Знайомство з життєвим шляхом В.Сухомлинського та його творами. Удосконалювати навички правильного, виразного, усвідомлюваного читання, розуміти прочитане, уміти переказувати прочитане, відповідати на питання по змісту тексту, вміти виділяти головну думку, робити висновки. Розвивати зв'язне мовлення, збагачувати словниковий запас слів. Виховувати інтерес до читання, любов до людей, повагу до товаришів, почуття дружби та товариськості.
Тема «В.Сухомлинський. «Красиві слова і красиве діло». «Кінь утік»
Мета: Познайомити з життєвим шляхом В.О. Сухомлинського та його творами «Красиві слова і красиве діло», «Кінь утік». Удосконалювати навички правильного, виразного, усвідомлюваного читання, розуміти прочитане, уміти переказувати прочитане, відповідати на питання по змісту тексту, вміти виділяти головну думку, робити висновки. Розвивати зв’язне мовлення, збагачувати словниковий запас слів. Виховувати інтерес до читання, любов до людей, повагу до товаришів, почуття дружби та товариськості.
Хід уроку.
І. Організаційний етап.
1. Любі діти, у наш клас
Завітали люди щирі.
Привітайте в добрий час
Гостей усмішкою щирою.
2. Настрой на урок.
– Діти, погляньте на мене, один на одного і також посміхніться. Із цих промінчиків добра, що заіскрились на вашому обличчях, ми розпочнемо урок.
Девіз нашого уроку:
Думати –колективно,
Діяти –оперативно,
Сперечатись –доказово.
Це для всіх –обовʼзково.
ІІ. Етап оголошення теми і мети уроку.
Сьогодні ми розпочнемо новий розділ, що має назву «Оповідання про твоїх ровесників», познайомимося з життєвим і творчим шляхом видатного педагога і письменника Сухомлинського В. О. а ще познайомимось з його новими творами. При цьому будемо: мислити, міркувати, обґрунтовувати, робити висновки, попрацюємо в парах, групах, і, звичайно, знайдемо час для відпочинку.
ІІІ. Ознайомлення з новим матеріалом
-Як ви розумієте слово «ровесники»?
- А чи знайомились ви раніше, діти, з творами Сухомлинського? Назвіть їх.( «Сергійкова квітка», «Як Наталя у лисиці хитринку купила», «Дідова колиска», «Сьома дочка», «Покинуте каміння», «Спляча книга», «Горобчик і вогонь».)
В. О. Сухомлинського з додаткових джерел і на основі цих матеріалів вийшла презентація(учні під час руху слайдів розповідають короткі відомості про письменника, а вчитель доповнює їх).
1, 2, 3 слайди- вступ (читає вчитель)
4 слайд –читає учень, а вчитель доповнює
Батько його, Олександр Омелянович, орав, працював столяром і теслярем. Мати, Оксана Юдівна, працювала в колгоспі, займалася домашнім господарством, а зимовими вечорами сиділа над своїм шитвом і розказувала дітям казки (у сім'ї, крім Василя, було ще троє дітей — Іван, Сергій і Меланія). Батьки ніколи не карали дітей, не вживали лайливих слів, дотримувались традицій народної педагогіки. Змалку в дітей виховували любов до книги. У діда була бібліотека і, помираючи, свої книги він віддав Василеві. Батько змайстрував хлопчикові красиву скриньку, де він зберігав найціннішу літературу: твори Франка, Гоголя, Лесі Українки, Достоєвського.
Літом Василько разом з батьками працював у колгоспі: помагав скирдувати солому, збирав колоски. Ріс хлопчик жвавим і допитливим. Змалку любив малювати. Але зошити, фарби й пензлі можна було придбати тільки за лікарські рослини. Та бажання малювати було таке сильне, що хлопець цілими днями пропадав у лісі. За склянку насіння акації одержував два зошити, а за фарбами ходив пішки аж у Кременчук.
Я хочу ще додати, що твори Сухомлинського видані 53-ма мовами світу. Країни, де видавалися твори, це: Росія, Білорусь, Грузія, Молдова, Німеччина, Китай, Польща та інші. Сухомлинський – заслужений учитель України. За свою працю мав багато державних нагород. У 2003 році вийшла ювілейна монета України «В.Сухомлинський» вартістю 2 грн., кількістю 30000 штук.
5 слайд – читає учень.
6-й слайд читає учень
7-й слайд читає учень
З 8-го по 14 слайд дочитує вчитель.
негода
захмарило
змок
співчуваю
ллє, немов з відра (дібрати синонім)
мокрий, як хлющ(дібрати синонім)
- Хто дійові особи оповідання? Назвіть їх.
- В яку пору року відбувались події? Прочитайте.
- Яка погода стояла на вулиці? Прочитайте.
- Прочитайте, що сказав 1-й хлопчик? 2-й хлопчик?
- А якими були дії 3-го хлопчика?
- Як себе почував змоклий хлопчик? Що з ним могло трапитись?
- Прочитайте речення, яке виражає головне думку твору. Хто з хлопчиків дійсно найбільше співчував незнайомцю?
- Чи доводилось вам потрапляти у схожу ситуацію?
8. Робота з ілюстрацією в підручнику.
- Подивіться уважно на малюнок і скажіть:
який епізод зображений на малюнку, знайдіть його у творі і прочитайте;
- Так чого ж вчать нас твори В. Сухомлиського?(відповіді дітей)
10. Фізхвилинка.
Ми усі одна сім’я
Він, вона і ти, і я
Усміхнись тому, хто зліва
Усміхнись тому, хто справа
Ти погладь того, хто зліва,
Ти погладь того, хто справа
Ущипни того, хто зліва
Ущипни того, хто справа
Насвари того, хто зліва,
Насвари того, хто справа
Усміхнись тому, хто зліва
Усміхнись тому, хто справа
Ми усі одна сім’я
Він, вона і ти, і я!
11.Знайомство з твором «Кінь утік»
- Сьогодні ми познайомимось ще з одним твором і на прикладах його героїв спробуємо з’ясувати, що означає справжня дружба. У мене в класі сховані прислів’я про дружбу, знайдіть і прочитайте їх.
(Дерево міцне корінням, людина — друзями.
Як будемо в дружбі жити — нас нікому не зломити.
З добрим дружись, а лихого стережись.)
12. Словникова робота
кінь подив
Петрик Віталик
таємниця таємниця
вогнегривий розголошував
13.Читання твору вчителем.
- Послухайте і скажіть, які почуття вас перехоплювали?
14. Читання «буксиром»
-Який урок тривав у класі?
15. Робота над змістом.
-Віталик вчинив правильно?
- Оцініть вчинок Петрика?
- Як учитель оцінив вчитель Петрика? Прочитайте.
-Як однокласники відреагували на подію в класі?
-А сам Віталик зрозумів свій вчинок?
-Чи хотілося б вам брати участь у цих подіях, що описані в оповіданні?
ІІІ. Етап осмислення вивченого матеріалу.
1. Робота в парах
-Виберіть риси характеру, які притаманні обом хлопцям з дошки
Чесний пустослов
жадібний вдячний
нещирий відкритий
-Як ви гадаєте, чи були хлопці справжніми друзями? Чому?
ІV. Фізхвилинка для очей.
2. Творча робота над твором. Робота в групах.
- Придумайте кінцівку цього оповідання.
3. Узагальнення вивченого
-Які особи у вас пов’язані із словом «друг»?
4. Робота в групах. Скласти обіцянки друга (написати на папірцях) приклеїти на дошку.
V. Етап підведення підсумків уроку.