План-копспект до уроку з музичного мистецтва у 4 класі. Урок 5 «Сяйво козацької слави» (за підручником Арістова)

Про матеріал
План-конспект уроку: «Сяйво козацької слави». Мета: - Поглибити знання учнів про історичні пісні. Ознайомити з особливостями козацьких пісень. Вчити учнів порівнювати образи козацьких пісень в різних видах мистецтва. Пробуджувати емоційну сферу школярів; - Розвивати та вдосконалювати вокально-хорові навички, художньо-образне мислення музичних здібностей; - Виховувати інтерес до вивчення історичних пісень як частини героїчного епосу народу. Виховувати інтерес до історичного минулого козацької доби.
Перегляд файлу

Урок №5

 

Тема уроку: «Сяйво козацької слави».

Мета:

  • Поглибити знання учнів про історичні пісні. Ознайомити з особливостями козацьких пісень. Вчити учнів порівнювати образи козацьких пісень  в різних видах мистецтва. Пробуджувати емоційну сферу школярів;
  • Розвивати та вдосконалювати вокально-хорові навички, художньо-образне мислення музичних здібностей;
  • Виховувати інтерес до вивчення історичних пісень як частини героїчного епосу народу. Виховувати інтерес до історичного минулого козацької доби.

 

Музичний матеріал:

  • Українська народна пісня «Пісня про Байду» у виконанні Михайла Коваля - слухання;
  • Українська народна пісня «Ой на горі тай женці жнуть» - робота над піснею.

 

Основні поняття: «історичні піні», «козацькі пісні».

Обладнання: комп’ютер, портрети композиторів, наочний матеріал, підручник з музики 4 клас (Арістова, Сергієнко).

Тип уроку: Урок поглиблення тими семестру, комбінований.

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

  1. ОГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
  1. copy-.pngМузичне вітання.

 

  1. Повідомлення теми та завдань уроку.

Сьогодні ми познайомимось з новим жанром української пісенної музики, а саме з історичними та козацькими піснями.

 

  1. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

На минулому уроці ми з вами вивчали – ДУМИ – .

  • Скажіть будь-ласка, що оспівується в думах?
  • Пригадайте які думи ми з вами слухали на минулому уроці?
  • Хто такий Голота? («Голота» означає «бідняк, незаможний».)
  • Хто виконує думи? (Кобзарі, бандуристи)
  • Які музичні інструменти супроводжували думи? Подивіться на дошці зображені різні музичні інструменти, ваше завдання вибрати ті які супроводжували думи. (Кобза, Бандура).

 

КОБЗА

ЛІРА

АРФА

БАНДУРА

 

  • Які думи за характером? (Ліричні та драматичні, блізькі до речетативу, тужливі та протяжні).

 

  1. ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ.

Могутню історію нашого народу можна простежити через пісні.

Про що, на вашу думку розповідають історичні пісні? Відповідь напрошується сама: їхнім змістом є історія народу – певні історичні події й діяння окремих історичних особистостей.

Народні пісні, у яких ідеться про події минулого, називаються – історичними.

Історичні пісні називають «художнім літописом історії народу», бо в них відбилися не лише самі історичні події, а, насамперед, ставлення і погляди до них народу. Історичні пісні і українські думи – це епічні жанри. Вони складаються очевидцями подій, в них живе дух далеких часів. Історичні пісні розповідають про козацікі подвиги, в них «оживають» сторінки далекого минулого, оспівуються славні діяння й подвиги. Гордістю українського народу є могутні козаки, які не могли жити без доброї пісні, без музики. Вони вправно грали на бандурі та кобзі.

Козак – означає вільна людина. Вони були дуже відважними і не боялися смерті, тому на голові залишали лише чуба – який попереджував ворога, що козак не боїться загинути в бою … Козаки жили на Січі.

Січ – це дерев’яний замок який оточував глибокий рів і височенний вал, з дозорними баштами і бійцями для гармат, - все це говорило про те, що тут живуть справжні воїни.

Козацькі пісні – це музично-поетичні твори, у яких оспівуються безстрашні герої, захисники відчизни – козаки!

За характером музики історичні пісні різноманітні. Є серед них і протяжні, і наспівні але більшість цих пісень – бадьорого і маршового характеру. Звичайно вони мають куплетну форму. Виконуються переважно чоловіками і без супроводу.

А чи відоме вам ім’я одного з найвидатніших козаків – гетьмана Дмитра Вишнивецького? Саме він побудував на острові Мала Хортиця (нині м. Запоріжжя) першу фортецю майбутньої Запоріжської Січі – осередку козаків. Народні співці, кобзарі, склали «Пісню про Байду», головним персонажем якої, на думку фолькльористів, вважають саме Дмитра Вишнивецького.У цьому творі оспівується ідея благородства та високого почуття патріотизму.

  • Завдання до слухання музики.

Послухайте «Пісню про Байду» і визначте:

  • Про що оспівується в пісні?
  • Який показаний у ній Байда?
  • Який твір за характером? (героїчний)
  • До якого жанру належить музичний твір «Пісня проБайду»? (історична пісня)

 

  • Слухання музики «Пісня про Байду».

 

  1. ВОКАЛЬНО-ХОРОВА РОБОТА.

 

  • Розспівка №1.

002.pngДО НОРИ, МИШКО, ДО НОРИ — 1 — 001.png

  • Розспівка №2.

 

 

 

  • Гра «Ритмічне коло»

 

 

 

I II Z I

 

 

II II I I

 

Z II I  II

 

I II II I

 

 

  • Повторення раніше вивченої пісні «Вийшли в поле косарі» у. н. п.

ВИЙШЛИ В ПОЛЕ КОСАРІ — 1 — 001.png

  • Розучування української народної пісні «Ой на горі та женці жнуть».

Упродовж багатьох віків, ще до появи письменства, народ творив своє геніально просте і величне мистецтво. Це – казки, билини, прислві’я, думи та пісні, виконання яких пов’язане з трудовими і обрядовими процесами. Твори передавалися з уст в уста, від покоління до покоління. Герої пісень цього жанру історичні особи, подвиги яких закарбувалися в народній пам’яті, або ж безмежні герої, пов’язані з конкретними історичними подіями. Однією з найвідоміших історичних пісень є козацька пісня «Ой на горі та женці жнуть». Вона розповідає нам, про хотинський похід козаків 1621р. на чолі з гетьманом Михайлом Дорошенко та Петром Коношевичем-Сагайдачним. Того року відбулася битва, внаслідок якої було розбито турецьку армію. Народна пам’ять про цей похід і двох славних отаманів відбилася у цій пісні.

  • Художній показ пісні «Ой на горі та женці жнуть»
  • Який характер музичного твору?
  • Хто виконував твір? (чоловічий хор)

Подивіться уважно на зображення. (капелла бандуристів).

Капелла – це хоровий колектив; а капелла бандуристів це суто українське явище, хоровий колектив, спів якого супроводжується грою всіх учасників на бандурі.

  • ojnagori-1.gifРозучування пісні «Ой на горі та женці жнуть»

 

СЛОВА ПІСНІ

Ой на Горі тай Женці жнуть       | (2)

А попід Горою яром-долиною Козаки йдуть

Гей долиною гей широкою Козаки йдуть !

 

Попереду Дорошенко               | (2)

Веде своє військо військо запорізьке хорошенько

Гей долиною гей широкою хорошенько !

 

Посеpединi/посереду пан хоpунжий | (2)

Пiд ним кониченько,

пiд ним воpоненький сильно дужий

Гей долиною гей широкою сильно дужий !

 

А позаду Сагайдачний             | (2)

Що проміняв жінку на тютюн та люльку необачний

Гей долиною гей широкою необачний !

 

Гей вернися Сагайдачний          | (2)

Візьми свою жінку віддай тютюн-люльку необачний

Гей долиною гей широкою необачний !

 

З жінкою в поході не возиться    | (2)

А тютюн та люлька Козаку в дорозі знадобиться !

Гей долиною гей широкою знадобиться !

 

Гей хто в лісі озовися           | (2)

Та викришем вогню та затягнем люльку не журися!

Гей долиною гей широкою не журися !

 

 

  1. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА.
  1.  
  • Що теке історичні пісні?
  • Які жанри історичних пісень вам відомі? (Думи, козацькі пісні)
  • Які твори ми з вами слухали на сьогоднішньому уроці?
  • Що таке капелла бандуристів?

 

  1. Музичне прощання.

003.gif

 

 

 

 

 

docx
Додано
28 вересня 2019
Переглядів
1475
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку