Конспект уроку з математики для 1 класу на тему: "Додавання числа частинами. Віднімання числа частинами"

Про матеріал

Розробка уроку з математики для 1 класу на тему: "Додавання числа частинами. Віднімання числа частинами“.

Метою уроку є: ознайомити учнів з розв'язуванням прикладів на додавання і віднімання з переходом через десяток за допомогою прийому додавання і віднімання частинами; вдосконалювати обчислювальні навички, уміння розв'язувати задачі на знаходження невідомого доданка, на різницеве порівняння чисел; закріплювати вміння розв'язувати числові рівності, порівнювати вирази.

Перегляд файлу

Математика

Тема: Додавання числа частинами. Віднімання числа частинами. Розв'язування задач на знаходження невідомого доданка. Складання і розв'язування задач на різницеве порівняння

Мета: ознайомити учнів з розв’язуванням прикладів на додавання і віднімання з переходом через десяток за допомогою прийому додавання і віднімання частинами; вдосконалювати обчислювальні навички, уміння розв’язувати задачі на знаходження невідомого доданка, на різницеве порівняння чисел; закріплювати вміння розв’язувати числові рівності, порівнювати вирази; розвивати увагу, логічне мислення; виховувати акуратність, працьовитість.

Обладнання: предметні малюнки.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

I. Організаційний момент

ІІ. Повторення вивченого матеріалу

1. Усний рахунок. Гра «Мовчанка»

2. Гра «Яке число заховалося»

10 + = 19    – 6 = 10    + 3 = 17  9 + = 19   5 + = 5

3. Гра «Засели будиночки»

4. Гра «Ялиночка».
Доповніть до 10.

859

— На які числа треба розкласти 8, щоб доповнити до 10 число 5? (На 5 і 3.)
— На які числа треба розкласти 8, щоб доповнити до 10 число 7? (На 3 і 5.)

5. Хвилинка каліграфії

Пропишіть каліграфічно двоцифрові числа у порядку спадання. Підкресліть найменше число.

17, 12, 20, 11, 19, 16.

6. Математичний диктант (підручник, с. 103, завдання 1)

• Запишіть таку різницю чисел, у якій зменшуване — найбільше число другого десятка, а від’ємник — найменше натуральне число.

• Запишіть суму чисел 14 і 5.

• Число 17 збільшіть на 2.

• Число 16 зменшіть на 5.

(Відповіді: 20 – 1 = 19; 14 + 5 = 19; 17 + 2 = 19; 16 – 5 = 11)

III. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

— Сьогодні ми будемо додавати і віднімати числа частинами, розв’язуватимемо задачі, порівнюватимемо вирази, а також будемо виконувати багато інших цікавих завдань.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Пояснення вчителя (робота з числовим відрізком)

Числа 3, 5 і 8 розкладіть на 2 доданки.

3 = 2 +   5 = 1 +   8 = 7 +

— Як розв’язати приклад 8 + 5?

— Можна скористатися лінійкою. Знайдіть на лінійці цифру 8. Відрахуйте праворуч 5 поділок.

— Яку відповідь одержали? (13)

— А зручніше до 8 додавати 5 частинами. Для цього число 5 розкладемо на два зручні доданки, так, щоб перше число доповнювало 8 до 10.

— На які два доданки розкладемо 5? (На 2 і 3)

— Якщо до 8 додамо 2, то одержимо 10. А потім додамо ще 3. Одержимо 13.

8 + 5 = 13

8 + 2 + 3 = 13

За малюнком і схемою поясніть, як знайти суму 7 + 5.

2. Первинне закріплення

6 + 9 =   8 + 7 =   9 + 5 =

(Щоб до 6 додати 9, необхідно 9 розкласти на два зручні доданки: 4 і 5. Якщо до 6 додати 4, одержимо 10, а до 10 додати 5 одержимо 15. Аналогічно пояснюють другий, третій приклади.)

3. Пояснення вчителя (робота з числовим відрізком)

Числа 12, 14 і 19 зменшіть до 10.

— Як розв’язати приклад 13 – 7?

— Можна скористатися лінійкою. Знайдіть на лінійці цифру 13. Відрахуйте ліворуч 7 поділок.

— Яку відповідь одержали? (6)

— А зручніше від 13 відняти 7 частинами. Для цього число 7 розкладемо на два зручні доданки так, щоб при відніманні від 13 першого числа вийшло 10.

— На які два доданки розкладемо 7? (На 3 і 4)

— Якщо від 13 відняти 3, то одержимо 10. А потім ще відняти 4. Одержимо 6.

13 – 7 = 6

13 – 3 – 4 = 6

За малюнком і схемою поясніть, як знайти різницю 12 – 7.

4. Первинне закріплення

12 – 7   16 – 8   11 – 4   15 – 7

(Щоб від 12 відняти 7, необхідно 7 розкласти на два числа: 2 і 5. Якщо від 12 відняти 2, одержимо 10, а від 10 відняти 5 одержимо 5. Аналогічно пояснюють другий, третій, четвертий приклади.)

Фізкультхвилинка

Всі піднесли руки — раз!

На носках стоїть весь клас,

Два — присіли, руки вниз,

На сусіда подивись,

Раз! — і вгору,

Два! — і вниз,

На сусіда не дивись.

Будем дружно ми вставати,

Щоб ногам роботу дати.

Раз — присіли, два — піднялись.

Хто старався присідати,

Може вже відпочивати.

5. Робота за підручником (с. 103)

Завдання 2

Знайдіть невідоме число. Запишіть утворені рівності.

– 2 = 11  6 + = 19   – 3 = 17  + 5 = 17   – 12 = 0  9 + = 20

Завдання 3. Робота в парах

— Порівняйте числові вирази, не обчислюючи їх.

6 + 10 10 + 6  14 + 4 14 – 4  13 – 3 15 – 3

10 + 7 7 + 10  19 + 1 19 – 1  16 – 4 14 – 4

Завдання 4

Пригадайте, з яких частин складається задача? (Умова, запитання, розв’язання відповідь).

— За скороченим записом складіть і розв’яжіть задачу. (Першу задачу учні складають і розв’язують під керівництвом вчителя, другу — самостійно. Якщо необхідна допомога окремим учням, то вчитель надає її).

Було — 13 кг

Використали — ?

Залишилося — 10 кг

— Скористайтеся підказкою: 13 – = 10

(Задача на знаходження невідомого від’ємника. Щоб знайти невідомий від’ємник, потрібно від зменшуваного відняти різницю: 13 – 10 = 3 (кг) Відповідь: 3 кг).

(Друга задача — на знаходження невідомого зменшуваного. Учні повинні усвідомити, що спочатку було більше, ніж після того, як частину використали. Тому варто запропонувати учням (особливо з середнім рівнем знань) скористатися підказкою: – 3 = 10, 10 + 3 = 13 (кг) Відповідь: 13 кг)

Завдання 5

Назвіть многокутники. (п’ятикутник, чотирикутник, трикутник)

Назвіть просторові (об’ємні) фігури. (куб, циліндр)

Яких геометричних фігур найбільше? (трикутників)

Завдання 6

Як перекласти 1 сірник так, щоб вишенька «випала» зі склянки? (сірник знизу переставити наверх склянки)

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Розв’язування задачі на знаходження невідомого доданка

— Розгляньте терези. Маса яблук 5 кг. Яка маса груш?

Звернути увагу дітей, що терези перебувають у рівновазі, отже, на правій чаші теж перебуває 5 кг.

— Як знайти масу груш? (5 – 3 = 2 (кг))

2. Розв’язування задачі на різницеве порівняння

У змаганнях з плавання брали участь 10 хлопчиків і 8 дівчаток. На скільки менше дівчаток, ніж хлопчиків, брало участь у змаганнях?

(10 – 8 = 2 (д.) Відповідь: на 2 дітей менше.)

3. Творча робота над задачею

— Змініть запитання задачі так, щоб вона розв’язувалася дією додавання. (Скільки всього дітей брало участь у змаганнях з плавання?)

Пальчикова гімнастика

По болоті чапля йде,

Раз-два, раз-два.

Потім важко слон ступа,

Раз-два, раз-два.

Гусінь повзає маленька.

Просувається швиденько.

Перший і другий палець переступають, немов ноги чаплі. Вони ж повільно «йдуть» на другій фаланзі. Спираючись на кінчики пальців та підтягуючи зап’ястя, долоня плавно просувається вперед.

4. Самостійна робота

10 + 5   12 – 2   15 – 10   16 – 6   10 + 7   19 – 9

Виміряйте довжину відрізків. Запишіть в сантиметрах і дециметрах.

 

 

5. Задача на кмітливість

• На годівниці сиділо 5 горобців і 2 синиці. Полетіли 3 птахи. Чи був серед них хоча б 1 горобець? (Так, тому що синиць 2, а птахів усього 3)

VІ. Підведення підсумків уроку. Рефлексія

— Чи вдався нам сьогодні урок?

— Які завдання були найцікавішими?

— Як знайти невідомий доданок?

— Як порівняти два числа?

— Як розв’язати приклад 18 – 9? 8 + 3?

doc
Додано
20 березня 2020
Переглядів
1105
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку