Методична розробка призначена формувати математичні здібності і навички школярів. Розвивати обчислювальні вміння та вправляти в розв'язанні задач на знаходження суми і на збільшення числа на кілька одиниць, навчити порівнювати і розпізнавати їх. В розробці є віршовані задачі, вправи на розвиток математичних уявлень, різноманітні завдання пов'язані із табличним додаванням та відніманням, а також цікаві задачі. Розробка пригодиться вчителям початкових класів.
Вправи на засвоєння таблиць додавання і віднімання числа 6. Задачі на знаходження суми і на збільшення числа на кілька одиниць.
Мета: - навчальна: забезпечити засвоєння таблиць додавання і віднімання числа 6; вправляти в розв’язанні задач на знаходження суми і на збільшення числа на кілька одиниць, навчити порівнювати і розпізнавати їх;
- розвивальна: розвивати обчислювальні вміння, логічне мислення, кмітливість, пам'ять та увагу;
- виховна: виховувати самостійність, любов до книги, зокрема до жанру казки.
Обладнання: ілюстрації до казки «Гуси-лебеді», записи на дошці, малюнки тварин та рослин, презентація.
Тип уроку: урок застосування ЗУН.
Вид уроку: урок – казка.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Всі сідайте тихо,діти,
На уроці- не шуміти,
Руку гарно піднімати.
Чітко всім відповідати.
Приготуйтеся,будь ласка,
Сьогодні у нас – урок-казка.
ІІ. Повторення і закріплення вивченого матеріалу.
2. Задачі-вірші.
Шість ягід малини,
П’ять ягідок з’їла,
А скільки лишила? (6-5=1)
тут чотири, а там шість.
Скільки всіх корів разом?
Хто з вас, діти, відповість?(4+6=10)
3.Каліграфічна хвилинка.
Щоб дізнатися, яку цифру будемо писати, треба розв’язати задачу віршовану:
В капелюшечках стоять.
Два грибочки, три грибочки,
Скільки разом буде? ( 5 )
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Вступне слово вчителя.
— Дiти, чи любите ви слухати казки?
— А які казки ви вже знаєте?
— Яка казка є вашою улюбленою? Чому?
— Сьогоднi ми також потрапимо у вiдому вам казку «Гуси-лебеді», але будемо її не просто слухати.
ІV. Розвиток математичних знань.
Розпочнемо казку.
Жили собi дід та баба. І були у них донька та синок маленький.
Якось дочка посадила братика на травичку під вiконцем, а сама побiгла гуляти на вулицю.
Налетіли тут гуси-лебеді, пiдхопили на крила хлопчика й понесли. Кинулася дiвчинка доганяти. Бачитъ — стоїтъ пiчка.
— Пiчко, пiчко, куди гуси-лебедi полетіли?
— Виконай моє завдання — тодi скажу.
— Дiти, допоможемо дiвчинцi виконати завдання?
1. Вставити потрібнi знаки дiй.
5...1=6 3...2=1
2...2=0 4...6 = 10
6...1=5 1...1=0
5...2=3 4...2=6
6...2=8 6...3=3
Пiчка сказала, що гуси-лебеді полетіли до яблунi.
Бiжить дiвчинка далі — стоїтъ яблуня.
— Яблуне, яблуне, куди гуси-лебеді полетіли?
— Виконай моє завдання — тоді скажу!
- Діти, давайте знову допоможемо дівчинці.
2. Що рахувала кожна тваринка?
(На малюнку тваринки тримають цифри: миша – 3, їжак – 4, білка – 6. На другому малюнку зображено 3 квітки, 4 грибочка, 6 горішків).
Яблуня сказала, що гуси-лебедi полетiли до молочної ріки. Бiжить дівчинка далi. Дивиться — тече лугом молочна річка з кисільними берегами.
— Рiчко, рiчко, скажи, куди гуси-лебедi полетiли?
— Виконай завдання — тодi скажу!
— Дiти, знову потрiбно допомогти дiвчинцi.
3. Виконання завдань 1, 2 на с. 69 підручника.
— Чим схожі ці дві задачі?
— Чим відрізняються?
— Порівняємо ще дві задачі.
Задача 1.
Два лящі і шість сомів.
Скільки риб піймали ми?
Задача 2.
Двох лящів зловили ми
Ще піймались і соми!
Більше їх було на шість.
Скільки? Хто з вас відповість?
— Що знаходимо в першій задачі? (Суму двох чисел.)
—А в другій? (Друге число.)
—Молодці, діти!
Фізкультхвилинка (під музичний супровід)
Всі ми гарно працювали,
всі чудово рахували,
а тепер відпочиваєм
разом з сонечком співаєм.
Рiчка сказала, що гуси-лебедi полетiли до хатинки на курячих нiжках. Побiгла дiвчинка до хатинки на курячих нiжках. Бачитъ у вiкно — Баба Яга пряде кужiль, а на лавцi братик сидить, срiбними яблучками грається.
Дiвчинка ввiйшла у хатинку, привiталася i попросила дозводу вiдпочити.
Дала Баба Яга їй веретено, а сама вийшла. Раптом вибiгає мишка i говорить:
— Баба Яга пiшла лазню топити. Вона тебе вимиє, підсмажить i з’їсть, а сама на твоїх кiстках покатається. Але я тобi допоможу, коли ти виконаєш моє завдання.
— Діти, допоможемо дівчинці?
4. Потрiбно виконати такі завдання:
1) Робота в групах.
Збільшити на 6.
1, 4, 3, 2,0.
Зменшити на 6.
9, 8, 6, 7, 10.
2)Розв’язати кругові приклади.
5+5 4+4 7—2 2+5
3+6 9—5 10—7 8—6
3) Розв’язати задачi.
1. У бiлочки було 5 горіхів i 2 гриби. Вона з’їла всi гриби i 3 горiхи. Скiльки горіхiв у неї залишилося? (2).
2. У квартирi було З кiмнати. З однієї кімнати зробили дві. Скiльки кімнат стало у квартирi? (4).
3. На подвiр’ї гралися 7 хлопчикiв i 3 дiвчинки. Петро, Галинка i Юрко пiшли у клас. Скiльки хлопчиків залишилося на подвір’ї? (5).
4. Щука важить бiльше від карася. А карась — бiльше від в’юна. Хто найлегший? (В’юн).
5. У Тані було 5 горiхiв. Один вона вiддала братовi, i горiхiв у них стало порівну. Скiльки горіхiв було в брата спочатку? (3).
Дiвчинка схопила братика i добiгла, а мишка кужiль пряде. Баба Яга підiйде до віконця i запитує:
— Чи прядеш, дiвчино?
Мишка й вiдповiдає:
— Пряду, бабусю!
Витопила Яга лазню i пішла за дiвчинкою. Бачить — у хатинцi нікого.
Тоді вона послала навздогін гусей-лебедiв.
Добiгає дівчинка до пічки:
— Пiчко, пічко, врятуй нас!
— А з’їж мого житнього пиріжка!
Дiвчинка з’їла i спасибi сказала. Пiчка сховала їх.
Так само було i з яблунькою, i з рiчкою. Усе покуштувала дівчинка i за все подякувала.
Так i не наздогнали втікачiв гуси-лебедi.
А дiвчинка з братиком саме добiгли до будинку, а тут i батъко з матiр’ю прийшли.
Ось i все, казка закiнчилася. Дiвчинка знайшла братика Але заслуга у цьому є i ваша, адже ми допомагали дiвчинцi виконувати завдання.
V. Підсумок уроку.
1.Розв’язати ребуси
пі 2 л 7 “ я 5 “ ниця
2.Заключна бесіда:
- Чи сподобався вам урок ? Чим ?
-Що ви навчилися на уроці?
- Дякую всім за старанну підготовку і участь у роботі.