Конспект уроку з літературного читання для 4 класу на тему "Школа добрих вчинків"

Про матеріал
Урок позакласного читання спрямований не лише на формування ключових компетентностей, а й наскрізних умінь: вміння висловлювати свою думку, працювати з художньою та довідковою літературою, критично мислити, читати з розумінням тощо. Твори В.О.Сухомлинського є чудовим матеріалом для формування в учнів загальнолюдських цінностей. Вони вчать творити добро, виховують людяність, чуйність, повагу до батьків та любов до рідної землі.
Перегляд файлу

Тема уроку. Урок позакласного читання

  «Школа добрих вчинків»

 

Матеріал уроку. Твори Василя ОлександровичаСухомлинського

 

Мета уроку: розширити знання дітей про видатного педагога Василя

Олександровича Сухомлинського; вчити самостійно працювати з                   довідковою та художньою літературою, формувати вміння

створювати мультимедійну презентацію;

розвивати читацькі навички та мовну спостережливість, творчість

та артистичність;

виховувати бажання творити добро, формувати кращі людські якості, розвивати любов до книги.

Обладнання: мультимедійні презентації( учительська та учнівська), портрет

                      В.О.Сухомлинського, ілюстрації до його творів, дидактичний

                      матеріал для гри «Три капелюхи та три думки», сигнальні картки

                      для гри «Давайте сперечатись», запис мелодії для хвилинки

                      відпочинку.

 

Тип уроку: урок-звіт

Клас:  4

                                                Перебіг  уроку

 

  1. Організація учнів до уроку

- Діти, привітайтеся з гостями. Усміхніться одне одному, щоб урок відбувся у теплій, дружній атмосфері, адже народна мудрість говорить: «Якщо ти хочеш, щоб життя усміхалося тобі, спочатку ти сам усміхнися життю».

 - Почнемо урок із розчитування.

Доброго ранку, сонечко ясне!

Доброго ранку, земле прекрасна!

 Доброго ранку, дерева багряні!

Доброго ранку, квіти духмяні!

Доброго ранку, птахи галасливі!

        Доброго ранку, люди щасливі!(Слайд 2)

 

  1. Вступне слово вчителя

- Яке слово найчастіше повторювалося у прочитаних реченнях?

- Як ви думаєте, чому у привітаннях українців повторюється саме це слово?

- Що таке добро?

- Які вчинки ми можемо назвати добрими?

- Складіть «асоціативний кущ» до словосполучення добрі вчинки.(Слайд 3)

 

 - «Не шукай краси, а шукай доброти», - так говорить наш народ. Цікаво, що у давнину український народ називали чудовим словом «добричі». Це тому, що дуже добрі й чуйні були наші предки: ні на кого не нападали, ні в кого нічого не відбирали. Були то справжні українці: творили тільки добро, жили в мирі і злагоді.

 - Добра людина схожа на ясне сонечко, тому що вона вміє зігріти й освітити своєю любов’ю, турботою, ласкою. Саме таким був Василь Олександрович Сухомлинський - мудрий учитель, талановитий письменник, чудова людина.

(Слайд 4)

 -  Він віддавав дітям красу і тепло своєї душі, він ніс на долонях своє щире серце, бо був насправді доброю людиною. В його палкому серці жила велика любов і доброта до всього світу. Василь Олександрович не лише навчав дітей, він прищеплював кожному з них найкращі людські якості, виховував у них доброту, людяність, чуйність, повагу до батьків, любов до рідної землі. Мудрий учитель писав для дітей чудові твори -  коротенькі, зате повчальні та дуже змістовні.

 

  1. Оголошення теми і мети уроку

 - Отже, тема нашого уроку  - «Школа добрих вчинків».( Слайд 5)

 - Перед нами стоять такі завдання:

  • розширити знання про життя та творчість видатного педагога В.О.Сухомлинського;
  • перевірити, чи уважно ви читали його оповідання та казки;
  • переконатися, що твори Сухомлинського є справжньою школою добрих вчинків;
  • перевірити знання творів письменника за допомогою літературної вікторини.

 (Слайд 6)

  1. Звіт груп
  1. Звіт першої групи

Учні першої групи готували відомості про життєвий і творчий шлях В.О.Сухомлинського з мультимедійним супроводом.

  • Народився В.О.Сухомлинський 28 вересня 1918 року у селі Василівка на Кіровоградщині в родині бідного селянина. У  їхній сім "ї було ще троє дітей і всі стали вчителями. Змалку в дітей виховували любов до книги. Батько змайстрував хлопцеві красиву скриньку, де він зберігав свої найкращі книжки.

 

  • У1933 році Василь закінчив семирічну школу. Однокласники згадували, що хлопець мав чудовий характер. Він ріс жвавим, допитливим, любив малювати. В школу Василь приходив раніше і допомагав товаришам виконувати завдання з математики. Любив читати твори Тараса Шевченка, Панаса Мирного.

 

  • Після школи Сухомлинський навчався у педагогічному інституті у місті Кременчук,працював учителем української мови і літератури,був заступником директора. У1941 році, коли розпочалася війна, Василь Олександрович пішов на фронт. Але довго не воював, бо був двічі поранений і лікувався.

 

  • Після війни Сухомлинський став директором Павлиської школи. Понад 35 років працював учителем мови і директором школи. Він є автором 1500 казок, оповідань, легенд, притч, новел. 2 вересня 1970 року Василя Олександровича не стало.(Показ учнівської презентації, створеної самостійно під час підготовки до звіту)

 

  1. Звіт другої групи

а) звіт про прочитані твори

  • Ми читали оповідання В.О.Сухомлинського. З’ясували, що писав твори не лише Василь Олександрович, але і його учні. Вони під керівництвом мудрого учителя писали про вечірню зорю, першу весняну квітку, ласкавий вітерець, весняний дощ, веселку, перший сніг.

 

  • Ми читали книгу «Вічна тополя».  Це збірка творів Сухомлинського, до якої увійшли казки та оповідання письменника. Вона належить до посмертних публікацій спадщини Сухомлинського. Книга вийшла у видавництві «Генеза» у 2003 році. Упорядкувала її Ольга Сухомлинська. «Вічна тополя» відкривається вступною статтею Дмитра Чередниченка «Біль чистої криниці». Складається збірка з 3 розділів:  «Ластівка над вікном»,« Білий камінь», «Незакінчені казки».

 

  • Третій розділ найменший. Він містить всього три твори, які незакінчені. Ці казки Василь Олександрович давав своїм учням, щоб вони дописали, завершили. Ми теж спробували себе в ролі учнів Сухомлинського і дописали ці казки.( Зачитування учнями казок та їх обговорення)

 

  • Ми прочитали книгу «Школа доброти». Це тематична збірка. Усі твори, вміщені у ній, навчають доброті, щирості, порядності, людяності. До збірки увійшли оповідання, вірші, казки українських письменників: Юрія Ярмиша, Анатолія Григорука, Ігоря Січовика, Миколи Трублаїні та інших. Але найбільшу кількість творів, які увійшли до цієї книги, написав Василь Сухомлинський. Це такі оповідання: «Навіщо дякують?», «Утрачений день»,  «Іменинний обід», «Петрик, собака та кошеня», «Борщ із скибкою свіжого хліба», «Урятував сонечко». Усі ці твори розповідають нам про незвичайну силу доброти і чуйності. Найбільше сподобалось оповідання «Урятував сонечко», в якому хлопчик Василько заради того, щоб урятувати сонечко, не побоявся зливи. І хоча він промок до нитки, зате маленька тваринка була врятована. Цей твір навчає нас любити природу.

 

б) відгадування дітьми назв творів за загадками

 - Ми хочемо перевірити, чи уважно ви читали твори, які запропонувала учителька у списку літератури по підготовці до уроку.

 

               Деркач на Батьківщину прилетів,

Крильця і лапки важко натрудив.

Дорога з Африки на північ розстелялась,

Для птаха північ рідною землею звалась.

                                                          ( «Деркач і Кріт» )

               Жив малесенький Горобчик,

Був допитливий він хлопчик.

Маму він про все питав:

Про траву, дерева, став,

Про водицю, землю, пташку

І малесеньку комашку.

       («Горобчик і вогонь»)

Ось приїхала вже ненька,

Не було її довгенько,

Дочки радо її вітають,

Гарні слова промовляють.

Ну, а сьома не вітає,

Мамі лиш допомагає.

                                                                  («Сьома дочка» )

               Опустіла навколо земля,

Вже не чути пісні солов'я,

               І засохло над криницею деревце,

              І в криниці перестало битися джерельце.

                                                  ( «Камінь» )

    - Чого вчать ці твори Сухомлинського? (Слайд 7)

 

  в) Інсценізація оповідання «Навіщо кажуть «спасибі»

 

 3. Хвилинка відпочинку (під музику)

          - Доброго ранку, промінчику!Чом ти присів на камінчику?

-  Я зігріваю мураху. Змерзла вона, бідолаха.

Витягніть перед собою руку долонькою вгору. Уявіть, як промінчик зігріває вашу долоньку, на якій може сидіти уявна мурашка. Промінчик зігріває її теплом, яке зігріває вашу руку та розтікається по всьому тілу. Своє тепло і доброзичливість пошліть всім присутнім у класі.

 

  4. Звіт третьої групи

  а) презентація книги, у якій вміщене оповідання «Красиві слова і красиве   діло»

        - Ми прочитали книгу «Чиста криниця». Це є збірка творів В.Сухомлинського. Серед них ми виділили оповідання «Красиві слова і красиве діло».У ньому розповідається про те, як троє друзів намагались допомогти незнайомому змоклому хлопчикові. Ми відзначили, що саме допомога третього хлопчика виявилась найкращою. Адже «гарні не красиві слова, а красиві діла». Але ми хочемо перевірити, чи уважно читали цей твір наші однокласники.(Слайд 8)

  б) гра «Давайте сперечатись»

Учні цієї групи промовляють твердження, інші -  піднімають картки з написами «так» - «ні».

  1.   Хатинка стояла у лісі.(Ні -у полі)
  2.   Дія відбувається влітку. (Так)
  3.   Був гарний, сонячний день. (Ні - йшов дощ)
  4. У хатці заховалось від дощу 4 хлопці. (Ні - З хлопці)
  5. Четвертий хлопчик був незнайомим першим трьом.(Так)
  6. Четвертий хлопчик не встиг намокнути. (Ні)
  7. Незнайомцеві було жарко. (Ні - він замерз )
  8. Хлопцям було шкода незнайомця. ( Так)
  9. Перший хлопчик віддав суху сорочку незнайомцеві.(Ні - третій)(Слайди 9-10)

- На кого із хлопців ви хотіли би бути схожими? Чому?

 

  в) гра «Три капелюхи – три думки»

Цю гру проводять учні третьої групи за текстами збірки «Чиста криниця»

                    «Білий капелюх»

    Коротко перекажіть зміст твору. (Слайд 11)

 «Чорний капелюх»

   Відшукайте все погане, що є в тексті. Що не сподобалося? Чому? (Слайд 12)

             «Червоний капелюх»

              Відшукайте в тексті все хороше. Що вам сподобалося? Чому?(Слайд 13)

  1. Літературна вікторина

    -  А тепер давайте перевіримо, як ми знаємо твори В. Сухомлинського. Напевне, вам буде цікаво позмагатися й відповісти на питання нашої вікторини.(Слайд 14)

  1. Які птахи принесли на крилах ключик від сонця?

( Лелеки, оповідання «Лелеки прилетіли»)

  1. Чому у бабусі чорні руки?

( Від праці, оповідання «Чорні руки»)

  1. Що попросив Ховрашок у людей?

( Пшеницю, казка « Як Ховрашок землю орав та пшеницю сіяв»)

  1. Чого синичка плаче?

( Боялася, що пташенята випадуть з гнізда, оповідання «Чого синичка плаче?»)

     5.Навіщо хом’якові мішечки за щоками?

( Збирати зерно, оповідання «Хом’якові турботи»)

  1. Як акація підказала, що буде дощ?

( Перед дощем на квітках жовтої акації виступає солодкий сік, а бджоли летять на той сік, оповідання «Акація підказала»)

  1. Як лисичка освітила собі дорогу?

( За допомогою пенька – трухляка, казка «Лисиччині ліхтарики»)

  1. До чого призвела цікавість сороку?

( Позбулась хвоста, стала куцохвостою. Казка «Цікава сорока»)

 

  1. Що повинна кожна людина?

( Бути людиною, оповідання «Кожна людина повинна») (Слайди 15-16)

 

  1. Підсумок уроку

 - Народна мудрість говорить: «Немає в світі чарівніших почуттів, ніж ті, коли ти дав людям хоч краплинку добра». Я бажаю вам якнайчастіше отримувати такі почуття. А для цього ви самі повинні навчитися робити добро.

 - У мене на долоні лежать зернятка пшениці. Щоб вони дійшли до смачного хліба, печива, пиріжків, їм слід здолати довгий шлях і мати певні умови. Які?

  • Гарний ґрунт
  • Сонячне світло
  • Вода
  • Чисте повітря
  • Тепло
  • Турбота про їхній ріст (Слайд 17)

 

 - А що слід робити для того, щоб вирости гарними, добрими людьми?

 - Чи важко творити добро? Я впевнена, що цей урок вам допоможе творити добро. Творіть добро не заради слави, а за покликом серця. Саме так чинив В.О.Сухомлинський. (Діти розповідають вірші про доброту)

 

  1. Домашнє завдання

- Тема наступного уроку позакласного читання – «Дивосвіт природи».

(Слайд 18)

- Ось список творів, які розкривають її.

Список рекомендованої літератури

  1. Біленька Л. Хитрий павучок
  2. Дмитрієв Ю. Як розмовляють тварини
  3. Мацюцький С. Кмітливий джміль
  4. Павленчук О. Світляки
  5. Поліщук В. Що їх урятувало
  6. Старостенко Ю. Чуже яйце (Слайд 19)

- Ви можете прочитати й інші твори, які не внесені до списку, але попередьте мене, щоб я теж їх прочитала і ми готові були до розмови.

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
12 березня 2023
Переглядів
719
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку