Сім чудес Зарічненщини
Тема. Пропорція.
Мета: формувати вміння і навики розв’язувати пропорції; розвивати гнучкість мислення, соціальну і громадянську компетентності; виховувати культуру математичного мовлення; спонукати учнів до вивчення історії рідного краю; виховувати відчуття патріотизму, поваги до свого народу.
Тип уроку: розвиток компетентностей.
Форма проведення уроку: урок-подорож.
Обладнання: підручники, картки із завданнями, комп’ютер, презентація «7 чудес Зарічненщини»
Девіз уроку. «Зростаймо патріотами своєї землі».
Хід уроку
І. Організація класу
Подивіться навкруги: всі сидять на місці?
Мають зошит, мають ручку, щоденник, підручник?
Сіли рівно, озирнулись, один одному всміхнулись,
Гарний настрій маємо – до роботи приступаємо!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Віками люди складали різні списки див світу, щоб виділити із загального числа найбільш видатні архітектурні витвори людини або найдивніші прояви природної досконалості. Сьогодні ми з вами відправимось у віртуальну подорож під назвою «7 чудес Зарічненщини». У дорозі нашими вірним другом буде пропорція, яку ми вчимось розв’язувати. Я думаю, що ця подорож не тільки допоможе нам навчитись застосовувати отримані знання і вміння, але і розкриє перед вами дивовижні сторінки історичних пам’яток Зарічненщини, розширить наш кругозір і дасть можливість відчути гордість за нашу Батьківщину.
Кожен із вас отримає маршрутний лист (додаток 1), в якому по ходу подорожі буде заносити свої результати (бали за виконане завдання або відповідь на питання). Оцінка за урок – ваш сумарний результат. І так в дорогу!
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
Перед тим, як відправитися в дорогу, перевіримо свій багаж – домашнє завдання. (Домашнє завдання перевіряється учителем і учнями-консультантами до уроку. Максимальна оцінка- 3 бали. Результати заносяться учнями в маршрутні листи.)
ІV. Актуалізація опорних знань
Ви вже склали свій багаж: хтось більший, хтось менший. Час настав придбати квитки. Кожен, хто дасть правильну відповідь на запитання, отримає 1 бал (квиток) і можливість подорожувати. Якщо хтось придбає більше одного квитка, то зможе запросити з собою товариша. Результати опитування заносяться у маршрутні листи. (Кожен з учнів витягає папірець із запитанням і дає на нього відповідь.)
Квитки придбано. Час вирушати в дорогу. Під час подорожі ми будемо зупинятися і знайомитися з одим із чудес Зарічненщини.
V. Розв’язування вправ
І зупинка у с. Іванчиці. (Слайд 3). Одним із чудес Зарічненщини визнано Миколаївську церкву початку XVIII ст. у с. Іванчиці. Чи не найбільшу увагу привертає розташована над фронтоном невелика наметова вежа чотирикутної форми, яка являє собою горішню частину прихованої у масиві даху мініатюрної каркасної дзвінички. Важливо відзначити, що цей оригінальний спосіб влаштування дзвіниці у масиві каркасного даху є найбільш раннім серед зафіксованих на території регіону випадків використання вищезгаданої готичної схеми храму з дзвіницею над бабинцем у будівлях хатнього типу.
Вправа №1. Знайти швидкість, з якою поширюється звук від церковного дзвону, якщо мешканець с. Іванчиці, перебуваючи за 3 км від церкви, чує його через 9с після удару. Відповідь записати у м/с.
3:9= км/с=333,(3) м/с.
ІІ зупинка - с.Серники. ( Слайди 5-6). На березі річки Стубло розкинулося давнє поліське село Серники. Дмитріївська церква Серник — справжня пам’ятка дерев’яної монументальної архітектури (1821р.). Вчені ж припускають, що вона була побудована на місці попереднього храму в 1770 р., тому що на дзвіниці, яка розташована поруч вирізьблено цю дату. Храм має три куполи й відповідно три частини архітектурного комплексу. Він збудований зі стрижневого дерева, всі деталі споруди скріплені дерев’яними цвяхами, а крупніші — способом урізування. А місце під забудову вибране таким чином, що церкву видно з усіх куточків села. Особливе захоплення викликає іконостас храму. Це- довершений зразок художнього різьблення й оздоблення, який не має аналогів у районі. На території села Серники діє жіночий монастир Волинської ікони Божої Матері, заснований у 1996 році. Отже, ІІ чудо Зарічненщини - Духовні Серники.
Вправа №2. Назвіть рік заснування с. Серники. Для цього знайдіть невідомий член пропорції 1 ряд – 12:х=6:7, 2 ряд – у:7=21:3 і запишіть його у вигляді числа ху.
х=12:6=14; у=721:3, ху=1449 рік.
ІІІ зупинка – Нобель. (Слайд 7). Є у далекій поліській глибинці озеро Нобель. І село з однойменною назвою. Живуть собі нобельці вже близько… тисячі років . За княжої доби це було місто з величним замком. Нині Нобель — невеличке поліське село. Та, як відомо, добра слава не пропадає. Ноблю судилося озватися в історії вже нинішній. Саме тут від 2003 року започаткований щорічний фестиваль сатири й гумору "Нобельська премія". Звідусюди з’їжджаються і сходяться сюди сміхотворці та шанувальники гумору і сатири, щоб себе показати і на людей подивитися, порадіти дотепному слову і веселій пісні. Отже, ІІІ чудо Зарічненщини - Нобельська премія.
Вправа №3. Допоможіть розв’язати задачу, почуту на Нобельському фестивалі. Півтори курки за півтора дні несуть півтора яйця. Скільки яєць одна курка знесе за один день?
1,5 : 1,5=1: х; х=1,5∙1:1,5=1 яйце.
ІV зупинка – Зарічне. (Слайди 9-10). Зарічненське Полісся — лише невелика частина усього поліського краю. Але і для нього властива своя історія, побут людей, чарівність природи. Для того, щоб прийдешні покоління не забули свій родовід, свою минувшину, свої традиції і культуру, і діє в Зарічному районний краєзнавчий музей. Заснований музей у 2001 році і має такі експозиційні колекції: «Ткацтво та традиційна вишивка Полісся», «Хліборобство», «Рибальство», «Збиральництво», «Ремесла Полісся», «Інтер’єр поліської хати», «Зарічненщина у роки Великої Вітчизняної війни», «Дібрівськ- центр партизанського краю». Серед унікальних експонатів – знахідка кам»яного віку: видовбаний з дуба човен –« козацька чайка». (5 ст.).
Вправа №4. Якщо ви хочете дізнатися довжину човна, то складіть пропорцію, у якої крайні члени дорівнюють 2 і 2,6, а один із середніх її членів дорівнює 1. Знайшовши інший середній член, ви отримаєте довжину човна. Запишіть усі можливі пропорції з даними членами.
2:1= х:2,6; х=2,62:1=5,2 м - довжина човна.
Отже, ІV чудо Зарічненщини - Зарічненський районний краєзнавчий музей.
V зупинка – біля села Млинок. (Слайд 12). Подорожуючи вузькоколійкою "Антонівка — Зарічне", перетинаємо залізничний дерев’яний міст через р.Стир поблизу с.Млинок, який завершує маршрут вузькоколійки в Зарічненському районі, так як міст сполучає два райони —Володимирецький і Зарічненський. Побудували виняткову дерев’яну споруду ще у 1906 році. Опори теж дерев’яні, яких, здавалося, не міняли ще з часів їх зведення. Окрім цього мосту, на вузькоколійці, яка була побудована орієнтовно біля 1895 року, є ще 30 мостів, невеликих, також дерев’яних. Проте це єдиний великий дерев’яний залізничний міст в Україні. Його довжина — …
Вправа №5. Щоб дізнатися довжину дерев»яного мосту, вам потрібно знайти корінь рівняння №581(4) і збільшити його у 114 рази.
х= 1 ; 1 114 =153 метри.
V чудо Зарічненщини - залізничний дерев’яний міст.
VІ зупинка –"Прип’ять-Стохід". (Слайди 14-15). Регіональний ландшафтний парк "Прип’ять-Стохід" розташований на території Зарічненського району. В його межах знаходяться 10 населених пунктів. Це - села Дідівка, Котира, Нобель, Ніговище, Омит, Гориничі, Сенчиці, Прикладники, Дубчиці, Комори. Цей парк є одним із найунікальніших природних комплексів як в Україні, так і у Східній Європі. Це типовий болотняний та лісовий регіон. Особливо привабливими є озера з піщаними берегами, річки Прип’ять та Стохід, які нагадують дельту Дунаю. На цій території зростає більш ніж 550 видів рослин та зустрічається 220 видів тварин.
VІ чудо Зарічненщини – регіональний ландшафтний парк "Прип’ять-Стохід".
Вправа №6. Складіть всі можливі відношення із числами 550 і 220, знайдіть їх значення і поясніть, що вони означають.
VІІ зупинка. Щоб дізнатися назву сьомої зупинки, потрібно буде кожній парі учнів розв’язати пропорцію. З назви чисел, отриманих як відповідь, у виділеному стовпчику ви дізнаєтесь назву села.
1. |
|
|
|||||
|
2. |
|
|
|
|||
|
3. |
|
|
||||
4. |
|
|
|
|
|||
|
5. |
|
|
|
|
|
|
6. |
|
|
|
||||
|
7. |
|
|
|
|
|
|
Засноване Морочне (Морочно) у XVI столітті за часів Великого князівства Литовського, належало до родових земель князів Пінських. Назва пов’язана, вірогідно, з навколишніми болотами, що збивали людей із пантелику, морочили. На околиці селища є пам’ятне місце розстрілу євреїв 1942 року. Збереглися залишки колишніх маєтків Терлицького й Пашкевичів. Великий вітряк із села Морочного прикрашає експозицію Музею народної архітектури, етнографії та побуту в київському Пирогові. Село Морочне має прекрасну дерев’яну православну церкву Св. великомучениці Параскеви (1815р.) з дзвіницею, що була збудована без жодного цвяха. Серед її цікавинок — великі, як для глибокого Полісся, дзвони, привезені з Росії, та величезний витканий рушник з характерним поліським візерунком.
VІІ чудо Зарічненщини - Загадкове Морочне.
А тепер, нарешті прямуємо додому. Щоб дорога була цікавою, пропоную вам розв»язати вправу.
Вправа №7*. Відомо, що х:у=у:с=7. Знайдіть відношення х:с.
І спосіб: у:с=7; у=7с; за основною властивістю пропорції хс=у2 = (7с)2=49с2 ; хс=49с2 , поділимо рівність на с2, отримаємо х:с=49.
ІІ спосіб: х за у більше у 7 разів, у за с більше у 7 разів, тому х більше за с у 77= 49 разів.
VІІ. Підсумок уроку. (Вправа «Мікрофон»)
Чи розв’язали поставлені на початку уроку завдання?
Було цікаво…
Було складно…
Тепер я знаю…
Я зрозумів, що…
Тепер я вмію…
Підрахуйте бали, отримані за кожен етап подорожі, записані у вашому маршрутному листі, і отримаєте оцінку за урок.
Знання з теми «Пропорція» допомогли нам сьогодні познайомитися із 7 чудесами Зарічненщини. Наші з вами співвітчизники, маючи значно менше переваг в одежі, в техніці, в їжі, змогли створити такі чудеса, тільки через любов до своєї землі, до людей. Цим не можна не пишатися. Ми повинні завжди пам’ятати про це, розповідати іншим. Ми повинні любити і берегти свою землю, поважати один одного і бути патріотами своєї землі.
VІІІ. Повідомлення домашнього завдання.
Повторити п.13, розв’язати вправи І-ІІ рівень - 573(2), ІІІ рівень - 581(3), ІV рівень - 584.
Література
Додаток 1
Маршрутний лист уч_______ 6А класу_____________________________
Етапи подорожі |
Кількість балів |
Примітка |
Багаж (домашнє завдання) |
|
|
Квиток ( теорет. питання) |
|
|
І зупинка |
|
|
2 зупинка |
|
|
3 зупинка |
|
|
4 зупинка |
|
|
5 зупинка |
|
|
6 зупинка |
|
|
7 зупинка |
|
|
Дорога додому |
|
|
Оцінка за урок |
|
|
Додаток 2