Конспект уроку з літературного читання
Тема. І.Франко «Лисичка і Журавель»
Мета. Ознайомити учнів із поняттям «авторські (літературні)» казки, з біографією
Івана Франка, його казкою «Лисичка і Журавель», вчити читати казку в
особах, аналізувати прочитане; розвивати зв’язне мовлення, пізнавальний
інтерес; виховувати інтерес до читання казок.
Обладнання: портрет І.Франка, виставка книжок І.Франка, ілюстрація до казки
«Лисичка і Журавель», малюнки Лисички, Журавля, картки для групової
роботи учнів, презентації «Впізнай казку», «Віднови логічну послідовність
малюнків до казки», аудіозапис фізкультхвилинки «Бджілка», магнітофон,
комп’ютер.
Проблемне питання: чи правильно вчинила Лисичка з Журавлем?
Хід уроку
I. Організація класу до уроку
- Стали, дітки, всі рівненько, посміхнулися гарненько, настрій на урок взяли, працювати почали!
Очікування
- Що ви очікуєте від нашого уроку (Відповіді дітей)
- А я очікую, що ви будете:
Уважні
Розумні
Організовані
Кмітливі
- До нас сьогодні завітала гостя, а хто вона, ви довідаєтесь після того, як ми виконаємо мовну розминку.
II. Актуалізація опорних знань. Мовна розминка
1. Дихальні вправи.
2. Вправи «Слухняний ротик» (читання чистомовки, скоромовки) (додається).
3. Читалочка-розширялочка (додається).
- То ви вже здогадалися, що за гостя завітала до нас? (Казка)
- Поміркуйте, від якого слова утворилося слово «казка»? (Казати)
4. Мікрофон
- Пригадайте, що ви знаєте про казку?(Казка – це вигадана історія, в казці висміюються вчинки людей, засуджуються, вчить, як треба поводитися…)
- З яких частин складається казка?
5. Гра «Впізнай казку»
Ви вже читали багато казочок, давайте пограємо в гру «Впізнай казку» (Слайди 1-6)
- Пригадайте, хто автор цих казок? (Народ)
- Як іще називають народні твори?(Усна народна творчість, фольклор)
- Як називаються твори, автори яких нам відомі? (Авторські)
- А ще такі твори називаються літературними. (Вивішую напис на дошці)
III. Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні ми розпочинаємо працювати над новим розділом, який називається «Казковий дивосвіт» і прочитаємо казку, автор якої відомий. Це Іван Якович Франко. А як казочка називається, ви довідаєтесь, коли прочитаєте запис на дошці:
«сичЛика і раЖувель»
Отже, тема нашого уроку: І.Франко «Лисичка і Журавель».
Головне на уроці: вчитися читати казку в особах.
Проблемне питання: чи правильно вчинила Лисичка з Журавлем?
IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
Іван Якович Франко - відомий український поет, перекладач, редактор. Він народився 27 серпня 1856 року у селі Нагуєвичі Дрогобицького району у родині відомого на всю округу коваля. З дитинства знав багато народних пісень, казочок, які запам’ятав від матері. Для дітей видав збірку казок «Коли ще звірі говорили», поему «Лис Микита», оповідання «Малий Мирон», «У кузні» та інші.
Помер у 1916 році і залишив понад 4 тисячі творів.
2.Читання казки вчителем
- А зараз я прочитаю вам казочку, а ви уважно слідкуйте і скажіть, чому вона так називається.
-То чому казка називається «Лисичка і Журавель»?(Вивішую малюнок до казки)
Фізкультхвилинка
- Ми з вами гарно відпочили і наступний етап нашого уроку – словникова робота.
Прочитаємо слова луною і розтлумачимо незрозумілі слова та вирази. (Додається)
- А зараз прочитаємо казку вголос. Починає …., а всі уважно слідкують.
Оцінювання
- Чи була Лисичка ввічливою? Чому? Якою вона була?
- Чи був ввічливим Журавель?Чому?
4. Вибіркове читання
- То які дійові особи є в цій казці?
- З якою інтонацією будемо читати слова Лисички?
- Прочитайте, як Лисичка запрошувала Журавля в гості.
- Як припрошувала?
- Що сказала, коли кашки не стало?
- Які почуття слід передати, читаючи слова Журавля, коли він був у гостях у Лисички?
Прочитайте.
- Що відповіла Лисичка?
- Як припрошував Журавель Лисичку?
- Що сказав, коли все виїв?
- Прочитайте, яке вгощення приготував Журавель для Лисиці.
- Чому він склав його в глечик?
5. Читання казки в особах
- А зараз прочитаємо казку в особах. Слова автора читаємо «ланцюжком» по одному реченню. (Діти, які читають слова Лисички і Журавля одягають маски)
V. Узагальнення й систематизація нових знань
1. Бесіда за змістом
- Спробуємо відповісти на проблемне питання:Чи правильно вчинила Лисичка з Журавлем? Чому?
- Чому Лисичка зареклася з Журавлем приятелювати?
- Чи правильно вчинив Журавель?
- Як би ви вчинили на його місці?
- То що засуджується в казці?(Жадібність)
- А чого вчить нас ця казка? (Бути гостинними)
2. Домашнє завдання
с.105-107 навчитися виразно читати казку в особах.
3. Творче завдання. Робота в групах
1 група – виберіть слова, що характеризують Лисичку.
2 група – виберіть слова, що характеризують Журавля.
Презентація роботи груп.
4. Творче завдання.
- Чи підходять ці малюнки до змісту казки?
- Чи в правильній послідовності вони розташовані?
- Розташуйте малюнки в послідовності, що відповідає змісту казки.
VI. Підсумок уроку. Рефлексія
Іван ФРАНКО
Лисичка і Журавель
Лисичка з Журавлем дуже заприятелювали. От Лисичка і кличе Журавля до себе в гості.
- Приходь, Журавлику! Приходь, любчику! Чим хата багата, тим і вгощу.
Іде Журавель на прошений обід, а Лисичка наварила кашки з молочком, розмазала тоненько по тарілці та й поставила перед Журавлем.
- Призволяйся, не погордуй. Сама варила.
Журавель стук, стук дзьобом - нічого не спіймав. А Лисичка тим часом лиже та й лиже кашку, аж поки сама всієї не з'їла.. А коли кашки не стало, вона й мовить:
- Вибачай, кумочку, більше не маю чим угощати.
- Спасибі й за те, - пісним голосом промовив Журавель.
- А ти б, Лисичко, до мене завтра в гості прийшла.
- Добре, Журавлику, прийду, чому не прийти, - каже Лисичка. Другого дня приходить Лисичка, а Журавель наварив м'яса, буряків, квасольки, картопельки. Покришив дрібненько, склав у високий глечик з вузькою шийкою та й поставив на столі перед Лисичкою.
- Їж, кумонько. Не погордуй, люба моя, - припрошує Журавель.
Нюхає Лисичка - смачно пахне. Встромляє голову в глечик - не йде голова. Пробує лапкою - не витягне. Крутиться Лисичка, скаче навколо глечика, а Журавель їсть собі шматочок за шматочком, поки всього не виїв.
- Вибач, любонько, - каже, випорожнивши глечика, - чим хата багата, тим і рада, а більше на цей раз нічого немає.
Розсердилася Лисичка, навіть не подякувала за гостинність. Вона, бачите, думала, що на цілий тиждень наїсться, а тут прийшлося додому йти, облизня спіймавши. Відтоді й зареклася Лисичка з Журавлями приятелювати.
1 ГРУПА
• неввічлива
• винахідливий
• довірливий
• не щира
• ввічливий
• хитра
• добрий
• підступна
2 група
• Яке частування, так і їстимеш.
• Як посолиш, воно добром вернеться.
• Роби добро, таке і дякування.
Уважні
Розумні
Організовані
Кмітливі