Конспект уроку з літературного читання "Так зароджується дружба "

Про матеріал

Тема. Так зароджується дружба

Матеріал уроку. Григір Тютюнник "Ласочка".
Мета. Ознайомити з оповіданням про життя тварин, розкрити причинно-наслідкові зв'язки дружніх стосунків людини і звіра, вчити із розумінням ставитися до "братів наших менших"; вдосконалюва­ти уміння швидко орієнтуватися у тексті, ділити його на частини; складати малюнковий план; виховувати спостережливість, чуйність, любов до тварин.
Перегляд файлу

Тема. Так зароджується дружба

Матеріал уроку. Григір Тютюнник "Ласочка".
Мета. Ознайомити з оповіданням про життя тварин, розкрити причинно-наслідкові зв'язки дружніх стосунків людини і звіра, вчити із розумінням ставитися до "братів наших менших"; вдосконалюва­ти уміння швидко орієнтуватися у тексті, ділити його на частини; складати малюнковий план; виховувати спостережливість, чуйність, любов до тварин.
Обладнання: портрет Г. Тютюнника, презентація до уроку, ілюстрації, малюнок лисеняти, картки для гри "Який цей предмет?",
Хід уроку
І. Організаційний момент.

Вітаємо, вас, наші любі,

У світлій затишній оселі.

Нехай наш урок для вас буде,

Як пісня – дзвінкий та веселий.

 

Продзвенів дзвінок

Починається урок.

З маминої ласки

З бабусиної казки

Отож, всі-всі сідайте

Й  «12» заробляйте!

Девіз уроку:

Щоб успіхи чудові мати,

Треба гарно всім читати


ІІ. Повторення вивченого. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок учнів.

Перевірка домашнього завдання.

1.Читати «Кріт - неборака» (с. 72-74).

Гра «Небо і Земля»

Читатимемо оповідання «Кріт-неборака», використовуючи гру «Небо і Земля»

2.Перевірка складеного плану до оповідання «Кріт-неборака».

Орієнтовний план

  1. Несподівана зустріч.
  2. Порятунок крота.
  3. Як кріт риє землю.
  4. Тварини «допомагають» інженерам.

ІІІ. Вдосконалення навичок читання.
1. Гра "Цікаве перетворення"
— Перетворіть слово сад у лис, змінюючи в кожному слові тільки одну букву.
Сад — лад — лід — ліс — лис.
2. Гра "Який цей предмет?"
Учитель показує картку зі словом або називає його, а учні вголос на­зивають характерні ознаки того предмета, про який повідомлялося.

Я буду називати слово, а ви називатимете характерні ознаки того предмета.

Лис -- ... (рудий, хитрий, живе в норі, його боїться заєць і т. д.)

Письменник — ... (цікавий, розумний, пише різні твори і т. д.)
— Спробуйте об'єднати ці два слова у речення. (Письменник написав оповідання про лиса).

ІV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і завдань уроку.

Твори якого розділу ми з вами читаємо останнім часом? («Цікаві пригоди братів наших менших»).

Вчитель. Твори яких авторів ми вже прочитали?(М. Трублаїні, О.Копиленка)

- Сьогодні ми познайомимося з оповіданням Г. Тютюнника «Ласочка». Отже, тема нашого уроку – «Так зароджується дружба…». На уроці ми повинні прочитати та проаналізувати пригоду, яка трапилася з дідом Арсеном, і зробити висновки про стосунки учасників пригоди – їхню поведінку та вчинки, про те, чи зможемо ми з вами скористатися порадами автора у майбутньому. Навчатися читати правильно, швидко, виразно.

V. Ознайомлення із життєвим і творчим шляхом Г. Тютюнника.
1. Інформація про Григора Тютюнника.

Розповідають дві учениці

Григір Тютюнник народився на Полтавщині у селянській родині. Доля приготувала Григору багато випробувань. Він рано залишився без батька (у 6 років). Але усе своє життя письменник з теплотою і ніжністю згадував його. Потім була ще й війна, голод. Дуже допомогли у житті хлопцю дядько і його дружина.

З дитинства Г. Тютюнник ріс хлопчиком, чутливим до природи. Ці враження відбилися у його творах – збірках оповідань для дітей «Ласочка», «Лісова сторожка», «Степова казка».

Прожив Г. Тютюнник лише 49 років, але зумів залишити багато цікавих творів для дорослих і дітей.

2. Самостійне читання статті про Г. Тютюнника.
— Прочитайте мовчки текст про письменника.

— Де народився Григір Тютюнник?(На Полтавщині) Яким він був у дитинстві?(Чутливим до природи хлопчиком)

— Для кого писав письменник?(Для дітей) Які у нього збірки для дітей? («Ласочка», «Лісова сторожка», «Степова казка»)
VІ. Опрацювання оповідання Г. Тютюнника "Ласочка".
1. Словникова робота.
пасовисько                  рибалити                              

засипав                        облизнулося             

вудочці                        вудити                                
закортіло                     ожеледець                            

скімлення                    прокинувся             

підзолочений              куняв  

Читання колонок слів "луною" за вчителем, а тоді "буксиром" у парі.
— Прочитайте спочатку усі іменники, а тоді — прикметники і дієслова.
— Які слова спільнокореневі? А які — синоніми? Що ви можете ска­зати про слова прокинувся, засипав?
— Поясніть значення слів ожеледь (тонкий шар льоду на поверхні землі і на деревах) і скімлення (протяжне, жалібне звучання).
— Прочитайте тлумачення слів після оповідання. Яке з них ви почу­ли вперше?

Робота у парі.(Поєднати).

Дрібушить -                      тонкий шар льоду на поверхні землі, на деревах.

Туркотіли припутні -        витанцьовує, швидко перебирає лапами.

Вепри з виводками -         пискливо тихенько гавкає.

Скімлення -                        дуже захотілося.

Закортіло -                         протяжне, жалібне звучання.

Рибалка -                             дикі кабани зі своїми малятами.

Нажива -                              воркували лісові, дикі голуби.

Дзяволить -                         людина, яка ловить рибу.

Ожеледець -                        принада для ловіння риби, наживка.

2. Первинне читання тексту (мовчки або напівголосно).
— Про кого цей твір?(Про діда Арсена та лисеня) Хто така Ласочка?(Лисеня)
— Де і коли відбуваються події?(На річці, восени)
3. Повторне читання тексту вголос "ланцюжком".
— Подумайте, на які частини можна поділити текст.
4. Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.
— Прочитайте опис ранку. Які фарби і звуки сповіщали про його при­хід?
— 3 ким і як зустрівся Арсен? (Дід Арсен побачив лисеня, коли воно з’явилося високо на кручі, супроти човна, і тоненько скімлило).Як ви думаєте, чому лисеня з'явилося на кручі? (Лисеня захотіло рибки)
— Прочитайте, яким вперше побачив Арсен лисеня? За що воно спо­добалося рибалці? Як про це говориться у тексті?
— Прочитайте слова, які описують зовнішність, рухи, звуки звірятка.
— Чи можна дії лисеняти розцінювати, як його розмову з дідом? Хто цю розмову передав? (Автор)
— Чому рибалка назвав лисеня Ласочкою? Від якого слова утвори­лась ця кличка? (Ласочка — від ласувати, тобто їсти щось смачненьке) Отже, маленьке лисеня було ласолюбом – охочим до всього смачного.
— З чого видно, що Ласочка була розумною, терплячою, спосте­режливою? Як вона "розмовляла"?
— Знайдіть і прочитайте, чого навчилося лисеня в Арсена. Як Ласоч­ка допомагала рибалити?
— Прочитайте опис зими. Як Арсен упізнав Ласочку в дорослій ли­сиці?
5. Поділ оповідання на частини, складання плану.
— Знайдіть в оповіданні зачин, основну частину, кінцівку.
— На скільки самостійних частин можна поділити текст?
— Назвемо кожну з частин.
Орієнтовний план.
1. Ранок.
2. Незвичайний гість.
3. Друзі-рибалки.
4. Довга зима.
5. Ласоччина сім'я.
— До якої частини підходить ілюстрація у підручнику?
6. Характеристика героїв оповідання.
— Яким ви собі уявляєте рибалку Арсена? Яка в нього зовнішність, характер? Доведіть це словами тексту. (Арсен — це уже старий чоловік, любить рибалити. За характером спостережливий, небагатослівний, терп­лячий, добрий, веселий, щедрий, турботливий)
— Подумайте, якою була Ласочка. (Розумною, ненабридливою, скром­ною, терпеливою, спостережливою, здібною, меткою, доброзичливою)

7.Інтерактивна гра «Ключове слово.»

Зараз ми з вами визначимо, якими були дід Арсен і Ласочка, використовуючи гру «Ключове слово». Вам потрібно дібрати до кожної літери ключового слова риси, характерні для цього героя.

А (активний)                                                    Л (лагідна)
Р (розумний)                                                    А (активна)
С (сердечний)                                                  С (смілива)
Е (енергійний)                                                 О (обережна)
Н (небагатослівний)                                       Ч ( чемна)
                                                                          К (кмітлива)
                                                                          А (азартна)

7.Узагальнююча бесіда. Аналіз ідейної спрямованості тексту.
Вчитель. То які ж стосунки склалися між Арсеном і Ласочкою? (Дружні, товариські)
- Отже, Арсен і Ласочка подружилися, більше того, стали співпрацювати, рибалити разом.
- А чи можна із запису характеристик персонажів зробити висновок про те, які риси вдачі допомогли їм налагодити дружні та товариські стосунки?
- А чи хочете ви, щоб ваші стосунки з іншими теж були такими?
- То чого ж навчає нас автор, яка головна думка оповідання дізнатися вам допоможе

Гра «Мозаїка»?

(Товаришувати і дружити з тваринами. У добрій справі виявляти терпіння і наполегливість).

Висновок: Описуючи добрі стосунки людини і звіра, автор вказує нам на один із шляхів до прекрасного і доброго у житті: шануйте природу – товаришуйте і дружіть з «братами нашими меншими», і такі стосунки стануть окрасою нашого життя.
8. Оцінювання
VІІ. Підсумок уроку.
— Який твір читали? Чому у нього така назва?
— Який цей твір за жанром: оповідання, казка чи науково-популяр­ний твір? Доведіть свою думку.
— Чого навчає нас автор своїм оповіданням?
— Яка головна думка твору?
— Описуючи незвичайну дружбу людини і звіра, автор ніби закликає: шануйте, оберігайте природу, товаришуйте з "братами нашими менши­ми" і це стане окрасою вашого життя.

— Розгадайте кросворд за змістом оповідання.

http://notatka.at.ua/_pu/18/68461953.jpg

1. Кого побачив рибалка? (Лисеня)

2. Як рибалка назвав лисеня? (Ласочка)

3. Ім’я рибалки. (Арсен)

4. Яку першу рибину «зловила» Ласочка? (Окунь)

5. На чому рибалив Арсен? (Човен)

6. Яку команду виконувало лисеня? (Встань)

VІІІ. Домашнє завдання.

1. Підготувати переказ прочитаного за складеним планом.
2.Гра «Фантазери» Придумати продовження цієї історії.

docx
Додано
20 липня 2018
Переглядів
1165
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку