Конспект уроку математики для 4 класу. Одиниці вимірювання маси

Про матеріал

Конспект уроку математики для 4 класу. Одиниці вимірювання маси

Тема. Одиниці вимірювання маси. Заміна одних одиниць вимірювання величин іншими. Задачі на знаходження четвертого пропорційного.

Мета. Формувати вміння використовувати набуті знання для заміни одних одиниць вимірювання величин іншими. Вчити дітей розв'язувати задачі на знаходження четвертого пропорційного. Познайомити учнів зі старовинними одиницями вимірювання маси. Розвивати аналітико-синтетичні вміння, обчислювальні навички. Виховувати наполегливість, відповідальність за виконану роботу.

Обладнання. Презентація, малюнки на дошці: яблуко, кошик з яблуками, машина з яблуками, малюнки цукерок, картки із задачами, картки-помічники, М.В.Богданович Математика: Підручник для 4 кл. – К: Генеза, 2016.

Формування ключових компетентностей: вміння вчитися, соціальна

Хід уроку

І. Організація класу.

1.Привітання.

Доброго дня українській землі,

Гарного дня, дорогі вчителі!

Вдалого дня тобі, друже за партою!

Будьмо щасливі, бо ми цього варті

  • -Поверніться один до одного і подаруйте свою усмішку. А тепер поверніться до наших гостей і також подаруйте їм свою посмішку. Добре. Сідайте.

(слайд 1)

Пролунав уже дзвінок. (слайд 2) Починається … (діти хором) урок.

(слайд 3)І щоб урок був плідним, будемо

:

не просто слухати, а чути; – (читає 1 ряд)

не просто дивитися, а бачити; – (читає 2 ряд)

не просто відповідати, а міркувати, – (читає 3 ряд)

дружно і плідно працювати! – (весь клас хором)

І я б дуже хотіла, щоб протягом усього уроку ми дотримувалися цього девізу.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Зверніть увагу на екран (слайд 4).

САНТИМЕТР МЕТР КІЛОМЕТР КІЛОГРАМ ДЕЦИМЕТР

Яке із цих слів на Вашу думку є зайвим? Чому?

Які ще одиниці вимірювання маси ви знаєте? (г, ц,т)

То про яку величину ми з вами сьогодні поговоримо? (масу)

Відкрийте зошити та запишіть сьогоднішню дату.

1.Каліграфічна хвилинка. Слайд5

Діти, ви щойно згадали одиниці вимірювання маси. А зараз я пропоную вам цікаве завдання. Я буду читати вам ланцюжок іменованих чисел та називати дії, які ви повинні виконати. Ваше завдання обчислювати усно.

10кг + 700г – 5кг + 100г = 5кг 800г

Яке число у вас вийшло? Написання цього числа і буде нашою каліграфічною хвилинкою.

Зверніть увагу на те, що одиниця міри маси пишеться висотою на ¾ клітинки

2.Робота з числовими виразами у зошиті

Діти, скажіть, яка одиниця вимірювання маси є найменшою? (г)

А скільки грамів міститься в одному кілограмі? (1000г)

Я пропоную вам виконати наступне завдання, доповнити кожен вираз так, щоб в результаті був 1кг (слайд 6)

(Діти записують у зошит)

А зараз, давайте перевіримо.

780 г + … = 1 кг
400 г + … = 1 кг
999 г + … = 1 кг
990 г + … = 1 кг

Діти, ви молодці! Легко і швидко впоралися.

ІІІ. Мотивація начальної діяльності

1.Усний рахунок (фронтальна робота)

Скажіть, хто з вас любить солодощі?

Які солодощі для дітей найулюбленіші?

А хто найбільше любить цукерки?

А чи знаєте ви, яка вага однієї цукерки?

Приблизна вага однієї цукерки - 5г.

Яка вага 10 таких цукерок? (50г) 100 цукерок? (500г), 1000 таких цукерок (5000г)

Діти, скажіть, чи можемо ми останню названу величину перетворити в іншу, більшу величину? (так)

5000г = 5кг (таблиця на дошці)

Запишіть це перетворення у зошит.

ІV. Оголошення теми і мети уроку.

Отже, діти, сьогодні на уроці ми будемо здійснювати перетворення одних одиниць вимірювання маси в інші та розв'язувати задачі.

V. Розвиток математичних знань та умінь.

1.Робота з малюнками.

Щойно ви всі мені сказали, що дуже любите цукерки. А чи дуже вони корисні для здоров'я? (ні)

А що є і солодке і корисне? (фрукти)

Слайд7

(На дошці малюнок яблука, кошик з яблуками, машина з яблуками)

Слайд8

Погляньте на дошку. Якщо потрібно дізнатися масу яблука, якою одиницею вимірювання маси ви скористаєтеся? (грам)

Якщо треба дізнатися масу кошика таких яблук, якою одиницею маси скористаєтеся? (кілограм)

А масу цілої машини з яблуками, якою одиницею маси вимірюється? (тонна або центнер)

Ваші відповіді вірні. А чи добре ви знаєте як перетворити одні величини вимірювання маси в інші?

2.Робота з підручником.

Для того, щоб повторити як це можна зробити, відкрийте підручники та розгляньте таблицю на с.53, №327

3.Робота із задачами на перетворення. (Сдайд 9)

Оскільки, ми сьогодні говоримо про солодощі. Я пропоную вам розв'язати такі задачі (усно)

Кондитерська фабрика «Домінік» для дошкільнят виготовила 1т200кг солодощів. Скільки кілограмів солодощів виготовила фабрика «Домінік»? (1200кг)

Підприємство «Гармонія» до дня захисту дітей виготовило 1500 кг морозива. Скільки центнерів морозива виготовило підприємство «Гармонія»? (15ц)

Для шкільних їдалень підприємство «Простоквашино» виготовило 3т8ц молочної продукції. Скільки кілограмів молочної продукції виготовило підприємство «Простоквашино» (3800кг)

Запишіть ці перетворення до зошита

4.Самостійна робота

Молодці. А зараз я пропоную вам невеличке змагання «Дівчатка проти хлопчиків»

Хто швидше впорається із завданням у підручнику на с. 53, №330

Будьте уважні, дівчатка, виконують перетворення у грами, хлопчики – у центнери.(таблиця на дошці)

Дівчатка: 7 кг = 7000г, 12кг 60г = 12060г, 7кг 5г = 7005г

Хлопчики: 3т 6ц = 36ц, 3800кг = 38ц, 15т=150ц

Діти, гарно справились із цим завданням і дівчатка і хлопчики. Тому перемогла дружба.

Зорова гімнастика

Ви так швидко і гарно працюєте. Мабуть ваші оченята вже стомилися?

(Зоровий тренажер)

«Напишіть очима велику літеру бе , а потім маленьку літеру бе». А тепер відшукайте розвішані у класі солодкі сюрпризи. Полічіть, скільки їх.

Трішки відпочили? То ж працюємо далі.

5.Робота над задачею (фронтально)

Зверніть вашу увагу на екран. Прочитайте задачу (слайд 10)

Задача

Із 25кг зерна отримують 12 кг борошна. Скільки кілограмів борошна отримають із 150 кг зерна?

Чи знаєте ви, до якого типу задач вона належить? (Задачі на знаходження четвертого пропорційного)

Якщо хтось із вас вважає, що може самостійно справитися із задачею, працює самостійно. І розв'язання запишіть виразом.

Звернення до іншої частини класу:

Таблиця

Діти, чи можете ви одразу дати відповідь на запитання даної задачі?

Давайте попрацюємо разом. Що означать ось ці дані? (вчитель показує картки, прикріплює їх на дошку).

25 кг – маса зерна пшениці

із 25 кг пшениці - 12 кг маса борошна

150 кг – маса зерна, яке треба змолоти на борошно

Що можна дізнатися, виконавши першу дію (У скільки разів 150 більше від 25?

(один учень записує на дошці)

1) 150 : 25 = 6 (р.) – у стільки більше;

А що ми можемо дізнатися виконавши другу дію? (скільки борошна отримають із 150 кг зерна)

2) 12 х 6 = 72(кг)

А відповідь запишіть самостійно.

Відповідь: 72кг борошна можна отримати із 150кг зерна.

Діти, які працювали самостійно, хто готовий прочитати вираз до задачі 12 х (150 : 25) = 72(кг)

Фізкультхвилинка (Слайд11)

Чи любите ви відпочивати?

Діти, а що ж бджілка нам приносить? Ви бачите, настільки солодким є наш сьогоднішній урок?

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

Набрались сил, відпочили? Та час продовжувати наш урок

1.Робота над задачею в парі

На ваших партах лежать чарівні фрукти. Чому вони чарівні, запитаєте ви? Переверніть їх. Що побачили? Так – це фрукти із задачею. Ознайомтеся з умовою.

Бажаючий учень, прочитає вголос.

Задача

Для виготовлення цукерок, кондитерська фабрика закупила 2ц свіжих фруктів. З них отримали 40кг сухофруктів. Скільки кілограмів сухофруктів можна отримати із 1т свіжих фруктів?

Чи схожа ця задача на попередню?

Зверніть увагу, на дані про масу свіжих фруктів в першому реченні? Яка вона? (2ц)

А яка маса свіжих фруктів у питанні задачі? (1т)

Чи можете ви одразу приступити до розв'язування? (ні)

Що треба зробити спочатку? (Перетворення тони в центнери)

1т = 10ц

Дітки, які відчувають, що для них ця задача легка.

Є серед вас такі?

Ваше завдання скласти короткий запис до неї та розв'язують її виразом.

Інші дітки, розв'яжіть цю задачу самостійно.

Якщо в когось виникли складнощі, у мене є картка-помічник.

Кому потрібно?

1) 10 : 2 = 5(р.) – у стільки більше;

2) 40 х 5 = 200 (кг)

Відповідь: 200кг сухофруктів можна отримати із 1т свіжих фруктів.

Отже, якою була перша дія?

Яка друга дія?

Хвилинка-цікавинка(слайд 12)

А зараз я пропоную до вашої уваги досить цікаву інформацію.

Діти, а чи знаєте ви, що раніше міри маси називались зовсім по іншому?

Підготовлені учні доносять інформацію про одиниці маси

Зверніть увагу на перші дві одиниці вимірювання маси: пуд і фунт.

Яка з цих одиниць більша?

Наші предки дуже часто використовували ці назви у прислів'ях та приказках. Ось одне із таких. (слайд13)

А як ви розумієте таке прислів'я?

3.Математичний диктант у формі бліц-опитування.

А тепер і перевіримо наскільки для вас важливі знання. Діти, виконуючи наступне завдання, покажіть які ви розумники.

Це буде математичний диктант у формі бліц-опитування. Я буду ставити перед вами певне завдання, а ви як можна швидше записуєте правильну відповідь у зошит.

Діти записують в зошит

Що більше 99кг чи 1ц?

Що менше 11 ц чи 11 кг?

Назвіть більшу величину 7 кг чи 800 г?

Назвіть меншу величину: 600 кг чи 2000 г?

Оберіть більшу величину: 80 ц, 80 кг, 80 т?

Оберіть меншу величину: 10 ц, 2 т, 1001 кг?

Давайте перевіримо.

Перевірка на слайді (слайд 14)

VІІ. Підсумок уроку

Чи потрібні нам одиниці вимірювання маси? Для чого?

Де ви можете застосувати отримані сьогодні знання?

  • Математичний фокус

І я вам покажу… математичний фокус. Хочете?

Задумайте будь-яке число, (до 20)

Додайте до нього наступне число по порядку.

Додайте 9.

Поділіть на два.

Відніміть задумане число.

Ви отримали число 5.

То математика чарівна наука?

VІІІ. Домашнє завдання

С.54, №336, свою масу перетворити у золотники

Перегляньте це завдання. Що потрібно зробити, виконуючи його? (перетворення)

Чи є до мене запитання стосовно цього завдання?

ІХ. Оцінювання учнів

Слайд15


Перегляд файлу

Конспект уроку математики для 4 класу. Одиниці вимірювання маси

 

Тема. Одиниці вимірювання маси. Заміна одних одиниць вимірювання величин іншими. Задачі на знаходження четвертого пропорційного.

Мета. Формувати вміння використовувати набуті знання для заміни одних одиниць вимірювання величин іншими. Вчити дітей розв’язувати задачі на знаходження четвертого пропорційного. Познайомити учнів зі старовинними одиницями вимірювання маси. Розвивати аналітико-синтетичні вміння, обчислювальні навички. Виховувати наполегливість, відповідальність за виконану роботу.

Обладнання. Презентація, малюнки на дошці: яблуко, кошик з яблуками, машина з яблуками, малюнки цукерок, картки із задачами, картки-помічники, М.В.Богданович Математика: Підручник для 4 кл. – К: Генеза, 2016.

Формування ключових компетентностей: вміння вчитися, соціальна

Хід уроку

І. Організація класу.

  1. Привітання.

Доброго дня українській землі,

Гарного дня, дорогі вчителі!

Вдалого дня тобі, друже за партою!

Будьмо щасливі, бо ми  цього варті

  • Поверніться один до одного і подаруйте свою усмішку. А тепер поверніться до наших гостей і також подаруйте їм свою посмішку. Добре. Сідайте.

(слайд 1)

Пролунав уже дзвінок. (слайд 2) Починається … (діти хором) урок.

(слайд 3)І щоб урок був плідним, будемо

:

  • не просто слухати, а чути; – (читає 1 ряд)
  • не просто дивитися, а бачити; – (читає 2 ряд)
  • не просто відповідати, а міркувати, – (читає 3 ряд)
  • дружно і плідно працювати! – (весь клас хором)
  • І я б дуже хотіла, щоб протягом усього уроку ми дотримувалися цього девізу.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Зверніть увагу на екран (слайд 4).

САНТИМЕТР МЕТР КІЛОМЕТР КІЛОГРАМ ДЕЦИМЕТР

  • Яке із цих слів на Вашу думку є зайвим? Чому?
  • Які ще одиниці вимірювання маси ви знаєте? (г, ц,т)
  • То про яку величину ми з вами сьогодні поговоримо? (масу)
  • Відкрийте зошити та запишіть сьогоднішню дату.
  1. Каліграфічна хвилинка. Слайд5

  • Діти, ви щойно згадали одиниці вимірювання маси. А зараз я пропоную вам цікаве завдання. Я буду читати вам ланцюжок іменованих чисел та називати дії, які ви повинні виконати. Ваше завдання обчислювати усно.
  • 10кг + 700г – 5кг + 100г = 5кг 800г
  • Яке число у вас вийшло? Написання цього числа і буде нашою каліграфічною хвилинкою.
  • Зверніть увагу на те, що одиниця міри маси пишеться висотою на ¾ клітинки
  1. Робота з числовими виразами у зошиті
  • Діти, скажіть, яка одиниця вимірювання маси є найменшою? (г)
  • А скільки грамів міститься в одному кілограмі? (1000г)
  •  
  • Я пропоную вам виконати наступне завдання, доповнити кожен вираз так, щоб в результаті був 1кг (слайд 6)

(Діти записують у зошит)

  • А зараз, давайте перевіримо.

780 г + … = 1 кг
400 г + … = 1 кг
999 г + … = 1 кг
990 г + … = 1 кг

  • Діти, ви молодці! Легко і швидко впоралися.

ІІІ. Мотивація начальної діяльності

  1. Усний рахунок (фронтальна робота)
  • Скажіть, хто з вас любить солодощі?
  • Які солодощі для дітей найулюбленіші?
  • А хто найбільше любить цукерки?
  • А чи знаєте ви, яка вага однієї цукерки?
  • Приблизна вага однієї цукерки  -  5г.
  • Яка вага 10 таких цукерок? (50г) 100 цукерок? (500г), 1000 таких цукерок (5000г)
  • Діти, скажіть, чи можемо ми останню названу величину перетворити в іншу, більшу величину? (так)

5000г = 5кг (таблиця на дошці)

  • Запишіть це перетворення у зошит.

ІV. Оголошення теми і мети уроку.

  • Отже, діти, сьогодні на уроці ми будемо здійснювати перетворення одних одиниць вимірювання маси в інші та розв’язувати задачі.

V. Розвиток математичних знань та умінь.

  1. Робота з малюнками.
  • Щойно ви всі мені сказали, що дуже любите цукерки. А чи дуже вони корисні для здоров’я? (ні)
  • А що є і солодке і корисне? (фрукти)
  • Слайд7

(На дошці малюнок яблука, кошик з яблуками, машина з яблуками)

Слайд8

  • Погляньте на дошку. Якщо потрібно дізнатися масу яблука, якою одиницею вимірювання маси ви скористаєтеся? (грам)
  • Якщо треба дізнатися масу кошика таких яблук, якою одиницею маси скористаєтеся? (кілограм)
  • А масу цілої машини з яблуками, якою одиницею маси вимірюється? (тонна або центнер)
  • Ваші відповіді вірні. А чи добре ви знаєте як перетворити одні величини вимірювання маси в інші?
  1. Робота з підручником.
  • Для того, щоб повторити як це можна зробити, відкрийте підручники та розгляньте таблицю на с.53, №327
  1. Робота із задачами на перетворення. (Сдайд 9)

  • Оскільки, ми сьогодні говоримо про солодощі. Я пропоную вам розв’язати такі задачі (усно)
  • Кондитерська фабрика «Домінік» для дошкільнят виготовила 1т200кг солодощів. Скільки кілограмів солодощів виготовила фабрика «Домінік»? (1200кг)
  • Підприємство «Гармонія» до дня захисту дітей виготовило 1500 кг морозива. Скільки центнерів морозива виготовило підприємство «Гармонія»? (15ц)
  • Для шкільних їдалень підприємство «Простоквашино» виготовило 3т8ц молочної продукції. Скільки кілограмів молочної продукції виготовило підприємство «Простоквашино» (3800кг)
  • Запишіть ці перетворення до зошита
  1. Самостійна робота
  • Молодці. А зараз я пропоную вам невеличке змагання «Дівчатка проти хлопчиків»
  • Хто швидше впорається із завданням у підручнику на с. 53, №330
  • Будьте уважні, дівчатка, виконують перетворення у грами, хлопчики – у центнери.(таблиця на дошці)

Дівчатка: 7 кг = 7000г, 12кг 60г = 12060г, 7кг 5г = 7005г

Хлопчики: 3т 6ц = 36ц, 3800кг = 38ц, 15т=150ц

  • Діти, гарно справились із цим завданням і дівчатка і хлопчики. Тому перемогла дружба.

Зорова гімнастика

  • Ви так швидко і гарно працюєте. Мабуть ваші оченята вже стомилися?
  • (Зоровий тренажер)
  • «Напишіть очима велику літеру бе , а потім маленьку літеру бе». А тепер відшукайте розвішані у класі солодкі сюрпризи. Полічіть, скільки їх.
  • Трішки відпочили? То ж працюємо далі.
  1. Робота над задачею (фронтально)
  • Зверніть вашу увагу на екран. Прочитайте задачу (слайд 10)

 Задача

Із 25кг зерна отримують 12 кг борошна. Скільки кілограмів борошна отримають із 150 кг зерна?

  • Чи знаєте ви, до якого типу задач вона належить? (Задачі на знаходження четвертого пропорційного)
  • Якщо хтось із вас вважає, що може самостійно справитися із задачею, працює самостійно. І розв’язання запишіть виразом.

Звернення до іншої частини класу:

Таблиця

 Діти, чи можете ви одразу дати відповідь на запитання даної задачі?

  • Давайте попрацюємо разом. Що означать ось ці дані? (вчитель показує картки, прикріплює їх на дошку).

25 кг – маса зерна пшениці

із 25 кг пшениці - 12 кг  маса борошна

150 кг – маса зерна, яке треба змолоти на борошно

  • Що можна дізнатися, виконавши першу дію (У скільки разів 150 більше від 25?

(один учень записує на дошці)

1) 150 : 25 = 6 (р.) – у стільки більше;

  • А що ми можемо дізнатися виконавши другу дію? (скільки борошна отримають із 150 кг зерна)

2) 12 х 6 = 72(кг)

  • А відповідь запишіть самостійно.

Відповідь: 72кг борошна можна отримати із 150кг зерна.

  • Діти, які працювали самостійно, хто готовий прочитати вираз до задачі 12 х (150 : 25) = 72(кг)

 

Фізкультхвилинка (Слайд11)

  • Чи любите ви відпочивати?
  • Діти, а що ж бджілка нам приносить? Ви бачите, настільки солодким є наш сьогоднішній урок?

 

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

  • Набрались сил, відпочили? Та час продовжувати наш урок
  1. Робота над задачею в парі
  • На ваших партах лежать чарівні фрукти. Чому вони чарівні, запитаєте ви? Переверніть їх. Що побачили? Так – це фрукти  із задачею. Ознайомтеся з умовою.
  • Бажаючий учень, прочитає вголос.

Задача

Для виготовлення цукерок, кондитерська фабрика закупила 2ц свіжих фруктів. З них отримали 40кг сухофруктів. Скільки кілограмів сухофруктів можна отримати із 1т свіжих фруктів?

  • Чи схожа ця задача на попередню?
  • Зверніть увагу, на дані про масу свіжих фруктів в першому реченні? Яка вона? (2ц)
  • А яка маса свіжих фруктів у питанні задачі? (1т)
  • Чи можете ви одразу приступити до розв’язування? (ні)
  • Що треба зробити спочатку? (Перетворення тони в центнери)

1т = 10ц

  • Дітки, які відчувають, що для них ця задача легка.
  • Є серед вас такі?
  • Ваше завдання скласти короткий запис  до неї та розв’язують її виразом.
  • Інші дітки, розв’яжіть цю задачу самостійно.
  • Якщо в когось виникли складнощі, у мене є картка-помічник.
  • Кому потрібно?

1) 10 : 2 = 5(р.) – у стільки більше;

2) 40 х 5 = 200 (кг)

Відповідь: 200кг сухофруктів можна отримати із 1т свіжих фруктів.

  • Отже, якою була перша дія?
  • Яка друга дія?
  • Хвилинка-цікавинка(слайд 12)
  • А зараз я пропоную до вашої уваги досить цікаву інформацію.
  • Діти, а чи знаєте ви, що раніше міри маси називались зовсім по іншому?
  • Підготовлені учні доносять інформацію про одиниці маси
  • Зверніть увагу на перші дві одиниці вимірювання маси: пуд і фунт.
  • Яка з цих одиниць більша?
  • Наші предки дуже часто використовували ці назви у прислів’ях та приказках. Ось одне із таких. (слайд13)
  • А як ви розумієте таке прислів’я?
  1. Математичний диктант у формі бліц-опитування.
  • А тепер і перевіримо наскільки для вас важливі знання. Діти, виконуючи наступне завдання, покажіть які ви розумники.
  • Це буде математичний диктант у формі бліц-опитування. Я буду ставити перед вами певне завдання, а ви як можна швидше записуєте правильну відповідь у зошит.

Діти записують в зошит

  • Що більше 99кг чи ?
  • Що менше 11 ц чи 11 кг?
  • Назвіть більшу величину 7 кг чи 800 г?
  • Назвіть меншу величину: 600 кг чи 2000 г?
  • Оберіть більшу величину: 80 ц, 80 кг, 80 т?
  • Оберіть меншу величину: 10 ц, 2 т, 1001 кг?
  • Давайте перевіримо.

Перевірка на слайді (слайд 14)

VІІ. Підсумок уроку

  • Чи потрібні нам одиниці вимірювання маси? Для чого?
  • Де ви можете застосувати отримані сьогодні знання?
  • Математичний фокус 

І я вам покажу… математичний фокус. Хочете?

Задумайте будь-яке число, (до 20)

Додайте до нього наступне число по порядку.

Додайте 9.

Поділіть на два.

Відніміть задумане число.

Ви отримали число 5.

То математика чарівна наука?

  •  

VІІІ. Домашнє завдання

С.54, №336, свою масу перетворити у золотники

  • Перегляньте це завдання. Що потрібно зробити, виконуючи його? (перетворення)
  • Чи є до мене запитання стосовно цього завдання?

ІХ. Оцінювання учнів

Слайд15

  • Дуже швидко пролетів час на нашому солодкому уроці.
  • Сьогодні ви всі старались. Назвати декількох дітей і оцінити їх вербально.
  • Діти по закінченню уроку дасте ваші щоденники, я поставлю вам оцінки за роботу на уроці.

 

docx
Додано
26 грудня 2017
Переглядів
8965
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку