Тема: Попереднє ознайомлення з поняттями «половина», «третина» і «чверть». Складання і розв'язування задачі за схемою виразу.
Мета: ознайомити учнів з діленням на рівні частини; дати уявлення про половину, третину і чверть числа; формувати вміння складати задачі за схемами виразів; розвивати математичне мовлення, обчислювальні навички, увагу, спостережливість, пам'ять, мислення; виховувати охайність.
Обладнання : картки для індивідуального опитування, смужки різної довжини, яблуко, ківі, малюнок шоколадної плитки, для ознайомлення з поняттям «третина»,плакати «половина», «третина» і «чверть»., комп’ютер, мультимедійна дошка
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання (с. 97, завдання 635; 636)
Завдання 635
— На скільки менше горіхів у дівчинки, ніж у кожного хлопчика?
Завдання 636
— Прочитайте вирази у порядку зростання відповідей.
2.Усний рахунок. Гра «Який знак?»
- Зайчик розв’язував приклади на листочках. Подув вітерець, частини прикладів розлетілися. Допоможіть відновити приклади.
28__4= 7 3__9=27
22__3=19 20__4=5
2__5=10 12__2=6
18__2=9 36__4=32
10__2=5 8__4=2
6__3=9 9__3=12
(учні усно розв’язують, називають відповіді, а вчитель записує відповіді)
3.Індивідуальна робота з картками
Картка №1
Прізвище, ім’я___________________________
Розв’язати задачу.
Білочка роздала по 4 горішки трьом білченятам. У неї залишилось 5 горішків. Скільки горішків було у білочки?
Розв’язання :
Розв’язати приклади.
(16+16):4=
80-24-24=
21:3+7=
Оцінка___________________
Картка №2
Прізвище, ім’я__________________________
Розв’язати задачу.
У Юрка було 13 олов’яних солдатиків і 11 пластмасових. Він розділив своє військо на 4 рівні загони. Скільки солдатиків у кожному загоні?
Розв’язання:
Розв’язати приклади.
(36-12):4=
40-(16-8)=
32:4-6=
Оцінка___________
4.Каліграфічна хвилинка.
- А зараз відкрийте зошити і запишіть сьогоднішнє число, класна робота. Сидіть правильно за партами, спинки рівненько. Подивіться на дошку, як треба писати число 3. А тепер запишіть рядочок цифри 3 через клітинку. Пишіть охайно, каліграфічно.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, що таке половина, третина і чверть.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Пояснення понять «половина», «третина», «четвертина».
- Оленка і Максимко,як завжди, після уроків йшли додому зі школи. А живуть вони у великому місті Києві.
- Що ви знаєте про Київ? (Це столиця нашої держави)
- Отже, по дорозі діти зустріли бабусю, яка попросила їх перевести її через дорогу.
Діти з радістю допомогли. Бабуся в знак подяки пригостила їх смаколиками. Серед них були і такі. (Показую малюнки). ( Показую наживо ківі і яблуко)
- Що це? (Ківі, яблуко)
- А що таке ківі? Якого воно розміру?
( А ви знаєте, що ківі - це не фрукт і не овоч,а велика ягода. Проте вона росте на дереві. ( малюнок) Вона дуже корисна. Взимку, коли по планеті «блукає» грип, а також навесні, коли всі сили організму кинуті на боротьбу з цією недугою, ківі, з його величезними запасами цілющого вітаміну С, просто незамінний в нашому раціоні як запорука сильного імунітету.)
- А що таке яблуко ? (Це фрукт)
- Отже, Максимко і Оленка, отримавши такі подаруночки, не можуть зрозуміти, як же їм зробити так, щоб кожен з них міг спробувати і ківі і яблуко.
Половина – це одна з двох рівних частин цілого.
- Які ці половини між собою? (Рівні між собою)
- Послухайте ж , як провели діти свій вільний час на вихідних
- Вони запросили своїх друзів Маринку і Данила в гості. Але Маринка трохи запізнювалася.
- Данилко прийшов в гості і приніс із собою плитку молочного шоколаду.
Діти вирішили з нею попити чаю. Але перед ними постало питання : як же поділити цю плитку шоколаду на трьох, щоб кожному дісталася рівна частинка?
- Давайте їм допоможемо. Як ви думаєте, що для цього треба зробити? ( Виміряти довжину плитки і поділити її на 3.
- Чому на три? ( Бо дітей було троє)
- У вас на партах лежить малюнок із зображенням шоколадної плитки. Виміряйте його довжину. ( 15 см)
- Давайте поділимо на 3. Буде 5 см. Отже, кожна дитина отримає одну частину шоколадки довжиною 5 см. І цю одну частину називають третиною.
Це одна із трьох рівних частин цілого.
- Невдовзі прийшла і Маринка. Вони весело гуляли у дитячій кімнаті.
Настав час обіду і мама Оленки і Максимка вирішила пригостити дітей незвичним обідом. Вона запропонувала їм скуштувати суші. Що це таке, хто знає?
- Це страва, яка походить із Японії. Але в нашій країні її дуже полюбляють. Для її приготування використовують рис, морські водорості, які багаті вітамінами та різна риба, яка є також корисною для нашого організму. Суші згортають рулети ком і називають його рол.
- Отже, як знайти четверту частину? (Треба число поділити на чотири)
- З якими ж поняттями ми познайомилися ( половина, третина, четвертина)
Фізкультхвилинка
Трава низенька-низенька(всі присіли)
Дерева високі-високі( підіймають руки вгору)
Вітер дерева колише-гойдає( обертаються)
То вліво, то вправо нахиляє(нахили вліво, вправо)
То вгору, то назад(потягуються вгору, назад)
То вниз нагинає(нахил вниз)
Птахи летять відлітають(махи руками)
А учні тихенько за парти сідають.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Робота за підручником (с. 97-98)
Завдання 637. Колективне опрацювання матеріалу
Практична робота
Учні роздивляються, як на малюнку смужку поділено на 2 рівні частини (половини) і виконують завдання.
1) Склади прямокутний аркуш паперу навпіл. Покажи половину аркуша.
2) Поділи в такий спосіб круг на дві рівні частини.
Завдання 638
Учні пояснюють, яка довжина половини мотузки.
Завдання 639. Колективне опрацювання матеріалу
Учні роздивляються на малюнку дві смужки, завдовжки 12 см кожна.
— Першу смужку поділено на 3 рівні частини, а другу — на 4. Чому дорівнюють третя і четверта частини смужки?
Показують на малюнку третю і четверту частини круга.
Завдання 640
Учні коментують, як знайшли половину числа 12, третину числа 15 і чверть числа 8.
Завдання 643
1) Колективне складання задачі за схемою виразу.
2) Самостійне розв’язування задачі.
2. Офтальмологічна пауза
3. Розв'язування логічних задач
1) Завдання 644*.
Накресліть прямокутник зі сторонами 3 см і 4 см. Розбийте його на квадрати зі стороною 1 см. Скільки однакових квадратів вийшло? (12)
2) Катя з дуба груші рвала і до кошика складала: дві татусю і дві матусі, три братикові і три Катюші. Скільки всього було груш?
Відповідь. На дубі груші не ростуть.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
Продовжіть речення:
- Щоб знайти половину, треба ……
- Третина – це …..
- Щоб знайти четверту частину, треба ……
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 99, завдання 645; 646.
1