Тема: Віднімання раціональних чисел
Мета: Повторити з учнями теоретичні основи додавання і віднімання раціональних чисел. Відпрацювати навички віднімання раціональних чисел. Вчити учнів застосовувати знання у нестандартних ситуаціях, контролювати та оцінювати свої дії, дії інших учнів. Ознайомити з історичним матеріалом.
Розвивати логічне мислення, культуру математичної мови і записів, самостійність, творчу активність, обчислювальні навички, вдосконалювати критичне мислення учнів.
Виховувати стійкий інтерес до вивчення математики, почуття гордості за добре виконану роботу.
Тип уроку: застосування знань, вмінь і навичок учнів
Обладнання: проектор, роздаткові картки
Хід уроку
І. Організаційний момент
- Доброго ранку, діти! Сідайте, будь ласка.
- Розпочинаємо наш урок. (слайд 1)
- (слайд 2) Слово урок… Таке звичне для нас, але дуже вагоме. Скільки слів можна утворити з його літер. І всі ці слова потрібні нам будуть для успішної роботи на уроці.
( Метод – «Мікрофон» )
- Складемо невеличкий словничок. Наприклад, усмішка, увага, успіх. Продовжте.
У – успіх, увага
Р – радість, робота
О – обдарованість, організованість
К – кмітливість, колективізм
Сподіваюсь, що це все нас і чекає на уроці.
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Минуле і майбутнє… Таємниці історії великих відкриттів і сучасні досягнення науки. Різні області застосування знань… Усе хочеться побачити і про все довідатися. А найкращий спосіб пізнання – це подорож. (слайд 4)
Сьогодні ми з вами відправляємось у захоплюючу подорож до країни Раціональних Чисел, де ми поринемо у хвилі цікавих задач під вітрилами невирішених проблем.
Але, щоб взяти участь у подорожі, слід придбати путівки, вартість яких виражається не грішми. А чим? Ви дізнаєтесь відгадавши загадку. (слайд 5)
На базарі їх не купиш,
На дорозі не знайдеш,
Їх не зважиш на терезах,
І ціни не підбереш.
(ЗНАННЯ)
Правильно, вартість путівок виражається вашими знаннями. Не забудьте захопити з собою спритність, допитливість, кмітливість і просто гарний настрій.
З кожної подорожі мандрівники повертаються з приємними враженнями та везуть друзям подарунки. Ви теж маєте змогу привезти гостинець – оцінку за урок.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
Оголошую аукціон розпродажу путівок.
- Правильне виконання д/з і є підтвердження наявності путівки. Зараз з’ясуємо чи нема серед нас «зайців».
(слайд 6) Правильність домашнього завдання учні перевіряють, звіряючись із записами на екрані.
Отже, зрозуміло, що всі завчасно придбали путівки. І серед нас немає «зайців».
Тому, скоріше відправляємось у подорож.
ІV. Актуалізація опорних знань
Цікава країна Раціональних чисел. Тут красива природа: галявини, пустелі, гірські річки, гори, ущелини.
І ось ми потрапили на галявину «Історичну». (слайд 7)
(слайд 8)На дошці зображений кросворд. Відповіді на запитання кросворду відшукуються в процесі фронтального опитування. Заповнює кросворд один з учнів класу.
Запитання кросворду:
Кросворд розгадується по порядку зверху до низу.
Після відгадування кросворду у виділених комірках з’являється ключове слово: РАЦІОНАЛЬНЕ.
Після того, як діти відгадали ключове слово кросворду, вчитель задає запитання до класу.
Запитання до класу: які числа називають раціональними? Цілими ? Як позначаються додатні числа? Від’ємні?
Запитання до класу: А чи знаєте ви звідки походить слово раціональний та як позначали додатні і від’ємні числа в Давньому Китаї та Індії?
Учень 1: Слово раціональний походить від латинського слова ratio – розум, відношення – буквально розумний, пов’язаний з відношенням. Взагалі, раціональні числа означають як ті, які можна записати у вигляді відношення двох цілих чисел.
Учень 2: Виникли від'ємні числа в Китаї в 1 ст. до н. е, у зв'язку з розв'язуванням рівнянь. Тоді від'ємні числа, на відміну від додатних, зображали іншим кольором. Додатними числами позначали майно, наявні гроші, прибуток, їм раділи і зображали їх червоним кольором. Від'ємними числами позначали борг, збиток і зображали їх чорним кольором.
Давньогрецький математик Діофант ( 3 ст н. е.) визначив новий об'єкт, який називав "недостачею", та сформулював правила дії з ним. Проте Діофант застосовував від'ємні числа тільки у проміжних обчисленнях.
Учень 3: Індійські математики Брахмагупта (7 ст) і Бхаскара (12 ст) використовували такі правила дій для від'ємних і додатних чисел:
Сума майна і майна є майно.
Сума двох боргів є борг.
Сума майна і боргу дорівнює їх різниці.
Сума майна і такого самого боргу дорівнює нулю.
Але довгий час від’ємних чисел не визнавали, вважали їх несправжніми, фіктивними. Бхаскара так і писав: «Люди не схвалюють від'ємних чисел».
Сучасне позначення додатних і від'ємних чисел знаками "+" і "—" ввів наприкінці 15 ст. німецький математик Ян Відман.
(слайд 9) - А ми з вами продовжуємо подорож і відправляємось до пустелі, в якій нас зустріне динозаврик Тотошка. Щоб перейти пустелю, потрібно дати правильні відповіді на всі завдання Тотошки. Ну що, рушаємо?
Усний рахунок.
Знайдіть правильну відповідь:
1) 7 - 13 = -6 (слайд 10)
а) 6 б) -6 в) -20 г) 20
2) -24 - 11= -35 (слайд 11)
а) -35 б) -13 в) 13 г) 35
3) -8 + 13= 5 (слайд 12)
а) -21 б) 21 в) -5 г) 5
4) -7 + 7 =0 (слайд 13)
а) 14 б) -14 в) 7 г) 0
5) 12 - (-3)= 15 (слайд 14)
а) 9 б) -9 в) -15 г) 15
6) -14 - (-6)= -8 (слайд 15)
а) -20 б) 20 в) -8 г) 8
V. Застосування знань і вмінь учнів
(слайд 16) - А далі наш маршрут пролягає через гірську річку. І щоб через неї перейти, потрібно розв’язати рівняння. Отож, діти, відкрили підручник на сторінці 204 (Підручник Математика 6 кл. О.С.Істер,2014). Виконаємо № 1120. Двоє учнів біля дошки , інші в зошитах виконують завдання. (слайд 17)
Спочатку повторити як знаходяться невідомі компоненти дій. Технологія «Незакінчені речення»:
№ 1120.
1) х = -20,4 2) х = -5,1
- Ми вже довго мандруємо і потрібно відновити свої сили, тобто трошки відпочити.
Фізкультхвилинка (слайд 18)
(слайд 19) - Отож, ми вдало перейшли через річку і опинилися перед горою «Дружби». Щоб дістатися до вершини цієї гори, вам потрібно буде попрацювати в парах.
Робота в парах (слайд 20)
Варіант 1
Варіант 2
Після виконання учні обмінюються зошитами і перевіряють правильність виконання завдань, звіряючись з відповідями на екрані. (слайд 21)
VІ. Самостійна робота навчального характеру
Майже підійшла до завершення подорож і вам залишається подолати «Ущелину сумнівів» (слайд 22). Один із мудрих сказав: «Сумніви – зрадники: вони програвати нас часто змушують там, де могли б ми виграти, заважаючи нам спробувати». Отож, не сумнівайтеся і впевнено рушайте до ущелини.
Варіант 1
А) Б) В) Г)
2. Серед чисел виберіть натуральні .
А) Б) В) Г)
3. Назвіть координати точки В:
В
0 1
А) 2,5 Б) 5 В) 4 Г) 4,5
А) 3,1 > -6,7 Б) 3,1 -6,7 В) 3,1 -6,7 Г) 3,1 < -6,7
5. Обчислити: :
А) Б) 41 В) 36 Г)
6. Виконайте дії 3,8 + (-7,3):
А) 3,5 Б) -3,5 В) 11,1 Г) 11
7. Знайдіть корінь рівняння 7,16 + х = 4,25
А) -2,91 Б) 2,91 В) 11,41 Г) -11,41
8. Розв’яжіть рівняння .
А) -4,5 Б) коренів не має В) -4,5; 4,5 Г) 4,5
9. Не виконуючи обчислень порівняйте різницю чисел -5,34 і -12,14 та їх суму:
А) -5,34 – (-12,14) > -5,34 + (-12,14) Б) -5,34 – (-12,14) < -5,34 + (-12,14)
В) -5,34 – (-12,14) -5,34 + (-12,14) Г) -5,34 – (-12,14) -5,34 + (-12,14)
10. Обчислити 12 + (-20) – (-11) + 18 – (-6) – 10
А) 12 Б) 17 В) -26 Г) 10
11. Розв’яжіть рівняння
А) Б) В) Г)
Варіант 2
А) Б) В Г)
2. Серед чисел виберіть натуральні .
А) Б) В) Г)
3. Назвіть координати точки В:
В
0 1
А) 2 Б) 1,5 В) -1,5 Г) 0,8
А) -4,2 -4,6 Б) -4,2 > -4,6 В) -4,2 -4,6 Г) -4,2 < -4,6
5. Обчислити: :
А) Б) 62 В) 32 Г)
6. Виконайте дії -4,6 + (-5,9):
А) 10,5 Б) 1,3 В) -10,5 Г) -1,3
7. Знайдіть корінь рівняння 8,96 + х = 4,18
А) -4,78 Б) 4,78 В) 13,14 Г) -13,14
8. Розв’яжіть рівняння .
А) -3,1 Б) 3,1 В) коренів не має Г) -3,1; 3,1
9. Не виконуючи обчислень порівняйте суму чисел -6,78 і 9,24 та їх різницю:
А) -6,78 + 9,24 > -6,78 - 9,24 Б) -6,78 + 9,24 -6,78 - 9,24
В) -6,78 + 9,24 < -6,78 - 9,24 Г) -6,78 + 9,24 -6,78 - 9,24
10. Обчислити 7 + (-8) – (-12) – (-7) +12 – 20
А) -20 Б) 12 В) -8 Г) -28
11. Розв’яжіть рівняння
А) Б) В) Г)
VІІ. Рефлексія
(слайд 24)- Подорож закінчилася. Хто ж зумів повернутися додому з гостинцями?
(слайд 24)
VІІ. Домашнє завдання