Вчити розв*язувати задачі за допомогою рівнянь, удосконалювати вміння розвязувати рівняння. Розвивати в дітей кмітливість, наполегливість, вміння довести правильність своїх міркувань.
Математична естафета на уроці в 5 класі.
Мета: Вчити розвязувати задачі за допомогою рівнянь. Розвивати в дітей кмітливість, наполегливість, вміння довести правильність своїх міркувань.
Вступне слово вчителя.
Важко уявити собі життя без математики. Тут не допоможе навіть найкмітливіша фантазія. Кажуть, що в одній із західних країн організували конкурс на кращий твір “Як би людина жила без математики”. За кращий твір обіцяли велику премію. Уявіть, що її ніхто не одержав. На конкурс не було представлено жодної роботи, навіть найталановитіші фантасти не змогли уявити, як жити без математики.
Люди працюють і будують, відкривають таємниці атома. Проникають у космос, на Місяць, на дно океанів та в глибини Землі. І в їх діяльності їм завжди допомагає математика.
Сьогодні ми проведемо математичну естафету – естафету на кмітливість, логічність міркувань.
І сурова, й соловїна
Математики країна.
Праця тут іде завзята,
Вмій лиш спритно рахувати.
Вмій ділити, віднімати,
Множить швидко й додавати.
Вмій кмітливо все збагнути,
Першим в відповіді бути.
Ледарів у нас немає,
Хто руки не піднімає?
Вирушаймо всі у путь –
Нас цікаві речі ждуть.
Для розвязування багатьох задач недостатньо одних знань. Необхідна ще й увага. З чого починається розвязування задачі? Звичайно, з умови. Перевіримо чи вмієте ви швидко вловлювати умову.
Завдання 1. Хто швидше розвяже задачу Корнія Івановича Чуковського:
“Йшов Кіндрат в Петроград
А назустріч 12 хлопят,
Кожний мав три мішечки,
В кожному мішку – кішка,
1
У кожної кішки 12 кошенят,
У кожного кошеняти
В зубах по чотири мишеняти.
І задумався старий Кіндрат:
Скільки ж мишенят і кошенят
Хлопята несуть в Петроград?”
Відповідь.
Нерозумний, нерозумний Кіндрат.
Він один крокував в Петроград.
А хлопята з мішками,
Мишами і кішками
Йшли назустріч йому –
В Кострому.
Рибки розкидані по столі, до них прикріплені задачі. Діти по черзі “ловлять” риби-задачі.
Завдання 3. Розвязування задач, за допомогою рівнянь.
№ 736. Знайди два числа, сума яких дорівнює 500 і одне з них у 9 разів більше за друге.
Нехай одне число , тоді друге – 9, а їхня сума дорівнює 500. Складаємо рівняння: + 9 = 500.
№ 737. Мама втричі старша за дочку, а дочка молодша за маму на 24 роки. Скільки років мамі й дочці?
№ 738. За сестру свою, нівроку,
Старший я на 8 років,
А вона молодша втричі.
Скільки ж літ моїй сестриці?
2
Нехай сестрі років, тоді брату - 3. Коли від років брата відняти роки сестри, то отримаємо 8. Складаємо рівняння: 3.- = 8.
№ 740. У трьох ящиках було 70 кг яблук. У другому ящику – вдвічі більше, ніж у першому, а в третьому – на 5 кг менше, ніж у другому. Скільки кг яблук було в кожному ящику?
Нехай в першому ящику було кг яблук, в другому - 2, а в третьому - 2 - 5 кг. Всього у трьох ящиках – 70 кг. Складаємо рівняння: + 2 + 2 - 5 = 70.
Завдання 4.
Записати число 48 за допомогою чотирьох 6.(6 6 + 6 + 6 = 48.)
Записати число 120 за допомогою чотирьох 5.(5 5 5 – 5 = 120)
Розвязати рівняння № 716.
Підсумок уроку.
Оцінювання учнів.
Домашнє завдання: № 725, № 726 - розвязати задачі за допомогою рівнянь.