Конспект уроку з математики для 6 класу на тему: "Пропорція"

Про матеріал
Урок-подорож під назвою "Сім чудес Зарічненщини", який за допомогою знань про пропорцію та її властивості, розкриє учням дивовижні сторінки історичних пам'яток їхнього краю.
Перегляд файлу

Сім чудес Зарічненщини

Тема. Пропорція.

Мета: формувати вміння і навики розв’язувати пропорції; розвивати гнучкість мислення, соціальну і громадянську компетентності; виховувати культуру математичного мовлення; спонукати учнів до вивчення історії рідного краю; виховувати відчуття патріотизму, поваги до свого народу.

Тип уроку: розвиток компетентностей.

Форма проведення уроку: урок-подорож. 

Обладнання: підручники, картки із завданнями, компютер, презентація «7 чудес Зарічненщини»

Девіз уроку. «Зростаймо патріотами своєї землі».

Хід уроку

І. Організація класу

Подивіться навкруги:  всі сидять на місці?

Мають зошит, мають ручку, щоденник, підручник?

Сіли рівно, озирнулись, один одному всміхнулись,

Гарний настрій маємо – до роботи приступаємо!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Віками люди складали різні списки див світу, щоб виділити із загального числа найбільш видатні  архітектурні витвори  людини або найдивніші прояви природної досконалості. Сьогодні ми з вами відправимось у віртуальну подорож під назвою «7 чудес Зарічненщини». У дорозі нашими вірним другом буде пропорція,  яку ми вчимось розвязувати. Я думаю, що ця подорож не тільки допоможе нам навчитись застосовувати отримані знання і вміння, але і розкриє перед вами дивовижні сторінки історичних пам’яток Зарічненщини, розширить наш кругозір і дасть можливість відчути гордість за нашу Батьківщину.

Кожен із вас отримає маршрутний лист (додаток 1), в якому по ходу подорожі буде заносити свої результати (бали за виконане завдання або відповідь на питання). Оцінка за урок – ваш сумарний результат. І так в дорогу!

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

Перед тим, як відправитися в дорогу, перевіримо свій багаж – домашнє завдання. (Домашнє завдання перевіряється учителем і учнями-консультантами до уроку. Максимальна оцінка- 3 бали. Результати заносяться учнями в маршрутні листи.) 

ІV. Актуалізація опорних знань

  Ви вже склали свій багаж: хтось більший, хтось менший. Час настав придбати квитки. Кожен, хто дасть правильну відповідь на запитання, отримає 1 бал (квиток) і можливість подорожувати. Якщо хтось придбає більше  одного квитка, то  зможе запросити з собою товариша. Результати опитування заносяться у маршрутні листи.  (Кожен з учнів витягає папірець із запитанням і дає на нього відповідь.)

Квитки придбано. Час вирушати в дорогу. Під час подорожі ми будемо зупинятися і знайомитися з одим із чудес Зарічненщини.

V. Розвязування вправ

І зупинка у с. Іванчиці. (Слайд 3). Одним із чудес Зарічненщини визнано Миколаївську церкву початку XVIII ст. у с. Іванчиці. Чи не найбільшу увагу привертає розташована над фронтоном невелика наметова вежа чотирикутної  форми, яка являє собою горішню частину прихованої у масиві даху мініатюрної каркасної дзвінички. Важливо відзначити, що цей оригінальний спосіб влаштування дзвіниці у масиві каркасного даху є найбільш раннім серед зафіксованих на території регіону випадків використання вищезгаданої готичної схеми храму з дзвіницею над бабинцем у будівлях хатнього типу.

Вправа №1. Знайти швидкість, з якою поширюється звук від церковного дзвону, якщо мешканець с. Іванчиці, перебуваючи за 3 км від церкви, чує його через 9с після удару. Відповідь записати у м/с.

3:9= км/с=333,(3) м/с.

ІІ зупинка -  с.Серники. ( Слайди 5-6).  На березі річки Стубло розкинулося давнє поліське село Серники. Дмитріївська церква Серник — справжня пам’ятка дерев’яної монументальної архітектури (1821р.). Вчені ж припускають, що вона була побудована на місці попереднього храму в 1770 р., тому що на дзвіниці, яка розташована поруч вирізьблено цю дату. Храм має три куполи й відповідно три частини архітектурного комплексу. Він збудований зі стрижневого дерева, всі деталі споруди скріплені дерев’яними цвяхами, а крупніші — способом урізування. А місце під забудову вибране таким чином, що церкву видно з усіх куточків села. Особливе захоплення  викликає іконостас храму. Це- довершений зразок художнього різьблення й оздоблення, який не має аналогів у районі. На території села Серники діє жіночий монастир Волинської ікони Божої Матері, заснований у 1996 році. Отже,  ІІ чудо Зарічненщини - Духовні Серники.

Вправа №2. Назвіть рік заснування с. Серники. Для цього  знайдіть невідомий член пропорції 1 ряд – 12:х=6:7,    2 ряд – у:7=21:3 і запишіть його у вигляді числа ху.

х=12:6=14;    у=721:3,  ху=1449  рік.

ІІІ зупинка – Нобель. (Слайд 7). Є у далекій поліській глибинці озеро Нобель. І село з однойменною назвою. Живуть собі нобельці вже близько… тисячі років . За княжої доби це було місто з величним замком. Нині Нобель — невеличке поліське село. Та, як відомо, добра слава не пропадає. Ноблю судилося озватися в історії вже нинішній. Саме тут від 2003 року започаткований щорічний фестиваль сатири й гумору "Нобельська премія". Звідусюди з’їжджаються і сходяться сюди сміхотворці та шанувальники гумору і сатири, щоб себе показати і на людей подивитися, порадіти дотепному слову і веселій пісні. Отже,  ІІІ чудо Зарічненщини - Нобельська премія.

Вправа №3. Допоможіть розв’язати задачу, почуту на Нобельському фестивалі. Півтори курки за півтора дні несуть півтора яйця. Скільки яєць одна курка знесе за один день?

1,5 : 1,5=1: х;   х=1,5∙1:1,5=1 яйце.

ІV зупинка – Зарічне. (Слайди 9-10). Зарічненське Полісся — лише невелика частина усього поліського краю. Але і для нього властива своя історія, побут людей, чарівність природи. Для того, щоб прийдешні покоління не забули свій родовід, свою минувшину, свої традиції і культуру, і діє в Зарічному районний краєзнавчий музей. Заснований музей у 2001 році і має такі експозиційні колекції: «Ткацтво та традиційна вишивка Полісся», «Хліборобство», «Рибальство», «Збиральництво», «Ремесла Полісся», «Інтерєр поліської хати», «Зарічненщина у роки Великої Вітчизняної війни», «Дібрівськ- центр партизанського краю». Серед унікальних експонатів – знахідка кам»яного віку: видовбаний з дуба човен –« козацька чайка». (5 ст.).

Вправа №4. Якщо ви хочете дізнатися довжину човна, то складіть пропорцію, у якої крайні члени дорівнюють 2 і 2,6,  а один із середніх її членів дорівнює 1. Знайшовши інший середній член, ви отримаєте довжину човна. Запишіть усі можливі пропорції з даними членами.

2:1= х:2,6; х=2,62:1=5,2 м - довжина човна.

 

Отже,  ІV  чудо Зарічненщини - Зарічненський районний краєзнавчий музей.

V зупинка біля села Млинок.  (Слайд 12). Подорожуючи вузькоколійкою "Антонівка — Зарічне", перетинаємо залізничний дерев’яний міст через р.Стир поблизу с.Млинок, який завершує маршрут вузькоколійки в Зарічненському районі, так як міст сполучає два райони —Володимирецький і Зарічненський. Побудували виняткову дерев’яну споруду ще у 1906 році. Опори теж дерев’яні, яких, здавалося, не міняли ще з часів їх зведення. Окрім цього мосту, на вузькоколійці, яка  була побудована орієнтовно біля 1895 року, є ще 30 мостів, невеликих, також дерев’яних. Проте це єдиний великий дерев’яний залізничний міст в Україні. Його довжина — …

Вправа №5. Щоб дізнатися довжину дерев»яного мосту, вам потрібно  знайти корінь рівняння №581(4) і збільшити його у 114 рази.

х= 1 ;    1   114 =153 метри.

  V  чудо Зарічненщини - залізничний дерев’яний міст.

VІ зупинка"Прип’ять-Стохід". (Слайди 14-15). Регіональний ландшафтний парк "Прип’ять-Стохід" розташований на території Зарічненського району. В його межах знаходяться 10 населених пунктів. Це - села Дідівка, Котира, Нобель, Ніговище, Омит, Гориничі, Сенчиці, Прикладники, Дубчиці, Комори. Цей парк є одним із найунікальніших природних комплексів як в Україні, так і у Східній Європі. Це типовий болотняний та лісовий регіон.  Особливо привабливими є озера з піщаними берегами, річки Прип’ять та Стохід, які нагадують дельту Дунаю. На цій території зростає більш ніж 550 видів рослин та зустрічається 220 видів тварин.

VІ  чудо Зарічненщини – регіональний ландшафтний парк "Прип’ять-Стохід".

Вправа №6. Складіть всі можливі відношення із числами 550 і 220, знайдіть їх значення і поясніть, що вони означають.

 

VІІ зупинка. Щоб дізнатися назву сьомої зупинки, потрібно буде кожній парі учнів розв’язати пропорцію. З назви чисел, отриманих як відповідь, у виділеному стовпчику ви дізнаєтесь назву села.

  1. 21: х=15:5      (Відповідь:7);
  2. 30х:15=  :       (Відповідь: 1);
  3. х:9=8:24    (Відповідь: 3),
  4.   =      (Відповідь: 40);
  5. 2,4 : х=1,2 : 2    (Відповідь: 4);
  6. =     ( Відповідь: 0);
  7. 9,6 : 3=32 : х  (Відповідь: 10)

 

1.

 

 

 

2.

 

 

 

 

3.

 

 

4.

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

7.

 

 

 

 

 


 

Засноване Морочне (Морочно) у XVI столітті за часів Великого князівства Литовського, належало до родових земель князів Пінських. Назва пов’язана, вірогідно, з навколишніми болотами, що збивали людей із пантелику, морочили. На околиці селища є пам’ятне місце розстрілу євреїв 1942 року. Збереглися залишки колишніх маєтків Терлицького й Пашкевичів. Великий вітряк із села Морочного прикрашає експозицію Музею народної архітектури, етнографії та побуту в київському Пирогові. Село Морочне має прекрасну дерев’яну православну церкву Св. великомучениці Параскеви (1815р.) з дзвіницею, що була збудована без жодного цвяха. Серед її цікавинок — великі, як для глибокого Полісся, дзвони, привезені з Росії, та величезний витканий рушник з характерним поліським візерунком.

VІІ  чудо Зарічненщини - Загадкове Морочне.

А тепер, нарешті прямуємо додому. Щоб дорога була цікавою, пропоную вам розв»язати вправу.

Вправа №7*. Відомо, що х:у=у:с=7. Знайдіть відношення х:с.

І спосіб:  у:с=7;  у=7с; за основною властивістю пропорції хс=у2 = (7с)2=49с2 ; хс=49с2 , поділимо рівність на с2, отримаємо х:с=49.

ІІ спосіб: х за у більше у 7 разів, у за с більше у 7 разів, тому х більше за с у 77= 49 разів.

VІІ. Підсумок уроку. (Вправа «Мікрофон»)

Чи розв’язали  поставлені на початку уроку завдання?
Було цікаво…

Було складно…

Тепер я знаю…

Я зрозумів, що…

Тепер я вмію…

Підрахуйте бали, отримані за кожен етап подорожі, записані у вашому маршрутному листі, і отримаєте оцінку за урок.

Знання з теми «Пропорція» допомогли нам сьогодні познайомитися із 7 чудесами Зарічненщини. Наші з вами співвітчизники, маючи значно менше переваг в одежі, в техніці, в їжі,  змогли створити такі чудеса, тільки через любов до своєї землі, до людей. Цим не можна не пишатися.  Ми повинні завжди пам’ятати про це, розповідати іншим. Ми повинні любити і берегти свою землю, поважати один одного і бути патріотами своєї землі.

VІІІ. Повідомлення домашнього завдання.

Повторити п.13, розв’язати вправи І-ІІ рівень - 573(2), ІІІ рівень - 581(3), ІV рівень - 584.

Література

  1.          Тарасенкова Н.А., Богатирьова І.М., Бочко О.П., Коломієць О.М., Сердюк З.О. Математика. Підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів. –К.:Видавничий дім «Освіта», 2014.
  1. Сільський туризм – перспективи розвитку. http://zarrda.gov.ua/news-26.html
  2. Сім чудес Зарічненщини. http://ogo.ua/rivnenschina/vidkruy/zarichnenshchuna.
  3. Зарічненщина. Зелений туризм. Нобель : фотоальбом / відп. за вип. Т. Алексіюк. – Рівне : Волин. обереги, 2013. – 72 с.

 

Додаток 1

Маршрутний лист уч_______ 6А класу_____________________________

 

Етапи подорожі

Кількість балів

Примітка

Багаж (домашнє завдання)

 

 

Квиток ( теорет. питання)

 

 

І зупинка

 

 

2 зупинка

 

 

3 зупинка

 

 

4 зупинка

 

 

5 зупинка

 

 

6 зупинка

 

 

7 зупинка

 

 

Дорога додому

 

 

Оцінка за урок

 

 

 

Додаток 2

  1. Відношення – це…
  2. Пропорція – це ….
  3. З чого складається пропорція?
  4. Яку назву мають числа пропорції?
  5. Наведіть приклад пропорції.
  6. Сформулюйте основну властивість пропорції.
  7. Чи зміниться пропорція, якщо в ній поміняти місцями лише крайні члени?
  8.  Чи зміниться пропорція, якщо в ній поміняти місцями лише середні члени?
  9. Як знайти невідомий крайній член пропорції?
  10. Як знайти невідомий середній член пропорції?
  11. Прочитайте пропорцію   24:8=9:3.
  12. Чи можна з відношень 6:2 і 6:3 скласти пропорцію?
  13.  Складіть із чисел 1,2,4,8 пропорцію.
  14. Чи виконується основна властивість пропорції, якщо 40:8=20:5?
  15.  Як знайти швидкість?
  16.  Чому дорівнює значення відношення 5:10?
  17.  Назвіть крайні члени пропорціі   24:8=9:3.
  18. Назвіть середні члени пропорціі   24:8=9:3.
  19. Сформулюйте основну властивість відношення. 
docx
Додано
1 листопада 2019
Переглядів
557
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку