Розробка уроку з математики для 1 класу на тему: "Циліндр. Куб. Куля. Додавання чисел. Задачі на збільшення числа на кілька одиниць. Знаходження остачі“.
Метою уроку є: повторити й узагальнити вивчений матеріал; дати поняття «плоскі геометричні фігури», «об'ємні геометричні фігури»; удосконалювати обчислювальні навички.
Автор розробки уроку з математики
вчитель початкових класів
закладу „Загальнооосвітня школа І-ІІІ ступенів №16 ВМР“
Красна Оксана Ярославівна
спеціаліст вищої категорії
Тема: Циліндр. Куб. Куля. Додавання чисел. Задачі на збільшення числа на кілька одиниць. Знаходження остачі
Мета: повторити й узагальнити вивчений матеріал; дати поняття «плоскі геометричні фігури», «об’ємні геометричні фігури»; удосконалювати обчислювальні навички; формувати вміння складати і розв’язувати задачі і приклади за малюнками; розвивати обчислювальні навички, розвивати логічне мислення учнів; виховувати інтерес до математики.
Обладнання: геометричні фігури: плоскі і об’ємні, предметні малюнки.
Тип уроку: формування вмінь та навичок.
I. Організаційний момент
ІІ. Повторення вивченого матеріалу
1. Усна лічба. Гра «Мовчанка»
2. Гра «Хто швидше?»
3. Весела лічба
Іде з базару цап Мартин,
Купив він дев’ять капустин,
А кізка Манька сім несе.
Капусту люблять над усе!
Рахуйте, скільки капустин
Принесли Манька і Мартин? (9 + 7 = 16.)
На сніданок горобці
Готували голубці.
Вісім з’їли за сніданком,
Сім лишили на обід.
Скільки всіх приготували?
Нам порахувати слід. (8 + 7 = 15.)
4. Робота за індивідуальними картками
Картка № 1
а) 15 – 8 – 2 = 8 + 6 – 10 =
б) Пакет коштує 15 к. Скільки буде коштувати пакет, якщо його ціна знизиться на 6 к ?
Картка № 2
а) 16 – 9 + 10 = 9 + 5 – 8 =
б) Пакет коштує 14 к. Скільки буде коштувати пакет, якщо його ціна знизиться на 8 к.?
5. Гра «Який м’яч потрапить у сітку»
6. Математичний диктант (усно)
• Знайдіть різницю чисел 19 і 9.
• Знайдіть суму чисел 6 і 9.
• Зменшуване 14, від’ємник 5. Чому дорівнює різниця?
• Перший доданок 8, другий доданок 3. Чому дорівнює сума?
• У басейні на першій доріжці плаває 12 дітей, а на другій — 9 дітей. На скільки більше дітей плаває на першій доріжці, ніж на другій?
Взаємоперевірка. (10; 15; 9; 11; 3)
7. Складання прикладів за таблицею (підручник, с. 93, завдання 2).
— Складіть і розв’яжіть приклади за таблицею:
8 – 4 = 4 8 + 2 = 10
6 – 4 = 2 6 + 2 = 8
7 – 4 = 3 7 + 2 = 9
10 – 4 = 6 10 + 2 = 12
4 – 4 = 0 4 + 2 = 6
5 – 4 = 1 5 + 2 = 7
9 – 4 = 5 9 + 2 = 11
III. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
— Сьогодні на уроці ми познайомимось з об’ємними геометричними фігурами, будемо удосконалювати обчислювальні навички, вміння складати і розв’язувати задачі і приклади за малюнками, а також будемо виконувати багато інших цікавих завдань.
IV. Розвиток математичних знань
1. Ознайомлення з об’ємними геометричними фігурами
— Які ви знаєте геометричні фігури?
— Які фігури можна назвати одним словом — многокутники?
— У яких фігур немає кутів?
— Назвіть фігури, які ви бачите. Ці фігури називають плоскими, бо вони лежать, їх не можна вхопити.
— Хто знає, як називаються ці фігури? Це об’ємні геометричні фігури. Як видумаєте, чому їх називають об’ємними? (Відповіді учнів). (Вони займають певне місце — об’єм).
— Назвіть предмети, подібні на куб, циліндр. (Учні наводять приклади).
2. Первинне закріплення
— Розгляньте малюнок.
— Які предмети на малюнку мають форму кулі? (Повітряні кульки, м’яч, акваріум.)
— Що має форму куба? (Ящик, торт, іграшкові кубики.)
— Які предмети нагадують циліндр? (Барабан, ваза, коробочка під пінгвіном, головний убір має навіть назву «циліндр».)
3. Складання задачі на знаходження остачі
З 15 яєць взяли на яєчню 7, а решту зварили. Скільки яєць зварили?
— Що означає число 15 у задачі?
— Що означає число 7?
— Назвіть питання задачі.
— Чи можемо відразу відповісти на запитання задачі? Яку дію використаємо? Чому? (15 – 7 = 8 (яєць))
Фізкультхвилинка
Скільки раз ногою тупнемо,
Стільки раз руками плеснемо.
Ми присядемо стільки раз,
Ми нахилимося зараз,
Ми підстрибнемо рівно стільки!
От так лічба! Гра, і тільки!
(2 + 1)
(3 + 2)
(5 – 4)
(4 – 2)
(6 – 5)
4. Робота за підручником (с. 93)
Завдання 3
— Складіть і розв’яжіть задачі за малюнками.
а) Було — 3 л
Долили — 3 л
Стало — ?
— Якщо доливають, то стає більше чи менше, як було?
— Якою дією розв’язати задачу? (3 + 3 = 6 (л)).
— Що означає «стільки ж»?
— Розв’яжіть задачу. (3 + 3 = 6 (л)).
Завдання 4
Учні із високим і достатнім рівнем знань розв’язують задачу самостійно. Учням із середнім рівнем знань вчитель надає допомогу (якщо це потрібно). (10 – 4 = 6 (кг))
Творча робота над задачею
— Змініть запитання задачі так, щоб потрібно було порівняти кількість цукру, який привезли і який використали?
Завдання 5
Пасічник привіз бочку, маса якої з медом 9 кг. Половину меду зїли і бочка з медом стала важити 5 кг. Яка маса порожньої бочки? (9 – 5 = 4 (кг) – половина меду, 5 – 4 = 1 (кг))
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Робота в зошиті з друкованою основою (с. 77, 78)
2. Робота над задачею, до якої поставлено два запитання
Довжина першого відрізка 14 см, другий відрізок на 4 см коротший від першого, а третій відрізок — на 5 см довший від другого. Яка довжина другого відрізка? Яка довжина третього відрізка?
— Чи можливо відразу знайти довжину третього відрізка? Чому?
— Як знайти довжину другого відрізка? (14 – 4 = 10 (см))
— Що сказано про довжину третього відрізка? Як знайти його довжину? (10 + 5 = 15 (см))
3. Завдання на увагу
— Знайдіть приклади, у яких відповідями є числа 19 і 10.
10 + 9; 16 + 1; 20 – 1; 2 + 8; 16 – 6; 10 + 7; 18 + 1; 4 + 6.
Фізкультхвилинка (гімнастика для очей)
4. Самостійна робота
18 – 8 = 10 + 9 = 8 + 2 + 5 = 13 – 3 – 0 =
19 – 9 = 6 + 10 = 7 + 3 + 4 = 18 – 8 – 0 =
5. Розв’язування логічної задачі
• Мишко, Миколка і Настя вирішили допомогти мамі зібрати врожай — смородину, аґрус і вишню. Кожен з них збирав щось одне. Хто що збирав, якщо відомо, що найбільше було зібрано смородини, Мишко не збирав аґрус, а Мишко і Миколка вдвох набрали ягід менше, ніж Настя?
VІ. Підведення підсумків уроку. Рефлексія
— Що нового дізналися на уроці?
— Із якими новими геометричними фігурами ви познайомилися?
— Як ви думаєте, чи вдався нам урок?