Конспект уроку з математики для 5 класу

Про матеріал
Конспект уроку з математики для 5 класу. Тема уроку "Середнє арифметичне. Розв'язування задач"
Перегляд файлу

Тема: Середнє арифметичне. Використання середнього арифметичного.

Мета: навчальна: ввести поняття середнього арифметичного; ознайомити учнів із поняттям середньої температури, швидкості, вартості; формувати вміння і навички розв'язувати задачі на використання середнього арифметичного; 

розвивальна: розвивати логічне мислення, інтерес до навчальної дисципліни, бажання вчитися; 

виховна: виховувати охайність при виконанні вправ, повагу до товаришів, толерантність.

Учні повинні знати: поняття середнього арифметичного, середнього значення величини; практичне значення вивчення теми.

Учні повинні вміти: використовувати середнє арифметичне при знаходженні середніх значень величин, а саме середньої температури, середнього бала, середньої швидкості, середньої врожайності тощо.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання:

  • для вчителя: таблиця для усного рахунку, портрет Йоганна Кеплера,картки з завданнями (задачі), таблиця (для практичної роботи №1), рулетка (для практичної роботи №2), картки з самостійною роботою (на кожного учня).
  • для учнів: робочий зошит, підручник, лінійка, олівець, ручка.

Хід уроку

І. Організація класу

- Доброго дня, діти. Перевірте свою готовність до уроку. Посміхніться один одному. Подаруйте позитивне налаштування на роботу на уроці.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

Тема нашого сьогоднішнього уроку "Середнє арифметичне". Наше завдання з вами на уроці дізнатися:

- що таке "середнє арифметичне"

- навчити його обчислювати

- визначити де і для чого застосовується середнє арифметичне.

А також ми познайомимося з новим словом рейтинг і постараємося скласти рейтинг успішності нашого класу, виконавши практичну роботу. На уроці нам належить дізнатися багато нового, і тому девізом нашого уроку я підібрала слова великого педагога Я. А. Каменського: "Вважай нещасним той день чи ту годину, в який ти не засвоїв нічого нового, нічого не додав до своєї освіти".

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Нові знання нам буде дуже важко освоювати без уміння швидко і правильно рахувати, тому, як завжди почнемо урок з усного рахунку. Відкрийте зошити, запишіть число і тему уроку "Середнє арифметичне". Для усного рахунку у вас на партах лежать картки, результати обчислень запишіть у зошит.

1

2

3

4

5

6

6,7 - 2,3

5 - 0,04

3,08 + 0,2

1,24 + 0,06

36,6 : 6

4,5 : 5

Перевірка усного рахунку.

К

Е

П

Л

Е

Р

4,4

4,96

3,28

1,3

6,1

0,9

Це прізвище видатного астронома, фізика і математика Йоганна Кеплера. Поняття середнього арифметичного вперше з'явилося в його наукових працях, тобто вважається, що він ввів поняття середнього арифметичного.

ІV. Вивчення нового матеріалу

  • Бесіда з елементами розповіді
  • Часто ми в житті чуємо фрази зі словом "середній", наприклад: середній вік, середній зріст, середня температура і т.д. Як ви розумієте ці вирази?
  • В математиці теж є свої поняття зі словом "середній" і сьогодні ми познайомимося з одним з цих понять "середнє арифметичне" і як воно обчислюється. Прочитайте завдання, запропоновані вам на картках.
  • Робота з картками

ЗАВДАННЯ

№1. Міша, Коля і Петя були в поході. Підійшовши до лісу, вони вирішили зробити привал. У Міши було 2 пиріжка, у Петі 4 і у Колі 6. Всі пиріжки хлопчики розділили порівну і з'їли. Скільки пиріжків з'їв кожен хлопчик?

№2.Ігорь зірвав 8 яблук, а Маша 4. Зірвані яблука діти поділили порівну. Скільки яблук дісталося кожному?

№3. У школі 4 шістьох класу. У 6 "А" 22 учні, в 6 "Б" 26 учнів, в 6 "В" 24 учні, в 6 "Г" 20 учнів. Скільки б людей було в кожному класі, якщо дітей розділити порівну? (Знайдіть середню кількість дітей в шостих класах.)

- Чи схожі рішення цих задач? Чому ми суму ділили на 3,2,4? Адже цих даних в задачі немає? Що означають ці числа? Складіть алгоритм рішення таких завдань.

Алгоритм знаходження середнього арифметичного:

1. Знайти суму всіх доданків.

2. Поділити отриману суму на кількість доданків.

  • Робота з підручником

Знайдіть у підручнику   визначення та порівняйте з тим алгоритмом, який склали ми з вами.

  • Динамічна пауза

- Я пропоную вам трохи відпочити, але не забувати про тему нашого уроку. Підключіть свої знання, кмітливість, кмітливість, почуття гумору і спробуйте відшукати «середнє арифметичне» не чисел, а предметів, які нас оточують. Отже, середнє арифметичне:

Велосипеда і мотоцикла. (Мопед.)

Апельсина і лимона. (Грейпфрут.)

Піаніно і баяна. (Акордеон.)

Холодильника і вентилятора. (Кондиціонер.)

Носка і панчохи. (Гольф.)

V. Закріплення вивченого матеріалу

- На сьогоднішній урок ви отримали випереджаюче практичне домашнє завдання. Вам треба було знайти суму всіх оцінок за І семестр і поділити її на кількість оцінок. Отже, що ви знаходили вдома?

 - А ви чули слово «Рейтинг»? Хто може пояснити значення цього слова. (Відповіді учнів) А ось яке значення слова знайдено в Інтернеті. (Відповідає один учень)

  • Розповідь учня. Тлумачення слова «Рейтинг»

- Незвичайне за звучанням слово рейтинг прийшло до нас з англійської мови. Буквально це слово позначає - індивідуально числовий показник оцінки спортивних досягнень шахіста або шашкістів. Для цих спортсменів створюють спеціальні класифікаційні списки, які називаються рейтинг листи. Але зі спортивної області це слово перейшло і в інші області людських знань. Словосполучення зі словом рейтинг використовується зараз у багатьох інших випадках, наприклад: політичний рейтинг, рейтинг успішності.

  • Практична робота №1

- Перед вами лежать аркуші, в які ми запишемо ті бали, що отримали у домашньому завданні. У кого з нас найбільший рейтинг у класі?

- І зараз ми порахуємо рейтинг успішності 5 – А (5 – Б) класу з усіх предметів за І семестр 5 класу який буде показником вашого навчання. Давайте знайдемо середнє арифметичне. Чим вище буде отримане число, тим вище буде рейтинг. (для тих, хто впорався із завданням раніше за інших, запропонувати додаткове завдання з підручника )

  • Практична робота №2
  • Зараз я пропоную вийти до дошки 6 учням (називаю прізвища) для допомоги у організації наступної практичної роботи. Зараз ми зробимо заміри вашого зросту та знайдемо середнє значення зросту.
  • Для учнів, які справилися з завданням швидко, пропоную виконати завдання з підручника

VI. Самостійна робота

  •  Анатоль Франс говорив: «Недостатньо знати, потрібно застосовувати». Тому переходимо до самостійних вправ, що дадуть змогу з'ясувати, чи були ви уважними на уроці.

 

1 варіант

1. Знайти середнє арифметичне чисел: 0,46; 0,3; 0,8.

2. Знайти середнє арифметичне чотирьох чисел, якщо їх сума дорівнює 120.

2 варіант

1. Знайти середнє арифметичне чисел: 0,52; 0,4; 0,7.

2. Знайти середнє арифметичне чотирьох чисел, якщо їх сума дорівнює 240.

Перевірка

1 варіант

1. 1,56:3=0,52.

2. 120:4=30.

2 варіант

1. 1,62:3=0,54.

2. 240:4=60.

VІI. Підсумок уроку

  • Ми розглянули середнє арифметичне в різних сферах діяльності людини. І це далеко не все. Середнє арифметичне часто використовують у сільському господарстві, коли говорять про врожайність, про надої молока. Середнє арифметичне знаходять при розв'язанні задач на рух. Про це ми з вами поговоримо на наступних уроках. А зараз давайте підведемо підсумок нашого уроку.
  • Що нового ви дізналися на уроці?
  • Що було цікаво?
  • Що викликало труднощі?

VІІI. Домашнє завдання

Вивчити алгоритм знаходження середнього арифметичного. Практичне додаткове завдання


 

Ре́йтинг 

  • це числовий або порядковий показник успішності або популярності, який відображає важливість або вплив певного об'єкта або явища.
  • Показник оцінки діяльності, популярності, авторитету якоїсь особи, організації, групи, програм у певний час, що визначається соціологічним опитуванням,голосуванням та ін. і визначається місцем, яке вони посідають серед собі подібних.
  • Відносний показник надійності ділового партнера, банку, страхової компанії тощо.
  • Становище спортсмена чи команди серед подібних. Оцінюється певним числом балів. (напр. рейтинг ФІФА).
  • Показник медіапланування. Позначає частину цільової аудиторії, що контактує з конкретним медіаносієм. Вимірюється або кількістю людей, або у відсотках до загальної чисельності населення.


№1. Міша, Коля і Петя були в поході. Підійшовши до лісу, вони вирішили зробити привал. У Міши було 2 пиріжка, у Петі 4 і у Колі 6. Всі пиріжки хлопчики розділили порівну і з'їли. Скільки пиріжків з'їв кожен хлопчик?

№2.Ігорь зірвав 8 яблук, а Маша 4. Зірвані яблука діти поділили порівну. Скільки яблук дісталося кожному?

№3. У школі 4 шістьох класу. У 6 "А" 22 учні, в 6 "Б" 26 учнів, в 6 "В" 24 учні, в 6 "Г" 20 учнів. Скільки б людей було в кожному класі, якщо дітей розділити порівну? (Знайдіть середню кількість дітей в шостих класах.)

№1. Міша, Коля і Петя були в поході. Підійшовши до лісу, вони вирішили зробити привал. У Міши було 2 пиріжка, у Петі 4 і у Колі 6. Всі пиріжки хлопчики розділили порівну і з'їли. Скільки пиріжків з'їв кожен хлопчик?

№2.Ігорь зірвав 8 яблук, а Маша 4. Зірвані яблука діти поділили порівну. Скільки яблук дісталося кожному?

№3. У школі 4 шістьох класу. У 6 "А" 22 учні, в 6 "Б" 26 учнів, в 6 "В" 24 учні, в 6 "Г" 20 учнів. Скільки б людей було в кожному класі, якщо дітей розділити порівну? (Знайдіть середню кількість дітей в шостих класах.)

№1. Міша, Коля і Петя були в поході. Підійшовши до лісу, вони вирішили зробити привал. У Міши було 2 пиріжка, у Петі 4 і у Колі 6. Всі пиріжки хлопчики розділили порівну і з'їли. Скільки пиріжків з'їв кожен хлопчик?

№2.Ігорь зірвав 8 яблук, а Маша 4. Зірвані яблука діти поділили порівну. Скільки яблук дісталося кожному?

№3. У школі 4 шістьох класу. У 6 "А" 22 учні, в 6 "Б" 26 учнів, в 6 "В" 24 учні, в 6 "Г" 20 учнів. Скільки б людей було в кожному класі, якщо дітей розділити порівну? (Знайдіть середню кількість дітей в шостих класах.)

№1. Міша, Коля і Петя були в поході. Підійшовши до лісу, вони вирішили зробити привал. У Міши було 2 пиріжка, у Петі 4 і у Колі 6. Всі пиріжки хлопчики розділили порівну і з'їли. Скільки пиріжків з'їв кожен хлопчик?

№2.Ігорь зірвав 8 яблук, а Маша 4. Зірвані яблука діти поділили порівну. Скільки яблук дісталося кожному?

№3. У школі 4 шістьох класу. У 6 "А" 22 учні, в 6 "Б" 26 учнів, в 6 "В" 24 учні, в 6 "Г" 20 учнів. Скільки б людей було в кожному класі, якщо дітей розділити порівну? (Знайдіть середню кількість дітей в шостих класах.)

 

1 варіант

1. Знайти середнє арифметичне чисел: 0,46; 0,3; 0,8.

2. Знайти середнє арифметичне чотирьох чисел, якщо їх сума дорівнює 120.

2 варіант

1. Знайти середнє арифметичне чисел: 0,52; 0,4; 0,7.

2. Знайти середнє арифметичне чотирьох чисел, якщо їх сума дорівнює 240.

1 варіант

1. Знайти середнє арифметичне чисел: 0,46; 0,3; 0,8.

2. Знайти середнє арифметичне чотирьох чисел, якщо їх сума дорівнює 120.

2 варіант

1. Знайти середнє арифметичне чисел: 0,52; 0,4; 0,7.

2. Знайти середнє арифметичне чотирьох чисел, якщо їх сума дорівнює 240.

1 варіант

1. Знайти середнє арифметичне чисел: 0,46; 0,3; 0,8.

2. Знайти середнє арифметичне чотирьох чисел, якщо їх сума дорівнює 120.

2 варіант

1. Знайти середнє арифметичне чисел: 0,52; 0,4; 0,7.

2. Знайти середнє арифметичне чотирьох чисел, якщо їх сума дорівнює 240.

1 варіант

1. Знайти середнє арифметичне чисел: 0,46; 0,3; 0,8.

2. Знайти середнє арифметичне чотирьох чисел, якщо їх сума дорівнює 120.

2 варіант

1. Знайти середнє арифметичне чисел: 0,52; 0,4; 0,7.

2. Знайти середнє арифметичне чотирьох чисел, якщо їх сума дорівнює 240.

1 варіант

1. Знайти середнє арифметичне чисел: 0,46; 0,3; 0,8.

2. Знайти середнє арифметичне чотирьох чисел, якщо їх сума дорівнює 120.

2 варіант

1. Знайти середнє арифметичне чисел: 0,52; 0,4; 0,7.

2. Знайти середнє арифметичне чотирьох чисел, якщо їх сума дорівнює 240.

1 варіант

1. Знайти середнє арифметичне чисел: 0,46; 0,3; 0,8.

2. Знайти середнє арифметичне чотирьох чисел, якщо їх сума дорівнює 120.

2 варіант

1. Знайти середнє арифметичне чисел: 0,52; 0,4; 0,7.

2. Знайти середнє арифметичне чотирьох чисел, якщо їх сума дорівнює 240.

1 варіант

1. Знайти середнє арифметичне чисел: 0,46; 0,3; 0,8.

2. Знайти середнє арифметичне чотирьох чисел, якщо їх сума дорівнює 120.

2 варіант

1. Знайти середнє арифметичне чисел: 0,52; 0,4; 0,7.

2. Знайти середнє арифметичне чотирьох чисел, якщо їх сума дорівнює 240.

1 варіант

1. Знайти середнє арифметичне чисел: 0,46; 0,3; 0,8.

2. Знайти середнє арифметичне чотирьох чисел, якщо їх сума дорівнює 120.

2 варіант

1. Знайти середнє арифметичне чисел: 0,52; 0,4; 0,7.

2. Знайти середнє арифметичне чотирьох чисел, якщо їх сума дорівнює 240.


docx
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
Додано
27 квітня 2022
Переглядів
1257
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку