Конспект уроку з математики для 5 класу на тему: Узагальнюючий урок з теми "Звичайні дроби"

Про матеріал
Мета уроку: • навчальна: удосконалити вміння виконувати вправи, у яких передбачено знаходження числа за його дробом; узагальнити та систематизувати знання учнів з теми «Звичайні дроби»; • розвивальна: формувати вміння аналізувати інформацію, узагальнювати та робити висновки; • виховна: виховувати відповідальність за результати своєї роботи, свідоме ставлення до навчання; Тип уроку: комбінований. Обладнання та наочність: підручник, наочний та роздатковий матеріали. Форма роботи: діалог, інтерактивне спілкування, практичне застосування набутих знань.
Перегляд файлу

Математика

Тема уроку: Розв’язування вправ

Мета уроку:

  • навчальна: удосконалити вміння виконувати вправи, у яких передбачено знаходження числа за його дробом; узагальнити та систематизувати знання учнів з теми «Звичайні дроби»;
  • розвивальна: формувати вміння аналізувати інформацію, узагальнювати та робити висновки;
  • виховна: виховувати відповідальність за результати своєї роботи, свідоме ставлення до навчання;

Тип уроку: комбінований.

Обладнання та наочність: підручник, наочний та роздатковий матеріали.

Форма роботи: діалог, інтерактивне спілкування, практичне застосування набутих знань.

Дата проведення: 5-Б – 02.02.2015                                    

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

  1. Привітання вчителя і учнів.
  2. Організація готовності учнів до уроку, налаштування їх на роботу.

ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

  1. Перевірка завдання, заданого за підручником

№ 987.Туристипройшли 24 км. За перший день вони пройшли усього шляху, а за другий – того, що пройшли за перший день. Решту шляху вони подолали за третій день. Скільки кілометрів пройшли туристи за перші два дні?

Розвязання:

  1. (24 : 8) 3 = 9 (км) – 1-й день
  2. (9 : 3)   2 = 6 (км) – 2-й день
  3. 9 + 6 = 15 (км)

Відповідь: туристи пройшли за перші два дні 15 км.

№ 989.З ящика массою 30 кг відсипали цукерок, а решту поділили порівну між 4 покупцями. Скільки кілограмів цукерок придбав кожен покупець?

Розвязання:

  1. (30 : 5) 3 = 18 (кг)
  2. 30 – 18 = 12 (кг)
  3. 12 : 4 = 3 (кг)

Відповідь:  по 3 кг цукерок  придбав  кожен  покупець.

  1. Виконання тестових завдань(виконують 6-8 учнів)

Число а

 

12

24

36

60

132

180

від а

 

18

16

24

90

88

120

від а

 

16

18

27

80

99

135

 

  1. Математичний диктант
  1. Що таке звичайний дріб, наведіть приклади? Що показує його чисельник? Що – знаменник? Дріб – це вираз виду , де a – називається чисельником, а b – знаменником дробу, риска дробу « –» – означає дію ділення. Знаменник показує на скільки частин поділена одиниця, а чисельник – скільки таких цілих частин взято.
  2. Який дріб називається правильним? Дріб у якого чисельник менший за знаменник.
  3. Який дріб називають неправильним? Дріб у якого чисельник і знаменник рівні або коли чисельник більший за знаменник.
  4. Який дріб дорівнює 1? Неправильний - .
  5. Який дріб більший за 1? Неправильний - .
  6. Який дріб менший від 1? Наведіть приклади. Правильний - .
  7. Сформулюйте правило порівняння дробів з однаковими знаменниками. Із двох дробів з однаковими знаменниками більшим є той, у якого чисельник більший, а меншим – у якого чисельни кменший.
  8. Поясніть, як записати дріб у вигляді частки. Наприклад, .
  9. Що таке мішане число? Мішане число – це число нового виду, яке складається з натурального числа – цілої частини, і правильного дробу – дробової частини. Наприклад, .
  10.                      Яким дробом є дробова частина мішаного числа? Правильним дробом.
  11.                      Як неправильний дріб перетворити на мішане число? Поясніть на прикладі дробів .

Правило виділення цілої частини з неправильного дробу

Щоб виділити цілу частину з неправильного дробу, треба:

  1. чисельник даного дробу поділити на знаменник;
  2. частку записати, як цілу частину шуканого мішаного числа;
  3. у знаменник дробової частини записати знаменник даного дробу;
  4. у чисельник дробової частини записати остачу від ділення.

  1.                      Як перетворити мішане число у неправильний дріб? Поясніть на прикладі мішаного числа .

Правило перетворення мішаного числа у неправильний дріб

Щоб перетворити мішане число у неправильний дріб, треба:

  1. у знаменник шуканого дробу записати знаменник дробової частини;
  2. цілу частину помножити на знаменник дробової частини;
  3. до отриманого добутку додати чисельник дробової частини;
  4. отриману суму записати в чисельник шуканого дробу.

  1.                      Сформулюйте правило знаходження дробу від числа.

 

Правило знаходження дробу від числа

Щоб знайти дріб від числа, треба дане число поділити на знаменник дробу і одержаний результат помножити на його чисельник.

  1.                      Сформулюйте правило знаходження  числа за його дробом.

     Правило знаходження числа за йогодробом

Щоб знайти число за його дробом, треба дане число поділити на чисельник дробу і одержаний результат помножити на його знаменник.

 

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

  • Ми  продовжуємо вивчати  тему: «Знаходження дробу від числа та знаходження числа за його дробом».
  • Метою сьогоднішнього уроку є: якомога найкраще закріпити наші знання на прикладах розвязування задач.

ІV. УДОСКОНАЛЕННЯ ВМІНЬ І НАВИЧОК

  1. Робота за підручником (§ 25)

Письмово: № 991, 993, 994, 995, 998, 999, 1000.

Задача на знаходження дробу від числа.

№ 991.З каністри відлили бензину, а потім долили таку кількість бензину, яка становить бензину, що залишився у каністрі. Більше чи менше бензину виявилося у каністрі, ніж було спочатку? Скільки бензину виявилося у каністрі, якщо спочатку в ній було 120 л.?

Арифметичний спосіб.

Розвязання:

  1. 120 : 3 = 40 (л)
  2. 120 – 40 = 80 (л)
  3. 80 : 5 = 16 (л)
  4. 80 + 16 = 96 (л)

96 120.

Відповідь: у каністрі виявилося менше бензину, ніж було спочатку.

Задача на знаходження числа за його дробом.

№ 993. Капусту розмістили у два мішки, причому масса першого з них становить маси другого. Яка маса обох мішків разом, якщо в першому мішку капусти було 70 кг? (самостійно)

Арифметичний спосіб.

Розвязання:

  1.  (70 : 7) 3 = 30 (кг)
  2. 70 + 30 = 100 (кг)

Відповідь: маса обох мішків разом становить 100 кг.

 

 

Задача на знаходження числа за його дробом.

№ 994. Андрійко за січень зекономив 12 грн, що становить того, що він зекономив у грудні, і на 3 грн менше, ніж він заощадив у лютому. В якому місяці Андрійко зекономив грошей найменше і скільки?

Алгебраїчний спосіб.

Розвязання:

Січень – 12 –

Грудень – ? –

Лютий – 12 + 3 = 15 грн.

Нехай х – грн. зекономлені Андрійком у грудні. Тоді:

х : 3 = 12 : 4,

х = (12 : 4) · 3,

х = 3 · 3,

х = 9 грн.

Відповідь: Андрійко зекономив найменше у грудні – 9 грн.

Задача на знаходження числа за його дробом.

№ 995. У перукарні спекли 120 булочок з вишнями, що становить булочок з полуницями. Яких булочок спекли більше і на скільки?

Алгебраїчний спосіб.

Розвязання:

Булочок з вишнями – 120 –

Булочок з полуницями – ? –

Нехай х – кількість спечених булочок з полуницями. Тоді:

х : 5 = 120 : 6,

х = (120 : 6) · 5,

х = 20 · 5,

х = 100 булочок.

120 – 100 = 20 булочок.

Відповідь: з вишнями спекли на 20 булочок більше ніж з полуницями.

Задача на знаходження числа за його дробом.

№ 998. Мама заготовила на зиму вишневее і полуничне варення. Кількість баночок з полуничним варенням становить кількості баночок з вишневим варенням. Скільки всього баночок заготовила мама, якщо полуничне варення містилось у 121 баночці? (самостійно)

Арифметичний спосіб.

Розвязання:

  1. (121 : 11) 5 = 55 (б)
  2. 55 + 121 = 176 (б)

Відповідь: мама заготовила на зиму 176 баночок усього варення.

Задача на знаходження дробу від числа.

№ 999.Шрек вирішив розпочати нове життя і склав новий розклад свого дня. Він вирішив доби присвятити читанню свіжої преси, – здійсненню добрих справ, - заняттям спортом, – прийому їжі та 8 год відвести на сон. Допоможіть Шрекові з'ясувати, чи може бути здійснений його задум?

Арифметичний спосіб.

Розвязання:

  1. 24 : 6 = 4 (год) – читанню свіжої преси.
  2. 24 : 12 = 2 (год) – здійсненню добрих справ.
  3. (24 : 8) 3 = 9 (год) – заняттю спортом.
  4. (24 : 8) 2 = 6 (год) – прийому їжі.

І 8 годин Шрек вирішив відвести на сон.

  1. 4 + 2 + 9 + 6 + 8 = 29 (год) > 24 (год).

Відповідь: задум Шрека складає 29 годин, це менше від 24 годин, тому його задум не може бути здійснений.

Задача на знаходження дробу від числа.

№ 1000. Катруся прочитала книгу, у якій 240 сторінок, за 4 дні. За перший день вона прочитала книги, за другий – того, що прочитала за перший день, а за третій день – того, що прочитала дівчинка за перший і другий день разом і ще 10 сторінок. Скільки сторінок прочитала дівчинка за четвертий день?

Арифметичний спосіб.

Розвязання:

  1. 240 : 3 = 80 (ст.) – за 1-й день.
  2. (80 : 4) 3 = 60 (ст.) – за 2-й день.
  3. 80 + 60 = 140 (ст.) – за 1-й і 2-й дні разом.
  4. (140 : 7) 2 = 40 (ст.)
  5. 40 + 10 = 50 (ст.) – за 3-й день.
  6. 80 + 60 + 50 = 190 (ст.) – за 3 дні разом.
  7. 240 – 190 = 50 (ст.) – за 4-й день.

Відповідь: за четвертий день дівчинка прочитала 50 сторінок.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

VІ. ПІДСУМКИ УРОКУ

1. Підсумкова бесіда

  • Що робили на уроці?
  • Які завдання виконували?
  • Які завдання далися найважче? Чому?
  • Як знайти дріб від числа?
  • Як знайти число за його дробом?

2. Оцінювання учнів

VIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  1. Завдання за підручником: Н.А. Тарасенкова, І.М. Богатирьова,

О.П. Бочко, О.М. Коломієць, З.О. Сердюк. Розділ V, § 23 – 25, № 992, 996.

  1. Інструктаж:
  1. Щоб розв’язати задачі № 992 і № 996 вам потрібно знати правило знаходження дробу від числа. Знаючи це правило ви без проблем розв'яжите задачі.
  2. І обов’язково повторіть § 23 – 25 і всі основні правила, що ми вивчали протягом чотирнадцяти уроків, тому що на наступному уроці у нас буде контрольна робота.

1

 

docx
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
Додано
24 лютого
Переглядів
117
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку