Конспект уроку з музичного мистецтва, 4 клас на тему: "Обрядові пісні ( Святий Миколай)

Про матеріал
формування в учнів уявлення про зв'язок музики з життям і побутом людини; визначення особливостей календарно-обрядових пісень – колядок та щедрівок; розкрити призначення календарно-обрядових пісень; визначення роль календарно-обрядових пісень в українській національній спадщині; формування вміння висловлювати власне уявлення про зміст музичного твору логічно, послідовно, обґрунтовано висловлювати свої думки; формування співецьких навиків; виховувати інтерес до української історії та потрібність вивчення традицій української історії та культури;
Перегляд файлу

Музичне мистецтво, 4 клас

Тема уроку:              Календарно – обрядові пісні.

Мета:  формування в учнів  уявлення про зв'язок музики з життям і побутом людини; визначення особливостей календарно-обрядових пісень – колядок та щедрівок; розкрити призначення календарно-обрядових пісень; визначення роль календарно-обрядових пісень в українській національній спадщині; формування  вміння висловлювати власне уявлення  про зміст музичного твору логічно, послідовно, обґрунтовано  висловлювати свої думки; формування співецьких навиків; виховувати інтерес до української історії  та   потрібність вивчення традицій української історії та культури;

Тип уроку:   урок вивчення і вдосконалення матеріалу.

Методи: бесіда, розповідь, дискусія, аналіз і порівняння, проблемно-пошукових ситуацій, емпатії (співпереживання, співчуття).

Форма  уроку: традиційна форма уроку з інтерактивними та творчими вправами.

Наочні посібники: нотний текст пісні, підручник, посібник, дидактичний матеріал, ілюстративний матеріал: репродукції.

ТЗН: магнітофон, аудіо записи, комп*ютер, презентація.

Використана література: словник музиканта, матеріали журналів, статті, поурочні розробки уроків., Абдулін Є.Б. «Теорія і практика музичного навчання у загальноосвітній школі Посібник для вчителя», Гродненська Н.Л. «Школярі слухають музику», Кабалевський Д.Б. «Як розповідати дітям про музику», Костюк А.Г. «Естетичні аспекти сприймання музики», Масол Л.М. «Методика навчання мистецтва», Ростовський О.Я. «Педагогіка музичного сприймання», Ростовський О.Я. «Методика викладання музики в основній школі», Раввінов О.О. «Методика хорового співу в школі», Фібула М.М. «Педагогіка», Лавринець В. Комп'ютерні технології. Впровадження у навчальний процес.

 

                                                     План  уроку:

1.Вхід у супроводі звучання  української народної пісні «Забілів від снігу гай».

2.Музичне вітання.

3.Ознайомлення з темою уроку. 

4.Сприймання музики. (колядки і щедрівки за вибором вчителя - слухання).

5.Вокально -  хорова робота (вступна бесіда).

Розспівування.

Демонстрація пісні.

Розучування пісні  по фразах.

Закріплення пісні (спів  пісні  всім класом).

6.Узагальнення уроку.

7.Підсумок уроку (узагальнення матеріалу уроку, оцінка роботи учнів на уроці).

8.Домашнє завдання.  Обвязкове:  слухати колядки та щедрівки за власним вибором, розповісти  про її зміст і звучання;  за бажанням  створити мистецький твір який би виразив власне відношення до давніх українських обрядів.

9.Вихід із класу у супроводі звучання  української народної пісні «Забілів від снігу гай».

Хід уроку:

1.Вхід у кабінет у супроводі звучання   української народної пісні «Забілів від снігу гай».

Музичне привітання:

(на слова дитячої пісні «Я на Сонечці лежу» із мультфільму)

Учитель і діти: - Урок музики у нас,запросив усіх у клас, привітаймось, дружно всі: До – ре – мі – фа – соль –ля - сі!

  1. Організаційний момент:  (дата, оголошення теми уроку, мети уроку, актуалізація опорних знань –  повторити протягом уроку). Сьогодні ми знов працюємо за картками оцінювання….
  2. Перевірка Д/З: інформація про колядки і щедрівки та їх слухання  і аналіз. (метод «Мікрофон»).
  3. Мотивація повчальної і пізнавальної діяльності учнів
  4. Новий матеріал:

Бесіда:

  • Чи не заважає пісня роботі?

Епіграф до уроку:                                                                                            

                                       У довгій лози

Пасли хлопці кози

А дівчата – козенята

Ті й померзнули ноженята.

Ой, дівоньки гожі

Кидайте ті кози.

У кривім танцю походжаймо

Та ніженьки зігріваймо.

Ой кривого танця

Не виведу кінця.

Треба його виводити

Кінець йому знаходити.

Українська народна пісня

 

Вчитель: Кожна  нація, кожен народ має свої традиції і  звичаї, які створювалися впродовж сторіч. Україна – велика держава, з багатою культурою та традиціями. Музичною душею  національної культури  українського народу можна назвати  пісню. Особливо велика роль української народної пісні в повсякденному житті. Українська народна пісня – це цілий духовно-образний  світ в мініатюрі, який зв'язує воєдино минуле і сьогодення української національною музики.   Календарно-обрядові пісні донесли до нас міфологічні уявлення дохристиянських часів. Наші далекі предки не вміли правильно пояснити явища навколишнього світу. Вони наділяли рисами живих істот усе, що їх оточувало, і вірили, що вони можуть допомагати людині або нашкодити. Люди намагалися впливати на сили природи певними обрядами, які завжди супроводжувалися піснями.

Ці пісні тісно зв'язані з язичницькими віруваннями. Слов'яни вірили в сили природи, в духів природи та вважали, що обрядовими піснями можуть вплинути на них та примусити їх діяти в бажаному напрямку.

Обрядові дійства були тісно зв'язані з працею людини, з родинним побутом та з народним календарем. Пізніше календарно-обрядові пісні поступово втрачали зв'язок з давніми обрядами, почали підпорядковуватись християнським святам. Тоді надзвичайної популярності в народі набули колядки та щедрівки. Ці пісні приурочувались до основних свят зимового циклу: колядки — до Різдва (7 січня), щедрівки — до Нового Року (за старим календарем 14 січня).

Питання до класу: -Колядки і щедрівки це одне те ж саме? Чи різне? Чому?

Учень: (перевірка Д/З)

Колядки прославляли господаря і його сім'ю. Термін «колядка» відбувається від імені богині неба Коляди - матери Нового Сонця. Колядки - це своєрідні духовні жертви на честь народження нового божества Світла. Вони супроводжують різдвяні обрядові дії. Головна мета колядки не тільки прославити господаря і його сім'ю, але і розвеселити їх, створити веселий настрій. У більшості змісту  колядок звучить прохання про  нагороду:  звичайно це обрядова їжа і гроші.

Вчитель: Так! Музичні особливості колядок: акцентований ритм, використання строфи з приспівом або без нього. В приспіві часто виконують слова «Святій вечір», «Добрій вечір», речитативна мелодика і спокійний темп. Колядки виконуються окремими виконавцями або групою дітей під вікном, в сінях або в будинку.

6.Слухання  і аналіз колядки (за вибором учителя). 

Учень: Щедрівки – це такі музично-поетичні твори, які виконувалися українцями в Щедрий вечір перед Новим роком. Їм властива жартівлива тематика. Головний мотив колядки – це мотив прохання,  про щастя, здоров'я і благополуччя сім'ї. Музичні особливості щедрівок: помірний ритм, варіаційна форма з приспівом, співучість. Дитячі щедрівки виконуються соло або групою дітей.

7.Слухання  і аналіз щедрівки  (за вибором учителя).

Аналіз прослуханих музичних  творів:

  • Які образи виникли у вашій уяві? 
  • Яким є характер прослуханих  творів? ( метод «мікрофон»).

Фізкультхвилинка:    Проведення пісні-гри Ж.Колодуба «Фрікель-Нікель». Створення темброво-ритмічного супроводу до пісень і танців (музичні інструменти: бубон, ложки).

8.Вокально – хорова робота:

Розспівування:

1. Спів із закритим ротом на одному звукові.

2. Спів звукоряду від «до».

 

Розучування пісні: розпочинаємо  з огляду нотного тексту.

(звертаю увагу на знак при ключі, щ таке реприза  і що вона означає).

Демонстрація пісні.

Українська народна пісня

1к. Забілів від снігу гай, йде святий ним Миколай.

Йде із янголом ясненьким, усміхаючись миленько/2

2.к.Він за нас все пам*ятає нагороди зготовляє.

Нам даруночки приносить, для нас ласки в Бога просить/2

3к. Втомлена іду я спати. Сон стуляє оченята:

Добрий янголе святий. Тихий сон мені навій/2

4к. Коли я що зле зробила, наді мною білі крила.

Ти, як завше, розпусти,все пробач  і захисти/2.

Бесіда: - Чого вчить пісня?

  • Якими потрібно бути, щоб отримати від святого Миколая даруночки?
  • А хто такий Святий Миколай?

Вчитель розповідає казку про Святого Миколая!(слайди до казки, казка  додається в кінці уроку).

Розучування    пісні по фразах, звертаючи увагу  на ритмічний малюнок, чистоту інтонування, дикцію.

9.Узагальнення уроку.   Запитання:

  • Колядка – це?
  • Щедрівка – це?
  • Святий Миколай, за  що дарує подарунки?

10.Підсумок уроку.           Пісні  створені народним генієм, відображають найбільш важливі історичні події в житті суспільства, починаючи від тих, що віддалені від нас століттями, і кінчаючи тими, свідками яких ми є самі. Фольклор — пребагате джерело вивчення життя і побуту, у ньому яскраво виявлені національна вдача і характер народу. У фольклорних образах, що виникли в різний час, виразно позначилися зміни в світогляді, які були зумовлені розвитком суспільно-економічних та політичних відносин у житті людей.

       У народній пісні — найбільш поширеному фольклорному жанрі — тісно поєднані поетичне слово і музика. Глибина життєвої правди, якою сповнений текст пісні, краса її поетичного узагальнення повністю розкриваються і особливо діють саме силою своєї музичної образності. Завдяки простоті поетичної та музичної мови народна пісня доступна, її емоційна виразність і безпосередня щирість почуттів дають глибоку естетичну насолоду.

       Високі ідейно-художні якості народної пісні зумовлюють ту велику роль, яку вона відіграє в житті і побуті. Музичний фольклор українського народу став тією основою, на якій виросла професійна творчість українських композиторів Багатства української народної пісні широко використовувалися класиками української  музики.

 11. Оцінювання учнів. (картки оцінювання, порахуйте свою кількість правильних відповідей в картках оцінювання, вони і будуть вашим балом за уроку.)

12. Д/З:  обв’язкове:  слухати колядки та щедрівки за власним вибором, розповісти  про її зміст і звучання;  за бажанням  створити мистецький твір який би виразив власне відношення до давніх українських обрядів.

  Музичне прощання:

Учитель: -  До побачення!

Діти:  -  До побачення!

13.Вихід учнів у супроводі звучання  української народної пісні «Забілів від снігу гай».

 

 

 

 

 

Описание: violet_flower_divider_hc

Описание: violet_flower_divider_hc

Додаток до уроку № 15, 4 клас, музичне мистецтво.

Казка для дітей – День Святого Миколая!

Майже цілий рік усі ми – й дорослі, й малята – з нетерпінням очікуємо зимові свята. День Св. Миколая, Новий рік, Різдво, Водохреща та інші урочисті дні несуть із собою веселощі та розваги, ігри, співи, танці. З особ-ливим нетерпінням чекають діти 19 грудня, бо Свято Миколая пов’язане з подарунками, гарним настроєм, як це й буває на свято…

В Україні Святий Миколай завжди вважався покровителем і заступником усіх дітей. У цей день діти чекають його з нетерпінням: вони знають, що за їхню слухняність та працьовитість Святий Миколай принесе їм безліч подарунків та «миколайчики». Тож намагаються бути протягом усього року саме такими: не лінивими, доброзичливими, старанними.

І в ніч з 18-го на 19-е грудня Миколай покладе подарунки слухняним дітям під подушку або в черевик біля порога, чи в глиняний полумисок, який увечері перед сном діти ставлять на підвіконня. А неслухняним дітям Святий із натяком приносить різочки, які лишає в куточку.

Подарунки один для одного іноді готують і дорослі. Вони дарують їх тим, хто протягом року не скупився на добрі справи.

Історія бере свій початок ще сімнадцять віків тому. Єдиний син у заможних батьків-християн Ніколаус надумав відмовитись від світського життя і присвятити себе служінню Богові.

Одного разу молодий священик довідався, що його земляк — раніше багатій, але нині банкрут — з відчаю хоче віддати своїх трьох доньок в будинок розпусти. Там, на думку батька, вони бодай могли б заробити на життя. Отець Ніколаус вирішує зарадити сімейній трагедії. Вночі в дім доведеного до відчаю чоловіка через вікно він підкидає торбинку із золотом. Отримавши у чудесний спосіб гроші і, таким чином, вже маючи для старшої доньки придане, втішений батько видає її заміж. Історія повторюється тричі. І за третім разом врятованому від ганьби чоловікові вдається підгледіти, хто його таємний благодійник. В постаті щедрого нічного гостя він впізнає отця Ніколауса...

Згідно з розповіддю, поданою у «Житії святих», через певний час відомого благодійністю і вірністю Господові священика обирають єпископом Мірлікійським (від міста Мірра в провінції Лікія). В книзі говориться, що архієрей не лише допомагав бідним, хворим, декілька разів рятував несправедливо засуджених на смертну кару, але й чинив чудеса. За легендою, він був здатний молитвою вгамувати бурю на морі. Тож вважається покровителем мореплавців. Помер Святий приблизно в грудні 345 року, доживши лише до свого 65-річчя.

Грецькі календарі з IX століття згадують про відзначення Дня Святого Миколая. З Візантії культ поширився світом. А в середньовіччі у європейських країнах налічувалося до тисячі храмів цього Святого.

В українських землях вшановують Миколая від початку приходу сюди християнства. У ніч з 18 на 19 грудня в оселі, де живуть діти, нечутно приходить Миколай і так само нечутно кладе переважно під подушки, а іноді у черевички сплячої малечі, жадані дарунки. І що характерно — саме ті дарунки, які собі намріяли слухняні хлопчики й дівчатка. Звідки Миколай знає, що кому потрібно? Взагалі-то напередодні чарівної ночі належиться написати лист-прохання до Святого, покласти записку на вікно і сподіватися на здійснення мрії: чи то ангел, чи то яка пташка-невидимка той лист забере. І Миколай точно знатиме, чого від нього сподіваються. Але якщо малюк ще цілком не писемний, то Святий і так здогадається.

А що чекає неслухняних? Ну, таких в Україні геть мало. Якщо трапляються, то їм дістається різочка, але тоненька і не довга. А якщо мама й тато дуже попросять Миколая, то попри різочку Святий все ж покладе бодай цукерку чи мандаринку. Хіба би дитина зовсім не вірила в чудо. Хіба би не знала й не чула, що є така пісенька, якою можна заслужити милість Святого: «Ой, хто, хто Миколая любить, ой, хто, хто Миколаю служить, тому Святий Миколай у всі часи помагай».

Навіть дорослі іноді «випрошують» невеличкий презент. Кому ж це не приємно?

І, звичайно, бажаними ласощами і подарунками для малечі стануть десерти з найсмачнішого морозива «Рудь». Взимку, коли батьки не дозволяють діткам їсти морозиво на вулиці, на святковому столі воно порадує всіх. Тож, смакуйте з задоволенням морозиво «Рудь»!

З Днем Святого Миколая! Щасливих Новорічних і Різдвяних свят!

 

 

 

 

docx
Додано
21 вересня
Переглядів
93
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку