Конспект уроку з математики № 82 до підручника Ольги Гісь, Ірини Філяк
Тема: Задачі, що є оберненими до задач на спільну роботу.
Очікувані результати:
виконує усно та письмово обчислення в межах мільйона в навчальних і життєвих ситуаціях ;
знаходить значення числового виразу ;
розв'язує рівняння з однією змінною, у яких один компонент чи права частина є числовим виразом;
знаходить швидкість, час, шлях, застосовуючи відповідні формули, під час розв'язання практично зорієнтованих задач;
аналізує проблемну ситуацію з огляду на можливість використання відомих засобів добору даних;
добирає числові дані, необхідні й достатні для розв'язання проблемної ситуації ; обчислює периметр прямокутника відомими способами; розпізнає геометричні фігури, визначає їх елементи;
визначає знайомі геометричні фігури у фігурах складної конфігурації, на предметах навколишнього середовища, малюнках;
створює різні конструкції, поєднуючи між собою площинні та об'ємні фігури .
І. Організація класу
Вже пролунав шкільний дзвінок,
Покликав всіх нас на урок.
Рівненько стали. Все. Вже час.
Роботу починає клас.
ІІ. Усний рахунок (картки- гра з цеглинками)
Рухлива вправа для очей
Хвилинка каліграфії.
IІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
— Ми продовжуємо вправлятись у розв’язуванні задач на спільну роботу та знаходженні коренів рівнянь.
ІV. Вивчення нового матеріалу
4.1. Робота в парах. Завдання 133 (с. 58).
Опрацювання повідомлення про циркулярну пилку (с. 58)
1. Попередньо назвати по порядку всі пункти плану розв’язання задач на спільну роботу.
1) 24 : 6 = 4 (к.) — розпилює мала циркулярна пила за 1 год;
2) 24 : 3 = 8 (к.) — розпилює велика циркулярна пила за 1 год;
3) 4 + 8 = 12 (к.) — розпилюють разом за 1 год;
4) 24 : 12 = 2 (год) — час, за який обидві пили розпиляють ці колоди.
2. Вираз: 24 : (24 : 6 + 24 : 3) = 2 (год)
3. Дізнаємося продуктивність праці за 1 год кожної пили окремо, потім спільну продуктивність праці за 1 год, а наприкінці загальну кількість ділимо на загальну продуктивність.
V. Робота в малих групах. Завдання 134 (с. 59).
(Обчислюють по діях та складають вирази до задач.)
— Мала циркулярна пила розпилює 24 колоди дерева за 6 год, а велика пила — за 3 год. Скільки колод дерева розпиляють обидві пили за 2 год, працюючи разом?
1) 24 : 6 = 4 (к.) — розпилює мала циркулярна пила за 1 год;
2) 24 : 3 = 8 (к.) — розпилює велика циркулярна пила за 1 год;
3) 4 + 8 = 12 (к.) — розпилюють разом за 1 год;
4) 12 • 2 = 24 (к.) — розпиляють обидві пили за 2 год, працюючи разом.
— Велика циркулярна пила розпилює 24 колоди дерева за 3 год. За скільки годин розпиляє ці колоди дерева мала пила, якщо, працюючи разом, обидві пили розпилюють ці колоди за 2 год?
1) 24 : 3 = 8 (к.) — розпилює велика циркулярна пила за 1 год;
2) 24 : 2 = 12 (к.) — розпилюють обидві пили за 1 год;
3) 12 - 8 = 4 (к.) — розпилює мала циркулярна пила за 1 год;
4) 24 : 4 = 6 (год) — розпиляє ці колоди мала пила.
— Велика циркулярна пила розпилює 24 колоди дерева за 3 год. Скільки колод дерева розпиляє мала пила за 6 год, якщо, працюючи разом, вони розпилюють ці колоди за 2 год?
1) 24 : 3 = 8 (к.) — розпилює велика циркулярна пила за 1 год;
2) 24 : 2 = 12 (к.) — розпилюють обидві пили за 1 год;
3) 12 - 8 = 4 (к.) — розпилює мала циркулярна пила за 1 год;
4) 4 • 6 = 24 (к.) — розпиляє мала пила за 6 год.
— Обернена задача є задачею на... (спільну роботу). Зміна шуканого вплине на... (хід розв’язання задачі, від загальної продуктивності будемо віднімати продуктивність одного об’єкта).
(Учитель/учителька ставить запитання, діти сигналізують пальчиком відповідь: ні, так, так.)
х : 6 + 791 = 1 110 у • 4 - 2 524 = 5 300 6 000 : (z + 1 101) = 2
х : 6 = 1 110- 791 у • 4 = 5 300 + 2 524 z + 1 101 = 6 000 : 2
х : 6 = 319 у • 4 = 7 824 z + 1 101 = 3 000
х = 319 • 6 у = 7 824 : 4 z = 3 000 - 1101
х = 1 914 у = 1 956 z = 1 899
Посудомийка Коректор Медичний шприц
(k - 905) • 4 = 4 240
k - 905 = 4 240 : 4
k - 905 = 1 060
k = 1 060 + 905
k = 1965
Бронежилет
1 км 8 м = 1 008 м
1) 1008:3 = 336 (м/хв) — швидкість, з якою катер рухався протягом 3 хв;
2) 336-50 = 286 (м/хв) — швидкість, з якою катер рухався протягом 5 хв;
3) 286-5 = 1430 (м) — проплив катер за 5 хв;
4) 1 008 + 1 430 = 2 438 (м) — 2 км. 438 м шлях, який катер подолав за весь час. Окремим учням можна дати картку
— Установи відповідність між діями та поясненням.
1 008 : 3 = 336 (м/хв)
Шлях, який катер подолав за весь час.
336 - 50 = 286 (м/хв)
Швидкість, з якою катер рухався протягом 3 хв.
286 • 5 = 1 430 (м)
5 - 3 = 2 (год)
Проплив катер за 5 хв.
1 008 + 1 430 = 2 438 (м)
Швидкість, з якою катер рухався протягом 5 хв.
Гра «Хто швидше». Завдання 137 (с. 60).
В = 840 : (2 • 5 • 7 • 3 • 4) = 1
А = 840 : (42 • 1 • 4) = 5
Робота в парах . Завдання 138 (с. 61).
1) 90 : 30 = 3 (л) — за день випиває тато;
2) 90 : 18 = 5 (л) — за день випивають разом тато і мама;
3) 5 - 3 = 2 (л) — за день випиває мама;
4) 90 : 2 = 45 (дн.) — випиває мама 90 л води.
Підсумок.
Рефлексія (картки- цеглинки)
На уроці мені сподобалося…
Що нового ви дізналися, чого навчилися?
Як ви оцінюєте свою участь на уроці?
Домашнє завдання: с. 61 підручника, завдання 138,139.