Конспект уроку допоможе вчителю побудувати урок у формі казки. Діти допомагають Весні упорядкувати ліс до травневих свят, виконуючи різні математичні завдання. А Весна віддячить їм, відкривши чарівну скриньку.
Математика
Тема. УСНЕ ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ ТРИЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ. ЗАДАЧІ НА ЗНАХОДЖЕННЯ СУМИ ТРЬОХ ДОДАНКІВ
Мета: повторити усне додавання і віднімання трицифрових чисел; удосконалювати навички усних обчислень, уміння розв'язувати задачі на знаходження суми трьох доданків; розвивати мислення; виховувати працьовитість, любов до природи.
І. Організаційний момент.
Тож подаруйте йому тепло своїх долоньок:
Тепло своїх долоньок я друзям віддаю.
Урок новий, цікавий я з радістю почну.
ІІ. Стимулювання навчально-пізнавальної діяльності учнів.
- А щоб урок був цікавим, ми поринемо в казку. Але спершу скажіть – хто, на вашу думку є найважливіша, найпотрібніша людина на нашому уроці?
- Цікаво дізнатися, хто ж із вас назвав правильну відповідь. У нас є чарівна скринька. Заглянувши в неї, можна все-все побачити. Але скринька зачарована і не може відкритися. А хто нам допоможе, дізнаєтесь, коли розшифруєте слово, обчисливши вирази.
0 80 9 30 399
с е н в а
в е с н а
- Так, це весна-чарівниця. Вона цього року запізнилася і не встигає упорядкувати ліс до травневих свят . Тому просить вашої допомоги. А щоб швидше завершити роботу і відкрити разом з весною чарівну скриньку, нам потрібно виконати різні математичні завдання.
- Давайте хором прочитаємо девіз уроку: «Математичні всі стежинки ми здолаєм без зупинки!»
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
- Спочатку, аби все почало квітнути, розбудимо сонечко. Воно прокинеться, як тільки ми перевіримо домашнє завдання. Покладіть перед собою зошити з домашнім завданням. Що було задано додому?
Вирази 19
200 + 90 + 3 = 293 500 + 80 + 1 = 581 700 + 80 + 2 = 782
400 + 9 = 409 800 + 70 = 870 600 + 50 + 8 = 658
Задача 20
2. Гра «Дощик!»
- Але хмаринки закрили його. Давайте допоможемо їх розігнати , розклавши числа на розрядні доданки.
- На які розрядні доданки можна розкласти трицифрові числа?
976 580 304 166
3. Гра «Заквітчай галявину!»
- Відчувши тепло, природа починає квітнути. Давайте допоможемо весні заквітчати цю галявину, виконавши обчислення.
- Пригадайте, як знайти невідомий множник?
Множник |
7 |
|
35 |
100 |
12 |
Множник |
|
30 |
10 |
|
6 |
Добуток |
280 |
120 |
|
800 |
|
Весна дякує вам. Ви правильно обчислили вирази і прикрасили галявину.
2м9см = … см 3год20хв = … хв 3ц50кг = … кг 4дм2см = … цсм
1) При сонячній погоді бджола наповнює зобик нектаром за 1/3 години. Скільки часу витрачає
бджола ? (20 хв)
2) Бджолина сім’я за сезон може зібрати 120 кг меду. Знайдіть половину цієї маси. (60 кг)
3) Бджілка пролетіла за день 8 км. Скільки кілометрів вона пролетить за 11 днів? (88 км)
4) Цікава задача
Скільки очей у бджілок? Їх стільки, скільки і в тебе, та ще стільки, та ще півстільки, як у тебе. То скільки ж очей у бджілки? (5)
ІV. Хвилинка каліграфії.
- Куди ж нам іти далі. Десь тут є зашифрована стежка. Щоб її знайти, треба обчислити математичний ланцюжок. Рахуйте в умі і будьте дуже уважні.
60 * 10 – 500 * 2 + 600 : 100 – 1 = 7
-Щоб пройти по цій стежині, треба написати каліграфічно цифру 7.
Відкрийте зошити, запишіть дату: 28 квітня. Класна робота.
- Зверніть увагу на дошку. Чарівний олівчик нагадає вам як правильно писати цифру 7.
- Гарно ви попрацювали. Весна задоволена вашою роботою. Тож рушаємо далі.
V. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
- Але тут стоїть на варті лісовичок. Він далі нас пропустить, лише як виконаємо завдання:
вставити такі знаки дій, щоб рівності стали істинними Ми зробимо це швидше, якщо працюватимемо в парах, а заодно позмагаємось між рядами, який з них найшвидше, найправильніше і найдружніше виконає завдання. Впораєтесь – дорога відкрита!
Даю вам картки із завданням і чекаємо старту. Почали!
- Хто хоче бути «експертом» і перевірить, чи немає помилок на картках.
- Візьміть картки, а ми хором називаємо лише знаки дій.
- Молодці. Які знання допомогли вам виконати завдання наших героїв? (Додавати й віднімати числа)
VІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
- Так, і щоб упоратися з усіма справами, які на нас чекають, сьогодні на уроці ми повторимо тему «Усне додавання і віднімання трицифрових чисел» та закріпимо її у виразах і задачах.
VІІ. КОРЕКЦІЯ І ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ.
- А тим часом, відчувши тепло, з вирію повертаються птахи. Вони принесли нам завдання.
- Давайте пригадаємо, як додати трицифрові числа? (Розкласти числа на розрядні доданки, потім сотні додати до сотень, десятки – до десятків, одиниці – до одиниць. Знайдені результати додати).
- Хто може пояснити, як обчислити даний вираз?
432 + 215 = 647
- А як відняти трицифрові числа? (Розкласти числа на розрядні доданки, потім сотні відняти від сотень, десятки – від десятків, одиниці – від одиниць. Знайдені результати додати).
- Хто пояснить, як відняти числа?
879 – 267 = 612
2. Робота з підручником.
- Поки пташки шукають місце для гнізд, ми попрацюємо з підручником і запишемо вирази в зошити. Знайдіть на с.162 вирази 22.
- Хто піде до дошки ? (на дошці і в зошитах 3 вирази).
- Решту виразів з підручника обчисліть самостійно. Хто закінчить раніше - обчисліть ще й вирази зі слайда.
897 – 304 – 200 = 393
703 + 150 – 403 = 450
- А 2 учні працюватимуть біля дошки (на слайді)
- Перевіримо вирази. Прочитайте відповіді.
Підніміть руку, у кого всі вирази обчислено правильно. У кого одна помилка? Дві?
- Як знайти третину числа?
- Назви порядок виконання дій у виразах без дужок.
-Перевіримо вирази на слайді (з’являються відповіді).
- Як знайти невідомий множник?
- Як помножити число на 10?
- - Молодці!
Фізкультхвилинка
- Пташки дуже втомилися, облаштовуючи гнізда. Час відпочити. Давайте й ми відпочинемо.
-А весна просить допомогти вкрити листочками дерева й кущі. Давайте допоможемо, вставивши потрібні знаки.
708 710 – 1 20 + 400 420
872 800 + 72 300 + 50 305
908 918 – 10 980 – 80 900
-Молодці, ваші обчислювальні навички допомогли озеленити дерева й кущі.
Але в лісі є вирубані ділянки. На їх місці треба посадити молоді дерева. Щоб дізнатися, скільки треба саджанців, розв’яжемо рівняння. Запишіть у зошити: рівняння 24.
- Пригадаємо, як знайти невідомий доданок?
- Як знайти невідоме зменшуване?
- Як знайти невідомий від’ємник?
- Розв’язавши перше рівняння, ми дізнаємося, скільки посадимо дубків. Хто хоче піти до дошки ?
260 + х = 220 + 50
260 + х = 270
х = 270 - 260
х = 10
- А тепер самостійно розв’яжимо решту рівнянь. Учні першого ряду розв’яжуть друге рівняння і дізнаються, скільки треба посадити кленів, учні другого ряду розв’язавши третє рівняння дізнаються скільки посадимо берізок, а учні третього ряду розв’яжуть останнє рівняння і дізнаються про кількість посаджених ялинок.
х + 420 = 580 + 20 570 - у = 360 – 40 z - 370 = 450 + 60
х + 420 = 600 570 - у = 320 z - 370 = 510
х = 600 – 420 у = 570 – 320 z = 510 + 370
х = 180 у = 250 z = 880
-Перевіримо. Чому дорівнює Х? У? Z?
Додаткові запитання:
- Як знайти чверть числа?
- Як поділити число на 10?
- Скільки метрів в 1 кілометрі?
- Молодці, ви добре попрацювали і подбали про молоді насадження.
Фіззарядка для очей.
- Навіть сонечко задоволене нашою роботою. Давайте подивимось, як воно радіє.
VІІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ. РОБОТА НАД ЗАДАЧАМИ.
А)Задача 25
-Поки сонечко світило, які трав’янисті рослини виросли на цій галявині? (ромашка, меліса, кропива). Що ви знаєте про ці рослини? (лікарські). Давайте зберемо лікарські рослини, розв’язавши задачу.
- Хто хоче прочитати задачу? Виділіть головні слова .
- Чи відомо, скільки ромашки лікарської зібрали школярі??
- Чи відомо, скільки меліси зібрали школярі?
- Чи відомо, скільки кропиви зібрали школярі?
- Про що запитується в задачі? Як позначити запитання ?
(Короткий запис з’являється на слайді.)
Ромашки лікарської — 67 кг
Меліси— ?, на-19 кг > ?
Кропиви — ?, на 27 кг <
Розв'язання
- То про що запитується в задачі?
- Чи можна одразу дати відповідь на запитання задачі? Чому?
- Складіть план розв’язування задачі?
- Діти, хто вже знає, як розв’язувати задачу? Можете працювати самостійно. - Короткий запис не переписуйте.
- Хто хоче працювати біля дошки?
Відповідь: 212 кг лікарських рослин зібрали школярі.
67 + (67 + 19) + (67 + 19 – 27) = 212 (кг)
- Давайте перевіримо.
- Підніміть руку, хто правильно розв’язав задачу.
- Підніміть руку, хто допустив помилку.
- Хто розв’язував задачу, склавши вираз?
- Ми з вами зробили ще одну добру справу – зібрали лікарські рослини.
Б)Задача 26 (скласти і усно розв’язати)
- Разом з весною ми подолали чималу відстань. Давайте колективно складемо задачу за схемою.
- Чи можна одразу дати відповідь на запитання задачі? Якою дією?
- Хто швидше знайде результат? (118 км)
- Як змінити запитання до задачі, щоб остання дія була віднімання?
ІХ. Робота з геометричним матеріалом ( в групах).
- Діти, а на нашу допомогу давно чекають мурашки. Вони надумали обгородити свої домівки по периметру. Весна подарувала їм паркани. Але мурашки ніяк не визначать, де чий паркан. Ваше завдання: обчислити периметри фігур і вказати – який паркан якому мурашнику підійде. А щоб швидше справитись із завданням, об’єднаємось у групи.
- Мурахи вдячні вам за допомогу.
Х. Гра « Виправ помилки»
ХІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ.
- Ми дуже плідно працювали на уроці і Весна згодна відкрити чарівну скриньку. Ви готові дізнатися, хто ж та найважливіша, найпотрібніша людина на нашому уроці? Це ви, мої любі діти.
- Ви здивовані? Без кожного з вас наш урок не відбувся б. Кожен з вас був найважливішим і найпотрібнішим на уроці?
- Яке завдання було для вас найцікавішим?
А яке – найважчим?
ХІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 163, № 29, 30 (1 група), скласти і розв’язати обернену задачу (2 група).