.
Ер-ер-ер – молодий шофер.

3. Гра «Зоряна година» (із букв слова утворити нові слова)

Диктант — кит, кат, так, нитка, танк, тин...

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку

Сьогодні на уроці ми будемо вивчати творчість Олега Буценя, прочитаємо одне з його оповідань. Кожне його оповідання лагідне і тепле, як материнська рука, як мамині слова.

ІV. Опрацювання нового матеріалу

1. Біографічна довідка

Народився Олег Буцень 4 березня 1923 року в Києві в сім’ї службовця. Дитинство його пройшло у веселих розвагах і цікавих походах. Хлопчик захоплювався моделюванням літаків, робив радіоприймачі, любив малювати і, звісно, зачитувався книжками.

Під час радянсько-німецької війни він воював на різних фронтах до її кінця, нагороджений медалями.

Після війни працював учителем української мови та літератури, потім — в дитячій редакції Українського радіо, у видавництві «Веселка».

Олег Буцень ще з дитинства писав вірші. Постійні зустрічі з дитячою аудиторією спонукали його писати для дітей. Це були здебільшого оповідання і казки. Його оповідання та казки ввійшли у книги «З ранку до вечора», «Не варто ображатись», «Так чи не так?».

Помер після важкої хвороби 11 жовтня 1966 року.

2. Опрацювання оповідання Олега Буценя «Настуська - вередуська»

1) Гра „Передбачення“

Прочитайте заголовок оповідання. Які ще вірші про вередуль ви знаєте?

А можливо, дівчинка з оповідання Олега Буценя й не була вередливою?

2) Самостійне напівголосне читання оповідання учнями

Настуська-вередуська

— Мамо, ти надовго? — спитала Настуся, підвівшись з подушки.

— Надовго, доню, лежи. У мене сьогодні багато справ. А ти, Павлику, — звернулась вона до сина, — сідай за уроки. Бо знову з читання трійку принесеш.

— Не принесу, — насупившись, пробурмотів Павлик. І щось гірке, невимовно образливе стиснуло йому груди. Навіть не було бажання виправдовуватись. Звичайно, можна було б розказати, що трійку він одержав через Сашка, який весь час смикав його за полу курточки, коли він читав. Та хіба ж мама стане слухати? Якби то була перша трійка...

Павлик пересунув чорнильницю на письмовому столику, поправив стосик книжок і сів, підперши голову рукою. Тим часом мама взяла сумку і вже з порога сказала:

— І Настусю не кривдь. Лікар сказав, що їй треба кілька днів спокійно полежати. Якщо попросить чого — не полінуйся, зроби.

Сказала так, і пішла.

Спершу Павлик узявся за арифметику. Та не встиг він розв'язати й кількох прикладів, як почувся голос Настусі:

— Павлику, дай мені ляльку.

— Ну й вредна ж ти, Настусько. Хіба не чула, як мама сказала, щоб я за уроки сідав?

— Так я ж не заважаю. Я тільки ляльку прошу.

— Яку тобі? — сердито перепитав Павлик.

— Зою. І торбинку з клаптиками.

Павлик дістав із шафи торбинку, знайшов ляльку, віддав усе це сестрі й знову сів за уроки. Зробив усі письмові, а потім розгорнув книжку і почав читати вголос оповідання Ушинського «Діти в гаю». Коли він скінчив, Настуся спитала:

— Це вам задали читати?

— Авжеж, — відповів Павлик, складаючи книжки.

Настуся на мить замислилась, а потім тихенько сказала:

— Цікаве яке! Почитай мені ще раз його.

— Та я ж тільки-но читав.

— А я ще хочу. Ти все зрозумів, а я ні.

— Не буду читати, чула вже!

— Ну, Павлику, — залащилась Настуся, — будь ласка... А ці діти були погані?

— Ні, хороші...

— То чому ж вони не схотіли вчитися і пішли до гаю? — допитувалась цікава Настуся.

— Все в тебе «чому» та «чому», — розізлився Павлик. — Були погані, а стали хороші. Ну гаразд, почитаю, тільки не будь такою вередою. Слухай.

Павлик зітхнув і почав знову читати. Він читав повільно, але вже не так зупинявся, як першого разу. Адже слова були знайомі. І варто було тільки почати якесь речення, як у пам'яті воно оживало, і він читав, немов ішов знайомою стежинкою.

— Тож які були діти? — спитав Павлик, скінчивши читати.

— Хороші, хороші, — відповіла задоволена Настуся.

— Нарешті зрозуміла. А я думав, що в мене така нетямуща сестра.

— Ні, я тямуща. Тільки покажи мені малюнки.

Павлик дав сестрі книжку.

— Це струмок намальовано?

— Ні, море.

Настуся здивовано підняла брову і запитально глянула на брата.

— Хіба таке море буває? Прочитай, що тут написано, — показала вона худеньким пальчиком під малюнок.

— От причепилась. Я ж тобі вже двічі читав.

— Павличку, ну прочитай.

— Ти справжня Настуська-вередуська! — скипів Павлик. — Коли б ти не була хворою, я б тобі показав, як вередувати!

— А хіба я вередую? — Вона скинула на нього блакитні очиці. — Ти чув, що сказала мама? Щоб ти мене не кривдив.

— Ну добре, — стомлено відказав Павлик. — Тільки це востаннє. Слухай!

Він зручніше вмостився на стільці й почав ще раз читати.

Чи оповідання дуже сподобалось Настусі, чи вона просто вередувала, але примусила Павлика читати знову й знову, аж поки не повернулася мама. І мама, завжди така добра й лагідна, цього разу навіть полаяла вередливу доньку, коли поскаржився Павлик.

А наступного дня Павлик вихором вбіг до кімнати:

— Мамо! П'ять! З читання п'ять! Ось щоденник, подивись.

— Та заспокойся. Вірю. Це добре, дуже добре! — казала мама, радіючи разом з сином.

І коли Павлик, не знаючи куди себе подіти від радощів, побіг на вулицю до хлопців, мама підійшла до Настусі. Присіла на ліжку, погладила її по голівці й ласкаво спитала:

— Ну, вередо, як же це сталося?

А Настуся пригорнулась до неї і тихо відказала:

— Я не навмисне... Я більше не буду...

— Чи справдилися наші припущення?

— Які картини ви уявляли, слухаючи оповідання?

3) Словникова робота

Вередуська   підвівшись

насупившись  пробурмотів

невимовно   виправдовуватись

смикав   чорнильницю

арифметику   вредна

клаптиками   залащилась

вередою  нетямуща

Читання стовпчиків слів луною за вчителем; скоромовкою в парах.

Фізкультхвилинка

4) Читання оповідання учнями ланцюжком

5) Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання

Чи сподобалась вам Настуся? Як ви гадаєте, чи була вона вередою?

Прочитайте виділені речення, як ви їх розумієте?

Завдяки чому Павлик одержав хорошу оцінку? Доведіть свою думку.

Чим закінчилась описана подія для Павлика? Визначте основну думку оповідання.

Поміркуйте, чи можна закінчити оповідання одним з поданих прислів’їв. Хто з персонажів міг би його промовити?

Роби добре всюди – похвалять тебе люди.

Щоб мати, треба працювати.

Добра праця ніколи не пропаде.

6) Гра „Засічка кидок“

За командою кидок — усі діти починають читати напівголосно текст. За командою засічка — зупиняються й олівцем відмічають останнє прочитане ними слово. Цей текст таким саме чином читають ще раз. (Але не більше трьох разів.) Під час повторного читання діти переконуються, що прочитали більший обсяг — засічка поставлена вже далі. Це доводить їм необхідність багаторазового читання тексту, адже з кожним разом результати покращуються.

7) Гра Розвідники

Скільки разів в оповіданні зустрічається слово Настуська чи Настуся?

8) Гра „Диктор телебачення“

— Читати текст, періодично відриваючи погляд, щоб подивитися на глядачів.

V. Підведення підсумків уроку. Рефлексія

• На уроці мені найбільше сподобалося...

• Я вчився...

• Я дізнався...

• Мені б хотілося ще...

VІ. Домашнє завдання

Виразно читати і переказувати оповідання.

doc
Додано
22 квітня 2019
Переглядів
3206
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку