Метою цього уроку є формування уявлення учнів про переставну властивість додавання. Удосконалювати вміння розвязувати задачі, учити свідомо здійснювати вибір дій для їхнього розвязання; вміння додавати і віднімати в межах 10; порівнювати числові вирази; креслети відрізки заданого розміру.
Тема. Переставна властивість додавання.
Мета. Формувати уявлення учнів про переставну властивість додавання; удосконалювати вміння розв’язувати задачі, учити свідомо здійснювати вибір дій для їхнього розв’язання; формувати обчислювальні навички, навички самоконтролю; розвивати увагу й спостережливість, творче мислення; виховувати старанність, наполегливість.
Обладнання. Ілюстрації до казки, картки із завданнями, підручник «Математика».
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.
Література. 1) Математика. М.В.Богданович – Київ: «Генеза».2012р.; 2) Українські казки. – Харків: ТОВ «Septima»; 203р.; 3) Картинки – Інтернет ресурс.
Хід уроку
1.Організаційний момент
Всі почули ви дзвінок?
Він покликав на урок.
Кожен з вас вже постарався,
До уроку приготувався.
Привітались до гостей:
Тож часу тепер не гаймо
І урок розпочинаймо!
2. Повідомлення теми та мети уроку
Сьогодні у нас – незвичайний урок.
Сьогодні у казку ми зробимо крок.
Із казкою ми зустрічались не раз,
І знову завітала до нас.
Усі ви знаєте українську народну казку «Ріпка». А на уроці ми станемо її героями. Але наша казка буде незвичайною, а математичною. Ставши її героями, ми повторимо додавання і віднімання чисел у межах 10, згадаємо правила порівняння чисел і виразів, відкриємо математичний секрет, розв’яжемо задачу й попрацюємо з геометричним матеріалом.
3. Актуалізація опорних знань учнів
3.1.Усний рахунок.
- Казка «Ріпка», не барись,
А швиденько розпочнись!
Посадив дід ріпку. Виросла ріпка велика-превелика.
Став дідусь ріпку із землі тягти. Тягне-потягне, а витягнути не може. От ріпка йому і каже:
Ох і засумував дідусь. Що ж йому робити? Ви допоможете йому?
3.2 Дидактична гра «Мовчанка».
(Діти демонструють відповіді на віялах.)
Скачуть жабки:
«Ква-ква-ква!
Ой, яка м`яка трава!».
Тут – три жабки, а там – дві.
Скільки разом їх в траві? (3+2=5)
Під дубочком – 5 грибочків,
Під сосною – їх 4.
Скільки разом? Полічили. (5+4=9)
5 кошенят пісок копають
Та на сонці загоряють.
Ще одне сидить в траві
Скільки всіх? Скажи мені. (5+1=6)
Їжачок у сад зайшов
І шість груш швидко знайшов,
Три з них з`їли зайченята.
Скільки дав їжаченятам? (6-3=3)
3.2. Математичний диктант
Кличе дідусь на поміч бабусю. Взяла бабуся дідуся за сорочку, а дідусь ріпку за чуб. Тягнуть потягнуть, але витягнути не можуть. А ріпка наступне завдання говорить:
5+4= 8-4=
6+1= 4+2=
7-7= 10-0=
Самоперевірка: 9, 7, 0, 4, 6, 10.
3.3. Порівняння числових виразів.
Вирішили покликати на допомогу внучку Мінку. Але потрібно порівняти числові вирази. Зовсім старенькі зажурилися. Давайте їм допоможемо.
9-8*6+2
10-6*4+5
6-4*3+3
3.4. Фізкультхвилинка.
Дід у полечко ходив (ходьба на місці)
Раз ходив, два ходив, три ходив.
В полі ріпку посадив (нахиляння тулуба вперед-назад)
Раз садив, два садив, три садив.
А тоді сидів, чекав, (присідання)
Вже й мороз його лякав, (стрибки)
Вже і дощик накрапав,
Вже і сонечко пекло – (помахати руками перед обличчям)
Вгору руки потягло (потягування).
4. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.
4.1 Пояснення вчителя.
А внучка Мінка тим часом гралися з дітворою на вулиці. І почалися сперечатися хто краще вміє обчислювати приклади. От Мінка вирішила порахувати всі іграшки. До двох ляльок додала три ведмедика і отримала п’ять іграшок: 2+3=5. А подружка навпаки: до трьох ведмедиків додала дві ляльки і також отримала п’ять 3+2=5.
А ріпка їм відповіла, що в математиці є секрет: під час додавання числа можна переставляти місцями й додавати в будь – якому порядку, від цього сума не зміниться. А називається ця таємниця переставна властивість додавання.
4.2.Виконання вправи 1 (с.80)
- Розгорніть підручник на с. 80. Розгляньте малюнок до вправи 1.
- Які геометричні фігури зображено на малюнку?
- Скільки білих? Синіх? Скільки разом?
- Як це записано в прикладі?
- Скільки в нижньому рядку білих? А синіх? Скільки разом?
- Як це записано в прикладі?
4.3. Виконання вправи 2
- Скільки жовтих метеликів на першому малюнку?
- Скільки рожевих?
- Який приклад складено за малюнком?
- Скільки рожевих метеликів на другому малюнку?
- Скільки фіолетових? Скільки їх разом?
- Який приклад складено за малюнком?
- Порівняйте приклади. Чим вони схожі? Чим відрізняються?
- Яке правило демонструють ці приклади?
4.4 Коментоване розв’язування прикладів 4.
От і взявся дідусь разом із бабусею та внучкою далі тягнути ріпку, а витягнути не можуть. Покликали собачку Хвінку. А ріпка й сказала:
- Обчисліть приклади, а тоді зможете відпочити. А вже потім і витягнете мене.
Але пам’ятайте про те, що додавати числа можна в будь-якому порядку, сума не зміниться. Давайте їм допоможемо.
4.5. Фізкультхвилинка.
(Танцювальні рухи під музику.)
4.6. Робота над задачею 5.
Ось і відпочили вони і далі взялися до роботи. Узяв дід ріпку за чуб, баба діда за сорочку, внучка бабу за торочку, собачка внучку за спідничку – тягнуть руками, упираються ногами, промучились увесь день, а ріпка сидить у землі, як пень. Кличе тоді собачка кицю Варварку: «Ходи, Варварко, не лежи, нам ріпку вирвати поможи!»
Але і тут біда, потрібно їм розв’язати задачу.
Запишемо розв’язання до задачі.
6+2=8 (л)
4.7. Креслення відрізка заданого розміру.
Пішли вони на город – гуп, гуп! Узяв дід ріпку за чуб, баба діда за сорочку, внучка бабу за торочку, собачка внучку за спідничку, киця собачку за хвостик. Тягнуть і руками, і зубами, упираються ногами; промучились увесь день, а ріпка сидить у землі, як пень.
Кличе киця мишку Сіроманку: «Ходи Сірочко, не лежи, ріпку витягнути допоможи!»
Тоді ріпка мовила:
5. Підсумок уроку.
Узяв дід ріпку за чуб, баба діда за сорочку, внучка бабу за торочку, собачка внучку за спідничку, киця собачку за хвостик, мишка кицю за лапку – як потягли, як потягли, так і покотилися. Упала ріпка на діда Андрушку, дід на бабу Марушку, баба на внучку Мінку, внучка на собачку Хвінку, собачка на кицю Варварку, а мишка – шусть у шпарку.
Ох і раді вони були. Влаштували свято на все село.
(Ця казка про дружбу. Якщо будемо працьовитими, дружними, то можна багато справ зробити. Давайте і ми будемо такими дружними, добрими, як герої казки.)
От і казочці кінець,
А хто уважно слухав і на уроці працював – молодець!
Ось і закінчилася наша казочка,
Хто працював, тому бубликів в’язочка.