Розробка уроку з математики для 1 класу на тему: "Додавання числа частинами. Віднімання числа частинами“.
Метою уроку є: ознайомити учнів з розв'язуванням прикладів на додавання і віднімання з переходом через десяток за допомогою прийому додавання і віднімання частинами; вдосконалювати обчислювальні навички, уміння розв'язувати задачі на знаходження невідомого доданка, на різницеве порівняння чисел; закріплювати вміння розв'язувати числові рівності, порівнювати вирази.
Математика
Тема: Додавання числа частинами. Віднімання числа частинами. Розв'язування задач на знаходження невідомого доданка. Складання і розв'язування задач на різницеве порівняння
Мета: ознайомити учнів з розв’язуванням прикладів на додавання і віднімання з переходом через десяток за допомогою прийому додавання і віднімання частинами; вдосконалювати обчислювальні навички, уміння розв’язувати задачі на знаходження невідомого доданка, на різницеве порівняння чисел; закріплювати вміння розв’язувати числові рівності, порівнювати вирази; розвивати увагу, логічне мислення; виховувати акуратність, працьовитість.
Обладнання: предметні малюнки.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
I. Організаційний момент
ІІ. Повторення вивченого матеріалу
1. Усний рахунок. Гра «Мовчанка»
2. Гра «Яке число заховалося»
10 + = 19 – 6 = 10 + 3 = 17 9 + = 19 5 + = 5
3. Гра «Засели будиночки»
4. Гра «Ялиночка».
— Доповніть до 10.
— На які числа треба розкласти 8, щоб доповнити до 10 число 5? (На 5 і 3.)
— На які числа треба розкласти 8, щоб доповнити до 10 число 7? (На 3 і 5.)
5. Хвилинка каліграфії
— Пропишіть каліграфічно двоцифрові числа у порядку спадання. Підкресліть найменше число.
17, 12, 20, 11, 19, 16.
6. Математичний диктант (підручник, с. 103, завдання 1)
• Запишіть таку різницю чисел, у якій зменшуване — найбільше число другого десятка, а від’ємник — найменше натуральне число.
• Запишіть суму чисел 14 і 5.
• Число 17 збільшіть на 2.
• Число 16 зменшіть на 5.
(Відповіді: 20 – 1 = 19; 14 + 5 = 19; 17 + 2 = 19; 16 – 5 = 11)
III. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
— Сьогодні ми будемо додавати і віднімати числа частинами, розв’язуватимемо задачі, порівнюватимемо вирази, а також будемо виконувати багато інших цікавих завдань.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Пояснення вчителя (робота з числовим відрізком)
— Числа 3, 5 і 8 розкладіть на 2 доданки.
3 = 2 + 5 = 1 + 8 = 7 +
— Як розв’язати приклад 8 + 5?
— Можна скористатися лінійкою. Знайдіть на лінійці цифру 8. Відрахуйте праворуч 5 поділок.
— Яку відповідь одержали? (13)
— А зручніше до 8 додавати 5 частинами. Для цього число 5 розкладемо на два зручні доданки, так, щоб перше число доповнювало 8 до 10.
— На які два доданки розкладемо 5? (На 2 і 3)
— Якщо до 8 додамо 2, то одержимо 10. А потім додамо ще 3. Одержимо 13.
8 + 5 = 13
8 + 2 + 3 = 13
— За малюнком і схемою поясніть, як знайти суму 7 + 5.
2. Первинне закріплення
6 + 9 = 8 + 7 = 9 + 5 =
(Щоб до 6 додати 9, необхідно 9 розкласти на два зручні доданки: 4 і 5. Якщо до 6 додати 4, одержимо 10, а до 10 додати 5 — одержимо 15. Аналогічно пояснюють другий, третій приклади.)
3. Пояснення вчителя (робота з числовим відрізком)
— Числа 12, 14 і 19 зменшіть до 10.
— Як розв’язати приклад 13 – 7?
— Можна скористатися лінійкою. Знайдіть на лінійці цифру 13. Відрахуйте ліворуч 7 поділок.
— Яку відповідь одержали? (6)
— А зручніше від 13 відняти 7 частинами. Для цього число 7 розкладемо на два зручні доданки так, щоб при відніманні від 13 першого числа вийшло 10.
— На які два доданки розкладемо 7? (На 3 і 4)
— Якщо від 13 відняти 3, то одержимо 10. А потім ще відняти 4. Одержимо 6.
13 – 7 = 6
13 – 3 – 4 = 6
— За малюнком і схемою поясніть, як знайти різницю 12 – 7.
4. Первинне закріплення
12 – 7 16 – 8 11 – 4 15 – 7
(Щоб від 12 відняти 7, необхідно 7 розкласти на два числа: 2 і 5. Якщо від 12 відняти 2, одержимо 10, а від 10 відняти 5 одержимо 5. Аналогічно пояснюють другий, третій, четвертий приклади.)
Фізкультхвилинка
Всі піднесли руки — раз!
На носках стоїть весь клас,
Два — присіли, руки вниз,
На сусіда подивись,
Раз! — і вгору,
Два! — і вниз,
На сусіда не дивись.
Будем дружно ми вставати,
Щоб ногам роботу дати.
Раз — присіли, два — піднялись.
Хто старався присідати,
Може вже відпочивати.
5. Робота за підручником (с. 103)
Завдання 2
— Знайдіть невідоме число. Запишіть утворені рівності.
– 2 = 11 6 + = 19 – 3 = 17 + 5 = 17 – 12 = 0 9 + = 20
Завдання 3. Робота в парах
— Порівняйте числові вирази, не обчислюючи їх.
6 + 10 10 + 6 14 + 4 14 – 4 13 – 3 15 – 3
10 + 7 7 + 10 19 + 1 19 – 1 16 – 4 14 – 4
Завдання 4
— Пригадайте, з яких частин складається задача? (Умова, запитання, розв’язання відповідь).
— За скороченим записом складіть і розв’яжіть задачу. (Першу задачу учні складають і розв’язують під керівництвом вчителя, другу — самостійно. Якщо необхідна допомога окремим учням, то вчитель надає її).
Було — 13 кг
Використали — ?
Залишилося — 10 кг
— Скористайтеся підказкою: 13 – = 10
(Задача на знаходження невідомого від’ємника. Щоб знайти невідомий від’ємник, потрібно від зменшуваного відняти різницю: 13 – 10 = 3 (кг) Відповідь: 3 кг).
(Друга задача — на знаходження невідомого зменшуваного. Учні повинні усвідомити, що спочатку було більше, ніж після того, як частину використали. Тому варто запропонувати учням (особливо з середнім рівнем знань) скористатися підказкою: – 3 = 10, 10 + 3 = 13 (кг) Відповідь: 13 кг)
Завдання 5
— Назвіть многокутники. (п’ятикутник, чотирикутник, трикутник)
— Назвіть просторові (об’ємні) фігури. (куб, циліндр)
— Яких геометричних фігур найбільше? (трикутників)
Завдання 6
— Як перекласти 1 сірник так, щоб вишенька «випала» зі склянки? (сірник знизу переставити наверх склянки)
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Розв’язування задачі на знаходження невідомого доданка
— Розгляньте терези. Маса яблук 5 кг. Яка маса груш?
Звернути увагу дітей, що терези перебувають у рівновазі, отже, на правій чаші теж перебуває 5 кг.
— Як знайти масу груш? (5 – 3 = 2 (кг))
2. Розв’язування задачі на різницеве порівняння
У змаганнях з плавання брали участь 10 хлопчиків і 8 дівчаток. На скільки менше дівчаток, ніж хлопчиків, брало участь у змаганнях?
(10 – 8 = 2 (д.) Відповідь: на 2 дітей менше.)
3. Творча робота над задачею
— Змініть запитання задачі так, щоб вона розв’язувалася дією додавання. (Скільки всього дітей брало участь у змаганнях з плавання?)
Пальчикова гімнастика
По болоті чапля йде,
Раз-два, раз-два.
Потім важко слон ступа,
Раз-два, раз-два.
Гусінь повзає маленька.
Просувається швиденько.
Перший і другий палець переступають, немов ноги чаплі. Вони ж повільно «йдуть» на другій фаланзі. Спираючись на кінчики пальців та підтягуючи зап’ястя, долоня плавно просувається вперед.
4. Самостійна робота
10 + 5 12 – 2 15 – 10 16 – 6 10 + 7 19 – 9
Виміряйте довжину відрізків. Запишіть в сантиметрах і дециметрах.
5. Задача на кмітливість
• На годівниці сиділо 5 горобців і 2 синиці. Полетіли 3 птахи. Чи був серед них хоча б 1 горобець? (Так, тому що синиць 2, а птахів усього 3)
VІ. Підведення підсумків уроку. Рефлексія
— Чи вдався нам сьогодні урок?
— Які завдання були найцікавішими?
— Як знайти невідомий доданок?
— Як порівняти два числа?
— Як розв’язати приклад 18 – 9? 8 + 3?