Конспект уроку з математики для 5 класу на тему "Додавання і віднімання мішаних чисел"

Про матеріал
Мета уроку: • навчальна: домогтися засвоєння правил додавання і віднімання мішаних чисел, дробові частини яких мають однакові знаменники; сформувати вміння виконувати додавання і віднімання мішаних чисел; • розвивальна: формувати вміння аналізувати інформацію, міркувати за аналогією, бачити закономірності; розвивати увагу; • виховна: виховувати інтерес до вивчення математики, наполегливість у досягненні мети, спостережливість, старанність, працьовитість; Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь. Обладнання та наочність: підручник, наочний та роздатковий матеріали.
Перегляд файлу

Математика

Тема уроку: Додавання і віднімання мішаних чисел

Мета уроку:

  • навчальна: домогтися засвоєння правил додавання і віднімання мішаних чисел, дробові частини яких мають однакові знаменники; сформувати вміння виконувати додавання і віднімання мішаних чисел;
  • розвивальна: формувати вміння аналізувати інформацію, міркувати за аналогією, бачити закономірності; розвивати увагу;
  • виховна: виховувати інтерес до вивчення математики, наполегливість у досягненні мети, спостережливість, старанність, працьовитість;

Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.

Обладнання та наочність: підручник, наочний та роздатковий матеріали.

Дата проведення: 5-Б – 19.02.2015                                

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

  1. Привітання вчителя і учнів.
  2. Організація готовності учнів до уроку, налаштування їх на роботу.

ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

  1. Перевірка завдання, заданого за підручником

№ 1109. Марійка задумала деякий дріб, який спочатку збільшила на , а потім – ще на . У результаті отримала 3. Яке число задумала Марійка?

Розвязання:

;

;

;

;

;

;

.

Відповідь: Марійка задумала число 75.

  1. Відповісти на питання, що виникли у учнів під час виконання домашніх вправ.

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

  • Діти сьогодні ми з вами розглянемо нову тему: «Додавання і віднімання мішаних чисел».
  • Метою сьогоднішнього уроку є: якомога найкраще засвоїти правила додавання і віднімання мішаних чисел; а також, ми з вами будемо виконувати завдання на обчислення дробів.

ІV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Фронтальне опитування

  1. Подайте у вигляді неправильного дробу числа:
  1. ;             2) ;           3) ;           4) .
  1. Виділіть цілу частину з неправильного дробу:
  1. ;            2) ;           3) ;               4) .
  1. Обчисліть суму:
  1. ;         2) ;           3) ;           4) .

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

План вивчення теми

  1. Правила додавання мішаних чисел:
  1. Шляхом перетворення доданків на неправильні дроби;
  2. Шляхом застосування властивостей додавання чисел.
  1. Правила віднімання мішаних чисел.
  2. Приклади додавання і віднімання мішаних чисел.

Пояснення вчителя

Ви вже знаєте, як додавати і віднімати натуральні числа і дроби з однаковими знаменниками. Мішані числа також можна додавати і віднімати. Сьогодні на уроці ми розглянемо правила додавання і віднімання мішаних чисел, у яких дробові частини – дроби з однаковими знаменниками. З іншими випадками ви ознайомитесь у 6 класі.

Задача 1. Знайдіть суму: .

Розв’язання. Перетворимо кожне з даних чисел у неправильний дріб:

. Тепер додамо отримані дроби, користуючись правилом додавання дробів з однаковими знаменниками: . В отриманій сумі виділимо цілу і дробову частини: .

Отже, .

.

Правило додавання мішаних чисел

Щоб знайти суму двох мішаних чисел, треба:

  1. подати дані числа у вигляді неправильних дробів;
  2. додати ці дроби;
  3. в отриманій сумі виділити цілу і дробову частини.

Чи можна по-іншому додавати мішані числа? Так. Розглянемо приклад.

Задача 2. Для пошиття сценічних костюмів для шкільного театру потрібно купити м тканини червоного кольору і м тканини білого кольору. Скільки всього метрів тканини потрібно купити?

Розв’язання:

Червона тканина – м           

Біла тканина – м

Тоді (м).

Відповідь: потрібно закупити м тканини.

Чи можна цим способом додавати три і більше мішаних числа? Так. Наприклад:

.

При додаванні мішаних чисел сума їх дробових частин може виявитися неправильним дробом. Тоді треба виділити в ньому цілу і дробову частину, а далі виконувати додавання за правилом додавання мішаних чисел. Наприклад:

.

Зверніть увагу:

При додаванні мішаних чисел, так само, як і при додаванні натуральних чисел, виконуються переставлений і сполучний закони додавання.

Дія віднімання мішаних чисел виконується за правилом, яке аналогічне правилу додавання таких чисел.

Правило віднімання мішаних чисел

Щоб знайти різницю двох мішаних чисел, треба:

  1. записати мішані числа у вигляді неправильних дробів;
  2. відняти ці дроби;
  3. в отриманій різниці виділити цілу і дробову частини.

Наприклад:

.

Як від цілого числа відняти мішане число? Для цього треба перетворити зменшуване і від’ємник у неправильні дроби і виконати віднімання. Наприклад:

.

VІ. ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ

Робота з підручником (§ 28).

Усно: № 1122, 1125.

№ 1122. Потрібно додати два мішані числа і .

  1. Якою буде ціла частина їх суми: а) 1;    б) 3;    в) 4;    г) 5?
  2. Якою буде дробова частина їх суми: а) ;    б) ;    в) ;    г)  ?
  3. Назвіть число, яке є результатом додавання даних мішаних чисел.

Відповідь: 1) в) 4;     2) б) ;    3) .

№ 1125. Потрібно відняти два мішані числа і .

  1. Якою буде ціла частина їх різниці: а) 4;    б) 3;    в) 2;    г) 1?
  2. Якою буде дробова частина їх різниці: а) ;    б) ;    в) ;    г)  ?
  3. Назвіть число, яке є результатом віднімання даних мішаних чисел.

Відповідь: 1) б) 3;     2) б) ;    3) .

Письмово: № 1127, 1129, 1131, 1333, 1135.

№ 1127. Обчисліть:

  1. ;                  3) ;                 5) ;

 

  1. ;                  4) ;                 6) .

Розвязання:

  1. ;

 

  1. ;

 

  1. ;

 

  1. ;

 

  1. ;

 

  1. .

№ 1129. Знайдіть суму чисел:

  1. ;                3) ;                5) ;

 

  1. ;             4) ;                    6) .

Розвязання:

  1. ;

 

;

 

  1. ;

 

;

 

;

 

.

№ 1131. Порівняйте:

  1. ;                               3) ;

 

  1. ;                              4) .

Розвязання:

  1. ;

;

  1. ;

;

  1. ;

;

  1. ;

.

№ 1133. Знайдіть зменшуване, якщо різниця дорівнює , а відємник – .

Розвязання:

.

№ 1135. Обчисліть:

  1. ;               3) ;              5) ;

 

  1. ;               4) ;                6) .

Розвязання:

  1. ;

 

  1. ;

 

  1. ;

 

  1. ;

 

  1. ;

 

  1. .

VІІ. ПІДСУМКИ УРОКУ

  1. Підсумкова бесіда

Отже, давайте повторимо з вами правила додавання і віднімання мішаних чисел.

  • Щоб знайти суму двох мішаних чисел, треба?
  • Щоб знайти різницю двох мішаних чисел, треба?
  1. Оцінювання учнів

VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  1. Завдання за підручником: Н.А. Тарасенкова, І.М. Богатирьова,

О.П. Бочко, О.М. Коломієць, З.О. Сердюк. Розділ VІ, § 28, № 1128, 1136.

  1. Інструктаж:
  1. № 1128 подібний до № 1127, що ми з вами виконували сьогодні на уроці.
  2. № 1136 подібний до № 1135, який ми також виконували сьогодні на уроці.
  3. Щоб виконати ці номери вам потрібно знати правила додавання і віднімання мішаних чисел.
  4. І обов’язково почитайте § 28 і вивчіть всі основні правила.

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
Додано
24 лютого
Переглядів
132
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку