Математика
Тема уроку: Дроби і ділення
Мета уроку:
-
навчальна: удосконалити вміння розв’язувати задачі на застосування зв’язку між дією ділення і звичайними дробами; сформувати поняття мішаного числа, його цілої і дробової частин; сформувати вміння виділити цілу частину з неправильного дробу;
-
розвивальна: формувати вміння грамотно формулювати власні думки; сприяти розвитку логічного мислення, уваги учнів;
-
виховна: виховувати інтерес до вивчення математики, почуття відповідальності, дисциплінованість.
Тип уроку: удосконалення знань, умінь, навичок.
Обладнання та наочність: підручник, наочний роздатковий матеріали.
Форма роботи: діалог, інтерактивне спілкування, практичне застосування набутих знань.
Дата проведення: 5-Б – 22.01.2015
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
-
Привітання вчителя і учнів.
-
Організація готовності учнів до уроку, налаштування їх на роботу.
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
-
Перевірка завдання, заданого за підручником
№ 921. Запишіть у вигляді дробу:
-
3 : 7; 2) 15 : 5; 3) 21 : 5; 4) 1 : 4.
З отриманих дробів випишіть:
-
правильні дроби; б) неправильні дроби.
Розв’язання:
-
3 : 7 = ; 2) 15 : 5 = ; 3) 21 : 5 = ; 4) 1 : 4 = .
а) – правильні дроби; б) – неправильні дроби.
№ 926. Запишіть 1 у вигляді дробу з чисельником:
-
7; 2) 111; 3) 56; 4) 13; 5) 2369; 6)100.
Розв’язання:
-
1 = ; 2) 1 = ; 3) 1 = ; 4) 1 = ; 5) 1 = ; 6) 1 = .
№ 928. Запишіть число 5 у вигляді дробу з знаменником:
-
5; 2) 10; 3) 50; 4) 25; 5) 40; 6) 100.
Розв’язання:
-
5 = ; 2) 5 = ; 3) 5 = ; 4) 5 = ; 5) 5 = ; 6) 5 = .
№ 932. Порівняйте:
-
8 : 3 і ; 2) 25 : 12 і ; 3) 125 : 15 і ; 4) 124 : 17 і .
Розв’язання:
-
8 : 3 ; 2) 25 : 12 ; 3) 125 : 15 ; 4) 124 : 17 ;
. . . .
-
Відповісти на питання, що виникли у учнів під час виконання домашніх вправ.
-
Математичний диктант
-
Запишіть дробом ділення чисел 24 на 6, 28 на 7.
-
Ділення яких чисел означають дроби
-
Запишіть частку 17:9 і 19:4 у вигляді дробу.
-
Якому натуральному числу дорівнює дріб
-
Запишіть числа 14 і 13 у вигляді дробу зі знаменником 2.
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
-
Сьогодні ми продовжуємо вивчати тему: «Дроби і ділення».
-
Метою сьогоднішнього уроку є: якомога найкраще засвоїти правила виділення цілої частини з неправильного дробу та перетворення мішаного числа у неправильний дріб, а також закріпимо ваші вміння під час розв’язування завдань, що передбачують перетворення неправильного дробу у мішане число і навпаки.
ІV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
V. УДОСКОНАЛЕННЯ ЗНАНЬ
План вивчення теми
-
Означення мішаного числа.
-
Означення цілої і дробової частини числа.
-
Правило виділення цілої частини з неправильного дробу.
-
Приклади запису неправильного дробу у вигляді мішаного або натурального числа:
Пояснення вчителя
Ви знаєте, що одне натуральне число можна поділити націло, або з остачею. Наприклад, 30 : 6 = 5, а 30 : 7 = 4 (остача 2). Якщо частку подати у вигляді дробу, то ці рівності можна записати так: = 5 і = 4 + .
З першого прикладу слідує, що будь-яке натуральне число можна подати у вигляді дробу: 5 = .
Суму 4 + коротко записується 4 і читають «чотири цілі дві сьомі».
Число 4 – це число нового виду. Його називають мішаним числом. У його запису натуральне число 4 називається цілою частиною, а дріб – дробовою частиною.
Зверніть увагу: мішане число дорівнює сумі його цілої і дробової частин; дробова частина мішаного числа завжди є правильним дробом.
Дія за допомогою якої неправильний дріб перетворюють у мішане число (або натуральне число), називається виділенням цілої частини з неправильного дробу.
Правило виділення цілої частини з неправильного дробу.
Щоб виділити цілу частину з неправильного дробу, треба:
-
чисельник даного дробу поділити на знаменник;
-
частку записати, як цілу частину шуканого мішаного числа;
-
у знаменник дробової частини записати знаменник даного дробу;
-
у чисельник дробової частини записати остачу від ділення.
Наприклад, .
Правило перетворення мішаного числа у неправильний дріб.
Щоб перетворити мішане число у неправильний дріб, треба:
-
у знаменник шуканого дробу записати знаменник дробової частини;
-
цілу частину помножити на знаменник дробової частини;
-
до отриманого добутку додати чисельник дробової частини;
-
отриману суму записати в чисельник шуканого дробу.
Наприклад, .
V. УДОСКОНАЛЕННЯ ВМІНЬ І НАВИЧОК
1. Робота за підручником (§ 24) Ст. 206.
Усно: № 918, № 919.
№ 918. Прочитайте числа:
-
; 2) 4; 3) 12 ; 4) 7.
Назвіть: а) цілу частину мішаного числа; б) дробову частину мішаного числа.
Відповідь:
а) 6, 4, 12, 7; б);; ;.
№ 919. Чи може дробова частина мішаного числа дорівнювати:
-
; 2) ; 3) ; 4) .
Відповідь:
-
так; 2) ні; 3) так; 4) ні.
Письмово: № 922, 933, 943, 945, 947.
№ 922. Запишіть у вигляді мішаного числа:
-
5+ ; 2) 7+ ; 3) 12+ ; 4) 111+ .
Розв’язання:
-
5+ = ; 2) 7+ = ; 3) 12+ = ; 4) 111+ = .
№ 933. Виділіть цілу частину з неправильного дробу:
-
; 2) ; 3) ; 4) ; 5) ; 6) .
Розв’язання:
-
; 2) ; 3) ;
4) ; 5); 6).
№ 943. Виділіть цілу частину з неправильних дробів: Запишіть отримані числа в порядку зростання. Який із цих дробів найбільший?
Розв’язання:
1, 3, 5, 9.
Найбільший дріб – .
№ 945. Накресліть координатний промінь і позначте на ньому точки, що відповідають числам:
-
; 2) ; 3) ; 4) . Яке з чисел розміщується найближче до початку координат?
Відповідь: х
0
– розміщається найближче до початку координат.
№ 947. Порівняйте:
-
3 і ; 2) 7 і ; 3) 15 і ; 4) 124 і .
Розв’язання:
-
3; 3) 15;
-
7; 4) 124
VI. ПІДСУМКИ УРОКУ
-
Підсумкова бесіда
Отже, давайте повторимо основні правила, які ми вивчили сьогодні на уроці:
-
Як перетворити мішане число у неправильний дріб?
-
Що таке мішане число? Наведіть приклад.
-
Яким дробом є дробова частина мішаного числа?
-
Як перетворити неправильний дріб у мішане число?
-
Оцінювання учнів. Мотивація оцінок
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
-
Завдання за підручником: Н.А. Тарасенкова, І.М. Богатирьова, О.П. Бочко, О.М. Коломієць, З.О. Сердюк. Розділ V, § 24, № 923, 934, 944, 948.
-
Інструктаж:
-
№ 923 подібний до № 922, що ми щойно виконували на уроці.
-
№ 934 подібний до № 933.
-
№ 944. Подібний до № 943. Щоб виконати ці номери вам потрібно знати правило виділення цілої частини з неправильного дробу.
-
№ 948 подібний до № 947. Щоб виконати цю вправу без проблем, вам необхідно повторити правило перетворення мішаного числа у неправильний дріб.
-
І обов’язково почитайте § 24, і вивчіть всі основні правила. Підготуйтеся до Самостійної роботи.