Тема уроку. Урок позакласного читання
«Школа добрих вчинків»
Матеріал уроку. Твори Василя ОлександровичаСухомлинського
Мета уроку: розширити знання дітей про видатного педагога Василя
Олександровича Сухомлинського; вчити самостійно працювати з довідковою та художньою літературою, формувати вміння
створювати мультимедійну презентацію;
розвивати читацькі навички та мовну спостережливість, творчість
та артистичність;
виховувати бажання творити добро, формувати кращі людські якості, розвивати любов до книги.
Обладнання: мультимедійні презентації( учительська та учнівська), портрет
В.О.Сухомлинського, ілюстрації до його творів, дидактичний
матеріал для гри «Три капелюхи та три думки», сигнальні картки
для гри «Давайте сперечатись», запис мелодії для хвилинки
відпочинку.
Тип уроку: урок-звіт
Клас: 4
Перебіг уроку
- Діти, привітайтеся з гостями. Усміхніться одне одному, щоб урок відбувся у теплій, дружній атмосфері, адже народна мудрість говорить: «Якщо ти хочеш, щоб життя усміхалося тобі, спочатку ти сам усміхнися життю».
- Почнемо урок із розчитування.
Доброго ранку, сонечко ясне!
Доброго ранку, земле прекрасна!
Доброго ранку, дерева багряні!
Доброго ранку, квіти духмяні!
Доброго ранку, птахи галасливі!
Доброго ранку, люди щасливі!(Слайд 2)
- Яке слово найчастіше повторювалося у прочитаних реченнях?
- Як ви думаєте, чому у привітаннях українців повторюється саме це слово?
- Що таке добро?
- Які вчинки ми можемо назвати добрими?
- Складіть «асоціативний кущ» до словосполучення добрі вчинки.(Слайд 3)
- «Не шукай краси, а шукай доброти», - так говорить наш народ. Цікаво, що у давнину український народ називали чудовим словом «добричі». Це тому, що дуже добрі й чуйні були наші предки: ні на кого не нападали, ні в кого нічого не відбирали. Були то справжні українці: творили тільки добро, жили в мирі і злагоді.
- Добра людина схожа на ясне сонечко, тому що вона вміє зігріти й освітити своєю любов’ю, турботою, ласкою. Саме таким був Василь Олександрович Сухомлинський - мудрий учитель, талановитий письменник, чудова людина.
(Слайд 4)
- Він віддавав дітям красу і тепло своєї душі, він ніс на долонях своє щире серце, бо був насправді доброю людиною. В його палкому серці жила велика любов і доброта до всього світу. Василь Олександрович не лише навчав дітей, він прищеплював кожному з них найкращі людські якості, виховував у них доброту, людяність, чуйність, повагу до батьків, любов до рідної землі. Мудрий учитель писав для дітей чудові твори - коротенькі, зате повчальні та дуже змістовні.
- Отже, тема нашого уроку - «Школа добрих вчинків».( Слайд 5)
- Перед нами стоять такі завдання:
(Слайд 6)
Учні першої групи готували відомості про життєвий і творчий шлях В.О.Сухомлинського з мультимедійним супроводом.
а) звіт про прочитані твори
б) відгадування дітьми назв творів за загадками
- Ми хочемо перевірити, чи уважно ви читали твори, які запропонувала учителька у списку літератури по підготовці до уроку.
Деркач на Батьківщину прилетів,
Крильця і лапки важко натрудив.
Дорога з Африки на північ розстелялась,
Для птаха північ рідною землею звалась.
( «Деркач і Кріт» )
Жив малесенький Горобчик,
Був допитливий він хлопчик.
Маму він про все питав:
Про траву, дерева, став,
Про водицю, землю, пташку
І малесеньку комашку.
(«Горобчик і вогонь»)
Ось приїхала вже ненька,
Не було її довгенько,
Дочки радо її вітають,
Гарні слова промовляють.
Ну, а сьома не вітає,
Мамі лиш допомагає.
(«Сьома дочка» )
Опустіла навколо земля,
Вже не чути пісні солов'я,
І засохло над криницею деревце,
І в криниці перестало битися джерельце.
( «Камінь» )
- Чого вчать ці твори Сухомлинського? (Слайд 7)
в) Інсценізація оповідання «Навіщо кажуть «спасибі»
3. Хвилинка відпочинку (під музику)
- Доброго ранку, промінчику!Чом ти присів на камінчику?
- Я зігріваю мураху. Змерзла вона, бідолаха.
Витягніть перед собою руку долонькою вгору. Уявіть, як промінчик зігріває вашу долоньку, на якій може сидіти уявна мурашка. Промінчик зігріває її теплом, яке зігріває вашу руку та розтікається по всьому тілу. Своє тепло і доброзичливість пошліть всім присутнім у класі.
4. Звіт третьої групи
а) презентація книги, у якій вміщене оповідання «Красиві слова і красиве діло»
- Ми прочитали книгу «Чиста криниця». Це є збірка творів В.Сухомлинського. Серед них ми виділили оповідання «Красиві слова і красиве діло».У ньому розповідається про те, як троє друзів намагались допомогти незнайомому змоклому хлопчикові. Ми відзначили, що саме допомога третього хлопчика виявилась найкращою. Адже «гарні не красиві слова, а красиві діла». Але ми хочемо перевірити, чи уважно читали цей твір наші однокласники.(Слайд 8)
б) гра «Давайте сперечатись»
Учні цієї групи промовляють твердження, інші - піднімають картки з написами «так» - «ні».
- На кого із хлопців ви хотіли би бути схожими? Чому?
в) гра «Три капелюхи – три думки»
Цю гру проводять учні третьої групи за текстами збірки «Чиста криниця»
«Білий капелюх»
Коротко перекажіть зміст твору. (Слайд 11)
«Чорний капелюх»
Відшукайте все погане, що є в тексті. Що не сподобалося? Чому? (Слайд 12)
«Червоний капелюх»
Відшукайте в тексті все хороше. Що вам сподобалося? Чому?(Слайд 13)
- А тепер давайте перевіримо, як ми знаємо твори В. Сухомлинського. Напевне, вам буде цікаво позмагатися й відповісти на питання нашої вікторини.(Слайд 14)
( Лелеки, оповідання «Лелеки прилетіли»)
( Від праці, оповідання «Чорні руки»)
( Пшеницю, казка « Як Ховрашок землю орав та пшеницю сіяв»)
( Боялася, що пташенята випадуть з гнізда, оповідання «Чого синичка плаче?»)
5.Навіщо хом’якові мішечки за щоками?
( Збирати зерно, оповідання «Хом’якові турботи»)
( Перед дощем на квітках жовтої акації виступає солодкий сік, а бджоли летять на той сік, оповідання «Акація підказала»)
( За допомогою пенька – трухляка, казка «Лисиччині ліхтарики»)
( Позбулась хвоста, стала куцохвостою. Казка «Цікава сорока»)
( Бути людиною, оповідання «Кожна людина повинна») (Слайди 15-16)
- Народна мудрість говорить: «Немає в світі чарівніших почуттів, ніж ті, коли ти дав людям хоч краплинку добра». Я бажаю вам якнайчастіше отримувати такі почуття. А для цього ви самі повинні навчитися робити добро.
- У мене на долоні лежать зернятка пшениці. Щоб вони дійшли до смачного хліба, печива, пиріжків, їм слід здолати довгий шлях і мати певні умови. Які?
- А що слід робити для того, щоб вирости гарними, добрими людьми?
- Чи важко творити добро? Я впевнена, що цей урок вам допоможе творити добро. Творіть добро не заради слави, а за покликом серця. Саме так чинив В.О.Сухомлинський. (Діти розповідають вірші про доброту)
- Тема наступного уроку позакласного читання – «Дивосвіт природи».
(Слайд 18)
- Ось список творів, які розкривають її.
Список рекомендованої літератури
- Ви можете прочитати й інші твори, які не внесені до списку, але попередьте мене, щоб я теж їх прочитала і ми готові були до розмови.
1